Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Printer som ikke arbejder i CMYK
Fra : peterholm67@hotmail.~

Dato : 28-08-06 11:39

Hejsa
jeg har forsøgt at få Pixum til at svare på et spørgsmål omkring
deres printer. Spørgsmålet er opstået efter jeg har kigget en
Photoshop video hvor emnet Color bahandles. Øvensel går ud på, at
finde frem til sit printsteds lysteste farve, før den slår over i
white. Man vil så lave et foto med denne lyseste farve som hvid, så
man sikrer en 100% glidende overgang hele vejen til lyseste punkt.

Jeg stillede følgende spørgsmål til Pixum:
What is the lightest color your printers can retain?
What is your actual color of white in CMYK numbers?

Jeg fik følgende svar fra pixum:
Our printers work with regular sRGB colour space (no CMYK) with a
colour channel range from 0 - 255.

Før jeg omformulerer spørgsmålet til Pixum, vil jeg lige høre om
deres svar rent faktisk giver mening. Kan en printer arbejde i sRBG ?
Vil den ikke altid bruge farverne/blækken Cyan, Magenta, Yellow?

Mvh
Peter

Fra : s.v.nielsen

Dato : 28-08-06 18:27

peterholm67@hotmail.com wrote:
> [...]
> deres svar rent faktisk giver mening. Kan en printer arbejde i sRBG ?
> Vil den ikke altid bruge farverne/blækken Cyan, Magenta, Yellow?

Alle printere der "trykker på papir" anvender cyan, magenta og gul (de
subtractive grundfarver), men derfor kan input til printeren udmærket
være rød, grøn blå (de additive grundfarver, som anvendes på en TV-
eller monitorskærm).
Det betyder bare at printerdriveren eller printeren regner om fra det
ene farvesystem tildet andet

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Peter Holm

Dato : 28-08-06 21:56

"s.v.nielsen" <x.v.nielsen@c.dk> wrote in message

> [...]
> monitorskærm).
> Det betyder bare at printerdriveren eller printeren regner om fra det ene

ok, det var også sådan jeg mente det forholdt sig.
Der burde derfor også kunne oplyses en CMYK værdi for lysteste farve som
printeren kan håndtere før den slår over i white/no ink.
Mvh
Peter

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-08-06 22:06

> ok, det var også sådan jeg mente det forholdt sig.
> Der burde derfor også kunne oplyses en CMYK værdi for lysteste farve som
> printeren kan håndtere før den slår over i white/no ink.

Kan du ikke gøre det den anden vej og tage den lysest RGB i sRGB farverummet
og oversætte den til CMYK

f. eks er RGB 251,251,251 lig med CMYK 0,0,0,1

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Andreas M.

Dato : 28-08-06 23:06

> [...]
> deres svar rent faktisk giver mening. Kan en printer arbejde i sRBG ?
> Vil den ikke altid bruge farverne/blækken Cyan, Magenta, Yellow?

Hvordan ved du at der arbejdes med blækprintere og
subtraktionsteknologi(CMYK)? Sådan noget storproduktion vil normalt være
lavet på den gode gammeldags måde med kemi, og additionsteknologi, og i
så fald belyser man lysfølsomt papir med farverne Rød, Grøn og Blå ;)

--
Andreas M.

Fra : peterholm67@hotmail.~

Dato : 29-08-06 09:58

Andreas M. skrev:

> [...]
> lavet på den gode gammeldags måde med kemi, og additionsteknologi, og i
> så fald belyser man lysfølsomt papir med farverne Rød, Grøn og Blå ;)

Hej Andreas
Det ved jeg faktisk heller ikke noget om. Jeg troede alle den slags
printsteder brugte blækprintere. Det opfattelse var affødt af den PS
video jeg har set, hvor det fortælles, at alle 'seriøse' printsteder
vil kunne oplyse denne CMYK værdi for lyseste farve som printeren kan
holde før den slår over i white.
Jeg vil prøve at lave et testfoto med hvide nuancer og få det
printet, så kan jeg måske se hvornår filmen knækker for printeren.
Mvh
Peter
Mvh
Peter

Fra : Esben

Dato : 29-08-06 18:21

<peterholm67@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil prøve at lave et testfoto med hvide nuancer og få det
> printet, så kan jeg måske se hvornår filmen knækker for printeren.

De har nok ment traditionelle trykkerier i videoen. Fotolaboratorier bruger
typisk en andre teknologier, bl.a som den beskrevet her:
http://www.photosig.com/articles/342/article;jsessionid=aYtyXZnDqHC4Uc6bvD

--
Esben

Fra : Thomsen

Dato : 29-08-06 11:49

<peterholm67@hotmail.com> wrote in message
[...]

Nu fås der jo også fotoprintere der arbejder med flere slags farvepatroner
end cyan, magenta, yellow og black.

mvh Ole

Fra : KNL DtP

Dato : 29-08-06 18:34

> [...]

> deres svar rent faktisk giver mening. Kan en printer arbejde i sRBG ?
> Vil den ikke altid bruge farverne/blækken Cyan, Magenta, Yellow?

Du skal skelne imellem en printer/trykkemaskine, som arbejder i CMYK, da man
bruge blæk/trykfarve - og en "lys-maskine", som arbejder i RGB. Lysmaskine skal
forståes som en skærm, TV, display og fremkaldermaskine.

Ved CMYK er mediet hvidt uden blæk/trykfarve, mens den hos RGB er sort uden
tilstædeværelsen af lys.

Når man i dag fremkalder digitale billeder på fotografisk papir foregår det mig
bekendt ved, at papiret belyses med den negative RGB-værdi. Negativ fordi at
papiret som udgangspunkt er hvidt, og at RGB-værdien for hvid er 255/255/255,
hvilket giver fuld blus på alle tre lys. Ved at hvid bliver til 0/0/0 og sort er
255/255/255, vil papiret reagere på lyset som vi kender det fra de nu
nostalgiske timer i mørkekammeret. Her gav et negativt billede (negativet) også
et posetivt billede.

Til dit spørgsmål til Pixum om den lyseste farve de kan printe, er svaret
RGB-værdi 255/255/255 - nemlig det rå fotopapir (= ingen lys). Det er dog ikke
lige så hvidt som lysets fra din skærm, hvorved printede billeder altid virker
flade pga. den lavere kontrast. Den næst-lyseste tone, som de kan producere en
er måske 250, hvor alt fra 251-255 blot blokker ud uden detalje. En graduering
fra sort til hvid eller rød til hvid giver derved ofte en lille hop i
slutningen.

Problemet med Pixum er, at de til dato ikke har en tilfredsstillende
farvestyring. De skriver i mailen til dig, at de anvender sRGB-farverummet, men
min påstand er, at de ikke tilnærmelsesvis kan udfylde dette endog ikke så store
farverum. Deres printsetup har ikke et særlig stort farverum, hvilket ofte giver
out-of-garmut-nuancer - farver, som de ikke kan printe.

Måden hvorpå de klemme et "stort" sRGB-billede fra et digitaltkamera ned i det
hemmelige (læs: ukendte selv for Pixum) farverum er ligeledes uheldig. Hvis en
farve ligger uden for deres udstyrs farverum, bliver det blot barberet ned til
en farve, som de kan printe. Altså hvis hvis du har en speciel dyb grøn eller
gul kasse, på en knap så mættet baggrund i samme tone, så vil printet fremstå
som en solid farveflade, hvor kassen forsvinder i baggrunden pga. det lille
farverum.

Hvis man som bruger kendte og kunne downloade en præcis eller blot
tilnærmelsesvis ICC-profil, som beskrev deres maskiners kunnen og brister, og
efterfølgende lade Photoshop konvertere sine feriebilleder fra Adobe RGB 1998
eller sRGB -> Pixum_color_space.icc efter en mere hensigtsmæsig metode (f.eks.
perceptuel eller relativ kolometrisk). Alt i alt vil det give en meget mere
korrekt håndtering af de skrappe farver, og burde dermed give flottere billeder.
Samtidig vil brugeren hjemme foran den kalibrerede skærm i sit farvestyrede
program Photoshop kunne softproofe (simulere på skærmen) hvordan det færdige
billede vil se ud, og derved spare mange ærgelser. ICC-profilen vil ikke kunne
udvidde/forbedre Pixum's maskines kunnen - blot lade os forbrugere udnytte den
100%.

Jeg har ved flere lejligheder anvendt en ICC-profil fra en anden fotoleverandør
og konverteret mine billeder til denne. Dette har dæmpet de kraftigste farver
betydeligt (i henhold til virkeligheden). Derefter til sRGB, for at være sikker
på, at Pixum's system ikke bliver forvirret over en ukendt ICC-profil. Dette
workflow er langt fra optimalt, men giver dog et mere korrekt billede af, hvilke
toner og farver de bare ikke kan printe - og ikke mindst en mere korrekt
håndtering af de skrappeste farver, som uden dette kunstgreb ville blokkere ud
uden nogen som helst tegning.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Esben

Dato : 29-08-06 19:53

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 1998
> eller sRGB -> Pixum_color_space.icc efter en mere hensigtsmæsig metode

Kunne man ikke lade et testark fremkalde hos dem, og så selv få lavet en icc
profil ud fra resultatet?

--
Esben

Fra : KNL DtP

Dato : 30-08-06 15:36

"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse
> "KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Kunne man ikke lade et testark fremkalde hos dem, og så selv få lavet en icc
> profil ud fra resultatet?

Jo, det ville naturligvis være en mulighed. Desværre vil Pixum løbende justerer
på deres maskiner, hvorved der vil forekomme ændringer. Dertil kommer
unøjagtighed med fotopapiret og kemien.

Jeg har opleveret en væsentlig forskel i lysstyrke på print fremstillet hos
Pixum - altså hvor farverne var sådan cirka ens, men at ét print var synligt
lysere end et tilsvarende print fra samme fil fra en tidligere bestilling. Det
er ikke holdbart...

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : njesp

Dato : 30-08-06 16:20

KNL DtP wrote:
> [...]
> lysere end et tilsvarende print fra samme fil fra en tidligere bestilling. Det

Så vidt jeg husker, så bruger Pixum en producent der hedder CeWe. Det er
aldrig gået op for mig, hvilken arbejdsdeling der er de to imellem?

--Niels

Fra : Esben

Dato : 30-08-06 17:41

"njesp" <njesp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg husker, så bruger Pixum en producent der hedder CeWe. Det er
> aldrig gået op for mig, hvilken arbejdsdeling der er de to imellem?

Hos Cewe Color bliver billederne i hverfald fremkaldt fysisk, men tænker du
på om Pixum behandler billederne inden de overgår til Cewe?
Mange andre benytter desuden også Cewe, bl.a. Dansk Supermarked (der er en
nogenlunde oversigt her: http://digifotopriser.dk/).

--
Esben

Fra : njesp

Dato : 31-08-06 10:08

Esben wrote:
> [...]
> på om Pixum behandler billederne inden de overgår til Cewe?
> Mange andre benytter desuden også Cewe, bl.a. Dansk Supermarked (der er en

Jeg tænker på hvad Pixum egentlig bidrager med ud over website og
software til upload mv?

--Niels

Fra : Esben

Dato : 31-08-06 19:30

> Jeg tænker på hvad Pixum egentlig bidrager med ud over website og software
> til upload mv?

De bidrager nok primært med kunder :)

--
Esben

Fra : Peter Holm

Dato : 01-09-06 21:01

"Esben" <esben@gruf.LAND> wrote in message
> "njesp" <njesp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> De bidrager nok primært med kunder :)
>
> --
> Esben

jeg synes det lyder underligt hvis Pixums produkt skulle være præcis det
samme som Dansk Supermarkeds. Jeg oplever stor kvalitetsforskel på prints
fra de de steder - altid med Pixum som klart overlegen.
Senest har jeg fået lavet en fotobog fra begge steder, og dette produkt kan
slet ikke sammenlignes.
Hos dansk supermarked komprimeres billederne til ukendelighed når man
uploader dem via Cewe Photobook-softwaren, og printet ligner noget man ville
forvente fra en ældre model mobiltelefon. Pixums sidestykke, EasyBook, står
derimod ganske fornuftigt, og komprimeres da heller ikke på samme måde som
hos Cewe.

Vedr. sort/hvid print, så oplever jeg også at Føtex/Bilka leverer næsten
grønne prints, hvorimod Pixums s/h er rigtig flotte.

Vides det med sikkerhed at Pixum bruger Cewe? Lyder underligt synes jeg...

Mvh
Peter

Fra : Esben

Dato : 30-08-06 17:43

> Jo, det ville naturligvis være en mulighed. Desværre vil Pixum løbende
> justerer
> på deres maskiner, hvorved der vil forekomme ændringer. Dertil kommer
> unøjagtighed med fotopapiret og kemien.

Ja - men det gælder vel alle laboratorier. Selv for steder som stiller en
opdateret icc-profil til rådighed kan man vel risikere, at farvebalancen for
deres udstyr har ændret sig, når ens billeder går i trykken, eller at
icc-profilen ikke opdateres ofte nok.

> [...]
> synligt
> lysere end et tilsvarende print fra samme fil fra en tidligere bestilling.

Uregelmæssigheder vil man nu nok kunne opleve de fleste steder, men hvis det
ofte sker er det selvfølgelig et problem.

--
Esben

Fra : Peter Holm

Dato : 29-08-06 21:08

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> toner og farver de bare ikke kan printe - og ikke mindst en mere korrekt
> håndtering af de skrappeste farver, som uden dette kunstgreb ville

tak for uddybningen - det forklarer jo dens den manglende præcision i Pixums
svar.
Mvh
Peter