Kornsorter?
Fra : Marianne

Dato : 27-08-06 16:00

Hej

Jeg er i en bog stødt på krnsorter, som på engelsk hedder

- Amaranth
- Teff

begge er omtalt på bl.a. Wikipedia.

Men er der nogen af jer, der kender dem og bruger dem? Jeg er nysgerrig
efter at høre, om det er noget, som kunne være interesant at stifte
bekendtskab med.

mvh
marianne

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-08-06 20:24

Marianne skrev:

> Jeg er i en bog stødt på krnsorter, som på engelsk hedder
>
> - Amaranth

Amarant har ikke noget med korn at gøre. Det er en tokimbladet
plante fra Amarant-familien, som bl.a. omfatter spinat, salturt
og gåsefod.

Amarant spises bl.a. i Uganda, hvor den hører til basisfødevarerne.
Jeg har set Amarant forhandlet i Irma, hvis jeg ikke tager fejl, men
har ikke selv lavet mad deraf.

Hvis du kigger på http://picasaweb.google.com/kseistrup/StreetkidsUnlimited/photo#4965944830687117330
så vil du se nogle rødlige urter bag børnene. Jeg er næsten sikker
på at det er nogle usle Amarant-planter.

Nogle af mine ugandiske venner såede Amarant i deres have et år for
at bruge bladene til stuvning. Nogle af planterne satte frø, som
overraskende spirede året efter selv om de overvintrede udenfor.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 28-08-06 07:50

Marianne <handelfjerndette@lundbak.dk> wrote:

> [...]
>
> Men er der nogen af jer, der kender dem og bruger dem? Jeg er nysgerrig
> efter at høre, om det er noget, som kunne være interesant at stifte

Jeg købte en pose Amaranth for et par år siden. Smagen er ikke noget
særligt. Det specielle er konsistensen, da skallen forbliver hård ved
kogning. Derfor knaser det som at spise fiskeæg. Der er ingen jævnende
effekt. Man skal nok blande med noget med smag i.

Jeg var ikke klar over man kunne poppe dem, så det prøvede jeg ikke (det
var sparsomt med tips på posen).

Fra : Michael

Dato : 29-08-06 00:14

Vil bare lige sige: Jeg er røvhamrende imponeret over den viden man kan
"tappe" på, her på stedet. :)