Opskrift på rugbrød uden kerner til mælkea~
Fra : Peter

Dato : 27-08-06 09:19

Hej,

Vi har et barn på 7-8 måneder, som vi skal til at give rugbrød. Han kan ikke
tåle mælk, så jeg leder efter en opskrift på rugbrød uden mælk, og uden
kerner.

Jeg ved ikke om man som mælkeallergiker kan tåle gær ?

På forhånd tak

mvh
Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-08-06 11:40

Peter skrev:

> jeg leder efter en opskrift på rugbrød uden mælk,
> og uden kerner.

Jeg har aldrig brugt mælk når jeg bagte rugbrød, og kerner kan
man sagtens undvære. Hvis der ikke er nogen der poster en opskrift
her (jeg kan desværre ikke, da jeg har mistet min), burde det være
muligt at finde en gazillion opskrifter på nettet.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
SubZeroNet, Copenhagen, Denmark

Fra : Ole Stigaard

Dato : 27-08-06 19:23

Sun, 27 Aug 2006 10:19:01 +0200, Peter <pollansa@hotmail.com> skrev:

> [...]
> kerner.
>
> Jeg ved ikke om man som mælkeallergiker kan tåle gær ?

DU laver en fordej af tre dl vand, surdej og rugmel til det passer.
Tag surdej fra til næste gang du bager

Næste dag blander du fordejen op i en halv liter vand, en skefuld honning,
salt og (spids)kommen efter humør. rør rundt til honning og salt er helt
opløst.
Tilsæt en 5-6 dl havregryn og rør rugmel i til det passer. Konsistensen
skal være rimelig fast, da brødet ellers vil have en tendens til at revne,
men ikke for fast da det så bliver tørt.

Kom dejen i to brødforme, og lad dem hæve til dobbelt størrelse.

Bages først en 1,5 times tid ved 200 grader, dækkes med alufolie og bages
en halv times tid mere. Herefter vendes brødene ud på risten, og alt efter
hvor hule de lyder når du banker på dem, får de så enten lov at ligge
sådan i ovnen mens den køler af, eller op til en halv time mere, inden de
tages ud.

At bage rugbrød er ikke nemt. Jeg vil tro, det har taget os 20-30
bagninger at finde frem til en metode som lykkes næsten hver gang, til
gengæld er brødet ubetaleligt godt når det lykkes.
Vi har et par forskellige surdeje, Aurions og en vi har arvet fra en god
ven. De giver to forskellige brød. Aurions bliver mere løst i krummen og
hæver mere op end den anden, som så giver et lidt mere syrligt brød, så
også her er der store variationsmuligheder.

God arbejdslyst!

Ole Stigaard

Fra : Martin Honoré

Dato : 28-08-06 15:25

Ole Stigaard <spam1@stigaard.net> skrev:
> [...]

> hæver mere op end den anden, som så giver et lidt mere syrligt brød, så
> også her er der store variationsmuligheder.

Jeg har prøvet at lave surdej af rugdej hævet med gær og honning-salt,
som blev gemt til næste gang. Ville det være bedre med Aurion surdej?

--
Copyright© Martin Honore, 2006, alle rettigheder forbeholdes.
Overtrædelser vil blive retsforfulgt i henhold til §140 og §299b.

Fra : Ole Stigaard

Dato : 28-08-06 18:19

Mon, 28 Aug 2006 16:25:24 +0200, Martin Honoré
<spamtekst-martin.honore@yahoo.dk> skrev:

> Jeg har prøvet at lave surdej af rugdej hævet med gær og honning-salt,
> som blev gemt til næste gang. Ville det være bedre med Aurion surdej?

Det vil i hvert fald være anderledes.
Hvor meget gær brugte du, og hvor lang tid stod din fordej?

De fleste opskrifter jeg har set, nævnermuligheden for at starte sin egen
surdej op med rugmel, vand og en lille smule gær. Efterhånden som surdejen
bliver ældre bliver den 'renere' idet nogle få kulturer får overtaget.
Jørn Ussing Larsen fra Aurion har skrevet en del om det i sine bagebøger.
De koster ikke alverden, men du kan jo i første omgang låne dem på
biblioteket og lade dig inspirere derfra.

Mvh Ole

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-08-06 18:28

Ole Stigaard skrev:

> De fleste opskrifter jeg har set, nævnermuligheden for
> at starte sin egen surdej op med rugmel, vand og en lille
> smule gær. Efterhånden som surdejen bliver ældre bliver
> den 'renere' idet nogle få kulturer får overtaget.

Traditionelle surdeje har sjældent bagerigær i sig. Man kan lave
en klon af Schulstads surdej (som de ikke vil ud med) ved at røre
en smule af deres tørrede rugbrødsblanding (fx levebrød/kernebrød)
op med rugmel, vand og et nip salt. Når der er komemt gang i den
efter en dag eller to, kan man genopfriske den et par gange før
man bager med den. Nem og billig måde at få en god surdej på.

Mvh,

Fra : Ole Stigaard

Dato : 28-08-06 18:38

Mon, 28 Aug 2006 19:27:46 +0200, Klaus Alexander Seistrup
<klaus@seistrup.dk> skrev:

> [...]
> efter en dag eller to, kan man genopfriske den et par gange før
> man bager med den. Nem og billig måde at få en god surdej på.

Klaus, måske forstår jeg dig ikke rigtig: der er ingen modsætning mellem
hvad du skriver og hvad jeg skrev. Jeg har blot nævnt en _mulighed_ som
mange opskrifter omtaler, ikke skrevet at en surdej startes med bagegær.

Ole

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-08-06 19:56

Ole Stigaard skrev:

> Klaus, måske forstår jeg dig ikke rigtig: der er ingen
> modsætning mellem hvad du skriver og hvad jeg skrev.
> Jeg har blot nævnt en _mulighed_ som mange opskrifter
> omtaler, ikke skrevet at en surdej startes med bagegær.

Den er jeg helt med på - jeg hører vist bare til den skole
der synes at bagerigær har lisså lidt at gøre i en surdej
som 'kærnemælksbakterier'.

Men jo, der er masser af måder at starte sure deje op på.
Nogle er bedre end andre. Og det drejer sig vel i bund og
grund om at finde noget som fungerer for en og som man kan
lide smagen af.

Mvh,

Fra : Martin Honoré

Dato : 28-08-06 19:39

> [...]

> efter en dag eller to, kan man genopfriske den et par gange før
> man bager med den. Nem og billig måde at få en god surdej på.

Men er al bakteriekultur ikke døde af den varme bagning?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-08-06 19:53

Martin Honoré skrev:

> Men er al bakteriekultur ikke døde af den varme bagning?

Schulstads [bag-selv] rugbrødsblanding består bl.a. af tørret
surdej som kan vækkes til live ved at tilsætte mel og vand.
Jeg har prøvet det flere gange, og det fungerer fint.

Mvh,

Fra : Martin Honoré

Dato : 28-08-06 19:37

Ole Stigaard <spam1@stigaard.net> skrev:

> Det vil i hvert fald være anderledes.
> Hvor meget gær brugte du, og hvor lang tid stod din fordej?

En fingerspids' klump gær. Dejen stod natten over og langtidshævede.