Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ny side: FotoStart.dk
Fra : jakobdam

Dato : 20-08-06 00:18

Jeg har lavet en ny side, der hedder www.FotoStart.dk

Der er en række artikler omkring fotografering samt det tekniske i
forbindelse med fotografering.

Kommentarer er naturligvis velkomne. :)

Fra : .J.S...

Dato : 20-08-06 03:17

"jakobdam" <jakobdam@gmail.com> wrote in message
Jeg har lavet en ny side, der hedder www.FotoStart.dk

Der er en række artikler omkring fotografering samt det tekniske i
forbindelse med fotografering.

Fin ide med sådan en side.

Jeg finder generelt teksten for lille, eller man burde kunne ændre
størrelsen selv i browseren.
(Jeg er ikke den store html haj, men er det ikke noget med at man ikke skal
tvinge til f.eks 10pxl, men blot vælge size = feks 2, så kan definitionen på
size så ændres lokalt.)

Det gyldne snit :
Jeg synes der mangler en forklaring af hvor det gyldne snit kommer fra.
Jeg mener ikke kun det er udsprunget af praksis, men hænger sammen med det
helt unikke i netop dette størrelsesforhold som også skulle gå igen i mange
ting i naturen.

Det handler om at man deler så de to dele forholder sig til hindanden på
samme måde som den største del til hele billedets længde.

se evt.
http://www.pernoergaard.dk/da/strukturer/gyldne/gyldne.html

At man så ud af det kan udlede en formel og et tal er egentligt mindre
interessant synes jeg

mvh/JS

Fra : Lindkold

Dato : 20-08-06 12:48

".J.S..." <mr_nobody@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> (Jeg er ikke den store html haj, men er det ikke noget med at man ikke
> skal tvinge til f.eks 10pxl, men blot vælge size = feks 2, så kan

Du kan sagtens gør teksten større...du skal bare bruge en moderne browser,
såsom
Firefox, Opera, Safari ell. lign.

Men det er korrekt at det er en dårlig ide at definere tekst-størrelse i
pixels, istedet bør man
benytte ems, eller procent.

Lindkold
--
www.lindkold.dk

Fra : emj

Dato : 20-08-06 18:04

Lindkold skrev:

>Du kan sagtens gør teksten større...du skal bare bruge en moderne browser,
>såsom
>Firefox,

Man kan ikke ændre tekststørrelse på den aktuelle side i Firefox

Hilsen emj

Fra : Henrik Bjerregaard

Dato : 20-08-06 18:13

emj skrev:

> Man kan ikke ændre tekststørrelse på den aktuelle side i Firefox
>
> Hilsen emj
Ctrl og + virker fint med firefox 1.5 på wondowsXP

Fra : emj

Dato : 20-08-06 22:34

Henrik Bjerregaard skrev:

>Ctrl og + virker fint med firefox 1.5 på wondowsXP

Vel gør den da så

Hilsen emj

Fra : JDD

Dato : 20-08-06 07:12

Ja det er fint

Men den artikkel omkring brændvide og cropfaktor, skal du vist lige revidere
noget på. Der findes ikke forskellige brændvide skalaer som du skriver.

Se evt. min forklaring på www.Fotoavisen.dk

Fra : Børge Larsen

Dato : 20-08-06 07:29

[...]

Fin side, men hvis du ønsker den besøgt bliver du nødt til at gå over til
større fonto. Og så håber jeg du er klar over hvad det kræver af
vedligeholselse/opdatering. For uden jævnlig opdaterinig så mister siden
hurtig interessen. Husk på der er et utal af fotosider, hvoe kiggerne kan gå
hen.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-08-06 10:59

jakobdam wrote:

> Kommentarer er naturligvis velkomne. :)

Sitet ser fint nok ud, jeg vil dog sige, at efter min smag så er
artiklerne noget 'tyndbenede', men da sitet ikke lægger skjul på, at dets
målgruppe er nybegyndere, så er niveauet sikkert meget tilpas.

Jeg vil som flere andre sige, at på forsiden er skriftstørrelsen en tak
for lille, på undersiderne er den fin nok.

Og så vil jeg ikke undlade at bemærke, at jeg på FotoStart.dk stødte på
nogle tekster som jeg erindrer at ha' set på en anden hjemmeside.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : /Peter

Dato : 20-08-06 11:57

> [...]
>Jeg har lavet en ny side, der hedder www.FotoStart.dk
>
>Der er en række artikler omkring fotografering samt det tekniske i

Rigtig fin begynderside

En lille detalje som jeg faldt over i dit blitz-afsnit:
"...kun kan oplyse ting der er optil 5-7 meter væk fra dig.
Herefter aftages lyset meget hurtigt, og omkring 15-20 meter..!

Lyset aftager med kvadratet på afstanden,
uanset hvilken afstand du "starter" i, så det aftager ikke hutigere
eller mere fra 5-7 meters afstand.
Der kan være andre faktorer der gør at lyses "opsuges",
måske meget mørke vægge eller lign.

Venligts
Peter

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-08-06 12:10

/Peter skrev:

> Lyset aftager med kvadratet på afstanden,

Nej - lysmåles på en lysende genstand er det ret ligegyldigt om du er
1 eller 5 m væk.

Når man taler om at lysets oplysningsevne aftager med kvadratet på
afstanden, skyldes det at lyset spredes efter en matematisk model, som
andre kender bedre end jeg.

Når nu der skal korrigeres...

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, aug. 2006

Fra : /Peter

Dato : 20-08-06 12:41

> [...]
>
> Når man taler om at lysets oplysningsevne aftager med kvadratet på
> afstanden, skyldes det at lyset spredes efter en matematisk model, som

Nej, lys (fotoners) styrke aftager med kvadratet på afstanden til kilden
!
Uanset hvordan der måles eller hvad der afgiver lyset -fx en
reflekterende overflade.

Der kan så være andre faktorer der spiller ind, støv, regn, og sådan.

"...Når man så ved, at et objekts lysstyrke formindskes med kvadratet på
afstanden,"
Kilde: http://www.rundetaarn.dk/dansk/observatorium/afststjerner.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-08-06 23:33

/Peter skrev:
> [...]
>
> Der kan så være andre faktorer der spiller ind, støv, regn, og sådan.
>
> "...Når man så ved, at et objekts lysstyrke formindskes med kvadratet på

Læs lige igen hvad jeg skriver

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-08-06 08:34

/Peter skrev i 44e84a49$0$12662$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:

> Nej, lys (fotoners) styrke aftager med kvadratet på afstanden til
> kilden !

Når nu der dyrkes insekterotik så: Nej, fotoners styrke (du må mene energi)
aftager ikke med kvadratet på afstanden. Men antal fotoner, der rammer en
given flade gør.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-08-06 10:36

Jan Bøgh wrote:

> Når nu der dyrkes insekterotik så: Nej, fotoners styrke (du må mene energi)
> aftager ikke med kvadratet på afstanden. Men antal fotoner, der rammer en
> given flade gør.

Det er fuldstændigt korrekt.

Jeg har også moret mig kosteligt over argumenterne i denne tråd, derfor
synes jeg det er godt, at du kan sætte tingene på deres rette plads.

Helt banalt så handler det om, at lyset fra en blitz udbredes i en vinkel
der er bestemt af blitz'ens reflektor, og det gør, at lysets styrke altid
vil falde med kvadratet af afstanden.

Den enkle forklaring er, at hvis blitz'ens lys på en meters afstand
dækker et område på en kvadratmeter, så vil spredningen gøre, at den på
to meters afstand dækker et område på fire kvadratmeter.

Og når den samme lysmængde skal dække et fire gange så stort område, så
er lysstyrken faldet til en fjerdedel.

Jeg har lavet en hurtig princip-skitse, der illustrerer hvordan
spredningen af lyset påvirker lysstyrken...

Se: http://www.photo-gallery.dk/01_download/blitzlys.jpg

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-08-06 12:35

Niels Riis Ebbesen skrev i 44E97E96.804@niels-ebbesen.net dette:
> Jan Bøgh wrote:

> Jeg har også moret mig kosteligt over argumenterne i denne tråd,
> derfor synes jeg det er godt, at du kan sætte tingene på deres rette
> plads.

jamen, det gør jeg da så:

> Helt banalt så handler det om, at lyset fra en blitz udbredes i en
> vinkel der er bestemt af blitz'ens reflektor, og det gør, at lysets
> styrke altid vil falde med kvadratet af afstanden.

Nix - det er aldeles uafhængigt af reflektorens udformning eller om der er
en reflektor overhovedet. Det eneste tilfælde, hvor det ikke gælder er svjks
ved fuldkomment perfekt laserlys - hvis noget sådan overhovedet kan
forekomme.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-08-06 13:27

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> en reflektor overhovedet. Det eneste tilfælde, hvor det ikke gælder er svjks
> ved fuldkomment perfekt laserlys - hvis noget sådan overhovedet kan

Jeg skriver ingen steder, at reflektorens udformning eller den vinkel
hvormed spredes har indflydelse på formlen om, at lysets styrke altid vil
falde med kvadratet af afstanden.

Jeg skriver faktisk, at lysets styrke altid vil falde med kvadratet af
afstanden.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-08-06 16:04

Så læs lige det, du selv skrev:
"[...] lyset fra en blitz udbredes i en vinkel
der er bestemt af blitz'ens reflektor, og det gør, at lysets styrke altid
vil falde med kvadratet af afstanden".

Det er vist ikke meget tvivl om, hvad der står der. Men det er selvfølgeligt
muligt at du mener noget andet!

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-08-06 17:29

Jan Bøgh wrote:

> Så læs lige det, du selv skrev:
> "[...] lyset fra en blitz udbredes i en vinkel
> der er bestemt af blitz'ens reflektor, og det gør, at lysets styrke altid
> vil falde med kvadratet af afstanden".

Ja... og det er ikke forkert, at lyset fra en blitz udbredes i en vinkel
der er bestemt af reflektoren.

> Det er vist ikke meget tvivl om, hvad der står der. Men det er selvfølgeligt
> muligt at du mener noget andet!

Prøv at genlæse indlæggene, du har overfortolket et eller andet, jeg
skriver ikke noget om, at reflektoren eller den vinkel hvormed lyset fra
blitz'en udbredes, har indflydelse på reglen om, at lysets styrke altid
vil falde med kvadratet af afstanden.

Grunden til at jeg nævner det med lysets udbredelse, er jo at vi er vandt
sollyset, der tilnærmelsesvis er paralelle lysstråler.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : KsK

Dato : 21-08-06 18:55

> Ja... og det er ikke forkert, at lyset fra en blitz udbredes i en vinkel
> der er bestemt af reflektoren.

kan du bliv ening med dig selv om hvad det er du mener det ene øjeblikke så
ha du aldrig sagte det anden så komme du med påstand igen ?? det er fande
svært for os andre at forstå hvad du mener nå du ikke selv er klar over hvad
du mener !!!!

KsK

Fra : Jesper HVL

Dato : 21-08-06 16:08

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> en reflektor overhovedet. Det eneste tilfælde, hvor det ikke gælder er svjks
> ved fuldkomment perfekt laserlys - hvis noget sådan overhovedet kan

Se .. nu kan jeg jo ikke lade være med at blande mig. Sådan lige for at
rette op på det.

Husk på bølge-partikel dualiteten. Lys bevæger sig som bølger, men
opfattes i kvanter (fotoner).

Dén som alle kender: "styrken falder med kvadratet på afstanden", er
korrekt, så længe lys udsendes homogent fra en punktkilde (det vil
blandt andet sige at bølgefronterne er kugleformede). Forestil dig en
lommelygte der usender et parallelt lysbundt, der aftager intensiteten
_ikke_ med kvadratet på afstanden.

Men bland ikke laserlys sammen med parallelle lysbundter, det er to vidt
forskellige ting. Laserlys er bl.a. karakteriseret ved at det er
coherent. På alm. dansk vil det sige at fotonerne svinger i takt.

Dette er _ikke_ 7/8 klasses stof

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-08-06 16:30

Jesper HVL skrev i 44e9cc36$0$901$edfadb0f@dread12.news.tele.dk dette:
> [...]

> at rette op på det.
>
> Husk på bølge-partikel dualiteten. Lys bevæger sig som bølger, men

Jeg er ikke i stand til at se, hvordan det påvirker reglen om intensitet og
afstand.

> [...]
> blandt andet sige at bølgefronterne er kugleformede). Forestil dig en
> lommelygte der usender et parallelt lysbundt, der aftager intensiteten

Lommelygter kan ikke udsende paralelle lysbundter.
Det er kun muligt med coherent lys - laser. Og Perfekt coherens er (svjv)
det eneste, der kan fremkalde perfekt destruktion gennem interferens,
hvilket gør, at man kan undgå spredning - altså det fuldkomment paralelle
lys.
Men det er rigtigt at udformningen af parabolen komplicerer tingene. Den vil
betyde, at lyskilden optræder som om den var længere væk, end den egentligt
er, hvorfor kvadratreglen ikke gælder for korte afstande - med mindre man
indregner afstanden fra pæren som det sted, hvor forlængelserne af
spredningslinierne (hvad fanden hedder de mon?) bag parabolen krydser
hinanden.

> Men bland ikke laserlys sammen med parallelle lysbundter, det er to
> vidt forskellige ting. Laserlys er bl.a. karakteriseret ved at det er
> coherent. På alm. dansk vil det sige at fotonerne svinger i takt.

....og har samme retning og frekvens.

Hmmm - jeg kan ikke se, hvordan man kan undgå at blande parallelle lysbunder
sammen med laser. Alt andet lys spredes p.g.a. interferenser.

> Dette er _ikke_ 7/8 klasses stof

Bestemt ikke.

mvh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jesper HVL

Dato : 21-08-06 20:28

Jan Bøgh wrote:

> Jeg er ikke i stand til at se, hvordan det påvirker reglen om intensitet og
> afstand.

Jeg nævnte det fordi du begyndte at snakke om laserlys. Når man snakker
optik som i e.g. kameraer, refkeltorer er den klassiske optik fuldt ud
tilstrækkelig. Derfor er det nok at se lys som bølger. Du behøver ikke
bevæge dig over i kvantefysik for at forstå almindelig optik.

> [...]
> indregner afstanden fra pæren som det sted, hvor forlængelserne af
> spredningslinierne (hvad fanden hedder de mon?) bag parabolen krydser

Du må ikke sammenblande parallelt lys med coherent lys.

Parallelt lys kan sagtens opnås i klassisk optik med en simpel
punktkilde, og en linse eller reflektor. F.eks. en punktformig lyskilde
i brændpunktet i en omdrejnings paraboloide vil give et parallelt
lysbundt. "Omvendt" er lys fra fjerne stjerne meget meget tæt på et
parallelt lysbundt, men langt fra coherent. På engelsk kalder du
parallelt lysbundt for "collimated beam of light", og det udtrykker blot
er bølgefronten er plan. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Collimated -
e.g. her for mere optik: http://en.wikipedia.org/wiki/Lens_(optics) )

Begrebet inteferens er ikke kun kvanteoptisk, det er et yderst klassisk
begreb, og meget centralt.

En reflektor behøver ikke være en omdrejningsparaboloide - det kommer
helt an på hvilket lysbundt du ønsker.

Hvis du vil snakke helt kvanteoptisk vil selv en laser have en spredning
af det coherente parralelle lys, selv teoretisk.

> ...og har samme retning og frekvens.

Det lå lidt i udtrykker

> Hmmm - jeg kan ikke se, hvordan man kan undgå at blande parallelle lysbunder
> sammen med laser. Alt andet lys spredes p.g.a. interferenser.

Se ovenfor.

Mvh
/j.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-08-06 16:19

Jesper HVL skrev i 44ea0949$0$888$edfadb0f@dread12.news.tele.dk dette:

> [...]
> fuldt ud tilstrækkelig. Derfor er det nok at se lys som bølger. Du
> behøver ikke bevæge dig over i kvantefysik for at forstå almindelig

Jeg kan nu stadigvæk ikke forstå, hvordan det kan påvirke reglen om
intensitet og afstand.

Jeg har ikke hævdet at man skal over i laserlys for at forstå almindelig
optik. Jeg hævder derimod at perfekt parallelt lys ikke kan forekomme med
alm. lys - men at det (svjh) kunne gøres med laser.

> Du må ikke sammenblande parallelt lys med coherent lys.

Det gør jeg heller ikke - jeg hævder derimod at coherent lys er det eneste,
der kan være parralelt (opfattet som ingen spredning).

> [...]
> punktkilde, og en linse eller reflektor. F.eks. en punktformig
> lyskilde i brændpunktet i en omdrejnings paraboloide vil give et

Næsten - ikke mere. Ellers ville jeg kunne læse på månen vha. en lommelampe
placeret på et satelit i jordkredsløb. Under forudsætning af at parabolen er
perfekt og lyskilden punktformet.

> "Omvendt" er lys fra fjerne stjerne meget meget
> tæt på et parallelt lysbundt,

Må jeg opfatte det sådan at du mener at kvadratreglen ikke gælder her? Så er
det interessant at alle stjerners lys ikke blot afspejler deres
energiudsendelse, men også afstanden til Jorden.

> Begrebet inteferens er ikke kun kvanteoptisk, det er et yderst
> klassisk begreb, og meget centralt.

Ja, og?

> Hvis du vil snakke helt kvanteoptisk vil selv en laser have en
> spredning af det coherente parralelle lys, selv teoretisk.

Det havde jeg nok på fornemmelsen. Derfor mit 'svjh'!

> Det lå lidt i udtrykker

Tjae - det fremgik nu ikke. Når vi nu er i gang med flueknepperiet.
Men vi er vist efterhånden ved at være temmeligt OT i denne gruppe - mon
ikke det hører hjemme i dk.videnskab.fysik eller noget i den retning.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jesper HVL

Dato : 23-08-06 07:43

Hey

> Jeg har ikke hævdet at man skal over i laserlys for at forstå almindelig
> optik. Jeg hævder derimod at perfekt parallelt lys ikke kan forekomme med
> alm. lys - men at det (svjh) kunne gøres med laser.

Det er forkert. Se evt de links jeg gav før, eller kig i en tilfældig
bog om klassisk optik.

> Det gør jeg heller ikke - jeg hævder derimod at coherent lys er det eneste,
> der kan være parralelt (opfattet som ingen spredning).

Forkert "Klassisk" lys der bevæger sig i e.g. vacuum vil ikke
spredes på nogen måde. I et materiale (f.eks. luften) vil det spredes af
flere grunde, bl.a. absorption og Mie/Raleigh spredning - men det er nok
ikke det du mener, eller?

> Næsten - ikke mere. Ellers ville jeg kunne læse på månen vha. en lommelampe
> placeret på et satelit i jordkredsløb. Under forudsætning af at parabolen er
> perfekt og lyskilden punktformet.

Ja. Rent praktisk er det derimod svært at få nok lys frem med en
almindelig "lommelygte" af flere grunde, ikke-punktformige lyskilder,
ikke-perfekte refkeltorer, osv osv. Men hvis f.eks. "pæren" er kraftig
behøver du jo ikke engang en reflektor - du kan jo f.eks. se solen her
fra jorden

> Må jeg opfatte det sådan at du mener at kvadratreglen ikke gælder her? Så er
> det interessant at alle stjerners lys ikke blot afspejler deres
> energiudsendelse, men også afstanden til Jorden.

Nej. Det var en illustration af hvordan næsten perfekte parallelle
lysbundter findes i naturen uden at være af lasernatur.

> Tjae - det fremgik nu ikke. Når vi nu er i gang med flueknepperiet.
> Men vi er vist efterhånden ved at være temmeligt OT i denne gruppe - mon
> ikke det hører hjemme i dk.videnskab.fysik eller noget i den retning.

Det gør det vel nok. Men ellers så tag et kig i en optikbog.

Mvh
/j.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-08-06 15:05

Jesper HVL skrev i 44ebf8f4$0$842$edfadb0f@dread12.news.tele.dk dette:

> Det gør det vel nok. Men ellers så tag et kig i en optikbog.

Tjae - det bliver vi næppe mere enige af.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jesper HVL

Dato : 23-08-06 17:56

Hey

> Tjae - det bliver vi næppe mere enige af.

Hmmm... det er ikke et spørgsmål om at blive "enige", men et spørgsnål
om hvordan elektromagnetisk stråling og materialers egenskaber beskrives
af fysikken. Det er derfor jeg henviser til en bog om det - hvis du ikke
tror på hvad jeg skriver

Mvh
Jesper

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-08-06 07:28

Jesper HVL skrev:

> [...]
> blandt andet sige at bølgefronterne er kugleformede). Forestil dig en
> lommelygte der usender et parallelt lysbundt, der aftager intensiteten

Og det må så være den rigtige (?) forklaring på det, jeg har erfaret og
nævnt andet sted i tråden ?

Fra : /Peter

Dato : 20-08-06 12:54

> /Peter skrev:
>

> Nej - lysmåles på en lysende genstand er det ret ligegyldigt om du er
> 1 eller 5 m væk.

hvis du mener "Lysmåles der på..."

Ja fuldstændig korrekt, om du så er 1.000 kilometer væk,
men måleresultatet (lysstyrken) bliver ganske givet forskelligt om du er
1 eller 5 meter
væk på genstanden (kilden), nemlig med kvadratet på den afstand du måler

Formlen:
I1 x d1 = I2 x d2
Hvor I er intensiteten og d er (distance) afstand

Det her er 7-10 klasses viden !

Lysets intensitet aftager ikke hurtigere (altså henfalder med en anden
eksponent)
fordi man er 5-7 meter væk, som Jacob skriver:

Fra : /Peter

Dato : 20-08-06 12:58

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Formlen:
> I1 x d1 = I2 x d2
> Hvor I er intensiteten og d er (distance) afstand

Her lige den rigtige:
Formlen:
I1 x d1^2 = I2 x d2^2
Hvor I er intensiteten og d er (distance) afstand

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-08-06 09:36

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-08-06 12:37

Ole Larsen skrev i 44e97075$0$75041$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]

Nej, din lysmåler vil blive ramt af en fotonstrøm fra kilden - punktformig
eller ej - hvor antallet af fotoner der rammer måleren aftager med kvadratet
på afstanden.

Der er ingen forskel.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-08-06 12:54

Jan Bøgh skrev:

> Nej, din lysmåler vil blive ramt af en fotonstrøm fra kilden - punktformig
> eller ej - hvor antallet af fotoner der rammer måleren aftager med kvadratet
> på afstanden.

Hvis man i praksis lysmåler i en eller i fem meters afstand får man
samme måling. Det mener jeg er evident.

> Der er ingen forskel.

Jo tættere du flytter en lyskilde til en flade, jo kraftigere belyses
denne i et tilsvarende mindre område. Det mener jeg også er evident, men
det skal måske formuleres anderledes?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-08-06 16:11

Ole Larsen skrev i 44e99ea9$0$75034$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Hvis man i praksis lysmåler i en eller i fem meters afstand får man
> samme måling. Det mener jeg er evident.

Måske blander du forskeln mellem at måle på den direkte lyskilde og det
reflekterede lys sammen. Jeg skal ikke kunne sige det - det er dælme mange
år siden jeg har haft en alm. lysmåler i hånden - men retter du lysmåleren
mod en lyskilde og måler - og derefter bevæger dig dobbelt så langt væk, vil
du kunne se et fald svarende til 1/4 lysstyrke = 2 blændetrin.

> Jo tættere du flytter en lyskilde til en flade, jo kraftigere belyses
> denne i et tilsvarende mindre område. Det mener jeg også er evident,
> men det skal måske formuleres anderledes?

Nu havde jeg jo advaret om at vi var inde på insekterotikken

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-08-06 12:39

/Peter skrev i 44e84d61$0$12659$edfadb0f@dread14.news.tele.dk dette:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det her er 7-10 klasses viden !

Ikke mere!

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : /Peter

Dato : 20-08-06 13:12

> [...]
>
> Når man taler om at lysets oplysningsevne aftager med kvadratet på
> afstanden, skyldes det at lyset spredes efter en matematisk model, som

Et måske forståeligt eksempel:

Jeg måler værdien 10 med et givet målenhed og måleinstrument i 1 meters
afstand fra en lysgivende kilde,
jeg kan således beregne mig frem til at værdien i 2 meters afstand fra
kilden vil være: 2.5
(med det samme instrument og måleenhed givetvis)

10 x 1^2 = I2 x 2^2
10:4 = 2.5

Fra : skibber

Dato : 20-08-06 13:02

On 20-08-2006 01:18:20, "jakobdam" wrote:
>Jeg har lavet en ny side, der hedder www.FotoStart.dk
>
>Der er en r=E6kke artikler omkring fotografering samt det tekniske i
>forbindelse med fotografering.
>
>Kommentarer er naturligvis velkomne. :)

Har kikket lidt på den, gemt din Url til lidt senere
når der er lidt mere tid er til det.

Lige nu kan jeg da sige at opbygningen den ser rigtigt godt ud
og der skal garanteret være en del jeg og andre kan drage nytte af.

/skibber

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-06 13:59

Flot side.

Du har en regnefejl i afsnittet Det gyldne snit:

"eller: kvadratroden af 5 plus 2 divideret med 2 = 1,6180339"

Måske skal det være: (5^(½) + 1) / 2 = 1,618 ??

I begge dine udregningspunkter er der dog behov for parenteser for at en
ordentlig lommeregner vil komme frem til samme resultat.

mvh.
Thomsen

Fra : blue

Dato : 20-08-06 14:08

"Thomsen" <thomasthomsen(A)hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du har en regnefejl i afsnittet Det gyldne snit:
>
> "eller: kvadratroden af 5 plus 2 divideret med 2 = 1,6180339"

Når nu vi har gang i regnefejlene, er der også en i afsnittet om
brændvidder:

"35-115mm zoomobjektiv svarer til 3x optisk zoom. De fleste kompaktkameraer
har et zoomobjektiv med netop denne betegnelse.

Det vi gør er simpelthen bare at sige 115 divideret med 35. Det giver 3.
Altså 3 gange optisk zoom."

Fra : Festfagbogen.dk

Dato : 20-08-06 22:47

[...]

Hej Jakob.

God side... Gode sider om foto teknik, og et let og overskueligt design.
Tillykke med siden

mvh.
Michael Henriksen
Tilmeldt dig gratis på www.festfagbogen.dk

Fra : SGA

Dato : 21-08-06 08:37

.... og i EV komp. afsnittet skal du lige rette en slåfejl: Tusmørke -
ikke tuschmørke.

/SGA

Fra : jakobdam

Dato : 21-08-06 10:27

Oups, fik ikke lige tjekket min mail omkring svar i tråden i går, og
jeg kan se at jeg fik klikket lidt for ivrigt på "opret" knappen
her... undskylder for de 3 posts. :)

emj >
"Din EV-regnemaskine virker ikke." => Sikre dig at du ikke har slået
javascript fra i din browser, idet der benyttes javascript til
regnemaskinen.

J.S. >>
[...]

I Firefox har jeg nu ingen problemer, jeg glemte dog at tjekke
tekststørrelse-ændringer i Explorer. Det skal angive i pt og ikke
pixels, hvis teksten skal være skalerbar... det må jeg lige få
kigget på. :)

Ang. det gyldne snits historie; den historie jeg har skrevet omkring
det, er sådan som jeg kan dokumentere tilbage med behørige kilder;
hvis du har andre supplerende kilder er jeg meget interesseret i at se
dem. :)

Niels Riis Ebbesen >>

Det er mit www.jakobdam.dk website du tænker på - så artiklerne er
skam mine egne. Artiklerne er redigeret/opdateret/ændret og nu flyttet
til www.fotostart.dk :)

Peter >

Ah yes, den kan jeg godt se (omkring blitzstyrkens aftagning) - får
det lige rettet. :)

Thomsen A >>>

Regnefejlen er rettet - det var mig der sov! :)

SGA >>>>

Tusch er rettet til Tus - fandens til retstavning :D

ALLE >>>> Takker alle for gode og konstruktive kommentarer og råd :) -
hvis det ikke er for stor en ulejlighed, vil jeg pænt spørge om I vil
poste fremtidige foreslag under www.fotostart.dk/forum/ -- af den grund
at jeg har svært ved at nå at holde øje med forslag her, såvel som
at browse gennem alle indlæggene...

Fra : Jens Mejdahl

Dato : 21-08-06 10:42

Jeg har lavet en ny side, der hedder www.FotoStart.dk

Jeg syntes at det er et godt tiltag. Mvh. Jens

Fra : Thomsen

Dato : 21-08-06 11:58

[...]

Hej Jacob

Grafikken kan sine steder godt virke noget rodet for øjet.

F.eks. når man starter oppefra med "Velkommen gæst" og løber ned
til "Medlemmer: 34", ude til venstre,på din startside, er der 5-6
forskellige farver og fonte, bokse og logoer.
Det kombineret med sammefaldende afstand mellem infomationerne giver et
rodet indtryk.

Tror også det kan hjælpe med større farve-kontrast. F.eks kunne de lyseblå
bokse være mørkere.

"Personligt" ville jeg nok droppe de rundede bjælker i toppen af din side.
Virker lidt gammeldags og forringer tydeligheden.

Håber det kan bruges til noget.

Ellers et rigtig godt initiativ

mvh Ole

Fra : jakobdam

Dato : 21-08-06 22:45

KsK >

Takker :D - min kæreste synes også jeg er sej... at trækkes med...
*host*

Jeg følger iøvrigt spændt debattens nye drejning, og prøver at
blinke trætheden væk med kaffe, for at kunne følge med Jesper og Jan
- og Niels. :)

Fra : Jesper HVL

Dato : 22-08-06 09:30

jakobdam wrote:

> [...]
>

> Jeg følger iøvrigt spændt debattens nye drejning, og prøver at
> blinke trætheden væk med kaffe, for at kunne følge med Jesper og Jan

Iøvrigt synes jeg det er et rigtig godt initiativ med siden, specielt
teknik/motiv guides. Håber den får mange besøgende og vokser sig stor!

Jeg er et par gange for nylig blevet spurgt af "nybegyndere" om hvor man
kan finde den slags info - på dansk. Så nu har jeg en henvisning

Mvh
/j.

Fra : jakobdam

Dato : 22-08-06 09:29

Argh, ffs - jeg havde fået rettet fejlen for et par dage siden i
leksikonopslaget hvor selvsamme formel findes, og også var forkert
skrevet.

Havde lige overset motivopbygningsguiden... takker for rettelsen - det
er hermed rettet. :)

Mvh

Jakob

Fra : blue

Dato : 22-08-06 16:07

>Havde lige overset motivopbygningsguiden... takker for rettelsen - det er
>hermed rettet. :)

Du mangler lige at rette den anden regnefejl også:

Fra : jakobdam

Dato : 23-08-06 13:05

blue wrote:
> [...]
> har et zoomobjektiv med netop denne betegnelse.
>
> Det vi gør er simpelthen bare at sige 115 divideret med 35. Det giver 3.

Hej igen blue - hvad er det for en regnefejl du ser her...? 115/35 = 3
--> eller misforstår jeg hvad du mener...?

Fra : Morten Wartou

Dato : 23-08-06 15:28

jakobdam wrote:

> Hej igen blue - hvad er det for en regnefejl du ser her...? 115/35 = 3
> --> eller misforstår jeg hvad du mener...?

Kan du ikke lige prøve at foretage udregningen? Så ser du hvad der er
galt... Resultatet, altså 3x zoom, er helt fint, men 115/35 er altså ikke 3.
35*3 er til gengæld 115.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-08-06 15:57

In news:44ec65fc$0$20247$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Morten Wartou <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> wrote:

> 35*3 er til gengæld 115.

En af os skal have skolepengene tilbage. Jeg får sør'me 35*3 til 105.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Morten Wartou

Dato : 23-08-06 16:13

Jens Bruun wrote:
> In news:44ec65fc$0$20247$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
> Morten Wartou <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk>
>
> En af os skal have skolepengene tilbage. Jeg får sør'me 35*3 til 105.

Hvor henvender jeg mig for at få skolepengene tilbage? Det var da vist en
hjerneblødning jeg lige havde. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : jakobdam

Dato : 23-08-06 22:44

Fejlen er rettet - der står nu 105... :)

Nå, 3,2857142857142857142857142857143 kan vel også næsten siges at
være 3. :)