Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
DOF - dybdeskarphedsknap
Fra : Ukendt

Dato : 14-08-06 16:11

Jeg er lige på nippet til at købe dSLR og faktisk afholder kun én ting
mig fra at bestille et d50:

På mange andre kameraer er der er en DOF preview-knap. Jeg kommer til at
tage en del billeder, hvor jeg vil bruge henholdsvis forgrund og
baggrund i skarp og "blurret" udgave, for at fremhæve det respektivt
modsatte.
Jeg kan dog ikke vurdere, hvor glad jeg vil være for at have denne
funktion (altså om man reelt kan vurdere skarpheden mv) eller hvor ked
jeg vil være af ikke at have den.

Alternativet er 70s eller sony alpha, som det ser ud for mig. men jeg
har lidt svært ved at kaste pengene efter D70s, når D80 netop er
præsenteret.

Nogen der har nogen erfaringer de vil øse lidt af? Tak.

Venligst

Niels
www.nodash.dk

Fra : Jakob

Dato : 14-08-06 16:22

In article <44e09277$0$15784$14726298@news.sunsite.dk>,
niels@priestyard.dk says...

> Nogen der har nogen erfaringer de vil øse lidt af? Tak.

Jeg har haft det cam i snart et års tid nu og har bestemt ikke manglet
den knap. Hvis du ikke kommer fra et andet kamera hvor du har brugt den
tror jeg bestemt ikke du kommer til at mangle den.

De gange hvor jeg har prøvet at bruge den på andet kamera synes jeg
egentlig ikke den har været meget værd. Tit bliver søgerbilledet så
mørkt at det ikke er til at se noget alligevel.

For mig er det mere et spørgsmål om erfaring hvilken blænde man skal
bruge for at få den ønskede dybdeskarphed, og med et crop kamera synes
jeg næsten det er svært at få for lille dybdeskarphed med mindre man
opererer med F 2.0 og mindre hvilket ikke findes på de fleste
objektiver.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-06 16:48

Jakob skrev:

> Jeg har haft det cam i snart et års tid nu og har bestemt ikke manglet
> den knap.

Tak for input Jakob. Er det så korrekt forstået, at det er svært at få
en uskarp baggrund med en skarp forgrund og omvendt med D50'eren? (og
jeg refererer her til kitlinsen, eftersom jeg dog har fattet at det er
objektivet der afgør dette) ?

Venligst

Niels

Fra : Jakob

Dato : 14-08-06 19:33

In article <44e09b45$0$15793$14726298@news.sunsite.dk>,
niels@priestyard.dk says...

> [...]
> en uskarp baggrund med en skarp forgrund og omvendt med D50'eren? (og
> jeg refererer her til kitlinsen, eftersom jeg dog har fattet at det er

Altså nu kender jeg ikke den kitlinse men med hensyn til dybdeskarphed
adskiller den sig nok ikke markant fra den dyrere kitlinse (fra D70) som
jeg har på mit D50.

Jo større brændvidde jo nemmere vil det være at isolere det emne du vil
fotografere. Men max blænde på 3.5 gør det ikke udpræget nemt at isolere
objektet. Men bemærk det har altså ikke noget med D50 at gøre, det er et
udslag af sensorstørrelse (1.5 crop) og max blænde. Jeg vil anbefale et
50 mm 1.8 til portrætter, her får du langt bedre mulighed for det. Det
er supergodt og billigt. Dog egner det sig ikke til gruppefotos (lille
billedvinkel) svarer til et 75 mm på et alm 35 mm film slr.

Igen jeg har ikke savnet DOF knappen, men det kan da være man bliver
glad for den i længden hvis man har en.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Kim Jensen

Dato : 14-08-06 18:19

Jakob wrote:
> [...]

Jeg er meget glad for DOF-preview-knappen på mit Canon 10D.

> De gange hvor jeg har prøvet at bruge den på andet kamera synes jeg
> egentlig ikke den har været meget værd. Tit bliver søgerbilledet så
> mørkt at det ikke er til at se noget alligevel.

Hvor mørkt søgerbilledet bliver, afhænger jo helt af hvilken blænde du
laver preview på. Sådan er det jo.

> [...]
> jeg næsten det er svært at få for lille dybdeskarphed med mindre man
> opererer med F 2.0 og mindre hvilket ikke findes på de fleste

Det er da vist en sandhed med modifikationer. I .billedsnak-gruppen
bliver der jævnligt præsenteret bl.a. portrætfotos, hvor dybdeskarpheden
jævntligt har været for lille; dvs hvor fx øjne er skarpe, men næsetip
ganske uskarp.

En anden type billeder, hvor DOF-preview knappen kan være enddog
særdeles nyttig, er makro-optagelser. Men selvfølgelig; hvis din
erfaring kan fortælle dig om du skal bruge blænde 11 eller 16 for at få
et givent insekt e.l. helt i forkus, så er du jo bare dygtigere end
andre

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Jakob

Dato : 14-08-06 19:28

In article <44e0b052$0$144$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
kim@_NOSPAM_litewerx.dk says...

> Hvor mørkt søgerbilledet bliver, afhænger jo helt af hvilken blænde du
> laver preview på. Sådan er det jo.

Ja det er jo klart. I praksis har det været for mørkt til at det var
brugbart.

> [...]
> bliver der jævnligt præsenteret bl.a. portrætfotos, hvor dybdeskarpheden
> jævntligt har været for lille; dvs hvor fx øjne er skarpe, men næsetip

Ja og de fleste af dem har ganske givet været taget med faste
brændvidder og blænder under 2

> [...]
> erfaring kan fortælle dig om du skal bruge blænde 11 eller 16 for at få
> et givent insekt e.l. helt i forkus, så er du jo bare dygtigere end

Det har jeg ikke hævdet. Jeg beskæftiger mig ikke med
makrofotografering.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-08-06 20:26

Kim Jensen wrote:

> [...]
> erfaring kan fortælle dig om du skal bruge blænde 11 eller 16 for at få
> et givent insekt e.l. helt i forkus, så er du jo bare dygtigere end

Du skal da ikke ta' Jacobs udsagn alvorligt, han aner ikke hvad fuld
fotografisk kontrol er, han er bare en knipser som kører med AF og AE on...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : KsK

Dato : 14-08-06 21:13

> Du skal da ikke ta' Jacobs udsagn alvorligt, han aner ikke hvad fuld
> fotografisk kontrol er, han er bare en knipser som kører med AF og AE
> on...

ja så vidt jeg ha fulgt med så ha du ikke bevist eller vidst de evener som
retfærdig gørere din 30 år som fotograf Niels .

KsK

Fra : Jakob

Dato : 15-08-06 00:14

In article <44E0CE4B.1040003@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...
> Du skal da ikke ta' Jacobs udsagn alvorligt, han aner ikke hvad fuld
> fotografisk kontrol er, han er bare en knipser som kører med AF og AE on...

Endnu engang bekender du ren kulør som gruppens ultimative freak og
støjsender. Tal nu bare for dig selv nar.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 15-08-06 00:28

> [...]

> Du skal da ikke ta' Jacobs udsagn alvorligt, han aner ikke hvad fuld
> fotografisk kontrol er, han er bare en knipser som kører med AF og AE on...

Og så lige et par eksempler på hvad Niels Ries Ebbesen kan opnå med fuld
fotografisk kontrol

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/naturen/insekter/_flycrash-47.html

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/naturen/insekter/_vandnymfe-05.html

http://www.photo-gallery.dk/oversigt/mennesker_%26
_miljoeer/indkoebscenter/_nat_i_stenloese_center-21.htm

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael Holm

Dato : 16-08-06 00:29

> Du skal da ikke ta' Jacobs udsagn alvorligt, han aner ikke hvad fuld
> fotografisk kontrol er, han er bare en knipser som kører med AF og AE on...

Du er en idiot.

//Michael

Fra : KsK

Dato : 16-08-06 16:08

"Michael Holm" <MichaelHolm@thismaildontwork.com> skrev i en meddelelse

> Du er en idiot.
>
> //Michael

det var på tiden i fandt ud af det .. han er dirkerkt ubehøvelt og burde
find sig et andet sted at gør sig bemærket

KsK

Fra : Lindkold

Dato : 16-08-06 17:21

> det var på tiden i fandt ud af det .. han er dirkerkt ubehøvelt og burde
> find sig et andet sted at gør sig bemærket

I OE:

> Meddelse > Bloker Afsender - løser heldigvis meget af problemet.

Lindkold

Fra : Jakob

Dato : 16-08-06 18:23

In article <44e34600$0$15795$14726298@news.sunsite.dk>,
lindkoldFJERN@MIGgmail.com says...

Du har helt ret. Det løser bare ikke det problem at idioten vil bagtale
end til andre. Det er sådan set helt ok hvis det er faste brugere af
gruppen, de fleste ved han er en særling, men overfor nye finder jeg det
irreterende.

I sådanne tilfælde vil jeg gerne kunne tage til genmæle men det kan da
godt være at tossen bare skal i killfitret.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Leif Langgaard

Dato : 14-08-06 17:05

"Niels Præstegaard - Aalborg" <niels@priestyard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tage en del billeder, hvor jeg vil bruge henholdsvis forgrund og baggrund
> i skarp og "blurret" udgave, for at fremhæve det respektivt modsatte.

Hej

Du har jo "skærmen" bag på kameraet, der kan du jo forstørre billedet op og
vurdere skarpheden på et testskud, ikke ideelt, men en løsning.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-08-06 20:20

Niels Præstegaard - Aalborg wrote:

> Nogen der har nogen erfaringer de vil øse lidt af? Tak.

Jeg vil mene, at en knap til tjek af dybdeskarphed er meget væssentlig
funktion, hele ideen med spejlreflekskameraet er jo, at man i søgeren har
mulighed for at se præcist det billede som dannes på film/censorplanet.

Hvis der på et DSLR-kamera ikke er mulighed for et tjek af dybdeskarphed,
så er man meget bedre tjent med et målsøgerkamera, en målsøger er meget
mere lysstærk, den kan uden problemer anvendes til natoptagelser, og så
undgår man rystelsen fra spejlet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-08-06 20:45

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Jeg vil mene, at en knap til tjek af dybdeskarphed er meget væssentlig
> funktion, hele ideen med spejlreflekskameraet er jo, at man i søgeren
> har mulighed for at se præcist det billede som dannes på film/censorplanet.

Desværre er den dslr søger jeg kender (D70) ikke nær god nok til det

> [...]
> målsøger er meget mere lysstærk, den kan uden problemer anvendes til
> natoptagelser, og så undgår man rystelsen fra spejlet...

Mon ikke vi er mange, der drømmer om en vellykket og overkommelig Leica
M klon - en d-Bessa, eks., nu Epsons ikke blev noget

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, aug. 2006

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-08-06 21:11

Ole Larsen wrote:

> Mon ikke vi er mange, der drømmer om en vellykket og overkommelig Leica
> M klon - en d-Bessa, eks., nu Epsons ikke blev noget

Ja... til nogen typer optagelser, der ville en digital udgave af Leica's
M-serie kamera være en rigtig fed ting, og det skal ikke ha AF og AE...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : waal

Dato : 14-08-06 23:08

> Ja... til nogen typer optagelser, der ville en digital udgave af Leica's
> M-serie kamera være en rigtig fed ting, og det skal ikke ha AF og AE...

Der er ikke autofokus på Epson'en og tidsautomatik kan fravælges. Desværre
er søgerbasis kortere end godt er. For at det ikke skal være løgn så har
den en traditionel lukker der skal spændes (lukkeren fra Bessa)

Men Leica'en skulle være på vej

mvh
Michael

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-08-06 00:29

> [...]
> Jeg kan dog ikke vurdere, hvor glad jeg vil være for at have denne
> funktion (altså om man reelt kan vurdere skarpheden mv) eller hvor ked

For mig er preview-knappen ret væsentlig. Jeg bruger den typisk, når jeg
fotograferer mennesker og andet, hvor jeg har tid til at komponere et
billede.
En af de ting jeg var gladest for, da jeg opgraderede fra D70 til D200, var
at preview-knappen var flyttet op fra kraven omkring objektivfatningen til
en knap foran på kameraet lige ud for langefingeren. Nem at betjene!. Jeg
vil meget nødigt undvære nedblændingsknappen.
Kan man ikke reasigne en knap til det i kameraets menu?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-08-06 08:44

Frodo Nifinger skrev i 44e10709$0$15794$14726298@news.sunsite.dk dette:

> [...]
> nedblændingsknappen.
> Kan man ikke reasigne en knap til det i kameraets menu?

Ja, er det ikke sjovt. Knappen sidder på mit d70 der, hvor den altid har
siddet - også i de glade analogdage - og jeg bander over at designerne har
flyttet den! Før passede den præcis til min lillefinger på højre hån - og
den har ikke andet at lave alligevel

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 16-08-06 00:21

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> designerne har flyttet den! Før passede den præcis til min
> lillefinger på højre hån - og den har ikke andet at lave alligevel

Joe, det er sjovt, da Fuji S2 pro, som jeg havde lånt sidste år af Max også
har previewknappen, hvor min D200 har den nu, og det er jo et Nikon F80,
Fuji'en er bygget over. Jeg kan nu bedst lide placeringen på min D200, da
jeg har nemt ved at nå den uden at flytte på hånden og ved præcist hvor den
er. På D70 blev jeg aldrig rigtigt dus med den.
Men det var meget værre på mine gamle Canon FD-huse, da sad den håbløst på
venstre side af objektivet, og var en lille pal, der skulle vippes ud og
trykkes ind. Så kunne den så låse på nedblændet tilstand, og man skulle slå
palen ind igen for, at den slap igen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-08-06 08:00

Frodo Nifinger skrev i 44e256a9$0$15790$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Joe, det er sjovt, da Fuji S2 pro, som jeg havde lånt sidste år af
> Max også har previewknappen, hvor min D200 har den nu, og det er jo
> et Nikon F80, Fuji'en er bygget over.

Det jeg mente var såmænd blot, at det, der er ønskedesignet for én fotograf
ikke nødvendigvis er det for en anden.

Derfor er min skræk stadigvæk at alle retter ind efter hinanden, så vi får
mere eller mindre det samme kamera - blot i forskellige mærker.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : waal

Dato : 16-08-06 14:22

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> venstre side af objektivet, og var en lille pal, der skulle vippes ud og
> trykkes ind. Så kunne den så låse på nedblændet tilstand, og man skulle

Fejl nummer 1 fra Canon og der sidder knappen sgu stadig, næh på de gamle
Canon F huse sad den perfekt til venste hånds langemand (nedblænding, lås og
spejl op samme sted) samtidigt med at samme hånds tommel- og pegefinger
betjente blænden

Michael