Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
dkbilleder
Fra : jan111

Dato : 14-08-06 08:18

Hej gruppe,

Det er muligt emnet har været oppe før, men er der nogen som har
erfaring med www.dkbilleder.dk.

Jeg tænker mest på deres kriterier for at godkende billeder.

Fra : mlykke

Dato : 14-08-06 10:14

Hej

Jeg kender ikke til siden og deres krav, men at dømme ud fra deres
billeder så ser det ud til de fleste kan være med. En hel del af
billederne er ikke meget andet end snapshots fra rundt omkring, så de
fleste burde kunne være med.

- Michael Lykke
http://usphototour.com

Fra :    ab©

Dato : 14-08-06 17:38

"mlykke" <michaellykke@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> men at dømme ud fra deres billeder så
> ser det ud til de fleste kan være med. En
> hel del af billederne er ikke meget andet

Ja, der gøres et meget stort nr. ud af krav til kvalitet og de viste fotos
er absolut ikke over FK-gennemsnit. Et underligt krav er også "billederne
skal minimum være på 15 MP" - gad vide, om der menes "maximum" ?

ab©

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-08-06 18:12

ab© wrote:

> Ja, der gøres et meget stort nr. ud af krav til kvalitet og de viste fotos
> er absolut ikke over FK-gennemsnit. Et underligt krav er også "billederne
> skal minimum være på 15 MP" - gad vide, om der menes "maximum" ?

Hmm... du har vist ikke læst særlig godt på deres krav, minimumskravet er
15 Megabyte og ikke Megapixel, og det er vel at mærke når JPG-filen er
dekromprimeret, så der skal ikke mere end 5-6 Megapixel til at klare
minimumskravet. Deres maximum er 30 Megabyte.

Men jeg synes det kunne være mere interessant at høre om nogen der har
solgt af deres billeder gennem www.dkbilleder.dk - og jeg kunne godt lide
at vide hvordan folk holder styr på om de får afregning for alt salg.

Blandt fotografer er det jo en kendt sag, at billedbureauerne ind i
mellem glemmer at afregne fotografen for salg af billeder, og nogle
billedbureauer beholder billeder i deres arkiver, til trods for at
fotografen har opsagt aftalen med bureauet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Gert Medom

Dato : 14-08-06 18:10

"jan111" <jhh@bcbnet.dk> skrev i en meddelelse
Hej gruppe,

Det er muligt emnet har været oppe før, men er der nogen som har
erfaring med www.dkbilleder.dk.

Jeg tænker mest på deres kriterier for at godkende billeder.

Jeg har tjekket siden og deres kvalitetskrav.

Jeg undrer mig lidt over følgende formulering:

" Billederne skal være arkiverede som JPG komprimerede (max 80%) RGB filer"

Så vidt jeg er orienteret er der to farverum, nemlig Adobe RGB og SRGB. Når
de skriver RGB filer hvilke mener de så??

Gert M.

- Snart med egen hjemmeside

Fra : mlykke

Dato : 15-08-06 07:56

Jeg undre mig da mere over at de max skal gemmes ved 80% - Man skulle
da mene at et billedebureau var interesseret i den højest tænkelige
kvalitet - Dvs. 100% eller endnu bedre, et andet format en JPG.

I øvrigt findes der mange forskellige farverum så du har ret i der
kan være noget forvirring omkring dette også.
Men generelt set så er niveaut på en dle af billederne ikke andet end
tilfældige snapshots.

Det jeg især synes er sjovt er deres beskrivelse af om man er trætte
af de amerikanske billeder osv. Til det kan jeg bare sige - Nej, ikke
så længe at det betyder kedelige danske snapshots og da slet ikke til
jeres priser heller.

- Michael Lykke
http://usphototour.com

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-08-06 09:15

mlykke wrote:

> Men generelt set så er niveaut på en dle af billederne ikke andet end
> tilfældige snapshots.

Hmm... det er temmelig åbenlyst, at du ikke har nogen viden om, hvilke
typer og genrer motiver som kunderne efterspørger på billedbureauerne.

Når et budskab skal illustreres, så må billedet ikke være så flot, at det
stjæler al opmærksomhedden fra det egenlige budskab, det er faktisk
sådan, at det er de kedlige og tilfældige snapshots som sælger bedst.

Og hvad angår priserne, så skal du ta' udgangspunkt i, at en bestilt
fotooptagelse typisk koster fra 2-3.000 kroner og opefter, og set i det
lys, så er et stockfoto til under tusind kroner en billig løsning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-06 16:08

"Niels Riis Ebbesen" skrev i en meddelelse

> [...]
> stjæler al opmærksomhedden fra det egenlige budskab, det er faktisk sådan,
> at det er de kedlige og tilfældige snapshots som sælger bedst.

man tager altså bare et foto med mobilen og klasker på forsiden af et
magasin.

> Og hvad angår priserne, så skal du ta' udgangspunkt i, at en bestilt
> fotooptagelse typisk koster fra 2-3.000 kroner og opefter, og set i det
> lys, så er et stockfoto til under tusind kroner en billig løsning...

Man kan tilsyneladende godt købe professionelle stock foto til ca. kr. 11
pr. stk:
http://www.bee-line.dk/DK/index.htm

--
mvh kajo

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-08-06 18:33

Kajo wrote:

> man tager altså bare et foto med mobilen og klasker på forsiden af et
> magasin.

Der er som regel kun et billede på forsiden af et magasin, hvorimod der
ofte er hundrevis af billeder inde i bladet, og nogle billeder bliver
nedtonet og brugt som baggrunde for tekst og mindre billeder.

Og jeg har ikke sagt noget om, at de "kedlige og tilfældige snapshots"
skulle være produceret i en teknisk ringe kvalitet.

Her for nylig har jeg solgt for 5.000 kroner billeder til en grafiker,
det var nogle billeder af skruer, nøgler, karklude, lastvogndæk, o.s.v.,
kort sagt nogle nogle motiver, som denne gruppes brugere straks ville
kalde "dødkedlige og uinteressante knipserier".

Grafikeren har efterfølgende sendt mig et eksemplar af hver brochure, og
de er smadder flotte, nogle af billederne var lavet om til en nedtonet
duotone og brugt som baggrunde, det virkede rigtig godt.

> Man kan tilsyneladende godt købe professionelle stock foto til ca. kr. 11
> pr. stk:
> http://www.bee-line.dk/DK/index.htm

Bee-Line sælger 950 fotos for 6.995,- excl. moms, det er da en fed
forretning, de kunder som køber de 3 DVD'er får sikker højst brugt en
håndfuld af de billeder der ligger på dem, og hvis Bee-Line får solg 100
sæt DVD'er, så har de mindst tjent en halv million...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-06 21:02

> [...]
> håndfuld af de billeder der ligger på dem, og hvis Bee-Line får solg 100
> sæt DVD'er, så har de mindst tjent en halv million...

I firmaet hvor jeg er ansat bruger vi omtalte produkt, og det er en del mere
end en håndfuld der bliver benyttet.
Hvis bare 20 af billederne bliver brugt er vi nede i en stykspris, hvor det
ikke kan betale sig at sende en af vores egne fotografer ud på opgaven.
Og selvfølgelig tjener Bee-Line på produktet, hvilket vel også er formålet.

--
mvh kajo

Fra : Leif Langgaard

Dato : 16-08-06 08:55

> Hmm... det er temmelig åbenlyst, at du ikke har nogen viden om, hvilke
> typer og genrer motiver som kunderne efterspørger på billedbureauerne.

Hej

Nils, vil du ikke vise os noget af det du har solgt billeder til, du siger
selv at du har et af det største arkiver, så der må være tusindvis af
reklamer på nettet som du har leveret billeder til.
En lang liste (dokumenteret) kunne måske give dig lidt "respekt".

Eller har du kun leveret billeder til "fritterens" 10 års
jubilæumstidsskrift?

Skriv du bare at det ikke rager mig, så ved jeg hvad du har solgt, da dine
kollegaer altid er mere end villige til at fortælle og vise frem.

Told/Skat nu kun Skat kikker nok ikke med her

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : KsK

Dato : 16-08-06 20:09

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Nils, vil du ikke vise os noget af det du har solgt billeder til, du siger
> selv at du har et af det største arkiver, så der må være tusindvis af

ja Niels vi mangle at se om din taletere kan leve op til dit mundtøj ???
er du som alle andre klamhugger .. der kun ha det i kæft og ikke kan levere
vare nå de skal ??? de hjemmeside ha ikke over beviste mig .. ja flere af
dem vil hurtigt blive slette på fotokrtik

kom nu niels vis os hvad du du til !!!

KsK

Fra : mlykke

Dato : 15-08-06 17:50

Jeg påstår heller ikke at have det vilde kendskab til deres kunder,
men jeg ved ud fra mit arbejde i forskellige virksomheder der har
beskæftiget sig med design af forskellig art, såvel som de
virksomheder jeg har arbejdet for eller med og deres materiale - Og der
var INGEN af dem der brugte "snapshots" - Derimod blev der som regel
brugt ret flotte billeder - Dette sker i stor grad formentligt også
for at give et indtryk af en professionel virksomhed og ikke en lille
garagevirksomhed med snapshots.

Sammenlignet med en decideret fotooptagelse så er prisen ganske
rigtigt rimelig - Men jeg synes ikke prisen er rimelig for den kvalitet
der leveres på en del af billederne.
Ligeledes vil en optagelse til 3000 kr og opefter formentligt også
være langt mere finpudset og pænere end de snapshots - Med mindre
kunden selvfølgelig har bedt om noget andet. Men det er nok de
færreste kunder der betaler mange tusinde kroner for et snapshot de
mere eller mindre selv kunne have taget.

- Michael Lykke
http://usphototour.com

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-08-06 21:29

mlykke wrote:

> [...]
> brugt ret flotte billeder - Dette sker i stor grad formentligt også
> for at give et indtryk af en professionel virksomhed og ikke en lille

Jeg tror vi snakker forbi hinanden, et billede der her i gruppen vil få
betegnelsen "et kedligt og tilfældigt snapshots", kan jo godt være
teknisk veludført, og hvis et firma der afrenser og maler eternittage
skal bruge et par billeder til at illustrere dette i deres annoncer, så
går de jo ikke ud og køber et flot billede af et landskab.

Handler det derimod om et større aktieselskabs årsregnskab, så kan de
tørre tal godt være pyntet op ned nogle flotte naturbilleder.

> [...]
> færreste kunder der betaler mange tusinde kroner for et snapshot de
> mere eller mindre selv kunne have taget.

Selv om prisen for et billede som regel er væssenlig, så handler det ikke
altid om hvad billedet koster, lige nu kan du jo ikke gå ud og ta' et
billede af et sankt hans bål, eller en snemand, og hvis en kunde står
lige nu og her og skal bruge den slags billeder, så er der kun
arkivbilleder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen