Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
automatisk diasshow --> projekter --> lærr~
Fra : rasmus carlsen

Dato : 14-08-06 08:11

Hejsa,

Til et arrangement skal der vises et diasshow via projekter til lærred -
billiedskift skal ske automatisk. Jeg har en stribe digitale billeder til
formålet.

Spørgsmål; Hvilket program bruges til det? Kan man laver en
powerpointpræsentation og få skidtet til automatisk at gå til næste billede
hvert 10. sekund eller deromkring? Komprimerer powerpoint billederne?

ras

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 14-08-06 08:15

rasmus carlsen skrev:
> [...]

> powerpointpræsentation og få skidtet til automatisk at gå til næste billede
> hvert 10. sekund eller deromkring? Komprimerer powerpoint billederne?

Er det ikke lige før du kan prøve med Windows pauseskærm? Hvis det hele
bare skal køre automatisk og der ikke er noget med at pause specielle
billeder, burde det virke.
Ellers kan programmer som Picasa, ACDsee og lign vist også.

--
/Bjarke
http://sikkertnet.dk || blog: http://cent.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 14-08-06 08:20

"Bjarke Ravn-Jonsen" <news@mandril.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> billeder, burde det virke.
> Ellers kan programmer som Picasa, ACDsee og lign vist også.
`
- pauseskærmen er nok lige simpel nok, men picasa er jo et bud. Når jeg
tænker på power point er det fordi det giver mulighed for at indføje tekst
til hvert billede. Jeg kigger på Picasa .

ras

Fra : Bo Bjerre

Dato : 14-08-06 08:26

rasmus carlsen wrote:
> [...]
> tænker på power point er det fordi det giver mulighed for at indføje tekst
> til hvert billede. Jeg kigger på Picasa .

i powerpoint kan du lave en overgang mellem de enkelte sider og sætte
tid på til automatisk skift. I slide organizeren højreklikker du på en
slide og vældger "slide transision". Herfter indtaster du den tid
billedet skal vises.

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-08-06 08:44

rasmus carlsen skrev i 44e02202$1$15783$14726298@news.sunsite.dk dette:

> Spørgsmål; Hvilket program bruges til det? Kan man laver en
> powerpointpræsentation og få skidtet til automatisk at gå til næste
> billede hvert 10. sekund eller deromkring?

Jeps. Powerpoint er imo især hensigtsmæssig, hvis der skal være andet end
rene billeder.

> Komprimerer powerpoint
> billederne?

Det kan du få den til ved at klikke på en af ikonerne på værktøjslinien til
billedbehandling. Når du vælger at komprimere, så får du mulighed for at
vælge at kmprimere alle billeder i præsentationen på en gang.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : rasmus carlsen

Dato : 14-08-06 08:54

> Det kan du få den til ved at klikke på en af ikonerne på værktøjslinien
> til billedbehandling. Når du vælger at komprimere, så får du mulighed for
> at vælge at kmprimere alle billeder i præsentationen på en gang.

- den skal nu helst lade være ... HVis jeg komprimere billederne og
derefter smider dem op på 3*3 meter lærred bliver det nok lidt uldent...

ras

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-08-06 09:16

rasmus carlsen skrev i 44e02c1a$1$15781$14726298@news.sunsite.dk dette:
> [...]

> - den skal nu helst lade være ... HVis jeg komprimere billederne
> og derefter smider dem op på 3*3 meter lærred bliver det nok lidt

Den gør det ikke af sig selv - men den laver kæmpestore filer.
Jeg har vætret ude for at en præsentation svulmer op over i Gb - hvilket gør
afviklingen enormt langsom. I de tilfælde er jeg i dag begyndt at opdele
præsentationen i flere dele. Når det skal være rigtigt elegant laver jeg en
form for hovedpræsentation (en slags kapiteloverskrifter) og fra disse
kalder jeg så f.eks. 5 præsentationer af en nogenlunde overkommelig
størrelse.
Mon ikke der findes en gruppe om powerpouinnt, hvor der sidder nogel rigtige
eksperter?

mvh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jens Olsen

Dato : 14-08-06 08:56

On Mon, 14 Aug 2006 09:11:05 +0200, "rasmus carlsen"
<rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>powerpointpræsentation og få skidtet til automatisk at gå til næste billede
>hvert 10. sekund eller deromkring? Komprimerer powerpoint billederne?

I det gratis program "Irfan Viev" kan man nemt lave et diasshow som en
exefil. Når 'showet' kører kan man rykke frem før den programmerede
tid ved at trykke på mellemrumstasten eller bagud med backspacetasten.

Jens

Fra : rasmus carlsen

Dato : 14-08-06 09:23

"Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> skrev i en meddelelse

> I det gratis program "Irfan Viev" kan man nemt lave et diasshow som en
> exefil. Når 'showet' kører kan man rykke frem før den programmerede
> tid ved at trykke på mellemrumstasten eller bagud med backspacetasten.

- jo, men den skal køre automatisk uden menneskelig indblanding ... det er
vel en slags installationskunst

ras

Fra : Jens Olsen

Dato : 14-08-06 12:36

On Mon, 14 Aug 2006 10:23:14 +0200, "rasmus carlsen"
> [...]

>"Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> skrev i en meddelelse

>- jo, men den skal køre automatisk uden menneskelig indblanding ... det er

Den kører skam ganske automatisk. Det var bare for at gøre opmærksom
på at man også har mulighed for at gribe ind, at jeg skrev om
tasterne.

Læg alle billederne i et bibliotek, åbn et af dem i Irfan og tryk på
"w" så er der forskellige muligheder for at tilrettelægge 'showet'

Jeg har flere gange brugt funktionen når jeg har skulle vise nogle
billeder ude i byen. Så har jeg blot en 'exe'-fil med på en af de små
USB-nøgler og kan 'køre' den overalt hvor man kan modtage sådan en.
Det kræver ikke at modtageranlægget har Irfan.

Jens

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-08-06 13:50

Jens Olsen skrev i 44e05e8f.2295050@dtext.news.tele.dk dette:

> [...]
> USB-nøgler og kan 'køre' den overalt hvor man kan modtage sådan en.
> Det kræver ikke at modtageranlægget har Irfan.

Kam man få Irfan til at vise højkvalitetsbilleder som skærmpræsentation. Det
lykkedes nemlig ikke for mig, men det er også godt nok længe siden, jeg
forsøgte. Den komprimerede - og gjorde det ikke ret pænt.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jens Olsen

Dato : 14-08-06 14:39

On Mon, 14 Aug 2006 14:49:42 +0200, "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere>
wrote:

> [...]
>lykkedes nemlig ikke for mig, men det er også godt nok længe siden, jeg
>forsøgte. Den komprimerede - og gjorde det ikke ret pænt.

Jeg tror ikke at jeg helt forstår hvad spørgsmålet går ud på. Jeg har
kun erfaring i at bruge billeder som jeg i forvejen har bearbejdet i
et billedbehandlingsprogram og er endt med en 'resamplet' kopi i en
eller anden skærmopløsning f.eks. 1024 eller 1280 pixel afhængig af
hvilken skærm eller fremviser de skal bruges til.

Hvis man bruger ubearbejdede billeder f.eks. direkte fra
digitalkameraet, så får man formodentlig et problem i retning af det
du nævner??

Jens

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-08-06 17:28

Jens Olsen skrev i 44e07a8a.463446@dtext.news.tele.dk dette:
> [...]

> eller anden skærmopløsning f.eks. 1024 eller 1280 pixel afhængig af
> hvilken skærm eller fremviser de skal bruges til.

Ok.
Jeg brugte Irfan i forbindelse med nogle billeder, jeg havde taget med min
gamle Nikon 990, der laver færdige jpg's out-of-the-box.
Når jeg så dem på min skærm (altså stadigvæk uden at ændre på noget som
helst 2048*1536 pixels) med Microsofts Billed- og Faxfremviser så de
nydelige ud. Når jeg brugte Irfanview til at vise samme billeder på samme
skærm var de åbenbart rekompilerede eller hvad det nu hedder og så
rædselsfulde ud.

> Hvis man bruger ubearbejdede billeder f.eks. direkte fra
> digitalkameraet, så får man formodentlig et problem i retning af det
> du nævner??

Se, jeg kan så ikke forstå det anderledes, at det netop er fordi Irfanview
er ringe til at vise mine billeder - altså markant ringere end det
medfølgende Windowsprg.

Til gengæld synes jeg at Irfanview (dengang) var glimrende til at lave
selvafviklende CD'ere.

mvh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Pdr\(2770\)

Dato : 14-08-06 10:06

"rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> powerpointpræsentation og få skidtet til automatisk at gå til næste
> billede hvert 10. sekund eller deromkring? Komprimerer powerpoint

Jeg bruger et program der hedder PolyView - virker perfekt til
ovenstående...
Pdr