Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalkamera med god zoom
Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-08-06 07:17

Hej i gruppen,

vi skal på Safari engang til næste år og jeg er derfor på udkig
efter et bedre digitalkamera end mit nuværende Olympus Camedia
3MP og 3x Optisk zoom.

Jeg er klar over, at den optiske zoom nok skal op på 10-12x eller
deromkring. Nu ser jeg dog en masse gode tilbud på fx Nikon D50
og Canon EOS 350D, men ved ikke om disse er for professionelle
til mig og om de overhovedet kan klare opgaven.

Jeg har ingen erfaring med spejlrefleks og ønsker mig derfor et
kamera, som stort set kun skal bruges på automatisk. Jeg vil dog
gerne have en god zoom, så vi ikke behøver stå lige ved siden af
elefanter og løver :)

Kan nogen af Jer guide mig en smule eller vise mig hvor jeg kan
finde en løsning på netop min problemstilling?

På forhånd rigtig mange tak for svar.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Lars

Dato : 10-08-06 08:44

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> wrote in message

Hej Mikael. Jeg kan ikke hjælpe specifikt da jeg ikke har synderligt meget
forstand inden for dette område...
Jeg kan dog videregive de sparsomme informationer jeg har;
www.dpreview.com
http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp
Den første side indeholder en for mig set komplet oversigt over digitale
kamaraer, med info og bruger bedømmelser for hver enkelt.
Den næste kan man søge på hvilke funktioner som man ønsker og siden finder
dereftter en kamara som har disse funktioner - ganske smart.

Mht. til safari - så var jeg sidste år på ferie med mit canon 350D... Jeg
måtte dog skifte linse efter behov, men jeg kan kun sige at dette kamara
levede op til fulde efter mine forventninger.
Venlig hilsen Lars

Fra : Asle Bjerva

Dato : 10-08-06 12:25

Lars wrote:
> [...]
> Jeg måtte dog skifte linse efter behov, men jeg kan kun sige at dette
> kamara levede op til fulde efter mine forventninger.

Et speilreflekskamera er bedre enn de aller fleste kameraer med fast
objektiv.
Det gjelder spesielt på hurtighet, både oppstartstiden, tid mellom bilder og
forsinkelse fra utløser trykkes ned til bildet tas. Dette kommer av
teknologien bak kompakt-digital, som bruker bildebrikken kontinuerlig som
søker, og derfor trenger en "pause" mellom vising av live bilde og opptak.

Det er en STOR fordel å kunne bygge ut sitt fotoutstyr etter hvert som
behovene melder seg. Speilrefleks kalles også for systemkameraer.
Invseteringer man gjør i utstyr nå kan benyttes videre om en oppgraderer
kamerahus i fremtiden. (og det kommer nye forbedringer ustanselig !)

Jeg har som Lars et Canon 350d som jeg er meget godt fornøyd med, men det
finnes andre utmerkede merker.
For speilrefleks bruk er et veldig godt objektiv Sigma 18-200 mm (tilsvarer
29 - 320mm i filmverden), altså 11X zoom. Forstørrelsen på full zoom
tilsvarer en kikkert med ca. 6X forstørrelse.
--
AsleB; Oslo
Canon 350d med vertikalgrep, EF-S 10-22 USM, EF-S 17-85 IS USM, EF 70-300IS

Fra : Brian Lund

Dato : 10-08-06 17:03

> [...]
>
> Kan nogen af Jer guide mig en smule eller vise mig hvor jeg kan
> finde en løsning på netop min problemstilling?

Spejlrefleks er en god investering hvis fotointeressen er der, men hvis du
kun vil bruge det på automatik og ikke har planer om at udbygge din
objektivsamling - så synes jeg du bør se på et "almindeligt" digitalkamera!

Jeg kan ikke hjælpe dig med en specifik model, der er _mange_, men generelt
gælder det at jo nyere, jo bedre. Desuden bør du holde dig til mærkevare,
f.eks. Canon, Nikon, Fujifilm eller Sony (ja ja, jeg har nok glemt nogen).
Som allerede anbefalet så tag et kig på www.dpreview.com og se på super-zoom
modellerne fra de store navne!

Brian

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-08-06 17:40

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> [...]
> kamera, som stort set kun skal bruges på automatisk. Jeg vil
> dog gerne have en god zoom, så vi ikke behøver stå lige ved

Hvis ikke interessen er der i stor stil, så er et DSLR nok at
skyde over målet - DSLR er godt, men bliver hurtigt en dyr spøg,
hvis det skal udnyttes optimalt med diverse objektiver og andet -
det er ikke bare at købe et DSLR og så har man det hele -
ihvertfald ikke, hvis det skal udnyttes optimalt.

Hvad med f.x. Fuji Finepix S9500 ?

Der får du en masse fordele fra DSLR - bortset fra udskiftelige
objektiver, så følger det godt med langt hen ad vejen.

Det har 10,7x zoom (28-300 mm i 35 mm sprog) - er hurtig til at
fokusere og rigtig godt, hvis man ikke lige mener, at ens
fotointeresse rækker til et DSLR (jeg har lige købt et ).

Panasonic, Sony og andre har alle noget i samme stil.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-08-06 21:12

Jan Vestergaard wrote:
> Hvis ikke interessen er der i stor stil, så er et DSLR nok at
> skyde over målet

Det var også min første indskydelse, fordi jeg tror ikke
interessen - og tiden er der.

> [...]
> at fokusere og rigtig godt, hvis man ikke lige mener, at ens
> fotointeresse rækker til et DSLR (jeg har lige købt et ).

Det lyder meget interessant, jeg vil nok se nærmere på de mere
kompakte kameraer med stor zoom.

Jeg har også overvejet et kamera, som samtidig kan bruges til at
optage film. Jeg ved der bliver nogle bryllupper til næste år og
har derfor overvejet om man kan få et ordentligt videokamera som
også tager fornuftige stillbilleder!
Kender nogen herinde til dette?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-08-06 18:33

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> vi skal på Safari engang til næste år og jeg er derfor på udkig
> efter et bedre digitalkamera end mit nuværende Olympus Camedia
> 3MP og 3x Optisk zoom.

Du skal lige have denne med på vejen også

Du er OT i denne gruppe - dit indlæg hører til i

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-08-06 21:06

Jan Vestergaard wrote:
> Du er OT i denne gruppe - dit indlæg hører til i

Ups, den gruppe vidste jeg ikke fandtes, den må være lavet
indenfor de sidste 5 år ;)

--
Mvh.
Mikael Nørrelund