foder med hårbolle-kontrol
Fra : Gitte J.L

Dato : 20-06-01 10:25

Hejsa
Er der nogen her, som har viden om, eller er stødt på informationer om,
at foder af typen "hairball control" (Hills producerer da også sådan et
foder, ik?) skulle være mistænkt for at kunne være skyld i leverskader
eller andet?
I en af mine bøger står der, at oliebaserede midler til afhjælpning af
hårboller kan hindre optagelsen af fedtoplyselige vitaminer, og på
Internettet er jeg flere gange stødt på at folk mener, at denne type
foder, der skal minimere hårbollebesvær, ligefrem kan give leverskader.
Nå, mine katte spiser jo ikke den type foder, men jeg vil alligevel
gerne vide mere, hvis nogen ligger inde med info.
- Gitte

Fra : Denise

Dato : 20-06-01 11:15

Hej Gitte
Det har jeg ikke hørt og har aldrig brugt det foder, men det lyder
uhyggeligt.
Derimod ved jeg hvor vigtigt det er at katte får mad hver dag pga af arginin
aminosyrer, hvor mangel omgående starter med at tære på kattes eget væv og
knogler, men især levervæv som bliver til fedt i stedet og derfor giver
leverskader
(varige). Deres enzymsystem (stofskifte) kører på højtryk uanset om de får
mad.
Så den med at man bare kan skifte foder og vente til katten bliver sulten
nok
- puha, utrolig dårlig ide.
Men finder du et link om mistanken, vil jeg godt have det.
Hilsen Denise

Fra : Nina El Falaki

Dato : 20-06-01 15:25

Hej Gitte

Så vidt jeg ved (men er ikke sikker) har hairboll control flere fibre ikke
olie

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Kenneth Bay Smidt

Dato : 20-06-01 21:20

Royal Canin´s PERSIAN 30

a.. Indholdet af mikro diætetiske fibre (11%),
sikrer en god fordøjelse og reducerer dannelsen af hårboller, som er grunden
til opkast.

Venlig hilsen

Kenneth Bay Smidt