Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sprøde farver
Fra : /Peter

Dato : 02-08-06 20:39

Nu har jeg taget adskillige billeder med mit 20D, både lidt RAW og .JPG
med Standard Process parametre.
Men jeg mangler et par hint til at lave billederne flottere og sprødere
i farverne,
som jeg har set visse af herinde og i .billedsnak, bla. [HCS] 4000.

Jeg synes i RAW Shooter er det forholdsvis nemt af få noget "vibration"
i billederne, men når det gælder .JPG formatet er det ret besværligt i
fx. CS2, som jeg har lejlighed til at benytte.
Jeg synes at alle billeder i .JPG overskygges af en slags hvid
gennemsigtig hinde, der synes at kunne fjerne med curves i CS2, eller
levels (midterste skyder).

Men er der andre muligheder for at opnå de flotte farver, relativt
hurtig i så fald hvordan og hvilket software kan anbefales som
alternativ til CS2, photoshop o.lg.

Venligst
Peter

Fra : s.v.nielsen

Dato : 02-08-06 21:35

/Peter wrote:
> Men er der andre muligheder for at opnå de flotte farver, relativt
> hurtig i så fald hvordan og hvilket software kan anbefales som
> alternativ til CS2, photoshop o.lg.

Jeg ville nok lige se lidt på billedernes farveprofil først
Jeg mener at billeder med Adobe RGB ICC profile ikke er kønne når de
betragtes med f.eks. en browser på en skærm. Så skal farveprofilen helst
være sRGB

Søren Videbæk Nielsen

Fra : /Peter

Dato : 02-08-06 21:38

"s.v.nielsen" <x.v.nielsen@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg mener at billeder med Adobe RGB ICC profile ikke er kønne når de
> betragtes med f.eks. en browser på en skærm. Så skal farveprofilen

Hej, alle billederne er med sRGB profil,
og åbnes tilsyneladende også med den i CS2.

Venligts
Peter

Fra : Ole Larsen

Dato : 03-08-06 07:05

/Peter skrev:
> "s.v.nielsen" <x.v.nielsen@c.dk> skrev i en meddelelse

> Hej, alle billederne er med sRGB profil,
> og åbnes tilsyneladende også med den i CS2.
>

> Venligts
> Peter

Hvis du er i tvivl om profilen i PS kan du indstille hvad der skal ske
om ingen/uønsket profil i color settings, evt. tilknytte den ønskede.

Smæld i farver reduceres ofte efter kraftig manipulering og da især om
du manipulerer efter komprimering.

Skal det gå hurtigt, må du optage i jpeg og indstille kamera til ønskede
"smæld"

I PS kan du sætte en kurve i raw-konv., der kan give det ønskede smæld.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, july 2006

Fra : ;o\)-max-

Dato : 03-08-06 06:47

"/Peter"
> [...]
>
> Men er der andre muligheder for at opnå de flotte farver, relativt
> hurtig i så fald hvordan og hvilket software kan anbefales som

Hvis billedet ellers er vel-exponeret og eller justeret, kan du bruge
higlight/shaddow adjustment - kun highlight ved ca5% fungerer ofte-
som nypudsede vinduer - USM 5-20, 50, 0 er en anden teknik der
giver lidt mere spræld, men som også kan skyde højlys/skygger ud
over sidelinien. Prøv dig frem. -max-

Fra : s.v.nielsen

Dato : 03-08-06 10:31

-max- wrote:
> [...]
> som nypudsede vinduer - USM 5-20, 50, 0 er en anden teknik der
> giver lidt mere spræld, men som også kan skyde højlys/skygger ud

Hvilket program reffererer dine anvisninger til?

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 03-08-06 10:54

"s.v.nielsen" <x.v.nielsen@c.dk> wrote in message
> Hvilket program reffererer dine anvisninger til?

PS

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : s.v.nielsen

Dato : 03-08-06 13:37

Thomas Schreiber wrote:
> "s.v.nielsen" <x.v.nielsen@c.dk> wrote in message

> PS

Politiken Søndag ?

Søren Videbæk Nielsen

Fra : MOA

Dato : 03-08-06 17:53

> Politiken Søndag ?

Nok nærmere "photoshop"

Morten

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 03-08-06 09:08

"/Peter" <nospam@no.mail> wrote in message
> Men er der andre muligheder for at opnå de flotte farver, relativt hurtig
> i så fald hvordan og hvilket software kan anbefales som alternativ til
> CS2, photoshop o.lg.

Der er intet alternativ til PS imho. Brug din RAW konverter til at ændre fra
raw til den type fil du vil arbejde med, og brug eksponerings og wb
kompensation, men ændrer alle farveindstilliger i PS.

Se evt. www.radiantvista.com

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : ThomasM

Dato : 05-08-06 01:05

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> wrote in message
> Se evt. www.radiantvista.com

Spændende link, tak for det. Der er lidt at se på mens jeg venter på den
næste Dr. Brown Show

/Thomas

Fra : /Peter

Dato : 03-08-06 11:11

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> [...]

Mange tak til jer alle for gode råd og anvisninger,
jeg tror jeg vil bruge lidt tid på noget af det.

Venligst
Peter