Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Styrende linier
Fra : PGaard

Dato : 30-07-06 18:27

Hej igen igen

Er der et rigtig godt tip, for at få styr på sine styrende linier??

Jeg har en tendens til (desværre) at hælde billederne en smule til højre
"horisont lavere i højre side end i venstre side"

Det er især når det skal gå hurtigt at det sker..
Så alle gode tips modtages med kyshånd..

Ønsker alle herinde en fortsat herlig søndag.
Med venlig hilsen
Palle

Fra : Hans

Dato : 30-07-06 18:35

"PGaard" <p.gaardREMOVE@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er især når det skal gå hurtigt at det sker..
> Så alle gode tips modtages med kyshånd..
>
> Ønsker alle herinde en fortsat herlig søndag.

Mener du 'styrtende'?

Fra : Ivar

Dato : 30-07-06 19:34

Hans skrev:

> Mener du 'styrtende'?

Det kan godt være, at det var det han ville skrive, men det er jo
noget andet.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? http://LexInfo.dk/MesNews/

Liste over objektiver mm til Canon: http://lexinfo.dk/eos/canon.html

Fra : Leif Langgaard

Dato : 30-07-06 18:45

> [...]
> "horisont lavere i højre side end i venstre side"
>
> Det er især når det skal gå hurtigt at det sker..
> Så alle gode tips modtages med kyshånd..

Hej

Nu er du jo klar over problemet, så du må bare tage dig sammen

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : PGaard

Dato : 31-07-06 06:36

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hej
>
> Nu er du jo klar over problemet, så du må bare tage dig sammen

Hej Leif..

Prøver... men lige meget hvor meget jeg forsøger, så hælder mine (mange af
dem) en smule ned i højre side....
Så øv..........
:0) Palle

Fra : s.v.nielsen

Dato : 30-07-06 19:02

PGaard wrote:
> [...]
>
> Det er især når det skal gå hurtigt at det sker..
> Så alle gode tips modtages med kyshånd..
>
> Ønsker alle herinde en fortsat herlig søndag.

Du kan rette dine billeder i Googles Picasa med "Straighten" og i andre
billedbehandlings programmer som for eksempel: "Paint Shop Pro" eller
"Photo Shop"

Søren Videbæk Nielsen

Fra : John Larsson

Dato : 30-07-06 18:51

"Hans" <Hans@ʯÂ.dÂ> writes:

>"PGaard" <p.gaardREMOVE@pc.dk> skrev i en meddelelse

>Mener du 'styrtende'?

Nej, Palle mangler bare en mikro-libelle i søgeren, ligesom jeg!

John

Fra : PGaard

Dato : 31-07-06 06:39

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, Palle mangler bare en mikro-libelle i søgeren, ligesom jeg!
>
> John

Hej John

Ja en micro libelle ville sikkert ikke være af vejen! *S*
Men er der ikke andre gode tips? ala anti skew funktion til eos 300d eller!?
Med venlig hilsen
Palle

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-07-06 19:52

PGaard skrev:
> [...]
>
> Det er især når det skal gå hurtigt at det sker..
> Så alle gode tips modtages med kyshånd..
>
> Ønsker alle herinde en fortsat herlig søndag.

Hvis du ikke kan vende dig fra det, retter du i raw-konv. i elements,
som du har

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, june 2006

Fra : PGaard

Dato : 31-07-06 06:38

> Hvis du ikke kan vende dig fra det, retter du i raw-konv. i elements, som
> [...]

Hej Ole

Det vil jeg prøve..
Har indtil dato altid, når det var for meget, roteret mine billeder en smule
og derefter croppet dem..
Men det forringer jo billede størrelsen en smule, selv om jeg retter dem til
original størrelse med resize..

Tak for tippene indtil videre..
Ønsker alle herinde en dejlig dag..
Med venlig hilsen
Palle

Fra : PGaard

Dato : 31-07-06 12:15

> Hvis du ikke kan vende dig fra det, retter du i raw-konv. i elements, som
> [...]

Hej igen..
Og øv.. viste sig så, at photoshop Elements 2 som jeg har, ikke understøtter
EOS 300D's crw filer..
Ledte efter et plugin, men det kunne jeg ikke finde nogen steder.....

Så hvis der er en der har et link, og gider poste det her, ville jeg blive
mægtig glad!

:0) Palle

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-06 09:09

> [...]
> "horisont lavere i højre side end i venstre side"
>
> Det er især når det skal gå hurtigt at det sker..
> Så alle gode tips modtages med kyshånd..

Hej Palle
Lyder som en vane, du skal have brudt. Prøv at gøre noget andet.
Prøv f.eks et par ture og KUN tage billeder i højformat. Eller tag grebet
af, hvis du har greb på. Eller sæt greb på, hvis du ikke er vant til det. I
hvert fald gør noget, der får dig til at bruge lidt koncentration på selve
fotograferingen uden bare at skyde løs.
På nogle kameraer kan man skifte matskive til en med nogle hjælpelinier. Det
kunne måske også hjælpe?

Mvh. Claus Petersen

Fra : PGaard

Dato : 31-07-06 09:45

"Claus Petersen" <clapet AT bolignet-aarhus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selve fotograferingen uden bare at skyde løs.
> På nogle kameraer kan man skifte matskive til en med nogle hjælpelinier.

Hej Claus

Ja det er blevet en rigtig dårlig vane..
(og det gælder desværre også når jeg bruger højformat!)

Men mange tak for tippene, dem vil jeg lige prøve at følge lidt op på..

Med venlig hilsen
Palle

Fra : John Larsson

Dato : 31-07-06 19:24

"PGaard" <p.gaardREMOVE@pc.dk> writes:
> [...]
>smule
>og derefter croppet dem..
>Men det forringer jo billede størrelsen en smule, selv om jeg retter dem

Skidt med billedstørrelsen! Det er skam kvaliteten det går ud over.
Kvalitetstabet er mindst ved 45 raders rotering, men det man som regel har
brug for, er jo nogle få grader og der er tabet stygt. Hvis det er
kritiske billeder og det er noget der skal blæses op, råder jeg folk til
at skære i printet, i stedet for at pille ved pixlerne.

John

Fra : s.v.nielsen

Dato : 31-07-06 19:52

John Larsson wrote:

> Skidt med billedstørrelsen! Det er skam kvaliteten det går ud over.
> Kvalitetstabet er mindst ved 45 raders rotering,
Hvad med 0, 90, 180, 270 og 360 grader?
> men det man som regel har
> brug for, er jo nogle få grader og der er tabet stygt.
??? ikke forstået! Det er mulivis rigtigt når du bruger XnView eller
lignende, men når du bruger high end billedredigering er det ikke min
erfaring

Søren Videbæk Nielsen

Fra : PGaard

Dato : 01-08-06 06:23

> [...]
> kritiske billeder og det er noget der skal blæses op, råder jeg folk til
> at skære i printet, i stedet for at pille ved pixlerne.

Hej John

Ja så må jeg lade være med at resize dem til min originalstørrelse igen og i
stedet nøjes med at croppe dem, så de overholder aspect ratio (PSP8)

Det med at skære i printet tror jeg at jeg afholder mig fra, da målene så
"næsten helt sikkert" vil blive lidt skæve.

Men kan se hvad det er du mener..
Tak for tippet..
Med venlig hilsen
Palle

Fra : John Larsson

Dato : 31-07-06 22:25

"s.v.nielsen" <x.v.nielsen@c.dk> writes:
>Hvad med 0, 90, 180, 270 og 360 grader?

Ja, når der ikke sker nogen pixelmanipulation, er der jo ikke noget
kvalitetstab!

>??? ikke forstået! Det er mulivis rigtigt når du bruger XnView eller
>lignende, men når du bruger high end billedredigering er det ikke min
>erfaring

Prøv med "super high end" og du skal opdage at billedfilerne vokser og
hvis du kigger rigtigt godt efter på detaljerne, så forstår du hvorfor!
Softwarerotationen (og her mener jeg naturlivis ikke rotation med 90, 180
eller 270 grader, er bare en matematisk algoritme som aldrig kan andet en
forringe billedet. Jeg har ikke testet alle mulige prorammer, men jeg
tvivler på at fx Irfanview bruges en anden rotationsalgoritme end fx PSP
og PS. er er ikke så meget der kan gøres anderledes!

John

Fra : s.v.nielsen

Dato : 31-07-06 23:19

John Larsson wrote:
> [...]
> eller 270 grader, er bare en matematisk algoritme som aldrig kan andet en
Det er naturligvis rigtigt at drejningen må forringe nogle egenskaber
ved billedet, blandt andet tabes der pixels. Men at der kun skulle
findes een algoritme, som anvendes af alle, tror jeg ikke på.
> Jeg har ikke testet alle mulige prorammer, men jeg
> tvivler på at fx Irfanview bruges en anden rotationsalgoritme end fx PSP
> og PS. er er ikke så meget der kan gøres anderledes!

Der er noget der kan gøres anderledes. PSP compilerer et helt nyt
billede (som ved bicubic og biliniar resize). Det gør XnView (som skulle
være et alias for Irfanview) IKKE!
Det ser ud som om pixels bare flyttes et helt antal pladser vandret
eller lodret og det er naturligvis klart utilfredsstillende.
Når du drejer et billede med en skarp lodret (eller vandret) linie i
XnView blot en anelse, så bliver linien tydeligt takket Gør du det
samme i PSP vil linien forblive glat uden takker
Jeg har set hvad XnView gør ved billeder der drejes og siden har
programmet været bandlyst til behandling af mine billeder

Søren Videbæk Nielsen

Fra : PGaard

Dato : 01-08-06 06:25

"s.v.nielsen" <x.v.nielsen@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har set hvad XnView gør ved billeder der drejes og siden har
> programmet været bandlyst til behandling af mine billeder

Hej søren
Jamen så holder jeg fingrene fra XnView / IrfanView og bruger i stedet PSP8

Tak for tippene alle og ha en herlig dag.
Med venlig hilsen
Palle

Fra : s.v.nielsen

Dato : 01-08-06 08:46

PGaard wrote:
> Hej søren
> Jamen så holder jeg fingrene fra XnView / IrfanView og bruger i stedet PSP8

Jeg ved ikke med PSP8, men PSP10 og vidst også PSP9 har et "Straighten
tool" der udfører opretning og en beskæring, som bevarer sideforholdet,
i én proces

Søren Videbæk Nielsen

Fra : John Larsson

Dato : 04-08-06 12:27

> [...]
>Jeg har set hvad XnView gør ved billeder der drejes og siden har
>programmet været bandlyst til behandling af mine billeder

OK, jeg bruger ikke Irfanview til andet end at kigge billedhøsten igennem
med (det er det godt til!), sådan at jeg kan skrotte håbløse skud. Seriøst
bruger jeg PSP og den rotationsalgoritme det bruger, tror jeg ikke kan
forbedres ret meget.

John