Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mange mapper på CF-kort
Fra : mogens.amd64@gmail.c~

Dato : 30-07-06 09:21

Hej Alle !
Når jeg tager rigtig mange billeder med mit Canon 350D. og senere vil
flytte dem til min PC, så har jeg lagt mærke til, at der bliver
jævnligt lavet en ny mappe, så der måske er 5-6 mapper. Hvorfor lægger
den ikke hele møget ind i en mappe. Det er ikke noget problem - jeg
undrer mig bare over hvorfor ?
Mogens

Fra : E.M.

Dato : 30-07-06 09:25

> [...]
> jævnligt lavet en ny mappe, så der måske er 5-6 mapper. Hvorfor lægger
> den ikke hele møget ind i en mappe. Det er ikke noget problem - jeg

Hej.

Der kan max. være 99 billeder i en mappe, jeg ved ikke hvorfor Canon har
lavet det på den måde, jeg så også hellere at alle billeder lå i samme
mappe, men de må jo have deres grunde til at lave det på den måde.

Mvh. E.M.

Fra : mogens.amd64@gmail.c~

Dato : 30-07-06 09:47

> [...]
>lavet det på den måde, jeg så også hellere at alle billeder lå i samme
>mappe, men de må jo have deres grunde til at lave det på den måde.

Ok - så det er forklaringen - tak for det.
Mogens

Fra : waal

Dato : 30-07-06 13:02

<mogens.amd64@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ok - så det er forklaringen - tak for det.

De er vel også sorteret i datoorden
Michael

Fra : Asle Bjerva

Dato : 02-08-06 13:24

waal wrote:
> <mogens.amd64@gmail.com> skrev i en meddelelse

> De er vel også sorteret i datoorden
> Michael

Hvis du bruker Canons programvare (Zoombrowser EX) eller for eks Adobes
photo downloader (hører til Photoshop)for å flytte filene over fra
minnekortet, ser de alle filene på minnekortet som om de lå i en mappe.

Det kan for øvrig være flere enn 100 filer i hver mappe. Hvis en bruker
"panoramafunksjon" som finnes på kompaktkameraer vil de filene (som hos
Canon får navnet STA_nnn.jpg STB_nnnn.jpg STC... etc )komme i tillegg til de
vanlig nummererte, med filnavn IMG_nnnn.jpg. Antallet på 100 filer gjelder
altså kun for enkeltfiler.

Årsaken er heller ikke at man ikke kan ha det på kortet som sådan, men at
kameraene ikke har programvare for å kunne vise bilder på kameraets skjerm
(eller til video-ut) om det er flere enn 100 filer pr. mappe.

Det som burde vært mulig hos Canon og andre, er selv å kunne definere hva
som står først i filnavnet.
I stedet for IMG_ kunne en valgt noe annet.
I vår familie brukes seks forskjellige digitalkameraer og en markering i
filnavnet ville gjort sortering enklere. (ja jeg vet at man kan endre
filnavnene under importen...)
--
AsleB; Oslo

Fra : Peter Rongsted

Dato : 02-08-06 16:38

On Wed, 2 Aug 2006 14:24:16 +0200, "Asle Bjerva" <abuse@microsoft.com>
wrote:

> [...]
>vanlig nummererte, med filnavn IMG_nnnn.jpg. Antallet på 100 filer gjelder

Et af de nyeste Canon DSLR mener det er 30D) lægger nu 9999 billeder i
samme mappe.

> [...]
>som står først i filnavnet.
>I stedet for IMG_ kunne en valgt noe annet.

Det kan både mit Nikon D200 og D2X. Mit gamle D70 kunne dog ikke.

Peter

Fra : Hans

Dato : 30-07-06 13:14

"E.M." <em@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lavet det på den måde, jeg så også hellere at alle billeder lå i samme
> mappe, men de må jo have deres grunde til at lave det på den måde.

Eller rettere 100...

Fra : John Larsson

Dato : 30-07-06 09:50

"E.M." <em@dbmail.dk> writes:

> [...]
>lavet det på den måde, jeg så også hellere at alle billeder lå i samme
>mappe, men de må jo have deres grunde til at lave det på den måde.

Jeg har ikke Canon (har Olympus), men laver den også flere mapper, hvis
man skyder kortet fuldt i én seance, altså uden at slukke for kameraet og
uden at skifte mellem "view" og en indstilling for optagelse?

John

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 02-08-06 17:13

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> man skyder kortet fuldt i én seance, altså uden at slukke for kameraet og
> uden at skifte mellem "view" og en indstilling for optagelse?

Har aldrig oplevet det. Har haft Olympus de sidste 25 år 4-5 år Digital.

Så - - Nej.

MVH Hans

Fra : Gert Medom

Dato : 02-08-06 13:10

> [...]
> jævnligt lavet en ny mappe, så der måske er 5-6 mapper. Hvorfor lægger
> den ikke hele møget ind i en mappe. Det er ikke noget problem - jeg

Jeg ved ikke hvorfor men jeg har et lille tip der kan gøre livet lidt
nemmere.

Når jeg har taget mange billeder, bruger jeg Windows søgefunktion til at
søge på kortet og få alle billeder vist i et søgeresultat. Så er det nemt at
trække billeder over i den ønskede mappe på computer / ekstren harddisk.

// Gert