Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Højere ISO, større RAW fil
Fra : njesp

Dato : 28-07-06 19:55

Jeg har opdaget, at mit Canon EOS 350D med et 4 GB CF kort viser
forskelligt antal billeder tilbage, afhængig af ISO indstillingen. Et
lille eksperiment viser at de resultende raw filer faktisk er større ved
højere iso. Tabellen herunder viser sammenhængen mellem iso, antal
billeder på et tomt CF kort, resulterende raw filstørrelse og hvor meget
det pågældende antal billeder fylder i alt.

iso   antal    kb   kb*antal

100   474   8979   4256046
200   467   9446   4411282
400   456   9603   4378968
800   437   9709   4242833
1600   410   9804   4019640

Er der nogen der kan forklare mig, hvorfor raw filer er større jo højere
iso indstilling ved optagelsen, og er der nogen der kan forklare lidt
om, hvordan 350D estimerer, hvor mange billeder der er plads til?

--Niels

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 28-07-06 20:10

njesp wrote:

> Er der nogen der kan forklare mig, hvorfor raw filer er større jo
> højere iso indstilling ved optagelsen, [...]

Dine RAW filer er komprimeret. Højere ISO giver mere støj, hvilket
giver dårligere komprimering.
--
JPEGCrops 0.7.2 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-07-06 11:05

njesp skrev i 44ca5d77$0$20302$edfadb0f@dread16.news.tele.dk dette:
> [...]
> højere iso indstilling ved optagelsen, og er der nogen der kan
> forklare lidt om, hvordan 350D estimerer, hvor mange billeder der er

(ISO)Støj fylder.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm