Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
motivprogram
Fra : Flemming Reintoft

Dato : 23-07-06 13:02

Mit Olympus E500 har 15 motivprogrammer, som jeg ikke normalt bruger.
I manualen står der ved motivprogrammet "landskab og Portræt":

"Velegnet til fotografering af hovedmotiv og baggrund. Kameraet fokuserer på
både motiv og baggrund"

Hvordan det så kan lade sig gøre? - eller hvordan skal det forstås?

Er det mon bare sådan, at camera aut. bruger mindst mulig blændeåbning,
således at der opnås stor dybde?

Venlig hilsen
Flemming Reintoft

Fra : HKJ

Dato : 23-07-06 13:34

Flemming Reintoft wrote:
> [...]
>
> Hvordan det så kan lade sig gøre? - eller hvordan skal det forstås?
>
> Er det mon bare sådan, at camera aut. bruger mindst mulig blændeåbning,

Det kan også være at kameraet kombinerer hyperfocal afstand og
blændeåbning, så det passer.

Fra : Asle Bjerva

Dato : 23-07-06 14:22

Flemming Reintoft wrote:
> [...]
>
> Er det mon bare sådan, at camera aut. bruger mindst mulig
> blændeåbning, således at der opnås stor dybde?

Det er trolig samme funksjon som Canon har på 350d. Der heter det A-DEP, og
ved å velge det måles avstand til alle fokuseringspunkter, og kameraet
velger automatisk en blenderåpning som sørger for at alle er innfor
akseptabel skarphet. Det fungerer meget bra på mitt Canon, spesielt på
grupper.
AsleB; Oslo