Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Prime lens?
Fra : Ole Larsen

Dato : 23-07-06 06:52

No major camera or lens manufacturer uses "prime lens" to mean fixed focal
length lens, as far as I know. Certainly neither Nikon nor Minolta ever
did,
nor has any other major manufacturer whose literature I've seen.

On the other hand, lens manufacturers such as Schneider and Zeiss have and
still do use "prime lens" to mean lenses which are NOT fixed focal length,
e.g. their variable prime cine and video lenses which are catalogued in
just
that way, "variable prime." Does it make any sense for people to keep
misusing "prime" when lens manufacturers are using the term correctly?

The misunderstanding of "prime" to mean FFL started several years ago (I
first saw this misuse on the old Fidonet) and now, through the magic of the
Usenet, has unfortunately become all too common. People now seem to use it
just for the sheer love of unnecessary jargon. In your own example,
describing a lens as 70mm already says it's fixed focal length, since a
70mm
lens can hardly be otherwise.

"Prime" WRT lenses is properly used in the standard dictionary senses of
"primary," "main," "chief" or "original." There is NO dictionary definition
for "prime" meaning fixed (or single) anything.

Neil
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, june 2006

Fra : AS

Dato : 23-07-06 10:34

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
> [...]
definition
> for "prime" meaning fixed (or single) anything.

So?
We do know this, at least some of us

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-07-06 16:15

AS skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
> definition
>
> So?
> We do know this, at least some of us

Som du sikkert udmærket ved, benytter mange "prime" som synonym for
"fast brændvidde"

Fra : AS

Dato : 23-07-06 16:31

> Som du sikkert udmærket ved, benytter mange "prime" som synonym for
> "fast brændvidde"

Oh, ja. Lige som "linse" i stedet for "objektiv", "censor" i stedet for
"sensor" osv. Der er sikkert mange andre eksempler.

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-07-06 16:58

AS skrev:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> Oh, ja. Lige som "linse" i stedet for "objektiv", "censor" i stedet for
> "sensor" osv. Der er sikkert mange andre eksempler.

Nej, der er væsentlige forskelle:

Om prime betyder primære/den, der følger med kameraet (uanset om det er
fast brændvidde eller zoom), er det misvisende at benytte udtrykket som
betegnelse for fast brændvidde.

At benytte linse for objektiv/optik er evt. blot en angloficeret
unøjagtighed, ikke en misvisning.

Censor er blot en stavefejl, der ikke vildleder.

Fra : nhsn

Dato : 23-07-06 17:58

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk>

> No major camera or lens manufacturer uses "prime lens" to mean fixed focal
> length lens, as far as I know.

Vrøvl. Netop Zeiss bruger begrebet digiPrime om FFL objektiver. Schneiders
brug af begrebet "Variable Prime" har netop til formål at understrege at
produktet har kvaliterne som et FFL objektiv, men med ekstra
fleksibilitet -7% justerbarhed (altså uden at være en zoom).
http://www.schneideroptics.com/ecommerce/CatalogSubCategoryDisplay.aspx?CID=
67

mvh
Niels
http://www.forloren.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 23-07-06 18:36

nhsn skrev:
> [...]
> produktet har kvaliterne som et FFL objektiv, men med ekstra
> fleksibilitet -7% justerbarhed (altså uden at være en zoom).

Kald du det bare vrøvl. Jeg har oplysninger nok til at vide hvad jeg mener.

Fra : waal

Dato : 23-07-06 20:26

"nhsn" <nhsn@NOTREALforloren.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> produktet har kvaliterne som et FFL objektiv, men med ekstra
> fleksibilitet -7% justerbarhed (altså uden at være en zoom).

Problemet er at danskere, tyskere m.v. tror det er smart at skrive og tale
dangelsk, valbyengels, dyskerengelsk eller hvad vi nu skal kalde det.

Jeg har lige bladret mine gamle Canon kataloger igennem (dem på engelsk) og
ordet "prime" optræder ikke én gang. 50-55-58mm objektiverne betegnes som
"standard lenses", ikke fordi de følger med kameraet, men fordi de er
standarden (billedvinklen) i forhold til vidvinkel, teleobjektiver og
specialobjektiver. I denne sammenhæng er den danske betegnelse
"normalobjektiv" ganske præcis (til 24x36)

Mon ikke "prime" i denne forbindelse stammer fra amerikansk og ikke fra
engelsk ? og så bliver ordet lige pludselig brugt i flæng uden at brugerne
egentlig forstår betydningen. Amerikanerne tror jo også at en cykelskærm
hedder "fender" og ikke "mudguard"

mvh
Michael

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 24-07-06 13:40

On Sun, 23 Jul 2006 21:25:39 +0200, "waal" <waal@post.tele.dk>
klip
> [...]
>egentlig forstår betydningen. Amerikanerne tror jo også at en cykelskærm

Siger de ikke "prime" minister ?

Fra : waal

Dato : 24-07-06 17:27

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> On Sun, 23 Jul 2006 21:25:39 +0200, "waal" <waal@post.tele.dk>
> klip

>>> Niels
>>>

> Siger de ikke "prime" minister ?

Det gør de, men det er jo ikke ensbydende med at det ukritisk kan anbringes
foran hvad som helst

Michael

Fra : Christian Iversen

Dato : 23-07-06 21:26

Ole Larsen wrote:

> [...]
> did,
> nor has any other major manufacturer whose literature I've seen.

Ikke helt korrekt. Arri har fx en hel serie af fastbrændviddeobjektiver der
hedder "Ultra Primes".

Deres zoom-linser har ikke ordet "prime" i navnet.

--
| Christian Iversen | For years they would say "throw another |
| chrivers@iversen-net.dk | log on the Jeff" |

Fra : waal

Dato : 23-07-06 23:09

"Christian Iversen" <chrivers@iversen-net.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke helt korrekt. Arri har fx en hel serie af fastbrændviddeobjektiver
> der
> hedder "Ultra Primes".

De er med andre ord "ultra almindelige" "ultra mest brugte" "ultra vigtigst"
"ultra oprindelig" eller "ultra noget helt femte"

Eller også har skribenten været "well primed"

mvh
Michael