Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ACDSee, sortering efter dato???
Fra : Mr. Mox

Dato : 15-07-06 13:57

Må man bruge denne gruppe til følgende?:

Jeg anvender ACDSee til at opbevare og behandle mine digitalfotos.

Jeg har, mener jeg selv, forsøgt alle metoder til at få programmet til
at sortere mine filer med fotos i kronologisk orden.

Jeg skriver for eksempel idag som filnavn: "15072006 ungerne".

Men så sorterer ACDSee kun efter de første to tal, så der vil, på næste
linier i kolonnen, fremkomme flere filer med den 15!!!!!!, f.eks. 15/2,
15/3, 15/7, og det er en pain bagi!

Kan man ikke sortere efter HELE datoen, måned og år????

Undskyld hvis spørgsmålet skulle have bværet stillet andetsteds?

Med venlig hilsen Mr. Mox

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-06 14:08

"Mr. Mox" <jensnyt@nrdc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan man ikke sortere efter HELE datoen, måned og år????
>
> Undskyld hvis spørgsmålet skulle have bværet stillet andetsteds?

Hej Mr. Mox

Kunne du ikke i stedet have navngivet 20050715-ungerne? Så ville det jo
fungere?

Mvh. Claus Petersen

Fra : per

Dato : 15-07-06 17:20

"Mr. Mox" <jensnyt@nrdc.dk> skrev i
> Kan man ikke sortere efter HELE datoen, måned og år????

Det du gør er at sortere efter navn.

I den version jeg har acdsee pro, og jeg tror det gælder alle, kan du når du
viser thumbnails vælge 'sort' og herefter 'date'. Så skulle det blive som du
ønsker.

mvh per

Fra : Mr. Mox

Dato : 16-07-06 10:45

per skrev:
> "Mr. Mox" <jensnyt@nrdc.dk> skrev i

> Det du gør er at sortere efter navn.

Nej jeg HAR trykket på sort by date!!!!!!!!! Jeg har gået ind i
Thumbnails og trykket på arrange by date!

> [...]
> viser thumbnails vælge 'sort' og herefter 'date'. Så skulle det blive som du

Tak for dit svar. Det er måske mig der er en klovn, men jeg har nu
forsøgt alle de løsninger I flinke folk har anvist,. men jeg får stadig
kun sorteret efter begyndelsestallet i datoen????

Jeg har taget et screen-print af "siden/opslaget" i ACDSee, men desværre
har jeg ingen gruppe med "binær" hos min newsserver sunsite.dk, så jeg
må vel ikke lave et billede her, vel? Gode forslag modtages med glæde.

Fra : Erik Olsen

Dato : 16-07-06 10:55

Mr. Mox wrote:

> Tak for dit svar. Det er måske mig der er en klovn, men jeg har nu
> forsøgt alle de løsninger I flinke folk har anvist,. men jeg får
> stadig kun sorteret efter begyndelsestallet i datoen????

Kan det have noget at gøre med hvilken datoopsætning du har valgt i
Windows? Blot en tanke, for jeg har engang været ude for et helt andet
program hvor dette havde betydning.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Mr. Mox

Dato : 16-07-06 11:18

Erik Olsen skrev:

> Kan det have noget at gøre med hvilken datoopsætning du har valgt i
> Windows? Blot en tanke, for jeg har engang været ude for et helt andet
> program hvor dette havde betydning.

Ja men det har jeg også prøvet i Stifinder, den vil heller ikke, men det
er nok noget med at windows fortrækker us-dates med 2006-07-15 ???
Skal også prøves!!
mvh Mr. Mox

Fra : Erik Olsen

Dato : 16-07-06 11:44

Mr. Mox wrote:

> Ja men det har jeg også prøvet i Stifinder, den vil heller ikke, men
> det er nok noget med at windows fortrækker us-dates med 2006-07-15

"yyyy-mm-dd" er ISO-datoformatet, US-datoformatet er "mm/dd/yy". Windows
foretrække ikke det ene frem for det andet, det vælger du selv i Windows
kontrolpanelet.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-07-06 14:23

Hej Erik

Erik Olsen wrote:

> "yyyy-mm-dd" er ISO-datoformatet, US-datoformatet er "mm/dd/yy".

Det kommer an på i hvilken stat, du bor. - Så generelt har du flere
officielle muligheder... yyyy-mm-dd, yy-mm-dd, yyyy/mm/dd, yy/mm/dd og
sågar 'de lange' - 'monthname date year' og 'monthname year date'.

US Constitutional Legal Standard Time er yyyy/mm/dd eller yy/mm/dd.

> Windows foretrække ikke det ene frem for det andet, det vælger du
> selv i Windows kontrolpanelet.

Hvis ikke du gør noget aktivt for at ændre, vil en Windows eller
Macintosh OS 9.x/OSX automatisk stille til det sprog, der vælges som
standardsprog. En WinXP/US vil automatisk sætte til yyyy/mm/dd, - en Mac
OS X 10.4/US det samme, dansk til automatisk sætte til dd/mm/yy - uanset
Windows eller Mac OS...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Lars Klintholm

Dato : 16-07-06 22:13

Den 16 jul 2006 skrev Mr. Mox i dk.fritid.foto:

> Tak for dit svar. Det er måske mig der er en klovn, men jeg har nu
> forsøgt alle de løsninger I flinke folk har anvist,. men jeg får
> stadig kun sorteret efter begyndelsestallet i datoen????

I ACDSee kan du stille datoformatet:

Vælg Tools, Options, Generel, Date/Time Output Format, Custom Format,
yyyy-MM-dd

Herefter kan du omdøbe filerne, marker alle filer i en mappe, højreklik
Rename, Template, Insert metadata, EXIF, Camera, Date/Time

Lars Klintholm

Fra : Mr. Mox

Dato : 17-07-06 11:30

Lars Klintholm skrev:

> I ACDSee kan du stille datoformatet:

> Vælg Tools, Options, Generel, Date/Time Output Format, Custom Format,
> yyyy-MM-dd
Når jeg vælger Tools, Options får jeg et vindue med diverse faner, men
ingen fane der hedder General. Første fane er:
Browser,Filelist,thumbnails,viewer,slideshow,display,filing,miscellaneous
Jeg har forsøgt at finde "general" men den er tilsyneladende (og helt
utroligt) væk ??????? Har det noget at gøre med versionen? Min hedder:
Version 3.1 b build 10706 licenced to: Valued HP Costumer.
Den kom med min printer og er altså en "billig udgave"

Jeg vil være taknemmelig hvis du gider at svare en gang til

Med venlig hilsen Mr. Mox

Fra : Lars Klintholm

Dato : 17-07-06 19:26

Den 17 jul 2006 skrev Mr. Mox i dk.fritid.foto:

> Min hedder: Version 3.1

Den oplysning havde været god i dit første indlæg.

Mit svar er for den seneste - version 8

Lars Klintholm

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-07-06 18:45

Hej

Mr. Mox wrote:
> Må man bruge denne gruppe til følgende?

Kun hvis gruppen har givet lov til det. Selvom navnet er stavet temmelig
meget anderledes, så er udtalen identisk...

> [...]
> 15/3, 15/7, og det er en pain bagi!
>
> Kan man ikke sortere efter HELE datoen, måned og år????

Du skal bemærke, at alle internationale programmer _altid_ sorteres
efter US Time Standard yyyy-mm-dd. - altså fx. 2006-07-15. Det er ret
vigtig at have et skilletegn enten '-', '_' eller '/'. Nogle
styresystemer tillader dog ikke brug af '/' i filnavne.

Dit kamera vil formentlig også kunne lave det automatisk. - Det kan min
egen Olympus ihvertfald.

Fra : Mr. Mox

Dato : 16-07-06 11:07

Erik Richard Sørensen skrev:
> [...]
> styresystemer tillader dog ikke brug af '/' i filnavne.
>
> Dit kamera vil formentlig også kunne lave det automatisk. - Det kan min

Tak for svaret., det vil jeg prøve. Mon jeg får mulighed for at anvende
en forklarende titel til filerne efter datoen??, Spændende!

Mit LUMIX Panasonic tillader ganske rigtigt at jeg ændrer datoen til det
amerikanske system.

Mvh Mr. Mox

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-07-06 13:59

Hej Mox...

Mr. Mox wrote:

> Tak for svaret., det vil jeg prøve. Mon jeg får mulighed for at anvende
> en forklarende titel til filerne efter datoen??, Spændende!

Ja, så længe, du har datoen først, - fx. optaget i denne rækkefølge
2005-12-23 hos mormor
2005-12-24 juleaften
2005-12-24 gavebordet
2006-07-15 solnedgang over sundet
2006-07-15 aftenstemning

Sorteret vil det se sådan ud
2005-12-23 hos mormor
2005-12-24 gavebordet
2005-12-24 juleaften
2006-07-15 aftenstemning
2006-07-15 solnedgang over sundet

> Mit LUMIX Panasonic tillader ganske rigtigt at jeg ændrer datoen til det
> amerikanske system.

Sæt den til det, så vil du altid få vist i optagerækkefølge. Hvis du
yderligere tilføjer et tidsmærke, vil det blive tilføjet efter datoen,
så optagelsen på kortet vil se sådan ud

osv.osv...Sortering vil så gå først efter dato, derefter efter tid og
derefter filnavn, så vil en sortering se sådan ud

Alle de programmer, jeg bruger på mine Mac - iPhoto, GraphicConverter X
og CamediaMaster 4.2 (Olympus) sorterer automatisk på den måde. -
Desuden kan CamediaMaster sortere efter usynlig 'timestamp', så tiden
ikke behøver at indsættes synligt i filnavn.

Det geniale ville være, om photoprogrammerne var opbygget som de fleste
mp3 musikprogrammer, så man som ved mp3 prg. kunne indføje 'tags', som
der så blev sorteret efter - uanset, hvilket navn, man har givet filen.
Apples iPhoto og CamediaMaster kan lidt af det, men jeg synes, de er ret
besværligt at arbejde med...

Fra : emj

Dato : 15-07-06 22:46

Mr. Mox skrev:

>Jeg har, mener jeg selv, forsøgt alle metoder til at få programmet til
>at sortere mine filer med fotos i kronologisk orden.
>
>Jeg skriver for eksempel idag som filnavn: "15072006 ungerne".

Hvis du nu i stedet oprettede en mappe, der hed "Ungerne 2006" og så
lod dit kamera om at navngive filerne med dato og nummer, så var dine
problemer løst.

Hilsen emj

Fra : Mr. Mox

Dato : 16-07-06 11:15

emj skrev:

> Hvis du nu i stedet oprettede en mappe, der hed "Ungerne 2006" og så
> lod dit kamera om at navngive filerne med dato og nummer, så var dine
> problemer løst.
>
> Hilsen emj
Du har sikkert ret i at det vil være den nemmeste løsning for mig, jeg
takker dig og alle de andre flinke svarere for jeres gode forslag. jeg
har forsøgt en del af dem nu, men det vil ikke lykkes for mig (demens
light" siger min kære datter!.

Med venlig hilsen Mr. Mox.

Fra : Lars Klintholm

Dato : 15-07-06 23:07

Den 15 jul 2006 skrev Mr. Mox i dk.fritid.foto:

> [...]
> f.eks. 15/2, 15/3, 15/7, og det er en pain bagi!
>
> Kan man ikke sortere efter HELE datoen, måned og år????

Du sorterer på filnavnet (som tekst)

Prøv i stedet følgende:
Knappen Sort
More......
EXIF
Camera
Date/time

Lars Klintholm

Fra : Mr. Mox

Dato : 17-07-06 13:43

Lars Klintholm skrev:

> Du sorterer på filnavnet (som tekst)
>
> Prøv i stedet følgende:
> Knappen Sort
> More......
> EXIF
> Camera
> Date/time

Jeg må have en forkert ACDSee for jeg finder intet sted en KNAP med "Sort"
HURRA - HURRA - HURRA !!!!!!!
Nu har jeg fundet ud af det.. I må MEGET undskylde.

Jeg har i Stifinder taget HELE striben af mapper og ændret fil navnene
fra f. eks 17072006 om til 2006.07.17 og nu kommer de i rækkefølge
UANSET hvad jeg skriver af navn/tekst efter datoen!!!!

Jeg er meget taknemmelig fo Jeres hjælp, men kan desværre ikke love at
jeg ikke igen må belemre Jer med mine "store problemer".

med venlig hilsen mr. Mox

PS. Jeg håber skisme ikke mine børnebørn får set sette!!!

Fra : Ove Ilsoee

Dato : 17-07-06 20:59

On Sun, 16 Jul 2006 00:07:08 +0200, Lars Klintholm
<klintholm@gmail.com> wrote:

>Du sorterer på filnavnet (som tekst)
>
>Prøv i stedet følgende:
>Knappen Sort
>More......
>EXIF
>Camera
>Date/time

lige netop, men hvis man gerne vil sortere efter filnavn, og har fået
startet navngivningen forkert, så er:
Tools
Batch rename
Insert metadata
Exif
Image:Date/time original

din ven.

Mvh
Ove
Landskabsbilleder, mest fra Sønderjylland:
www.ilsoee.dk

Fra : Lars Klintholm

Dato : 17-07-06 23:05

Den 17 jul 2006 skrev Ove Ilsoee i dk.fritid.foto:

> lige netop, men hvis man gerne vil sortere efter filnavn, og har fået
> [...]

Det var netop hvad jeg startede med at foreslå, men åbenbart ikke
muligt i version 3.1

Lars Klintholm