/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Hvad er fill flash ?
Fra : SpookiePower


Dato : 07-07-06 08:19

Som jeg kan forstå så vil fill flash bla sige at man bruger
sin flash til at oplyse ting med i fuld dagslys, hvis der skulle
være nogle mørke områder på ens motiv.

Men jeg kan ikke helt forstå om det kun er nogle udvalgte
flash/kamera som har denne funktion, eller om det er et
begreb man bruger hvis man benytter sin flash i dagslys,
uanset hvilket kamera man benytter ?



--
Mit fotoalbum
www.photo.activewebsite.dk



 
 
Thomas Schreiber (07-07-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 07-07-06 08:43

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> wrote in message
news:44ae0af4$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Som jeg kan forstå så vil fill flash bla sige at man bruger
> sin flash til at oplyse ting med i fuld dagslys, hvis der skulle
> være nogle mørke områder på ens motiv.

Korrekt. Eksempelvis modlys.

> Men jeg kan ikke helt forstå om det kun er nogle udvalgte
> flash/kamera som har denne funktion, eller om det er et
> begreb man bruger hvis man benytter sin flash i dagslys,
> uanset hvilket kamera man benytter ?

Det er bare en betegnelse. En affyret blitz er i teorien en fillflash.


--
Venligst,
Thomas Schreiber
mail = erstat fornavn-efternavn



SpookiePower (07-07-2006)
Kommentar
Fra : SpookiePower


Dato : 07-07-06 08:58

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:44ae1082$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...

>
> Det er bare en betegnelse. En affyret blitz er i teorien en fillflash.
>

Takker :) Jeg sad og kiggede efter fillflash i manualen til
min 70Ds men syntes ikke jeg kunne finde noget. Så jeg
var itvivl om mit kamera havde denne funktion. Men det
kan jeg så forstå at det kommer an på under hvilke forhold
man benytter sin flash.



Jesper HVL (07-07-2006)
Kommentar
Fra : Jesper HVL


Dato : 07-07-06 09:11

SpookiePower wrote:

> "Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:44ae1082$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>>Det er bare en betegnelse. En affyret blitz er i teorien en fillflash.
>>
>
>
> Takker :) Jeg sad og kiggede efter fillflash i manualen til
> min 70Ds men syntes ikke jeg kunne finde noget. Så jeg
> var itvivl om mit kamera havde denne funktion.

Hvis du engang køber en ekstern flash vil du formodentlig se det
beskrevt i den medfølgende manual. Det er det i hvert fald i min 420EX
til Canon.

Men Thomas har helt ret Betegnelse bruges mest når man ønsker at
belyse et hoved motiv der ellers ville stå mørkt ift. en lys baggrund,
e.g. i modlys.

....try it

/j.

> Men det
> kan jeg så forstå at det kommer an på under hvilke forhold
> man benytter sin flash.
>
>

Ole Larsen (07-07-2006)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 07-07-06 13:19

SpookiePower skrev:
> "Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:44ae1082$0$15784$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Det er bare en betegnelse. En affyret blitz er i teorien en fillflash.
>>
>
> Takker :) Jeg sad og kiggede efter fillflash i manualen til
> min 70Ds men syntes ikke jeg kunne finde noget. Så jeg
> var itvivl om mit kamera havde denne funktion. Men det
> kan jeg så forstå at det kommer an på under hvilke forhold
> man benytter sin flash.
>
>
RTFM

eller

D70: Se manual/Flash/Flash Photography/flash control/i-TTL Balanced
(fill flash) og standard i-TTL. See also "Speedlight" (i index)

Det hele er der.



--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, june 2006
http://Olelarsen.eu/
http://home.tiscali.dk/muggler

Jens Bruun (07-07-2006)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 07-07-06 09:53

In news:44ae1082$0$15784$14726298@news.sunsite.dk,
Thomas Schreiber <fornavn-efternavn@hotmail.com> wrote:

>> Men jeg kan ikke helt forstå om det kun er nogle udvalgte
>> flash/kamera som har denne funktion, eller om det er et
>> begreb man bruger hvis man benytter sin flash i dagslys,
>> uanset hvilket kamera man benytter ?
>
> Det er bare en betegnelse. En affyret blitz er i teorien en fillflash.

Ja, men det er så sandelig ikke alle kombinationer af flash/kamera, der
giver mulighed for fill-flash i f.eks. modlys.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Thomas Schreiber (07-07-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Schreiber


Dato : 07-07-06 12:29

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in message
news:V8qdnWm95vtkvTPZRVnyuA@giganews.com...
> Ja, men det er så sandelig ikke alle kombinationer af flash/kamera, der
> giver mulighed for fill-flash i f.eks. modlys.

Nej, og hvis flashen er løbet tør for strøm kan den heller ikke Han
spurgte om det var en specifik feature, eller en generel betegnelse. Det må
siges at tilhøre sidste kategori.


--
Venligst,
Thomas Schreiber
mail = erstat fornavn-efternavn



Jens Bruun (07-07-2006)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 07-07-06 12:56

In news:44ae4593$0$15794$14726298@news.sunsite.dk,
Thomas Schreiber <fornavn-efternavn@hotmail.com> wrote:

> Nej, og hvis flashen er løbet tør for strøm kan den heller ikke
> Han spurgte om det var en specifik feature, eller en generel
> betegnelse. Det må siges at tilhøre sidste kategori.

Nej, jeg er ikke enig.

Jeg vil godt se dig bruge fill-flash til at bløde skygger op, hvis du
fotograferer i modlys en sommerdag med fuld sol, et kamera, der kun kan
x-synce med 1/250 og en flash, der ikke understøtter "high-speed sync". Det
er langt fra et trivielt problem. Det kræver faktisk helt bestemte
kombinationer af kamera/flash for at det kan lade sig gøre - og det var lige
nøjagtig det, der blev spurgt om.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Hans Kruse (07-07-2006)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 07-07-06 13:55


"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in message
news:u_GdnSJC87lb1jPZRVnyrg@giganews.com...
> In news:44ae4593$0$15794$14726298@news.sunsite.dk,
> Thomas Schreiber <fornavn-efternavn@hotmail.com> wrote:
>
>> Nej, og hvis flashen er løbet tør for strøm kan den heller ikke
>> Han spurgte om det var en specifik feature, eller en generel
>> betegnelse. Det må siges at tilhøre sidste kategori.
>
> Nej, jeg er ikke enig.
>
> Jeg vil godt se dig bruge fill-flash til at bløde skygger op, hvis du
> fotograferer i modlys en sommerdag med fuld sol, et kamera, der kun kan
> x-synce med 1/250 og en flash, der ikke understøtter "high-speed sync".
> Det er langt fra et trivielt problem. Det kræver faktisk helt bestemte
> kombinationer af kamera/flash for at det kan lade sig gøre - og det var
> lige nøjagtig det, der blev spurgt om.

For at fill flash giver mening for mig, så skal det være high speed flash
hvor flashen fyres af med den lysmåling, som kameraet laver uden flash.
F.eks. 1/2000s og f/5.6 på ISO 400, så kan man med flash compensation fyre
mere eller mindre flash af eventuelt med en bouncer. Ofte vil en -1EV eller
mere være god at kun lidt mere end antyde flashen.

mvh,
Hans



Jens Bruun (07-07-2006)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 07-07-06 14:05

In news:44ae5997$0$15791$14726298@news.sunsite.dk,
Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> For at fill flash giver mening for mig, så skal det være high speed
> flash hvor flashen fyres af med den lysmåling, som kameraet laver
> uden flash. F.eks. 1/2000s og f/5.6 på ISO 400, så kan man med flash
> compensation fyre mere eller mindre flash af eventuelt med en
> bouncer. Ofte vil en -1EV eller mere være god at kun lidt mere end
> antyde flashen.

Ganske enig. Det er muligheder, der først er blevet tilgængelige de senere
år, og så langt fra med alt udstyr. Jeg mener ikke, at f.eks. Sigma's flash
understøtter high-speed sync (korrigér mig, om jeg tager fejl). Det er
derfor meget vigtigt at vælge det rigtige udstyr, hvis optimal brug af
fill-flash ønskes.

Det var tidligere en god grund til at vælge Nikon, der på mange af deres
huse tilbød x-sync på 1/500 sek. Det ekstra blændetrin (i forhold til x-sync
på 1/250 sek.) gjorde det lettere at benytte fill-flash i situationer med
modlys. En x-sync på 1/250 sek. i stærkt solskinsmodlys kræver en
blændeåbning så lille, at mange objektiver slet ikke kan være med, ligesom
man mister enhver mulighed for lille dybdeskarphed.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Brian Lund (07-07-2006)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 07-07-06 15:10

> > For at fill flash giver mening for mig, så skal det være high speed
> > flash hvor flashen fyres af med den lysmåling, som kameraet laver
> > uden flash. F.eks. 1/2000s og f/5.6 på ISO 400, så kan man med flash
> > compensation fyre mere eller mindre flash af eventuelt med en
> > bouncer. Ofte vil en -1EV eller mere være god at kun lidt mere end
> > antyde flashen.
>
> Ganske enig. Det er muligheder, der først er blevet tilgængelige de senere
> år, og så langt fra med alt udstyr. Jeg mener ikke, at f.eks. Sigma's
flash
> understøtter high-speed sync (korrigér mig, om jeg tager fejl). Det er
> derfor meget vigtigt at vælge det rigtige udstyr, hvis optimal brug af
> fill-flash ønskes.

Sigma DG 500 Super gør, DG 500 ST gør ikke.


Brian



enrico (08-07-2006)
Kommentar
Fra : enrico


Dato : 08-07-06 11:15

Undskyld jeg blander mig i jeres Highspeed flash :)

For det første er fill flash udfyldnings flash i modsætning til dér,
hvor flashen er hovedlyskilden.

Fill flash kan ligge lige fra 1:1 og så elleres f.eks 1, 2 eller 3 bl.
under hovedlyset.

Det andet spørgsmål om hurtige lukkertider og flash kan man jo nemt
omgå ved at blænde passende ned, så lukkertiden bliver så tilpas
langsom, at flahen kan synkroniseres med lukkertiden.




For at gentage en basal ting om flashfotografering:

Lukkertiden styrer dagslyset
Blænden styrer flashen.

-enrico

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste