Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tur til canada
Fra : /Peter

Dato : 28-06-06 18:28

Jeg har fået muligheden for at komme en tur til Canada,
helt præcis til Medicine Hat via Calgary.
Og det er i forbindelse med mit job - så det er ingen ferie.

Men jeg får sikkert tid til en tur vestpå, lidt på egen hånd
måske over bjergne til vestkysten.

Jeg vil i den forbindelse høre om der er noget på sådan en tur rent
fotografisk,
det være sig fotomekaniskeletronisk udstyr, eller specielle områder der
kan
have interesse rent fotografisk.
- kort sagt er der nogel her i dene gruppe der kan komme med lidt
gode råd og anvisninger for lige sådan en tur.

Slæber:
20D +17-40/4L+Tamron 28-75/2.8
og måske en 70-200L med.
lidt CF- kort og en extern HD(kortlæser)
+ lidt batterier og stikadapter

Venligst
Peter

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 28-06-06 20:19

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> [...]
> - kort sagt er der nogel her i dene gruppe der kan komme med lidt
> gode råd og anvisninger for lige sådan en tur.

Hej Peter.
Jeg håber at du får rigelig med fritid, for du havner midt i Nordamerikas
foto-smørhul:

I 2002 tog jeg flg.tur:
Landede i Calgary, og kørte derfra ned til Glacier National Park i USA (ca.
2-4 timer), og her er der dømt flotte dramatiske klipper, bjergsøer,
gletschere, vandfald, grizzlybjørne, sorte bjørne, elge o.m.a.
Da "Going-to-the-sun-road" der skærer tværs igennem Glacier var lukket
p.g.a. laviner (I juni), kørte vi syd om Glacier, og tilbage til canada
langs den vestlige side af "Parken", og på vej op til Banff, kom vi bl.a.
gennem den ekstremt smukke canadiske nationalpark YOHO.
Well, Banff ligger i det flotteste af Rocky Mountains (og 1-3 timer fra
Calgary), og der er bare 1 times kørsel til flere af de smukkeste
turkisfarvede bjergsøer med sneklædte bjergtinder som kulisse: Emerald Lake,
Lake Louise for at nævne de smukkeste. Fra Banff går landevejen "Icefields
Parkway" helt op til Jasper (3-5 timer) og jeg kan bekræfte, at den
retsmæssigt kaldes for den smukkeste vejstrækning i verden !Og jeg har set
en del !
Her ser du næsten med sikkerhed grizzlybjørne langs vejen.Bare kig efter,
når der er 4-5 biler der er standset det samme sted. På vej til Jasper
kommer man hen forbi gletscheren Columbia Icefields, og den kan man købe sig
til en køre- og gåtur på, med nogle kæmpe specialkøretøjer.Du behøver ikke
bestille. De kører tit og mange.Man mærker og ser gletscheren smelte mens
man går på den, så det bliver nok ikke ved i al evighed.
Fra Banff kørte vi ud til Vancouver (1 dag) og tog færgen ud til Vancouver
Island, kørte tværs over øen til den lille u-turistede by Ucluelet, hvor vi
kom på hval-kigning-sejlads. Flot ø, flot kyst og flotte hvaler, og helt tæt
på.
Tilbage i Vancouver (hvor man skal huske at besøge chinatown) afleverede vi
den canadiske bil, tog en greyhound til Seattle, og fortsatte eventyret ned
gennem USA , men det er en helt anden historie.
I Calgary afholdes i øvrigt den årlige Calgary Stampede i slutningen af
juni, et gigantisk rodeo-træf hvor folk kommer rejsende til fra hale USA og
Canada.
Well, det var den korte version ! kig evt. med her :
http://www.hejnfelt.dk/canada.htm hvor der står lidt mere.
Du er også velkommen til at skrive efter mere info.
God tur!
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 28-06-06 20:28

Kan selvfølgelig godt se, at denne tråd bevæger sig på kanten af
dk.fritid.rejse og dk.fritid.foto , men lod mig lige rive med
Mvh Niels

Fra : /Peter

Dato : 28-06-06 20:34

"Niels Hejnfelt" <niels@VIPhejnfelt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.hejnfelt.dk/canada.htm hvor der står lidt mere.
> Du er også velkommen til at skrive efter mere info.

Wow sikken en tur,
din rejsebeskrivelse og siden med billeder viser da lidt om hvad man
kan forvente sig derovre.
Jeg endnu ved ikke hvad jeg får tid til,
men håber da at kunne snuse til bare lidt af det.

Mange tak Niels