Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ang. NL 4, nærlinse.
Fra : K

Dato : 25-06-06 15:28

Jeg har netop fået mig en nærlinse af mærket B&W, en NL 4.
Desværre har jeg et problem med skarpheden.
Jeg har sat det på min 75-240 mm obj. fra nikon.
Min dof ser umiddelbart ufattelig kort ud.
Er det pinedød nødvendigt at have stativ på den den type foto?

Mvh.

Fra : waal

Dato : 25-06-06 16:17

"K" <KKKKKKKK@Kpax.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Min dof ser umiddelbart ufattelig kort ud.
> Er det pinedød nødvendigt at have stativ på den den type foto?

ja

mvh
Michael

Fra : K

Dato : 25-06-06 16:27

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "K" <KKKKKKKK@Kpax.com> skrev i en meddelelse
>
> ja

Kort og præcist, må man nok sige.. Tak.

:0)

Fra : waal

Dato : 25-06-06 18:22

> "waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kort og præcist, må man nok sige.. Tak.
>
> :0)

med +4 dioptri nærmer du dig det egentlige makroområde og så er
dybdeskarpheden "nul dyt nærmest ingenting"

mvh
Michael

Fra : K

Dato : 25-06-06 18:43

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "K" <KKKKKKKK@Kpax.com> skrev i en meddelelse

> med +4 dioptri nærmer du dig det egentlige makroområde og så er
> dybdeskarpheden "nul dyt nærmest ingenting"

Ok, så det kan man ikke ændre på? - altså dybdeskarpheden?

Fra : s.v.nielsen

Dato : 25-06-06 19:59

K wrote:
> "waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Ok, så det kan man ikke ændre på? - altså dybdeskarpheden?

Jow! hved at øge belysningen (flere bliz, flere lamper)og blænde
tilsvarende ned

Søren Videbæk Nielsen

Fra : waal

Dato : 25-06-06 20:55

"s.v.nielsen" <x.v.nielsen@c.dk> skrev i en meddelelse

> Jow! hved at øge belysningen (flere bliz, flere lamper)og blænde
> tilsvarende ned

Man kan jo altid øge dybdeskarpheden med tykkelsen af et flueben eller to
ved at blænde ned til 16 eller 22

mvh
Michael

Fra : K

Dato : 25-06-06 22:17

> "s.v.nielsen" <x.v.nielsen@c.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan jo altid øge dybdeskarpheden med tykkelsen af et flueben eller to
> ved at blænde ned til 16 eller 22

Jepper.. ;0)
Men så er vi også ved at nå smertegrænsen for, hvor stille jeg kan holde
kameraet med 1/30 sek.
Men jeg er nødt til at have den VR 105'er... Så må ferien blive til Costa
del Baghave og ikke Costa Brava..

Fra : waal

Dato : 25-06-06 22:39

> [...]
> kameraet med 1/30 sek.
> Men jeg er nødt til at have den VR 105'er... Så må ferien blive til Costa

Det ændrer ikke dybdeskarpheden, kun dybden af hullet i din baglomme

Du slipper ikke for stativet

mvh
Michael

Fra : KsK

Dato : 25-06-06 23:37

: Men jeg er nødt til at have den VR 105'er... Så må ferien blive til Costa
: del Baghave og ikke Costa Brava..

ja jeg vil også ha en !!!

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=249573

KsK

Fra : K

Dato : 26-06-06 00:12

"KsK" <ksk@a11l.dk> skrev i en meddelelse

> : Men jeg er nødt til at have den VR 105'er... Så må ferien blive til
> [...]
Dejlige billeder..

Fra : K

Dato : 25-06-06 22:14

"s.v.nielsen" <x.v.nielsen@c.dk> skrev i en meddelelse

> Jow! hved at øge belysningen (flere bliz, flere lamper)og blænde
> tilsvarende ned

Når jeg ser motivet gennem objektivet, så er det meget lidt af det, der er
skarpt.
Jeg sad her i eftermiddags udenfor, hvor den store lampe var tændt (solen)
og jeg kørte med Aperture som program, hvilket var indstillet til 9,5.
Men jeg kan jo ikke se resultatet, før jeg får fremkaldt filmen.
Og så brugte jeg ikke stativ.
Men jeg vil da prøve at eksperimentere med forskellige blænder.
Den med mere blænde, var jeg godt klar over.
Men nu er det heller ikke det mest lysstærke obj. jeg har på.
Skal se at få mig et rigtigt macro-obj.

Mvh.

Fra : s.v.nielsen

Dato : 26-06-06 11:03

K wrote:
> [...]
> og jeg kørte med Aperture som program, hvilket var indstillet til 9,5.
> Men jeg kan jo ikke se resultatet, før jeg får fremkaldt filmen.

Du bruger SLR med springblænde? Har du så ikke en knap der kan lukke
blænden til den indstillede værdi medens du ser i søgeren? så kan du
nemlig få et indtryk af hvor meget skarphedsdybden øges ved nedblænding

Søren Videbæk Nielsen

Fra : K

Dato : 26-06-06 12:25

> Du bruger SLR med springblænde? Har du så ikke en knap der kan lukke
> blænden til den indstillede værdi medens du ser i søgeren? så kan du
> nemlig få et indtryk af hvor meget skarphedsdybden øges ved nedblænding

Øh, springblænde? Den må du lige forklare.
Og ja, jeg kan jo indstille blænden til det, jeg måtte ønske, når den står i
Aperture.
Men jeg er ikke sikker på, jeg ved, hvad du mener.
Kan du prøve at forklare mig det? :)

Mvh.

Fra : s.v.nielsen

Dato : 26-06-06 14:48

K wrote:
> [...]
> Aperture.
> Men jeg er ikke sikker på, jeg ved, hvad du mener.

En springblænde står altid helt åben, for så får man det mest lysstærke
søgerbillede. Først når man tager billedet 'springer' den til den værdi
der skal anvendes. Efter billedet er taget 'springer' den tilbage til
den helt åbne stilling.
På mange apperater er der en knap som kan lukke blænden til den
indstillede værdi, medens man ser i søgeren. På den måde kan man få et
indtryk af den færdige skarphedsdybde.

Søren Videbæk Nielsen

Fra : K

Dato : 26-06-06 14:56

> [...]
> På mange apperater er der en knap som kan lukke blænden til den
> indstillede værdi, medens man ser i søgeren. På den måde kan man få et

Javel ja..
Det vil jeg da straks undersøge, om den kan det..
Tak for forklaringen.. :0)

Mvh.