Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma 17-70 f2.8-4.5 vs. Nikkor 18-70 f3.5~
Fra : Christian Rosenberg ~

Dato : 23-06-06 13:16

Jeg skal bruge det i stedet for mit Sigma 18-200mm som allround objektiv.
Hvad er bedst? Er der nogle som har erfaringer?

Mvh.

Chr

Fra : HKJ

Dato : 23-06-06 16:10

Christian Rosenberg Dahm wrote:
> Jeg skal bruge det i stedet for mit Sigma 18-200mm som allround objektiv.
> Hvad er bedst? Er der nogle som har erfaringer?

Et 18-200 objektiv behøver ikke at være dårligere end et 18-70. Hvis du
læser Thom Hogan, vil du se at han faktisk mener at Nikons 18-200 er
bedre end deres 18-70.

http://www.bythom.com/18200lens.htm

Han skriver det dog ikke direkter i artiklen, men har sagt det i
nyhedsgrupper.

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-06 16:17

"Christian Rosenberg Dahm" <guster@home.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal bruge det i stedet for mit Sigma 18-200mm som allround objektiv.
> Hvad er bedst? Er der nogle som har erfaringer?

Jeg har sigmaen på min canon 350D. Den har jo fået kanon gode anmeldelser.

Se bl.a. her:

http://www.haun.dk/index.php?mode=1&artid=210 (hvilke objektiver er bedst)

Han henviser bl.a. til http://www.photozone.de/8Reviews/index.html

hvor du selv kan læse testen.

Du kan se et par testskud her:

http://asp.fotobasen.dk/?page=16&category=32&id=30947

http://asp.fotobasen.dk/?page=16&category=1&id=30619

http://asp.fotobasen.dk/?page=16&category=1&id=30388

Alt i alt er det et lækkert glas, som jeg er meget tilfreds med.

Hilsen Palle

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 26-06-06 19:30

"Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse
> Du kan se et par testskud her:

Jeg har også fået lavet nogle stykker med min 17-70.

http://pic.atpic.com/da/224894/600

http://pic.atpic.com/da/224895/600

mvh
Jonas

Fra : Per

Dato : 28-06-06 21:03

> Jeg har også fået lavet nogle stykker med min 17-70.
>
> http://pic.atpic.com/da/224894/600

Dette billede virker udbrændt.

Fra : Keld Vinther

Dato : 23-06-06 18:07

> [...]
> Jeg skal bruge det i stedet for mit Sigma 18-200mm som allround objektiv.
> Hvad er bedst? Er der nogle som har erfaringer?

Har læst et sted at Nikons har gode støvtætninger mellem de udskydelige
"sektioner".
Måske det kan læses i testen - af dem begge - på www.photozone.de ?

Jeg anvender Nikon 18-70mm kitobjektivet på et D70s i forb. med mit arbejde
og Sigmaen 17-70mm på min private D70er.

Lidt sammenligninger:

Nikon har IF og så vidt jeg husker, drejer fokuseringsringen ikke rundt, når
objektivet fokuserer. Det gør den på Sigmaen.
På Nikon kan du fokusere både automatisk og/eller manuelt, uden at skulle
"vippe A/M knappen" på kamerahuset. Med Sigmaen skal man bruge "vælgeren" på
kamerahuset.

Nikons kitobj. er et AF-S objektiv, Sigma er ikke og er derfor en anelse
langsommere til at fokusere. Men man mærker det faktisk ikke i praktisk brug
(eller jeg tænker i hvert fald ikke over det), med mindre objektivet har
svært ved at låse fokus og derfor "tager en tur hele vejen" gennem
fokuseringområdet fra nærområdet til uendeligt.
Sigmaen støjer en anelse mere end Nikon under fokusering. (Ikke at det
betyder noget til mit brug).
Sigma objektivet er fysisk længere end Nikon, når zoomet til 70 mm.
Nikon modlysblænde sidder "hårdere" ("kliklås") på objektivet end Sigmas
gør.

Så til det (for mig) vigtigste:
Det er mit subjektive indtryk, at Sigmaen er en anelse skarpere end Nikonen.
Meeen det er måske bare mig der drikker for meget kaffe på jobbet, og som
derfor ikke kan holde Nikonen stille )

mvh
Keld V.

Fra : Keld Vinther

Dato : 23-06-06 18:11

Ups - jeg glemte:

Nikons nærafstand er Noget længere end Sigma. Kan ikke lige huske hvor lang,
men mener den ligger på ca. 40cm,
Sigmas kaldes "macro" og kan fokusere på objekter ned til et par cm fra
frontlinsen.

mvh
Keld V.

Fra : Christian Rosenberg ~

Dato : 29-06-06 10:15

Tak for det!

Betyder det noget at Nikon objektivet har ED glas? Eller er det uden videre
betydning?

"Keld Vinther" <keld.vinther@FJERNMEDSTORTskjern-net.dk> skrev i en
meddelelse news:b3b3$449c20a2$3e3d83dd$1134@news.arrownet.dk...

Fra : HKJ

Dato : 29-06-06 16:46

Christian Rosenberg Dahm wrote:
> Betyder det noget at Nikon objektivet har ED glas? Eller er det uden videre
> betydning?

Det er en speciel glaskvalitet, som bruges på enkelte linser i nogle
objektiver.
Sigma har noget tilsvarende med SLD glas, som de bruger i 17-70.

Fra : Keld Vinther

Dato : 29-06-06 17:20