Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et spørgsmål om hukommelseskort
Fra : Uncle Evil@home

Dato : 19-06-06 22:27

Hej,
Jeg er den glade ejer af et Canon Ixus 50, med et 512mb SD kort fra
SanDisk -imidlertid har jeg også en Nokia N70, med et 1GB Kingston MMC
Mobile dobbeltspændingskort i -det er jo et noget større kort, og jeg
har læst mig til (på Canon's hjemmeside, og i min manual) at Ixus50 godt
kan tage MMC -spørgsmålet er om det, at det er et dobbeltspændingskort,
beregnet specielt til mobiltelefoner, gør nogen forskel? Risikerer jeg
at det fucker helt op?
Finten er jo at jeg skal på Roskilde i næste uge, og istedet for at
skulle passe på hvad der bliver taget af billeder, fordi der "kun" er
plads til omkring 800 på 512MB kortet, så ville det være fedt også at
have 1GB kortet med, med plads til 1400 billeder -så løber jeg
ihvertfald ikke tør for plads!
Er der nogen som at der ved noget om den slags?

På forhånd tak, og venlig hilsen

Jakob Færch-Jensen

Fra : Christopher Stein

Dato : 20-06-06 07:26

Uncle Evil@home skrev:
> [...]
> ihvertfald ikke tør for plads!
> Er der nogen som at der ved noget om den slags?

Du kan sagtens bruge det, da RS-MMCDV er bagudkompatibelt..

Fra : Uncle Evil@home

Dato : 20-06-06 08:01

Christopher Stein wrote:

> Du kan sagtens bruge det, da RS-MMCDV er bagudkompatibelt..
Fedt, tak!

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 20-06-06 09:24

"Uncle Evil@home" <jafj_usenet@hotmail.HAHA.com> skrev:

> [...]
> "kun" er plads til omkring 800 på 512MB kortet, så ville det være
> fedt også at have 1GB kortet med, med plads til 1400 billeder

800 billeder på et 512MB kort? Så er det da enten meget lav opløsning
eller voldsom jpeg-komprimering.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Uncle Evil@home

Dato : 21-06-06 21:36

Morten Bjergstrøm wrote:

> 800 billeder på et 512MB kort? Så er det da enten meget lav opløsning
> eller voldsom jpeg-komprimering.

Jeg har intet behov for at kunne printe i A3, så jeg har sat kameraet
til 1600x1200 og "Fin" istedet for "Meget fin" -hvad det egentlig dækker
over, er jeg ikke helt klar over, men det giver rundt regnet plads til
850 billeder på et 512 mb kort
Hvis du kan overbevise mig om at jeg har brug for noget andet, så er jeg
lutter øren, men eftersom det ikke er et EOS350D, men "blot" et
Ixus50, så mener jeg jo ikke at det betyder så meget...

/Jakob

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 22-06-06 10:11

> [...]

> lutter øren, men eftersom det ikke er et EOS350D, men "blot" et
> Ixus50, så mener jeg jo ikke at det betyder så meget...

Fin og meget fin dækker over graden af JPEG-komprimering. Dvs. hvor
mange data der bliver smidt væk når kameraet gemmer billedet på
hukommelseskortet.

Hvis du nøjes med at optage dine billeder i en opløsning på 1600x1200
der jo er en del mindre end det der er muligt med kameraet begrænser du
dig selv en del. Bla. er du begrænset til at få "fremkaldt" dine
billeder i 10x15cm og hvad nu hvis du havde taget et fantastisk billede
du havde lyst til at få en større kopi af?
Du begrænser også dine muligheder for at beskære billedet og stadig
have tilstrækkeligt med data tilbage til at få en ordentlig kvalitet.

Når man sammenholder dette med at hukommelseskort er billige i dag. Du
kan få en 1GB for under 200,-

Og så behøver du slet ikke at undervurdere dit kamera.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : onkelond@gmail.com

Dato : 22-06-06 17:44

Morten Bjergstrøm skrev:

> Fin og meget fin dækker over graden af JPEG-komprimering. Dvs. hvor
> mange data der bliver smidt væk når kameraet gemmer billedet på
> hukommelseskortet.

Jeg tænkte nok at det var noget i den retning.

> [...]
> Du begrænser også dine muligheder for at beskære billedet og stadig
> have tilstrækkeligt med data tilbage til at få en ordentlig kvalitet.

Det er nok også fordi jeg indtil videre ikke rigtig har brugt det til
andet end (sådan føles det) ubegrænset plads til at knipse løs til
fester og den slags -og der er sjældent skud imellem der er værd at
forstørre mere end 10x15 -og de fleste af dem bliver alligevel bare
sendt rundt på Hello, og kommer aldrig længere.
Jeg ved godt at mit kamera ikke ligger i den helt skidte ende, men så
længe jeg kun bruger det til festival- og druk billeder, så er det jo
ikke såå vigtigt igen (imo) -skal jeg på vandretur el. lign. skal
jeg nok sørge for at justere komprimering og opløsning -og købe et
ekstra kort ;v)

> Når man sammenholder dette med at hukommelseskort er billige i dag. Du
> kan få en 1GB for under 200,-

Tja -jeg har også lært at Ixus serien har det bedst med enten Elixir
eller SanDisk SD kort, og de er jo lidt dyrere end Kingston o.a. -det
var derfor jeg blev begejstret over at opdage at jeg ku' bruge mit
MMCmobile kort også, da det er på 1GB og kostede under halvdelen af
det 512MB MiniSD jeg købte til kameraet -det gav jeg omkring 600,- for
i oktober..

> Og så behøver du slet ikke at undervurdere dit kamera.

Nej, det gør jeg egentlig heller ikke -men der er jo alligevel noget
forskel på hvad man får ud af et spejlrefleks kamera og et
lommekamera..

/Jakob