Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Raw til Jpeg konvertering i Photoshop?
Fra : Henrik Larsson

Dato : 18-06-06 18:27

Findes der en action der kan lave en mere eller mindre automatisk
konvertering fra Raw til Jpeg i Photoshop efter manuel justering i Adobe
Bridge.

Hermed mener jeg f.eks.:
- Auto justering i forhold til Jpeg (hvis der kræves noget)
- Unsharp mask
- Konvertering til sRGB

Jeg er selvfølgelig klar over at dette ikke vil være en perfekt konvertering
for hvert enkelt billede.

Det jeg mangler er en simpel konvertering så man hurtigt kan få konverteret
mange Raw filer til Jpeg, i en rimelig kvalitet, som svarer til det kameraet
ville have lavet hvis det var sat til at gemme i Jpeg.

Mvh Henrik

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 18-06-06 20:20

http://www.russellbrown.com/tips_tech.html

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-06-06 12:06

In news:44958c9e$0$15781$14726298@news.sunsite.dk,
Henrik Larsson <usenet@1.spambox.dk> wrote:

> - Auto justering i forhold til Jpeg (hvis der kræves noget)
> - Unsharp mask
> - Konvertering til sRGB

En sådan Action kan du selv lave på to minutter. Jeg laver ofte den slags
automatiserede konverteringer, når jeg skal aflevere en bunden opgave.

> [...]
> konverteret mange Raw filer til Jpeg, i en rimelig kvalitet, som
> svarer til det kameraet ville have lavet hvis det var sat til at

Som sagt: Lav den selv. Der skal faktisk meget lidt til, så får du
resultater, der langt overstiger kameraets egen, indbyggede konvertering.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hans Kruse

Dato : 19-06-06 14:36

> [...]
>
> Som sagt: Lav den selv. Der skal faktisk meget lidt til, så får du
> resultater, der langt overstiger kameraets egen, indbyggede konvertering.

Ja, og brug image processor fra bridge og vælg den action, der skal udføres
for hvert billede i bunden af vinduet, der kommer op.
Det er let og jeg bruger det også hele tiden.

--
Kind Regards/Med venlig hilsen,
Hans Kruse

Fra : Henrik Larsson

Dato : 19-06-06 18:01

> Som sagt: Lav den selv. Der skal faktisk meget lidt til, så får du
> resultater, der langt overstiger kameraets egen, indbyggede konvertering.

Det kan jeg selvfølgelig gøre, det var mere for ikke at opfinde den dybe
tallerken

Har i nogle tips til hvad sådan en action skal indholde.

Hvad bruger i f.eks. som standardværdier til Unsharp Mask/Smart Sharpen?

Mvh Henrik

Fra : Jens Bruun

Dato : 19-06-06 19:18

In news:4496d819$0$15784$14726298@news.sunsite.dk,
Henrik Larsson <usenet@1.spambox.dk> wrote:

> Har i nogle tips til hvad sådan en action skal indholde.

Du har jo selv nævnt nogle meget relevante ting.

> Hvad bruger i f.eks. som standardværdier til Unsharp Mask/Smart
> Sharpen?

Jeg bruger et tredieparts-plugin.

Jeg laver typisk en action, der

1) "Skarpner" med FocalBlade
2) Konverterer til 8-bit sRGB
3) Skalerer og gemmer i tre størrelser i JPEG-format

Nogen gange smider jeg en ramme på som en del af processen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hans Kruse

Dato : 20-06-06 11:27

> [...]
> konverteret mange Raw filer til Jpeg, i en rimelig kvalitet, som svarer
> til det kameraet ville have lavet hvis det var sat til at gemme i Jpeg.

Mine actions er temmelig simple:

1) resize til ønsket størrelse (skærm, web, print)
2) smart sharpen med parametre tilpasset størrelsen.

Hvis jeg justerer et billede, så gemmer jeg det derefter som en PSD fil uden
sharpening og kører den derefter igennem ovennævnte actions efter behov.

mvh, Hans