Nybegynder
Fra : Christine

Dato : 01-08-06 17:02

Hej, har problemer med at finde det rigtige materiale ang. PHP og
Dreamweaver. Har lige købt "Lav dig eget CMS med Dreamweaver, PHP og
MySQL.
Men allerede ved konfigurationen af Apache til PHP får jeg problemer,
Apache går ned og kan ikke repareres. Har nu slettet det hele 4 x og
begyndte forfra med samme resultat.
Efter kontakt med autoren fik jeg at vide, at bogen er for gammel og nu
spørger jeg:
Er der een, som kan anbefale en tidssvarende bog til en begynder.
Jeg fik at vide at jeg kunne hente en "pakke" ved easyphp.org, og det
har jeg gjort og har installeret, men opsætningen skal jeg have hjælp
til, så en bog, der passer dertil er yderst påkrævet.
Hilsen
Christine

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-06 18:45

Christine skrev:

> Jeg fik at vide at jeg kunne hente en "pakke" ved easyphp.org, og det
> har jeg gjort og har installeret, men opsætningen skal jeg have hjælp
> til, så en bog, der passer dertil er yderst påkrævet.

Jeg bruger ikke en lokal webserver. Mine PHP-filer lægger jeg ud
på mit webhotel, og så ser jeg på resultatet i en browser. På den
måde er jeg for det første fri for at nørkle med en webserver
selv (selv om det ikke er så svært igen at have med at gøre), men
jeg er også sikker på at jeg ikke skal bøvle med en eller anden
idiotisk forskel på opsæningen på en testserver og så på den
rigtige webserver. Det er den samme.

Når først mine programmer er åbnede, er det ikke et større besvær
at arbejde med end ved en lokal server. SmartFTP sørger for at
filerne kan lægges ud med træk og slip, og browseren skal jo bare
have den samme genhentkommando som hvis det var en lokal server.

--
Bertel

Fra : Christine

Dato : 01-08-06 21:11

O.k. Bertel, så prøver jeg det. Er lidt usikker, da jeg skal først
til at lære det her php-sjov.
Tak for de fine link, har været der og har nydt musiken meget.
Hilsen
Christine

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 01-08-06 22:21

Hej Christine

Jeg vil holde med Bertel i at en lokal testserver er at gøre tingene
unødvendigt besværlige.

Det er sjovt at sætte server op selv, men det er også vigtigt at få
fingrene i noget der virker, det er lettest med en ting ad gangen

Skulle du få brug for en lokal server, så brug en af de færdige
pakkeløsninger: EasyPHP som du nævnte, eller endnu bedre XAMPP
<http://www.apachefriends.org/en/xampp-windows.html> (bedre fordi den
fungerer bedre og er bedre dokumenteret)

Christine skrev:
> Hej, har problemer med at finde det rigtige materiale ang. PHP og
> Dreamweaver. Har lige købt "Lav dig eget CMS med Dreamweaver, PHP og
> MySQL.

Hvis du er nybegynder, så vil jeg kraftigt råde til at begynde med noget
lidt mindre. Hvis du går direkte i kødet på et CMS med brug af MySQL og
det hele så får du for mange kodesprog og for mange problematikker at
sætte dig ind i, til at få fod på dem. Det er muligt at du kommer
igennem med et brugbart resultat (hvis bogen er rigtigt god), men i de
første projekter er det næsten vigtigere at lære at bruge redskaberne.

Jeg ved selvfølgelig ikke hvad du har lavet, men en menu som er included
på alle sider, og som viser hvilken side man står på, er en god startopgave.

Jeg har desværre ikke styr på hvad der er for up-to-date bøger på
markedet, men synes egentlig også at bøger er spild, de voldsomt mange
tilgængelige tutorials online taget i betragtning.

Du kender forhåbentlig til manualen: <http://dk.php.net/>? Den findes
også i en downloadbar version, som er noget lettere at søge i, "chm"
versionen i 3. kolonne: <http://dk.php.net/download-docs.php>.

Vend tilbage og spørg mere, uanset om du gerne vil have en tutorial til
et specifikt projekt eller har et konkret kodeproblem. Det er vigtigt
for os at vide om du er god til engelsk (det mangedobler de materialer
vi kan anbefale, og gør som regel også at det er en væsentligt bedre
kvalitet!). Skriv hvilke fejlmeddelelser du har fået hvis du får fejl.

Hvis du kan komme afsted med at se warnings fra serveren på din website,
gør det fejlfinding en del lettere.

Endelig vil jeg nævne <www.devshed.com>, de har et spændende nyhedsbrev,
og bjerge af ret gode artikler. Udvikleren.dk
<http://udvikleren.dk/Articles.aspx?tech=6> har en stak artikler af
svingende kvalitet, men det kan være udmærket inspiration til hvad man
kan kaste sig over

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Dan Storm

Dato : 02-08-06 09:07

Christine skrev:
> Men allerede ved konfigurationen af Apache til PHP får jeg problemer,
> Apache går ned og kan ikke repareres. Har nu slettet det hele 4 x og
> begyndte forfra med samme resultat.
Det er lidt træls når man render i sådan nogle problemer, men for at
være ærlig synes jeg du skal give det et sidste forsøg.

Min personlige holdning til at have egen webserver er baseret på at små
fejl kan være røvirriterende at skulle rette og så uploade 3-4 til den
eksterne webserver for at se om fejlen er rettet.
Efter at have gjort det med mange dokumenter i samme tidsrum, så
begynder man at føle man bruger for meget tid.
Det er meget nemmere bare at gemme sit aktive dokument og refreshe i
browseren.

Nå, men, ihvertfald, så prøv at hente de forskellige dele manuelt
istedet for at finde en samlet pakke.
Download følgende:
Apache 2 -
<url:
http://mirrors.dotsrc.org/apache/httpd/binaries/win32/apache_2.2.3-win32-x86-no_ssl.msi>

MySQL 5 -
<url:
http://mysql.com/get/Downloads/MySQL-5.0/mysql-5.0.22-win32.zip/from/http://mirrors.dotsrc.org/mysql/>

PHP 5
<url: http://dk2.php.net/get/php-5.1.4-Win32.zip/from/this/mirror>

Installer Apache og konroller at Apache virker som det skal.

Installer MySQL.

Pak php ud til f.eks c:\php\

Apache har i startmenuen en konfigurationsgenvej hvor du kan redigere i
httpd.conf

I toppen af denne skriver du:

LoadModule php5_module "c:/php/php5apache2.dll"
AddType application/x-httpd-php .php

PHPIniDir "C:/php"

Derefter søger du på linien DocumentRoot
Der står gerne DocumentRoot "C:/Programmer/Apache Group/Apache2/htdocs"
Dette retter du til den mappe du gerne vil bruge istedet f.eks:
DocumentRoot "C:/www"
Læg mærke til at du skal bruge slash istedet for backslash

Søg på "This should be changed to whatever you"
Der står gerne <Directory "C:/Programmer/Apache Group/Apache/htdocs">
Denne retter du også til f.eks:
<Directory "C:/www">

Søg så på DirectoryIndex

Der skulle gerne stå DirectoryIndex index.html index.html.var
Hertil tilføjer du bare index.php så der står:
DirectoryIndex index.html index.html.var index.php

Gå til c:\php\

Her finder du en fil der hedder php.ini-recommended
Den omdøber du til php.ini og åbner den herefter til at redigere i.
Du skal lede efter linien ;extension=php_mysql.dll og fjerne det så
linien ser således ud:
extension=php_mysql.dll

semikolon der ligger først for. (det er muligt du skal rette linien
extension_dir så den ser således ud: extension_dir = "C:\php\ext")

Så burde det virke.
MySQL kan godt drille lidt, men så er du ved at være så langt at du kan
google på fejlen og selv rette det.

> [...]
> har jeg gjort og har installeret, men opsætningen skal jeg have hjælp
> til, så en bog, der passer dertil er yderst påkrævet.
Hvis du er på nybegynderstadiet i PHP så er et decideret CMS nok et
relativt stort projekt at gå i gang med.
Der findes mange gode tutorials på nettet (kig bl.a. forbi <url:
http://faq.php.dk> for lidt at starte på).

Download nogle scripts og prøv at rette i disse og se hvad det medfører
- det lærer man meget af.

Brug nyhedsgrupperne! Vi er i langt de fleste tilfælde glade for at
kunne hjælpe! Mange af os har også små scripts du må få og lege med.

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 02-08-06 10:44

Dan Storm skrev:

> Min personlige holdning til at have egen webserver er baseret på at små
> fejl kan være røvirriterende at skulle rette og så uploade 3-4 til den
> eksterne webserver for at se om fejlen er rettet.

Brug en editor med indbygget FTP, så har du samme funktionalitet direkte
på serveren.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Dan Storm

Dato : 02-08-06 10:59

Jesper Brunholm skrev:
> Brug en editor med indbygget FTP, så har du samme funktionalitet direkte
> på serveren.
Det var også en mulighed.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-06 11:59

Dan Storm skrev:

> Min personlige holdning til at have egen webserver er baseret på at små
> fejl kan være røvirriterende at skulle rette og så uploade 3-4 til den
> eksterne webserver for at se om fejlen er rettet.

Ret dem, peg og klik, Ctrl-R og så ser man resultatet. Det eneste
ekstra i forhold til en lokal server hvor man arbejder på de
'aktive' filer (uden backup) er peg og klik.

> Det er meget nemmere bare at gemme sit aktive dokument og refreshe i
> browseren.

Nej. Det er en lillebitte smule nemmere. Det skal så opvejes mod
maset med at opsætte og vedligeholde en server samt risikoen for
at den ikke er sat op som ens webhotel.

--
Bertel

Fra : Dan Storm

Dato : 02-08-06 13:10

Bertel Lund Hansen skrev:
> Ret dem, peg og klik, Ctrl-R og så ser man resultatet.
Ctrl-R er så Search And Replace i min editor...

> Det eneste ekstra i forhold til en lokal server hvor man arbejder på de
> 'aktive' filer (uden backup) er peg og klik.
Hvorfor ikke fjerne det 'ekstra' arbejde?

> Nej. Det er en lillebitte smule nemmere. Det skal så opvejes mod
> maset med at opsætte og vedligeholde en server samt risikoen for
> at den ikke er sat op som ens webhotel.
Jeg er ked af at høre at du har eller har haft alt det bøvl med at have
egen server...
Men igen, for mit vedkommende er det et spørgsmål om springe over hvor
gærdet er lavest. Og jeg har da ikke i sinde at udvikle noget som jeg
ikke i forvejen er klar over min udbyder ikke understøtter.

Men igen, det er blot en smagssag... At du synes det er nemmest at
arbejde over FTP via editoren er jo så dit valg...
Ctrl-S, Alt-Tab og så F5, så er jeg glad....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-06 13:35

Dan Storm skrev:

> Jeg er ked af at høre at du har eller har haft alt det bøvl med at have
> egen server...

Det var såmænd ikke noget særligt bøvl; det var bemt nok at sætte
op. Men det var ikke nemmere end det jeg bruger nu. Jeg arbejdede
altid på en kopi og lagde den så over i websidemappen. Det er det
samme jeg gør nu.

> gærdet er lavest. Og jeg har da ikke i sinde at udvikle noget som jeg
> ikke i forvejen er klar over min udbyder ikke understøtter.

Jeg tror ikke at du forstår. Hvis nu du lokalt har slået
register_globals til, men din udbyder ikke har, så skal du måske
til at bøvle med sære problemer når du lægger filerne ud på
nettet indtil du finder frem til den forskel i opsætning. Og den
slags kan der være flere af. Desuden er man nødt til at tjekke
PHP-versionen og overveje eventuelle forskelle mellem dem.

Alt det er jeg fri for.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 02-08-06 17:30

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> slags kan der være flere af. Desuden er man nødt til at tjekke
> PHP-versionen og overveje eventuelle forskelle mellem dem.

Hvis du har 2 rimelig ens phpinfo'er så er der intet problem :)
Hvis man ikke bruger fx. c:/www men istedet bruger de indbyggede
funktioner som $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] osv, så er der heller ikke
forskel mellem windows og linux.

Men selvfølgelig så har man da en udbyder med PHP5 og Apache2, ellers så
er der dæleme mange ting man ikke kan.
Men det går jo selvfølgelig an på hvor avanceret ens scripts de er :)

> Alt det er jeg fri for.

Det er jeg da også, selvom jeg arbejder både hjemme / på arbejde / på 2
forskellige webhotteller, jeg har endnu ikke stødt på et problem endnu.
Jo der var et, men det var fordi jeg havde glemt at aktivere PHP5 på
webhotellet. Så går det jo ikke så godt med "rigtige" klasser :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-06 18:42

Martin skrev:

> [...]
> Hvis man ikke bruger fx. c:/www men istedet bruger de indbyggede
> funktioner som $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] osv, så er der heller ikke

Så ud over at nybegynderen skal forske i hvordan en server med
PHP skal sættes op og konfigureres, skal vedkommende også straks
kunne fyre en phpinfo() af til begge servere og sidde og
sammenligne en ret lang liste af kryptiske linjer.

Mon ikke min metode er nemmere?

--
Bertel

Fra : Dan Storm

Dato : 02-08-06 20:06

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
> slags kan der være flere af. Desuden er man nødt til at tjekke
> PHP-versionen og overveje eventuelle forskelle mellem dem.
Jeg tror det er dig der ikke forstår. Jeg gentager: jeg laver ikke noget
lokalt som jeg ikke ved min udbyder ikke understøtter.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 02-08-06 21:26

Dan Storm skrev:

> Jeg tror det er dig der ikke forstår. Jeg gentager: jeg laver ikke noget
> lokalt som jeg ikke ved min udbyder ikke understøtter.

- hvilket så kræver at du har fuldt ud styr på hvad din udbyder
understøtter, og det er så det vi siger er besværligt at have.

Jeg vil nøjes med at tale for mig selv, idet jeg påstår at det er
lettere at få fejl med det samme, når man gemmer, hvis noget ikke er
understøttet på online-serveren, end:

1) skulle holde den lokale server konstant opdateret til at afspejle
online-serveren

eller

2) først opdage at den er gal når man får det op online.

Du må meget undskylde, men jeg kan virkelig ikke se at det ligefrem
skulle være _let_, og endnu mindre at det skulle være overkommeligt for
en nybegynder.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Dan Storm

Dato : 02-08-06 21:49

Jesper Brunholm skrev:

> - hvilket så kræver at du har fuldt ud styr på hvad din udbyder
> understøtter, og det er så det vi siger er besværligt at have.
Det er nok en vurderingssag alt afhængigt af hvad man regner med at
skulle udvikle...

> [...]
> understøttet på online-serveren, end:
>
> 1) skulle holde den lokale server konstant opdateret til at afspejle
Igen, en vurderingssag...

> 2) først opdage at den er gal når man får det op online.
Ja, det er trist...

> Du må meget undskylde, men jeg kan virkelig ikke se at det ligefrem
> skulle være _let_, og endnu mindre at det skulle være overkommeligt for
> en nybegynder.
Der er ikke noget at undskylde... Det er bare sådan du ser på det...

Fra : Andreas Falck

Dato : 03-08-06 08:53

Dan Storm skrev i news:44d0f79b$0$20311$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

[... ]
> Jeg tror det er dig der ikke forstår. Jeg gentager: jeg laver ikke noget
> lokalt som jeg ikke ved min udbyder ikke understøtter.

Og den slags mener du at en nybegynder kan gennemskue?

http://bibeltro.dk/ + http://ny.skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Dan Storm

Dato : 03-08-06 19:25

Andreas Falck skrev:
> Dan Storm skrev i news:44d0f79b$0$20311$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
>
> [... ]
>
> Og den slags mener du at en nybegynder kan gennemskue?

Jeg startede da sådan med at lære PHP. Hvorfor skulle andre nyebgyndere
ikke kunne det samme?

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-08-06 08:55

Dan Storm skrev i news:44d23f70$0$20269$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

[ ... ]
> Jeg startede da sådan med at lære PHP. Hvorfor skulle andre nyebgyndere
> ikke kunne det samme?

En nybegynder har mere end meget vanskelig ved at gennemskue om ens egen
server er sat op på samme måde som en webhoteludbyders er det.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-08-06 13:38

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.dk.invalid> skrev Fri, 4 Aug 2006
09:54:38 +0200

>En nybegynder har mere end meget vanskelig ved at gennemskue om ens egen
>server er sat op på samme måde som en webhoteludbyders er det.

Xampp i standardkonfiguration og du er kørende efter tre museklik -
værre er det såmænd ikke.

Hvis du ikke kender bare lidt til hvordan en server fungerer har du til
gengæld heller ingen chance for at gennemskue de særheder netop dit
web-hotel har!

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-08-06 22:00

Arne Feldborg skrev i news:2mf6d2laqcm563l9ibt6a2fu4cqienkngo@4ax.com

[ ... ]

> [...]
>
> Hvis du ikke kender bare lidt til hvordan en server fungerer har du til
> gengæld heller ingen chance for at gennemskue de særheder netop dit

Nej, og slet ikke mulighed for gennemskue om Xampp og tre museklik giver
samme opsætning som min udbyder har - det er jo lige netop *dét* der er
pointen i denne tråd

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-08-06 03:12

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.dk.invalid> skrev Fri, 4 Aug 2006
22:59:37 +0200

>Nej, og slet ikke mulighed for gennemskue om Xampp og tre museklik giver
>samme opsætning som min udbyder har - det er jo lige netop *dét* der er
>pointen i denne tråd

Pointen i den her tråd er, at nogen partout på forhånd ville afvise
rimeligheden af overhovedet at diskutere egen server, mens vi er andre
der gerne holder det åbent som een mulighed udaf flere.

Det var min indgangsvinkel til mit første indlæg og det er stadig min
indgangsvinkel.

Jeg fatter ærlig talt ikke hvad der er dit problem, medmindre det bare
er mit navn du har set dig sur på. Der er jo ingen der tvinger dig eller
andre til at sætte egen server op hvis du ikke har lyst til det. Ja der
er end ikke nogen der har opfordret dig til det. Så hvad er problemet.?

Den omstændighed, at du ikke har lyst (eller evne eller vilje) til det,
skal vel ikke forhinde, at andre kan læse om det som en mulighed, og en
mulighed der faktisk ikke er helt så bøvet som de måske går rundt og
tror.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-08-06 03:29

Arne Feldborg skrev i news:ouu7d2hsej76i88nfh2e2k11g4bk65fhp2@4ax.com

[ ... ]
> Jeg fatter ærlig talt ikke hvad der er dit problem, medmindre det bare
> er mit navn du har set dig sur på.

Nu er du ganske enkelt alt for langt ude! Hvad i al verden skulle jeg dog
have imod dit navn? Det er da både ret kort og let at stave til.

Og så har jeg forøvrigt prøvet at sætte en apache server op. Det fungerede
ganske enkelt ikke, hovedsageligt fordi jeg ikke kunne finde nogen ordentlig
opstæningsvejledning på dansk. Jeg kan kun meget lidt turistengelsk og det
er ikke til stor hjælp i den forbindelse. Den eneste server jeg har haft til
at køre rimeligt var Sambar fra http://sambar.com

Fra : Dan Storm

Dato : 05-08-06 10:25

Andreas Falck skrev:
> [...]
> turistengelsk og det er ikke til stor hjælp i den forbindelse. Den
> eneste server jeg har haft til at køre rimeligt var Sambar fra

Nå, det er derfor du er så bitter! Det er bare fordi du ikke selv kan
finde ud af det...

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-08-06 13:13

Dan Storm skrev i news:44d463ef$0$20258$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

[ ... ]
> Nå, det er derfor du er så bitter! Det er bare fordi du ikke selv kan
> finde ud af det...

Der er da ikke tale om at være bitter!

Nu må du altså lige styre dit handicap - ellers kan du forsøge at
frekventere dk.helbred.handicap

Det er rigtig at jeg ikke selv kunne få især en Apache-server til at køre
fornuftigt. Sambar-serveren kører såmænd rimelig tilfredsstillende. Og
ivørigt har vi megen glæde af den server i vort lille lokale netværk her i
byen hvor den bruges til mange sjove og spændende ting.

Fra : Dan Storm

Dato : 06-08-06 10:47

Andreas Falck skrev:
> Der er da ikke tale om at være bitter!

Hvad kalder du så dine sure opstød?

> Nu må du altså lige styre dit handicap - ellers kan du forsøge at
> frekventere dk.helbred.handicap

Igen, et surt opstød...

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-08-06 14:03

Dan Storm skrev i news:44d5ba85$0$20321$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Hvad kalder du så dine sure opstød?

Er der nogen grund til at du vil gøre det hele til sure opstød?
Jeg ser ingen grund til det, og da slet ikke på en solbeskinnet søndag med
28 graders varme

Fra : Dan Storm

Dato : 04-08-06 21:25

Andreas Falck skrev:
> En nybegynder har mere end meget vanskelig ved at gennemskue om ens egen
> server er sat op på samme måde som en webhoteludbyders er det.
Det er da en skam du oplever sådanne problemer.

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-08-06 22:01

Dan Storm skrev i news:44d3ad0c$0$20310$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Det er da en skam du oplever sådanne problemer.

Det er endnu mere skam at du ikke placerer en blank linie mellem det du
citerer og det du selv skriver.

Selv en nybegynder har da meget let ved at se at indlæget bliver meget
lettere overskuelig på den måde, og det er langt lettere at finde ud af end
at sætte sin egen server op!

Den rigtige anvendelse forøger risikoen for at graden af
misforståelser bliver væsentlig reduceret

Fra : Dan Storm

Dato : 05-08-06 10:23

Andreas Falck skrev:
> Det er endnu mere skam at du ikke placerer en blank linie mellem det du
> citerer og det du selv skriver.
Nu er du alligevel bare ude på at svine... Og det regnede jeg egentlig
også med var udfaldet af dine indlæg.

> Selv en nybegynder har da meget let ved at se at indlæget bliver meget
> lettere overskuelig på den måde, og det er langt lettere at finde ud af
> end at sætte sin egen server op!
Dine forældre må være stolte af dig.
FUT: dk.snak.mudderkastning

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-08-06 13:17

Dan Storm skrev i news:44d4639f$0$20258$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Nu er du alligevel bare ude på at svine... Og det regnede jeg egentlig
> også med var udfaldet af dine indlæg.

> Dine forældre må være stolte af dig.

Hvor er du da egentlig latterlig - og jeg som egentlig troede at du trods
alt var ganske seriøs.

Men netikette og er du åbenbart helt ligeglad med!

Og så er jeg også helt ligeglad med dig og dine meninger.

FUT dk.admin.netikette

Fra : Dan Storm

Dato : 06-08-06 10:50

Andreas Falck skrev:
> Hvor er du da egentlig latterlig - og jeg som egentlig troede at du
> trods alt var ganske seriøs.

Se nu sviner du igen! Du kan tilsyneladende ikke klare dig verbalt!

> Men netikette og er du åbenbart helt ligeglad med!

Fortæl mig lige hvor der står i netiketten at der bør være mellemrum
mellem det citerede og svaret? Det er da kun for at hjælpe analfabeter
hvis det endelig skulle være!

> Og så er jeg også helt ligeglad med dig og dine meninger.

Det er da mærkeligt du har brugt så mange indlæg på dem? Men hvis det
betyder jeg ryger i dit killfilter, så takker jeg.

> FUT dk.admin.netikette

Og du kan ikke finde ud af at bruge FUT korrekt, for dine indlæg hører
til dk.snak.mudderkastning.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 02-08-06 15:26

Bertel Lund Hansen skrev:

> Nej. Det er en lillebitte smule nemmere. Det skal så opvejes mod
> maset med at opsætte og vedligeholde en server samt risikoen for
> at den ikke er sat op som ens webhotel.

Jeg er enig i at den store fordel ved at udvikle direkte på webserveren
er at man ikke skal konfigurere en lokal server til at svare til
webserveren. Register_globals er en ting, php versioner en anden,
specialopsætning af safe_mode og at få samme DOCUMENT_ROOT path for
lokale og online dokumenter er bare et par eksempler på noget som kræver
lidt tid, og som man skal huske hvordan man gør, til trods for at man
ikke sætter server op ret tit.

Pakkeløsningernes fordel er at de er lette at sætte op frem til at
første dokument kører, til gengæld er de ofte sværere at konfigurere færdig.

De eneste to store fordele jeg kan se ved en lokal server er 1) at man
kan tillade sig at indstille PHP til at komme med alle warnings osv.
Min løsning er at sørge for at webserveren giver mig alle warnings når
jeg er admin-indlogget, men kører uden warnings, og med die() i stedet
for critical error exclamation til almindelige brugere.

2) at man ikke udvikler i et fejl-kritisk miljø hvor brugere kan
risikere at se fejl. På en lokal server kan man også outputte
testvariabler. Min løsning er en række små funktioner som kun outputter
til indlogget admin, ikke til nogen andre.

MEN
- det er så længe vi kun snakker om PHP. Jeg vil meget gerne høre om en
fleksibel løsning på at køre med lokal database som opdaterer den
database som ligger på serveren. Det er efter min mening slet ikke
simpelt at opdatere online når man har testet lokalt, for ikke at tale
om at det bliver umuligt i det øjeblik man sidder med et site hvor der
faktisk er brugere (as in "kunder") der sidder ude på nettet og
opdaterer på samme database.

mvh

Jesper Brunholm (som i øvrigt mener at vi snart bør lave en ny tråd til
vores diskussion )

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-06 16:08

Jesper Brunholm skrev:

> 2) at man ikke udvikler i et fejl-kritisk miljø hvor brugere kan
> risikere at se fejl. På en lokal server kan man også outputte
> testvariabler.

Det er rigtigt. Mine hjemmesider er ikke så kritiske hvad det
angår (ikke-kommercielle), men hvis det er større ting, laver jeg
en separat mappe på serveren i testfasen.

Jeg laver også somme tider 'skjulte' links i en menu. Det gør jeg
ved at bruge et mellemrum som menutekst allernederst. Det gør jeg
som regel på Fidusos sider hvor det hele er så sammenvævet at det
er for rodet at arbejde på en kopi.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 02-08-06 17:33

Jesper Brunholm wrote:
> [...]
> om at det bliver umuligt i det øjeblik man sidder med et site hvor der
> faktisk er brugere (as in "kunder") der sidder ude på nettet og

Du laver et script som opdaterer den online mysql med din lokale, når du
kører scriptet, eller sæt et cronjob til at køre på et givent tidspunkt.

Hvis dit webhotel kører med "localhost" som mysql host, så skal du kigge
på php funktionen cURL, så kan man også få det til at virke :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-08-06 18:43

Martin skrev:

> Du laver et script som opdaterer den online mysql med din lokale, når du
> kører scriptet, eller sæt et cronjob til at køre på et givent tidspunkt.

Prøv at læse overskriften på tråden én gang til.

--
Bertel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-08-06 00:17

Dan Storm <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> skrev Wed, 02 Aug 2006 10:07:06
+0200

> [...]
>begynder man at føle man bruger for meget tid.
>Det er meget nemmere bare at gemme sit aktive dokument og refreshe i

Jeg er 110% enig.

Den her diskussion er efterhånden (også) ved at udvikle sig til en
diskussion om hvad der er mest "rigtig", og hvor nogen mener at sidde
med den endegyldige svar på netop det spørgsmål.

Men sådan er verden nu engang ikke skruet sammen. Forskellige mennesker
har forskelige forudsætninger og forskellige behov. Og jeg ser for mit
eget vedkommende ganske mange fordele ved selv at sætte en server op.

1.
En langt hurtigere og langt mere smidig afvikling og afprøvning af selv
mikroskopiske ændringer, når man selv sidder på samme maskine (eller
ihvertfald samme netværk) som serveren. Især hvis man bruger en editor
med en fornuftig og hurtig PreView funktion.

2.
Man kan afprøve forskellige metoder og indstillinger, som man ellers
ikke ville have adgang til. Det kan ofte være vejen frem, og metoden til
at finde ud af hvad der skal ændres, når man feks. støder på et system
der kun kan køre under en given konfiguration.

3.
Man kan tillade sig at lade alle, og jeg mener alle, fejlmeldinger gå
direkte til skærmen. En vis del af spørgsmålene her i gruppen handler
faktisk om det helt basale, at brugeren slet ikke har set de
fejlmeldinger der genereres.

4.
Man kan tilgå de enkelte filer direkte via operativsystemt / det interne
netværk.

5.
Man kan instalere hele ens site (for mit eget vedkommende et mindre
antal GigaBytes) på den bærbare og have det med sig overalt. Dels kunne
det jo tænkes, at man kunne få brug for de givne oplysninger på et sted
hvor man ikke har direkte internetadgang - og dels fordi man evt. kunne
få tid til at rode med eet eller andet problem i en tilsvarende
situation.

6.
Og skulle det endelig være, så er det faktisk pærelet at sætte sin egen
server op som brugsserver - og så bare betale webhotellet for at yde DNS
service.

P.S.
Hvad pkt. 5 angår er min situation måske væsentlig anderledes end de
fleste andres, men de øvrige punkter mener jeg er ret generelle.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Martin

Dato : 03-08-06 01:09

Jeg tillader mig da lige at smide et par ekstra punkter ind.

7:
Nogle PHP editorer (Zend Studio, TSW Webcoder og sikkert en masse andre)
har indbygget webserver, så man faktisk kan arbejde med PHP filer
stortset som WYSIWYG, så man hverken skal åbne en browser eller uploade
en fil, men bare trykke på Preview (hvis man ikke arbejder direkte i
preview). Det kræver dog at man selv sætter sin Apache, MySQL og PHP op.

8:
Meget større mulighed for at have ekstra addons i php, dette kunne fx.
være de geniale cURL, PEAR og PDF funktioner.
PEAR er nok noget af det mest geniale, også for nybegyndere, da man ikke
skal rode med HTML forms (PEAR:Quickform
<http://pear.php.net/package/HTML_QuickForm>), eller database opslag
(PEAR:DB <http://pear.php.net/package/DB>).

PEAR:DB er genial, hvis man nu lige pludselig går fra MySQL til fx.
MSSQL, så er det meget få ændringer der skal til, for at det kommer til
at virke. Hurtig guide findes her <http://razor.dk/php/guider/pear-db/>

PEAR:Quickform er genial, hvis man som mig ikke gider at lege med HTML,
men hellere vil bruge tiden på at scripte. Guide kan læses her
<http://www.midnighthax.com/quickform.php>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-08-06 04:54

Arne Feldborg skrev:

> 6.
> Og skulle det endelig være, så er det faktisk pærelet at sætte sin egen
> server op som brugsserver - og så bare betale webhotellet for at yde DNS
> service.

Det koster strøm - det er dyrere end et af de stabile, billige
webhoteller.

--
Bertel

Fra : Dan Storm

Dato : 03-08-06 19:27

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det koster strøm - det er dyrere end et af de stabile, billige
> webhoteller.

*suk* et sidespor... Det er ikke helt unormalt at folk benytter den
metode idag. GratisDNS.dk er ret brugt til netop det formål.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-08-06 23:19

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev Thu, 3 Aug 2006
05:53:41 +0200

>Det koster strøm - det er dyrere end et af de stabile, billige
>webhoteller.

Det var dog det mest besynderlige argument (om man kan kalde det for et
sådant) jeg længe har set.

Men jeg vil da gerne have oplyst et stabilt webhotel, med MySql, PHP,
cgi, shtml, og hvad det nu altsammen hedder, samt fri agang til at ændre
i opsætning på alle områder, og til når som helst man måtte lyste det at
op- eller nedgradere et hvilket som helst delelement af hele
etablisamentet.

Og altså også et hotel med ubegrænset trafik og ubegrænset hjemmeside
plads (og her er det altså GigaBytes vi snakker om) - der er billigere
en den strøm en gammel udrangeret computer tager.?

Fortæl - fortæl - fortæl.!

Eller nævn i det mindste, for at bevare din troværdighed, bare et eneste
eksempel på et effektivt og velfungerende web-hotel med MySql, PHP, osv.
der er billigere en den støm en computer bruger.?

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-06 00:01

Arne Feldborg skrev:

> Fortæl - fortæl - fortæl.!

Der er adskillige af skribenterne herinde der har glemt
overskriften og det oprindelige problem.

Jeg har ikke, og det danner baggrund for mine svar.

Og så er der faktisk mange erfarne der bliver overraskede når de
beregner hvad deres server koster dem i strøm.

--
Bertel

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-08-06 08:56

Arne Feldborg skrev i news:vgs4d21ji5648vihhpc3gvqk86l43sjp50@4ax.com

[ ... ]
> [...]
> i opsætning på alle områder, og til når som helst man måtte lyste det at
> op- eller nedgradere et hvilket som helst delelement af hele

Vi snakker nybegyndere! - Ikke nørder med metertykke brilleglas.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-08-06 13:34

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.dk.invalid> skrev Fri, 4 Aug 2006
09:56:16 +0200

>Vi snakker nybegyndere! - Ikke nørder med metertykke brilleglas.

Det var jo Bertel der absolut ville sammeligne egen server med webhotel.

Og de ting jeg nævner dér får du alle gratis med hvis du sætter dig egen
server op, så derfor må det jo også være det sammenligningen skal gå på.

Bemærk venligst, at jeg har ikke argumenteret hverken for eller imod at
folk skulle sætte deres egen server op, jeg har bare nævnt det som en
mulighed.

Jeg har derimod argumenteret imod påstanden om at det skulle være dyrere
at køre med egen server, for det er rent ud sagt noget vås.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-08-06 14:20

Arne Feldborg skrev:

> Jeg har derimod argumenteret imod påstanden om at det skulle være dyrere
> at køre med egen server, for det er rent ud sagt noget vås.

Det er noget vås at jeg skulle have sagt det, og det har du
allerede fået at vide i en mail.

Jeg skrev - hvad enhver kan tjekke - at det koster mere i strøm
at drive sin egen server end at købe et billigt, stabilt
webhotel.

Og alle dine monsterkrav er helt irrelevante i tråden.

--
Bertel

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-08-06 03:41

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev Fri, 4 Aug 2006
15:19:39 +0200

>Jeg skrev - hvad enhver kan tjekke - at det koster mere i strøm
>at drive sin egen server end at købe et billigt, stabilt
>webhotel.

Ja enhver kan tjekke at det var hvad du skrev, men det er stadigvæk
noget sludder - i og med at PHP og MySql samt stabilitet er
minimumskrav.

>Og alle dine monsterkrav er helt irrelevante i tråden.

Der er ikke tale om nogen monsterkrav, der er slet ikke tale om krav
overhovedet. Der er bare tale om de ting man får gratis med i egen
server.

Dermed ikke sagt at man nødvendigvis også skal bruge dem, men de er der
altså - og så må det vel da for pokker også være lovligt at nævne dem i
en sammeligningssituation. Det var jo dig der ville sammenligningen.!

Og til Falcks dumsmarte bemærkning om "Nørder med metertykt brilleglas"
kan jeg kun gentage - at der er jo ingen der pådutter ham noget.

Hvis han ikke ønsker at have egen server, så kan han jo bare lade være.
Længere er den ikke.!

Og hvis han synes at der er for mange og for indviklede muligheder i
egen server, så kan han jo bare lade være med at bruge dem alle. Længere
er den ikke.

Men de givne muligheder er der nu engang, og derfor nævnte jeg dem.
Det kunne jo tænkes, at der var nogen der måske havde andre interesser
og / eller evner i den henseeende.

Men det mener du og Falck altså ikke at de pågældende har krav på at få
at vide.

"Hvad alle ikke kan lære, det skal ingen lære".

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-08-06 03:53

Arne Feldborg skrev i news:s808d25g4md1vd28rpfgsc9p2lhjv8k907@4ax.com

[ ... ]
> Men det mener du og Falck altså ikke at de pågældende har krav på at få
> at vide.
>
> "Hvad alle ikke kan lære, det skal ingen lære".

Sikke da sludder du fyrer af! Men da tråden her omhandler absolutte
nybegyndere er dumsmart snak om avanceret opsætning af egen server lige så
irrelevant som kartoffeldyrkning.

I en anden tråd med et mere relevant emne kunne mange med garanti have glæde
af al din tekniske kunnen og viden på området, men i denne tråd tager det
blot focus væk fra det som det egentlig drejer sig om.

Men bevares, hvis du foretrækker at snakke agurkesalat når andre snakker
rødgrød, så dig om det.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-08-06 23:57

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.dk.invalid> skrev Sat, 5 Aug 2006
04:52:32 +0200

>Sikke da sludder du fyrer af! Men da tråden her omhandler absolutte
>nybegyndere er dumsmart snak om avanceret opsætning af egen server lige så
>irrelevant som kartoffeldyrkning.

Der er bare lige den forskel, at mit indlæg om egen server ikke havde
personlige undertoner, og iøvrigt heller ikke indeholdt eet eneste ord
om selve opsætningen.

Og jeg kunne, som tidligere landmand, såmænd også sagtens skrive et
indlæg om moderne kartoffeldyrkning uden at måtte ty til personligheder.

Og iøvrigt er det jo faktisk dig der flytter focus væk fra det
oprindelige, ved at du blæser en enkelt bemærkning i et iøvrigt relevant
indlæg op til noget stort. Hvorefter du får held til at skabe en lang
diskussion om dette - istedet for om det oprindelige spørgsmål.

-EOD-

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 04-08-06 14:56

Arne Feldborg skrev:

> Det var jo Bertel der absolut ville sammeligne egen server med webhotel.

Ikke kun Bertel, debatten her i tråden har i høj grad gået ud på hvordan
man som nybegynder hurtigst og mest problemfrit når til at have en god
serverløsning.

Min holdning er at man har færrest problemer ved kun at bruge sit
webhotel, fordi man så både slipper for at sætte en server op, OG
slipper for at have problemer med at konfigurere en serverpakke som
XAMPP sådan så den ligner konfigurationen på ens webserver.

Men pointen er altså at sammenligne egen server med webhotel ud fra et
synspunkt om mindst muligt besvær for en nybegynder, ikke ud fra et
synspunkt om maksimal handlefrihed og/eller performance.

Det er muligt at du er helt med på denne præmis, i så fald tiltror du,
at dømme efter dine posts i den her tråd, nybegyndere nogle evner som
jeg slet ikke kan genkende fra dem jeg supporter med jævne mellemrum.

Jeg vil imidlertid forlade tråden, da jeg har bragt de argumenter jeg
mener hører til emnet når subjekt tages med i betragtning.

> Bemærk venligst, at jeg har ikke argumenteret hverken for eller imod at
> folk skulle sætte deres egen server op, jeg har bare nævnt det som en
> mulighed.

Jeg tager ad notam at du ikke mener at en tilkendegivelse om 110%
enighed med en der plæderer for at egen server er den bedste løsning,
efterfulgt af en række argumenter for egen server, ikke er ment som et
udsagn der taler _for_ at sætte egen server op.

Jeg tror jeg vil undgå at debattere med dig fremover, jeg har
tilsyneladende meget svært ved ikke at overfortolke dine udsagn.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-08-06 22:04

Arne Feldborg skrev i news:kme6d25ajf7gbs6qqqq24a85brtp73r6q7@4ax.com

[ ... ]
> Jeg har derimod argumenteret imod påstanden om at det skulle være dyrere
> at køre med egen server, for det er rent ud sagt noget vås.

Jeg vil påstå at du ikke kan køre egen server i et helt år for kr. 50,-

Fra : Christine

Dato : 02-08-06 09:13

Hej Jesper, mange tak for alle dine gode råd.
Jeg har fulgt Bertels råd ang. serveren og er godt i gang, skal til at
lave mySQL nu, og så håber jeg, at jeg kan starte på noget
produktivt.
Tak for de fine links, du skrev, dem er jeg glad for.
Jo, jeg er rimelig til engelsk.
Jeg er meget glad for svarene og melder mig igen, når jeg støder på
"forhindringer".
Hilsen
Christine

Fra : Christine

Dato : 02-08-06 11:34

Hej Dan,
jeg gik minutiøst frem efter den og, jeg købte, og alligevel gik det
galt, så der opgav jeg og downloadede den samlede pakke, som virkede
med det samme.
Nu venter jeg på koderne fra serveren til at få mySQL til at virke
der. Ja, der er forhindringer allevegne, men jeg håber, at det lykkes
mig til sidst.
Jeg har gemt din "brugsanvisning" til senere brug, når jeg er blevet
lidt mere sikkert i det her.
Tak for din hjælp!
Hilsen
Christine

Fra : Dan Storm

Dato : 02-08-06 13:11

Christine skrev:
> Hej Dan,
> jeg gik minutiøst frem efter den og, jeg købte, og alligevel gik det
> galt, så der opgav jeg og downloadede den samlede pakke, som virkede
> med det samme.
Jeg er ked af at høre guiden ikke virkede, men det er godt den samlede
gjorde istedet.
> Nu venter jeg på koderne fra serveren til at få mySQL til at virke
> der. Ja, der er forhindringer allevegne, men jeg håber, at det lykkes
> mig til sidst.
Hvad er det helt specifikt du siger problemet er?

Fra : Christine

Dato : 02-08-06 13:25

Jo, Dan, der står, at man skal have adganskoder fra webhotellet ang.
MySQL, det er det.
Hilsen
Christine