søgning med mysql
Fra : Torben Svendsen

Dato : 13-07-06 11:10

Kære gruppe

Jeg sidder og øver mig i php og mysql. Jeg har lavet en database med 3
felter:

id int(6) NOT NULL primary key auto_increment
navn varchar(40) NOT NULL
epost varchar(40) NOT NULL

Mit problem er, at jeg ikke finde ud af at søge. Når jeg prøver med:

$id='8';
mysql_connect(localhost,$username,$password);
mysql_select_db($database);
$query="SELECT * FROM $tabel where id=$id";
$result=mysql_query($query);
$num=mysql_numrows($result);
mysql_close();

virker det godt nok. Jeg har kun angivet den centrale del af programmet.
Først defineres variablerne og bagefter er der kode til udskrivning.

Personen med id 8 er "bo", skrevet med småt, men når jeg prøver med.

$navn='bo';
mysql_connect(localhost,$username,$password);
mysql_select_db($database);
$query="SELECT * FROM $tabel where navn=$navn";
$result=mysql_query($query);
$num=mysql_numrows($result);
mysql_close();

virker det ikke. Linjen

$num=mysql_numrows($result);

giver en fejludskrift, så søgningen har ikke givet et resultat.

Hvad er galt?

På forhånd tak
Torben Svendsen

Fra : Jesper H

Dato : 13-07-06 12:18

Torben Svendsen skrev:

> [...]
>
> virker det ikke. Linjen
>
> $num=mysql_numrows($result);
>
> giver en fejludskrift, så søgningen har ikke givet et resultat.

Hej Torben

Hvad siger fejl-udskriften?

Noget andet er, at man vist skriver tekst-strenge i "gåseøjne" eller
'gnyffer':
$query="SELECT * FROM $tabel where navn='$navn' ";
eller
$query="SELECT * FROM $tabel where navn=\"$navn\" ";
(kan ærligt talt ikke huske hvilken der er rigtig )

Det kan også være en fordel at indrette sin koden sådan her, når
man forsøger at fejlsøge:
mysql_connect(localhost,$username,$password) or die('Kunne ikke
forbinde: '.mysql_error());
mysql_select_db($database) or die('Kunne ikke vælge: '.mysql_error());
$query="SELECT * FROM $tabel where navn=$navn";
$result=mysql_query($query) or die('Kunne ikke forespørge:
'.mysql_error());
osv. osv.

--
Mvh Jesper, http://fdf.dk/landsdel1/

Fra : Torben Svendsen

Dato : 13-07-06 15:03

Tak for hjælp Jesper

> Hvad siger fejl-udskriften?

Jeg prøvede dit forslag om fejlsøgning med "die", og det giver beskeden:

Kunne ikke forespørge:Unknown column 'bo' in 'where clause'

> Noget andet er, at man vist skriver tekst-strenge i "gåseøjne" eller
> 'gnyffer':

Jeg har brugt en tilsvarende notation i den kode, der tilføjrer poster til
databasen. Det gav ikke problemer.

Venligst
Torben Svendsen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Torben Svendsen

Dato : 13-07-06 15:14

> Jeg har brugt en tilsvarende notation i den kode, der tilføjrer poster
til
> databasen. Det gav ikke problemer.

Der skal stå '$navn' så virker det!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-07-06 15:15

Torben Svendsen skrev:

> Kunne ikke forespørge:Unknown column 'bo' in 'where clause'

Det lyder som om du er kommet til at skrive $navn i stedet for
navn.

   $query="SELECT * FROM $tabel where navn='$navn'";

--
Bertel

Fra : Jesper H

Dato : 14-07-06 09:07

Torben Svendsen skrev:

> Tak for hjælp Jesper

> Jeg prøvede dit forslag om fejlsøgning med "die", og det giver beskeden:
>
> Kunne ikke forespørge:Unknown column 'bo' in 'where clause'

Det er fordi der ikke er gnyffer omkring $navn. Så tror den at bo er
et felt, hvilket det jo ikke er, men nærmere en værdi. Derfor skal
der være gnyffer omkring

> Jeg har brugt en tilsvarende notation i den kode, der tilføjrer poster til
> databasen. Det gav ikke problemer.

Hmm, tjah, det skal jeg så ikke kunne sige Det kan være den har
været "nådig", eller fordi man bruger VALUES-keywordet i sin
forespørgsel, eller noget. Der er sikkert nogle kloge hoveder herinde,
der kan opklare det.