Problemer med htaccess login
Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 27-06-06 11:24

Har på en webside lavet passwordbeskyttelse via. .htaccess, og det
virker også fint - på nogle computere.

Nogle brugere klager dog over at de konsekvent bliver spurgt om password
2 gange, selvom de påstår hårdnakket at have skrevet korrekt også
første gang ;)

Kender nogen til denne problemstilling, synes måske engang at have hørt
at bestemte virusprogrammer kan forstyrre .htaccess, men er det en and
eller har det noget på sig?

Andre forslag?

Evt. alternative måder at lave et sikkert loginsystem på?

--
Michael

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-06-06 11:46

On Tue, 27 Jun 2006 12:24:26 +0200, Michael Kjærsgård
<mk@vindenand.dk> wrote:

> [...]
>
>Kender nogen til denne problemstilling, synes måske engang at have hørt
>at bestemte virusprogrammer kan forstyrre .htaccess, men er det en and

Mit gæt er, at siden er tilgængelig på to forskellige hostnavne, fx
eksempel.dk og www.eksempel.dk.

Brugeren tilgår siden på den ene adresse, bliver bedt om brugernavn og
kodeord, og bliver så viderestillet til den anden adresse.

Det sker typisk, hvis der er tale om en undermappe, og serveren selv
viderestiller brugeren. Fx hvis serveren er sat op til at
www.eksempel.dk er servernavnet, og man besøger eksempel.dk/undermappe
- så bliver man spurgt om kodeord, hvorefter serveren redirecter til
www.eksempel.dk/undermappe/ - og fordi det så er et nyt hostnavn,
spørges der om brugernavn og kodeord igen.

Man kan være konsekvent i navngivningen og sætte webserveren til altid
at redirect alt fra det ene hostnavn til det andet, eller man kan
sætte webserveren op til at benytte det aktuelle hostnavn, når der
redirectes (ved for Apache at sætte: UseCanonicalName Off )

Menøhm... hvad har php at gøre med dit spørgsmål?
--
- Peter Brodersen
Ugens^WMånedens^WSommerens værktøj - Find vej: www.findvej.dk

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 27-06-06 21:44

> Mit gæt er, at siden er tilgængelig på to forskellige hostnavne, fx
> eksempel.dk og www.eksempel.dk.

Jeg tror du rammer hovedet på sømmet der, jeg bukker og takker mange gange.

> Menøhm... hvad har php at gøre med dit spørgsmål?

Mnjøe.. måske havde jeg håbet på link til et loginsystem i php?
Well, den var lidt søgt, men hvordan bortforklarer man ellers man har
postet forkert..

Beklager mange gange, og endnu engang tak

--
Michael

Fra : ThomasB

Dato : 27-06-06 23:43

"Michael Kjærsgård" <mk@vindenand.dk> skrev i en meddelelse

> Mnjøe.. måske havde jeg håbet på link til et loginsystem i php?
> Well, den var lidt søgt, men hvordan bortforklarer man ellers man har
> postet forkert..´

Lav en fil (f.eks "loginsystem.php") med koden jeg har skrevet nederst og
inkluder den i toppen (vigtigt) på dine sider med
include('loginsystem.php');

<?php
if (
($PHP_AUTH_USER=="user1" && $PHP_AUTH_PW=="pass1") or
($PHP_AUTH_USER=="user2" && $PHP_AUTH_PW=="pass2") or
($PHP_AUTH_USER=="user3" && $PHP_AUTH_PW=="pass3") or
($PHP_AUTH_USER=="user4" && $PHP_AUTH_PW=="pass4") or
($PHP_AUTH_USER=="user5" && $PHP_AUTH_PW=="pass5")
) {
echo "Du har nu adgang";
// her kan så også laves en variabel der åbner for resten af siden f.eks
$oklogin = "yes";
}else{
header("status: 401 Unauthorized");
header("HTTP/1.0 401 Unauthorized");
header("WWW-authenticate: basic realm=\"SKRIV_HVAD_DU_VIL_HER\"");

denne del.<br></b>";
die; //denne kan fjernes og istedet kan indsættes f.eks $oklogin = "no";
}
?>

Mvh Thomas

Fra : Dan Storm

Dato : 28-06-06 08:24

ThomasB skrev:
> Lav en fil (f.eks "loginsystem.php") med koden jeg har skrevet
nederst og
> inkluder den i toppen (vigtigt) på dine sider med
> include('loginsystem.php');

[snip]

Det er da vist noget gammel kode du slynger ud der?
$_SERVER['PHP_AUTH_USER'] og $_SERVER['PHP_AUTH_PW'] er de prædefinerede
variabler som du skal benytte til din basale adgangskontrol.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : ThomasB

Dato : 28-06-06 08:35

"Dan Storm" <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> $_SERVER['PHP_AUTH_USER'] og $_SERVER['PHP_AUTH_PW'] er de prædefinerede
> variabler som du skal benytte til din basale adgangskontrol.

Hehe ja, det var noget jeg lavede i 2000 :)

Fra : Dan Storm

Dato : 28-06-06 10:37

ThomasB skrev:
> Hehe ja, det var noget jeg lavede i 2000 :)
ahhh.... ja, det forklarer jo en del! ;)

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : ThomasB

Dato : 28-06-06 08:32

"ThomasB" <usenet*fjern*@*SKAL FJERNES*2ma2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Lav en fil (f.eks "loginsystem.php") med koden jeg har skrevet nederst og
> inkluder den i toppen (vigtigt) på dine sider med

Prøv denne i stedet:

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 28-06-06 10:07

> Prøv denne i stedet: