Preg_match
Fra : Lasse Jensen

Dato : 23-06-06 15:54

Davs :)

Jeg har en preg_match som ser sådan her ud;

preg_match("/^[a-zA-Z]+$/", $fornavn)

Den sørger for navnet kun kan indeholde bogstaver.
Desværre anser den ikke æ, ø og å som bogstaver, da den kun går til z.
Hvordan løses dette? Vi er jo i Danmark, hvor mange har navne, som
retter sig efter det danske alfabet. Udover det vil jeg også gerne have
en "-" (bindestreg) med, da det også indgår i nogle navne.

Hvordan kommer den så til at se ud?

På forhånd tak :)

Mvh. Lasse Jensen

Fra : phpartikler.dk

Dato : 23-06-06 17:24

> [...]
> sig efter det danske alfabet. Udover det vil jeg også gerne have en "-"
> (bindestreg) med, da det også indgår i nogle navne.

Alt hvad står mellem [ og ] er "lovligt". Så det er bare at tilføje:
/^[-a-zA-Zæøå]+$

(Bemærk at bindestregen er placeret først, da den ellers tror at der er tale
om en "range" (ligesom a-z eller 0-9), man kunne også bare backslashet den
og placeret den hvor man har lyst)

Fra : phpartikler.dk

Dato : 23-06-06 17:29

> Alt hvad står mellem [ og ] er "lovligt". Så det er bare at tilføje:
> /^[-a-zA-Zæøå]+$

Ups. Med ovenstående virker ÆØÅ (med stort) ikke. Det ville nok være lige så
smart at smide en i-modify'er i enden så den søger case insensitive. Så kan
du nøjes med:

/^[-a-zæøå]+$/i

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-06-06 17:29

On Fri, 23 Jun 2006 18:23:31 +0200, phpartikler.dk wrote:

> (Bemærk at bindestregen er placeret først, da den ellers tror at der er
> tale om en "range" (ligesom a-z eller 0-9), man kunne også bare
> backslashet den og placeret den hvor man har lyst)
Ikke korrekt. Placering først har samme effekt, som placering til sidst.
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : phpartikler.dk

Dato : 23-06-06 17:40

"Michael Rasmussen" <mir@miras.org> skrev i en meddelelse

> Ikke korrekt. Placering først har samme effekt, som placering til sidst.
> --
> Hilsen/Regards
> Michael Rasmussen
> http://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917

Jaja, men pointen er stadig den samme, pas på med bindestreg inde i en
character-class da den tror det er en "range" hvis man ikke placere den
først (eller sidst) (og ellers tilføjet evt. en backslash).

Fra : Lasse Jensen

Dato : 23-06-06 20:52

phpartikler.dk skrev:

> Alt hvad står mellem [ og ] er "lovligt". Så det er bare at tilføje:
> /^[-a-zA-Zæøå]+$

Mange tak, jeg kigger på det :)

Jeg troede ikke det var så simpelt, men det var da meget lækkert :)

Mvh. Lasse Jensen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-06-06 17:28

On Fri, 23 Jun 2006 16:54:21 +0200, Lasse Jensen wrote:

> Hvordan kommer den så til at se ud?
Simpelt, tilføj de tilladte tegn: /^[a-zA-ZæøåÆØÅ-]+$/
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Lasse Jensen

Dato : 23-06-06 20:52

Michael Rasmussen skrev:

> Simpelt, tilføj de tilladte tegn: /^[a-zA-ZæøåÆØÅ-]+$/

Tak for svaret :D

Mvh. Lasse Jensen