altid fra roden ...
Fra : rasmus carlsen

Dato : 21-06-06 13:32

Hejsa,

Det skulle lure mig meget om der ikke er en lille smart ting man kan skrive
i sin header der gør, at mappehenvisninger mv. altid starter fra roden af
sitet. Hvad hedder det?

ras

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 21-06-06 13:34

rasmus carlsen wrote:
> [...]
> i sin header der gør, at mappehenvisninger mv. altid starter fra roden af

<base href="http://google.com" />

.... så vidt jeg husker.

--
Mvh.
/Thomas

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 21-06-06 13:40

Thomas Lindgaard skrev:

> <base href="http://google.com" />
>
> ... så vidt jeg husker.

Best å notere seg at <base> ikke er en del av XHTML.

--

Vennlig hilsen

Erlend Klakegg Bergheim

Fra : Dan Storm

Dato : 21-06-06 15:46

Erlend Klakegg Bergheim skrev:
> Best å notere seg at <base> ikke er en del av XHTML.

Siden hvornår?
Så længe elementet afsluttes korrekt, så er det både korrekt i Strict,
Transitional og Frameset jvf. XHTML's DTD'er!
Der kan være attributter der ikke følger Strict, men så er den da heller
ikke en mindre del af XHTML.

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-06-06 17:53

Dan Storm wrote:

> Så længe elementet afsluttes korrekt, så er det både korrekt i Strict,
> Transitional og Frameset

Nej. Elementet <base> er ikke strict (x)html - hverken html 4.01 eller xhtml
1.0. Det er derimod en lovlig ting i transitional - også i xhtml.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : rasmus carlsen

Dato : 21-06-06 17:57

> Nej. Elementet <base> er ikke strict (x)html - hverken html 4.01 eller
> xhtml
> 1.0. Det er derimod en lovlig ting i transitional - også i xhtml.

- nu er jeg snart helt forvirret. Hvad skal jeg så skrive for at mine
<?php include("genbrug/banner.inc"); ?> altid starter fra roden uanset
hvor i mappehelvedet filen, der skal inkludere noget, ligger?

ras

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-06 19:37

rasmus carlsen skrev:

> [...]
> hvor i mappehelvedet filen, der skal inkludere noget, ligger?

<?php include("/genbrug/banner.inc"); ?>

/ er det tegn der betyder at man starter i roden.

Ved "genbrug/banner.inc" leder systemet i den aktuelle mappe og
frem. Ved "/genbrug/banner.inc" leder systemet fra roden og frem
- altid.

Glem det der base-noget. Det er unødvendigt og kan blive
forvirrende.

--
Bertel

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-06-06 20:19

On Wed, 21 Jun 2006 20:36:36 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> <?php include("/genbrug/banner.inc"); ?>
>
> / er det tegn der betyder at man starter i roden.

... og det er vel at mærke roden af filsystemet, og ikke i forhold til
websiden.

--
- Peter Brodersen
Ugens^WMånedens^WSommerens værktøj - Find vej: www.findvej.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-06-06 20:27

Peter Brodersen skrev:

> .. og det er vel at mærke roden af filsystemet, og ikke i forhold til
> websiden.

Forkert.

Hvis du henter min hjemmeside, vil du se at linket til CSS-filen
er
   <link rel='stylesheet' type='text/css' href='/bertel.css'>

Det ligger i andet mappeniveau når jeg kikker på hele filsystemet
- og så er jeg ikke engang sikker på om ikke også det er virtuelt
og en endnu mere omfattende opdeling er skjult for mig.

--
Bertel

Fra : Jacob Atzen

Dato : 21-06-06 20:56

On 2006-06-21, Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> - og så er jeg ikke engang sikker på om ikke også det er virtuelt
> og en endnu mere omfattende opdeling er skjult for mig.

Det er kun korrekt for absolutte referencer i HTML. I PHP, som var det
du sagde (include()), gælder det, at der refereres fra roden af
filsystemet.

- Jacob Atzen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-06-06 21:43

On Wed, 21 Jun 2006 21:27:21 +0200, Bertel Lund Hansen

>Forkert.

Nej, det er korrekt Men nu fjernede du jo også hvad du selv havde
skrevet:

Her henviser man til roden af filsystemet. Det er praktisk talt aldrig
hensigtsmæssigt at gøre.

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 21-06-06 21:55

"Peter Brodersen" <usenet2006@ter.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det er korrekt Men nu fjernede du jo også hvad du selv havde
> skrevet:

> Her henviser man til roden af filsystemet. Det er praktisk talt aldrig
> hensigtsmæssigt at gøre.

- ikke helt forstået ...

ras

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-06-06 22:09

On Wed, 21 Jun 2006 22:42:52 +0200, Peter Brodersen wrote:

> Her henviser man til roden af filsystemet. Det er praktisk talt aldrig
> hensigtsmæssigt at gøre.
Jeg vil anbefale include($_SERVER['DOCUMENT_ROOT'].'/genbrug/banner.inc');

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-06 03:12

Peter Brodersen skrev:

> Nej, det er korrekt

Du har ret.

--
Bertel

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-06-06 19:43

On Wed, 21 Jun 2006 20:36:36 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Glem det der base-noget. Det er unødvendigt og kan blive forvirrende.
Og så er der så lige det, at det aldrig vil virke! PHP bliver oversat
til HTML, der sendes til brugerens browser, som herefter fortolker og
fremviser siden for brugeren. PHP har intet kendskab til HTML, og
hvorledes de enkelte elementer skal oversættes - PHP ser alt HTML som
ren tekst. Derfor kan du ikke anvende HTML som en del af din PHP kode, men
må thy til de faciliter, der er en del af PHP - include, require,
pass_thru etc.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 21-06-06 21:03

> [...]
>
> Ved "genbrug/banner.inc" leder systemet i den aktuelle mappe og
> frem. Ved "/genbrug/banner.inc" leder systemet fra roden og frem

- ok

> Glem det der base-noget. Det er unødvendigt og kan blive
> forvirrende.

- er glemt.

ras

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 22-06-06 10:40

rasmus carlsen skrev:
> [...]
> <?php include("genbrug/banner.inc"); ?> altid starter fra roden uanset
> hvor i mappehelvedet filen, der skal inkludere noget, ligger?

Du må se på løsningen jeg hadde til deg i går.

--

Vennlig hilsen

Erlend Klakegg Bergheim

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-06-06 00:50

"rasmus carlsen" <rasmus_punktum_carlsen@tdcadsl.dk> skrev Wed, 21 Jun
2006 18:57:27 +0200

>- nu er jeg snart helt forvirret. Hvad skal jeg så skrive for at mine
><?php include("genbrug/banner.inc"); ?> altid starter fra roden uanset
>hvor i mappehelvedet filen, der skal inkludere noget, ligger?

Nu var dit første spørgsmål lidt vagt formuleret, derfor har du også
fået indtil flere ikke brugbare forsleg.

<base>
dutter ikke, det er HTML.

<?php include("/genbrug/banner.inc"); ?>
dutter heller ikke, det en uskøn (og ubrugelig) blanding af HTML og PHP.

X-------------------

Hvis du har adgang til php.ini kan du definere en mappe som
"include-path" og så vil alle includerede filer blive søgt efter der.

Ellers kan du bruge noget i den her stil (som tager webstedets rod som
udgangspunkt):
include($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]."/genbrug/banner.inc");

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : rasmus carlsen

Dato : 23-06-06 07:24

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du har adgang til php.ini kan du definere en mappe som
> "include-path" og så vil alle includerede filer blive søgt efter der.

- det ved jeg ikke om jeg har. HVad er php.ini? Og hvordan fungere det?

> Ellers kan du bruge noget i den her stil (som tager webstedets rod som
> udgangspunkt):
> include($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]."/genbrug/banner.inc");

- ok, det gør jeg. Og jeg behøver vel ikke at skrive
$_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]."/ hver gang ...

ras

Fra : Geert Lund

Dato : 24-06-06 06:45

rasmus carlsen wrote:

> - ok, det gør jeg. Og jeg behøver vel ikke at skrive
> $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]."/ hver gang ...

Øh jo, hvis du vil være sikker på det altid gælder at der læses fra
roden af dit site - så er du nød til at sørge for at alle henvisninger
til filer altid starter med $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"].

Men kan være jeg ikke forstår dit spørgsmål?

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Jacob Atzen

Dato : 24-06-06 10:51

On 2006-06-24, Geert Lund <glund-news@post.tele.dk> wrote:

> Øh jo, hvis du vil være sikker på det altid gælder at der læses fra
> roden af dit site - så er du nød til at sørge for at alle henvisninger
> til filer altid starter med $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"].

Alternativt kan man sætte sin include path til at omfatte docroot og så
bruge relative referencer, så slipper man udenom at angive den i hvert
eneste include.

- Jacob Atzen

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 24-06-06 12:48

"Geert Lund" <glund-news@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Øh jo, hvis du vil være sikker på det altid gælder at der læses fra roden
> af dit site - så er du nød til at sørge for at alle henvisninger til filer
> altid starter med $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"].

- jeg mente, at jeg vel kunne lave en funktion med ovenstående og så blot
hente den ...

Fra : Michael Zedeler

Dato : 24-06-06 11:02

rasmus carlsen wrote:
> [...]
>
> - ok, det gør jeg. Og jeg behøver vel ikke at skrive
> $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]."/ hver gang ...

Det har du ikke brug for. Hvis du er i gang med sådan noget, er det
fordi du har mistet overblikekt over den mappestruktur, som din
applikation benytter. Dan dig overblik frem for at hacke omkring.

Mvh. Michael.

Fra : Andreas M.

Dato : 21-06-06 18:09

Erik Ginnerskov wrote:

> Nej. Elementet <base> er ikke strict (x)html - hverken html 4.01 eller xhtml
> 1.0. Det er derimod en lovlig ting i transitional - også i xhtml.

Jow det er, kig selv i DTD'en:
http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd

--
Andreas M.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-06-06 23:02

Andreas M. wrote:

> Jow det er, kig selv i DTD'en:
> http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd

Jeg gider ikke downloade en længere tekstfil, der først skal gemmes på
harddisken og derefter åbnes med et eller andet program.

Men en hurtigt produceret testside viser, at jeg åbenbart har været forkert
orienteret. Jeg beklager.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : rasmus carlsen

Dato : 21-06-06 15:24

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.dk> skrev i en meddelelse

> <base href="http://google.com" />

- det giver :

Warning: main(genbrug/header.inc): failed to open stream: No such file or
directory in /usr/home/web/sth427/om_os/om.php on line 2

Warning: main(): Failed opening 'genbrug/header.inc' for inclusion
(include_path='.:') in /usr/home/web/sth427/om_os/om.php on line 2

ras

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 21-06-06 13:38

rasmus carlsen skrev:
> [...]
> i sin header der gør, at mappehenvisninger mv. altid starter fra roden af

"/"

Ved å lage lenker så de peker mot /mappe/til.innhold tar man alltid
utgangspunkt i roten. Hvis du tenker på inkluderinger i PHP, så er det
set_include_path() som er tingen.

Hvis svaret på spørsmålet er det første jeg kom med, så må jeg be deg
spørre i en (X)HTML-gruppe neste gang.

--

Vennlig hilsen

Erlend Klakegg Bergheim