Forskel mellem if "&&", "||" og "AND" ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 14-06-06 06:53

Jeg skal bruge en kontrolkode, der gør at noget udskrives, hvis brugeren
BÅDE har postet et felt "Write" og hvis samtidig en session med navnet
"medlem_id" eksisterer. Jeg har testet 3 måder at skrive denne if-sætning,
og - tilsyneladende - virker de alle korrekt. Se her:

<?php
//hvad er forskellen mellem disse 3:

if ((isset($_POST["write"])) && (isset($_SESSION["medlem_id"]))){

if ((isset($_POST["write"])) || (isset($_SESSION["medlem_id"]))){

if ((isset($_POST["write"])) AND (isset($_SESSION["medlem_id"]))){

echo "Alt er i orden....!";
}

Men hvad er forskellen mellem om man bruger "&&", "||" eller "AND" til at
fortælle at begge de to betingelser skal være opfyldt for at udsagnet er
gyldigt? Jeg har set i manualen + Google, men ikke fundet et klart svar.

Nogen gode råd?

v.h.
Jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-06-06 07:09

Jakob Munck skrev:

> [...]
> "medlem_id" eksisterer. Jeg har testet 3 måder at skrive denne if-sætning,
> og - tilsyneladende - virker de alle korrekt.

Hrrm!

> [...]

> if ((isset($_POST["write"])) || (isset($_SESSION["medlem_id"]))){

> if ((isset($_POST["write"])) AND (isset($_SESSION["medlem_id"]))){

1 og 3 er identiske. 2 er modsat.

> Nogen gode råd?

Vælg den notation du bedst kan lide.

&& og || er C(++)-notation.

--
Bertel

Fra : Jakob Munck

Dato : 14-06-06 07:26

> 1 og 3 er identiske. 2 er modsat.

Tak for det.

Hvorfor så php har 2 notationer for den samme logik, det ved jeg ikke....?
Men bare det virker, og det gør det jo.

v.h.
Jakob

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-06-06 07:42

On Wed, 14 Jun 2006 08:26:12 +0200, "Jakob Munck"
<jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote:

>Hvorfor så php har 2 notationer for den samme logik, det ved jeg ikke....?

Det giver brugeren en valgmulighed mellem logiske operatorer, hvor
nogle binder stærkere end andre. Se mit indlæg til Bertel, og tjek
evt.:
http://php.net/manual/da/language.operators.php

Betragt udtrykket:
"Jeg vil købe is og tage til stranden eller i zoologisk have"

Det kan betyde to ting:
1. "Jeg vil (købe is og tage til stranden) eller i zoologisk have"
- mulighed 1: Købe is og tage til stranden
- mulighed 2: Tage i zoologisk have (irrelevant om man køber is)
2. "Jeg vil købe is og (tage til stranden eller i zoologisk have)"
- mulighed 1: Købe is og tage til stranden
- mulighed 2: Købe is og tage i zoologisk have

Her man man så ved at udvælge bestemte operatorer ud fra OR, AND, ||
og && bestemme, om det er den ene eller den anden betydning/logik, der
menes.

Jeg vil dog normalt ikke anbefale at man blander løs, men snarere at
man i stedet blot bruger parenteser til explicit at udtrykke, hvad man
mener. Og så i øvrigt holder sig til && og ||, hvis man ikke har en
god grund til andet.

--
- Peter Brodersen
Ugens^WMånedens^WSommerens værktøj - Find vej: www.findvej.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-06-06 07:36

On Wed, 14 Jun 2006 08:09:23 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Hrrm!

Det kan være, der kun testes når de alle er sat. Hvis der er tale om
en bestemt form, så vil de sandsynligvis være sat under alle
omstændigheder (hvilket så ikke betyder at de rent faktisk også
indeholder noget).

>Vælg den notation du bedst kan lide.
>
>&& og || er C(++)-notation.

Jeg vil anbefale kun at bruge && og || - man ser ikke AND eller OR så
meget i PHP-kode. Derudover kan det anbefales at man er konsekvent i
hvilket "sæt", man vælger - altså enten bruger "&& og ||" eller "AND
og OR".

(teknik-forklaring forude)
Ellers kan man få sig nogle overraskelser i forhold til
operator-precedence. I hver af de sæt vil "og" binde stærkere end
"eller", men blander man sættene, kan det modsatte være tilfældet.

var_dump(0 && 0 || 2); // true
var_dump(0 && 0 OR 2); // true
var_dump(0 AND 0 OR 2); // true
var_dump(0 AND 0 || 2); // false

I det sidste tilfælde kan vi se, at "||" har højere precedence end
"AND" - svarende til: (0 && (0 || 2))

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-06-06 08:17

Peter Brodersen skrev:

> [...]
> operator-precedence. I hver af de sæt vil "og" binde stærkere end
> "eller", men blander man sættene, kan det modsatte være tilfældet.

Tak skæbne, det var jeg ikke klar over. Men jeg blander ikke
udtrykkene.

--
Bertel