Virus scanner til Mac
Fra : Mads

Dato : 21-08-06 10:03

Hej

Jeg er blevet pålagt at have en virus scanner på min nye macbook

Hvilke virus scannere findes til Mac OS X (intel) som ikke er alt for
forstyrrende i den normale drift, og ikke åbner alt for mange
sikkerhedshuller?

Findes der alternativt noget objektiv dokumentation af antal virus'er
til Mac.

Venlig hilsen
Mads

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-08-06 11:52

http://www.intego.com/virusbarrier/

> Findes der alternativt noget objektiv dokumentation af antal virus'er
> til Mac.

Ikke hvad jeg har set. Det eneste der er rigtig giftige lige i
øjeblikket er Word macro virus ...

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Sebastian Løck

Dato : 21-08-06 12:29

http://www.sophos.com/

> Findes der alternativt noget objektiv dokumentation af antal virus'er
> til Mac.
De firmaer, der sælger Anti-Virussoftware har en interesse i at vise
verdenen som noget farligt:

søg fx. efter OSX på
http://www.sophos.com/security/analyses/

og du få en liste over alle OSX Vira, orme mv.

som "objektiv" kilde vil jeg nævne:
http://www.heise-security.co.uk/

hilsen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-08-06 19:10

> [...]

> sikkerhedshuller?
>
> Findes der alternativt noget objektiv dokumentation af antal virus'er

Hvad mener du med at du er blevet pålagt ? Hvorfor i alverden skulle du
installere et program, som notorisk fucker din Mac op ?

Der findes ingen vira til Mac og derfor er set komplet unødverndigt at
installere noget som helst i den retning.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-08-06 20:53

Hej Jesper

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Hvad mener du med at du er blevet pålagt ? Hvorfor i alverden skulle du
> installere et program, som notorisk fucker din Mac op ?

Fordi nogle firmaer og især skoler forlanger det, hvis man bruger egen
computer!

> Der findes ingen vira til Mac og derfor er set komplet unødverndigt at
> installere noget som helst i den retning.

- Og så sludrer du igen... Der findes mindst _1_ trojan, som også regnes
som en virus, og desuden kan nogle MS macrovira godt ødelægge MSOffice
dokumenter - også på en Mac!

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-08-06 21:37

> Hej Jesper

> Fordi nogle firmaer og især skoler forlanger det, hvis man bruger egen
> computer!

Så man installerer et program, som ikke har noget at lede efter og som
lavet ged i tingene fordi en skole/firma siger at man skal ??! Hvad
skulle formålet være ?

> - Og så sludrer du igen... Der findes mindst _1_ trojan, som også regnes
> som en virus, og desuden kan nogle MS macrovira godt ødelægge MSOffice
> dokumenter - også på en Mac!

Send lige et link til den.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-08-06 22:34

On 2006-08-23 22:36:48 +0200, jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) said:

> Så man installerer et program, som ikke har noget at lede efter og som
> lavet ged i tingene fordi en skole/firma siger at man skal ??! Hvad
> skulle formålet være ?

Du har selvfølgelig ret, men jeg kan levende forestille mig
situationen. IT-afdelinger er ofte nogle ubøjelige stivstikkere, og
mange af dem er ligefrem fjendtlige overfor Mac. Hvis skolen eller et
firma har den politik, at private computere skal have virusscannere, så
skal de have det, punktum! Hvis det var mig, der skulle have min
computer på skolens eller firmaets netværk, så ville jeg nok også bare
acceptere det. Jeg tror, det vil være svært at vinde en diskussion.
Hvad med den gratis ClamXav? Den plejer da ikke at give problemer. Og
så har den det med at koble sig fra med jævne mellemrum. Og strengt
taget, så er der nok ikke nogen, der kontrollerer, om man overhovedet
har sat programmet til at køre hele tiden.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-08-06 23:27

Hej Henrik

Henrik Münster wrote:

> [...]
> eller firmaets netværk, så ville jeg nok også bare acceptere det. Jeg
> tror, det vil være svært at vinde en diskussion.

- Ikke så meget det at vinde en diskussion med en admin-nørd, det kan
gøres, men jeg vil hellere end gerne have et antivirusprogram, så jeg
undgår at få og evt. videresende en masse PC vira og andet skidt!

Og efterhånden som flere og flere får dual-boot maskiner, så vil
problemet jo blive endnu større, og så er det virkelig om at have en
ordentlig beskyttelse...

> [...]
> koble sig fra med jævne mellemrum. Og strengt taget, så er der nok ikke
> nogen, der kontrollerer, om man overhovedet har sat programmet til at

ClamXAV fungerer godt nok, men der er stadig ikke kommet en opdatering,
der afhjælper problemet i 1.0.3h - eller hvad det nu var, den nyeste
hedder... - jeg er gået tilbage til ver. 1.0.1...

mvh. Erik Rihcard

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-08-06 23:37

On 2006-08-24 00:26:55 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> ClamXAV fungerer godt nok, men der er stadig ikke kommet en opdatering,
> der afhjælper problemet i 1.0.3h - eller hvad det nu var, den nyeste
> hedder... - jeg er gået tilbage til ver. 1.0.1...

Jeg kan heller ikke få 1.0.3h til at virke. Jeg synes heller ikke, jeg
har læst om, at der er et erkendt problem. Jeg regnede med, at det bare
var mig, der var et fjols.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jon

Dato : 24-08-06 08:00

> Jeg tror, det vil være svært at vinde en diskussion.

Helt enig. Pick your battles - stå over dem du uansett ikke vinner.

> Hvad med den gratis ClamXav?

Den er nemlig helt OK, se f.ø. separat tråd her i gruppen.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 28-08-06 16:49

> [...]
>
> Der findes ingen vira til Mac og derfor er set komplet unødverndigt at
> installere noget som helst i den retning.

Det vil jo være et nederlag ud over alle grænser at erkende at Mac'en
ikke har det problem som IT-afdelingen sandsynligvis bruger en
betragtelig del af deres tid på at løse.

Derfor installerer man Clam og hvis den irriterer "kommer man til" at
slå den fra.

IT-afdelinger er det mest eksplosive bureaukrati til alle tider og en
overgang til sikre og enkle teknologier på såvel web som platforme ville
betyde færre problemer, færre ansatte, færre penge, mindre
u-undværlighed, mindre betydning og i sidste ende mindre magt.

Derfor vil al landets IT-chefer stemme imod med arme og ben det bedste
de har lært.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Allan

Dato : 23-08-06 23:00

Henrik Münster wrote:
'>
> Du har selvfølgelig ret, men jeg kan levende forestille mig
> situationen. IT-afdelinger er ofte nogle ubøjelige stivstikkere, og

Man kunne jo prøve at argumentere med at Mac os X har indbygget
virusbeskyttelse

http://weblog.infoworld.com/enterprisemac/archives/2006/08/is_windows_inhe.html

enhver ny systemfil vil fx blive opdaget og fjernet automatisk.

mvh
Allan