Flere MacBook-spørgsmål
Fra : Kenneth Straarup

Dato : 19-08-06 08:24

hej,

Jeg holdt lidt igen med at købe en macbook, og nu har en mac-butik (Humac)
åbnet i Aalborg, så jeg har kunne se dem ved selvsyn, og der var
umiddelbart to ting der gjorde mig mindre begejstret:

a) For en laptop (macbook pro - den mellemste så vidt jeg kunne se) der blot
stod og så pæn ud uden at lave noget var den vanvittigt varm. Tastaturet
var ok, men andre steder ved siden af tastaturet var den slet ikke til at
holde en finger på. Er det standarden?

b) Ligesom med vores gamle ibook må jeg undres over hvor i alverden
delete-tasten sidder på tastaturet - er det simpelthen noget macbrugere
ikke finder anvendeligt, eller gemmer den sig et sted? Hvad gør den der
knap til højre for space-tasten egentlig, udover at sende icq-beskeder i
den officielle klient?

Med venlig hilsen,

-Kenneth Straarup

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-08-06 12:27

On 2006-08-19 09:23:57 +0200, Kenneth Straarup <elendil@qeep.dk> said:

> [...]
> var ok, men andre steder ved siden af tastaturet var den slet ikke til at

Det er lidt forskelligt, hvad folk siger, men den har vist ry for at
blive meget varm. Det er ret almindeligt for moderne bærbare computer
med hurtige processorer og meget tyndt kabinet. Der er dog nogle, der
siger, at deres stort set ikke bliver varm. Det afhænger vel af ens
brug og ens forventninger. Er du sikker på, at den i butikken ikke
lavede noget? Ofte står maskiner i en butik og kører en skærmskåner, og
nogle af dem kan være meget krævende. Endelig står de ofte til ikke at
gå på vågeblus eller på anden måde spare på energien, og de er tændt
mange timer hver dag.

> [...]
> ikke finder anvendeligt, eller gemmer den sig et sted? Hvad gør den der
> knap til højre for space-tasten egentlig, udover at sende icq-beskeder i

Der er ikke nogen delete-tast. På min første Mac for mange år siden med
det gamle styresystem, virkede den kun med nogle programmer. Jeg
vænnede mig derfor til at bruge "slet bagud"-tasten i stedet. Jeg
savner derfor ikke rigtig delete-tasten. Jeg ved, at mange
Windows-brugere savner den. Det er vel et spørgsmål, om man har vænnet
sig til at slette fremad eller bagud. Det ene er ikke bedre end det
andet. Det er bare en vane. På en bærbar Mac kan man dog holde
Fn-tasten nede, og dermed vil slettetasten slette fremad ligesom en
delete-tast. Sidder man meget hjemme med sin computer, er det en stor
fordel at bruge et rigtigt tastatur og mus. Så har man også en
delete-tast. Sådan er der mange små forskelle på Mac og Windows, som i
bund og grund bare er noget, man skal vænne sig til. Men går man fra
det ene system til det andet, vil man let opfatte dem som mangler. Jeg
har det på samme måde, når jeg sidder ved en Windows-computer.

Tasten til højre for mellemrumstasten er en enter-tast. Det er den, der
er nederst til højre i det numeriske tastatur på et standardtastatur.
Den bruges til at godkende en indtastning. Mange mennesker har dog
vænnet sig til at bruge "ny linie"-tasten, der i langt de fleste
programmer fungerer på samme måde. Jeg bruger tit enter-tasten, når jeg
f.eks. skal vælge OK til en søgning på nettet. Det er den glimrende til.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-08-06 13:59

Kenneth Straarup <elendil@qeep.dk> wrote:

> [...]
> var ok, men andre steder ved siden af tastaturet var den slet ikke til at

Køb den sorte Macbook i stedet for. Alt andet lige vil den afgive varme
hurtigere end aluminium- og de hvide modeller. Så du får noget for de
ekstra penge den sorte koster.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-08-06 13:07

On 2006-08-19 14:59:00 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> Køb den sorte Macbook i stedet for. Alt andet lige vil den afgive varme
> hurtigere end aluminium- og de hvide modeller. Så du får noget for de
> ekstra penge den sorte koster.

Og så sparer man også kr. 4.000,-. Dem kan man bruge til at købe en
større ekstern skærm for. Så har man både en meget kompakt bærbar
computer på 13" i stedet for 15", som er lettere at tage med, og en
stor skærm til brug derhjemme, ligesom ved en stationær computer. Det
tror jeg, jeg vil gøre næste gang. De gamle iBook var lige skrabede nok
efter min smag, men de nye MacBook kan så meget, at jeg i hvert fald
ikke føler et behov for at betale ekstra for Pro-udgaven. Det er
primært den større opløsning på grafikkortet, der tiltaler mig, men
naturligvis også den hurtigere processor.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : [52xx] Maciek

Dato : 20-08-06 05:12

> [...]

> var ok, men andre steder ved siden af tastaturet var den slet ikke til at
Ja, men du skal regne med at den nok er i gang det meste af en dag, det
gør at den bliver meget varm. Hvis du nøjes med at bruge den nogle timer
ad gangen, vil du ikke opleve det i nær så høj grad..

> b) Ligesom med vores gamle ibook må jeg undres over hvor i alverden
> delete-tasten sidder på tastaturet - er det simpelthen noget macbrugere
> ikke finder anvendeligt,

Du kan trykke på

--
Jeg har talt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-08-06 22:39

Kenneth Straarup <elendil@qeep.dk> wrote:

> b) Ligesom med vores gamle ibook må jeg undres over hvor i alverden
> delete-tasten sidder på tastaturet - er det simpelthen noget macbrugere
> ikke finder anvendeligt

Åbenbart - den eneste anvendelse jeg kan se er ctrl+alt+delete hvilket
ikke har den store interesse for macbrugere med mindre de vælge at
afvikle windows.

, eller gemmer den sig et sted? Hvad gør den der
> knap til højre for space-tasten egentlig, udover at sende icq-beskeder i
> den officielle klient?

Til højre for space burde der befinde sg en "cmd" tast (også kaldet
æble tast) - Jeg tror dog du mener "Enter" tasten. "Enter" er ikke
det samme som "Return".

2006 Merlin Works CR-3/2.5, 1998 Chorus 9-speed suppleret med billigt
Mirage 06 bras der er langt bedre...

Fra : Terje Rydland

Dato : 28-08-06 06:03

> Åbenbart - den eneste anvendelse jeg kan se er ctrl+alt+delete hvilket
> ikke har den store interesse for macbrugere med mindre de vælge at
> afvikle windows.

Delete-tasten sletter tegn til høyre for skrivemerket. Dette er en
totalt unyttig tast, da det ikke står noe til høyre for skrivemerket -
man må skrive det først, og da står skrivemerket til høyre for teksten
som evt skal slettes!

Den eneste gangen man kan bruke den er når man går gjennom en tekst i
etterkant for å gjøre rettinger, men da kan man jo like godt plassere
skrivemerket til høyre for det som skal slettes og slette mot venstre!

Det er allerede nok (for mange?) taster på tastaturet. Vi trenger ikke
unyttige taster som Delete.

Terje

Fra : Karl Antz

Dato : 28-08-06 08:51

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> [...]
> totalt unyttig tast, da det ikke står noe til høyre for skrivemerket -
> man må skrive det først, og da står skrivemerket til høyre for teksten

kommer helt og aldeles an på hvordan man er vant til at arbejde

Jeg redigerer og oversætter bøger - og i det arbejde gør jeg omtrent
lige meget brug af slette- og af delete-tasten. Faktisk bliver jeg ret
frustreret når jeg en gang imellem sidder ved en maskine som _ikke_ har
en delete-tast ...

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Terje Rydland

Dato : 28-08-06 09:05

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> kommer helt og aldeles an på hvordan man er vant til at arbejde

Ja - hvis man har vent seg til å bruke den tasten så savner man den i
overgangsfasen.
Men jeg skjønner ikke logikken i den tasten. Som sagt - for at noe skal
slettes må det skrives først. Etter at det er skrevet står skrivemerket
til høyre, og det er logisk at man må slette mot venstre.

Hvis man redigerer i en ferdig skrevet tekst kan man jo bare plassere
markøren til høyre for det man skal slette og slette mot venstre.

Tastaturet har mange nok knappper som det er uten å innføre en ny knapp
som man *egentlig* ikke trenger.
Men at det kan være et savn når man har vent seg til at knappen skal
finnes kan jeg skjønne.

Terje

Fra : Karl Antz

Dato : 28-08-06 09:33

> [...]

> som man *egentlig* ikke trenger.
> Men at det kan være et savn når man har vent seg til at knappen skal

Det er ikke bare tilvænnelsen der gør det - forestil dig at du
oversætter en tekst. Nogle gange er det mere praktisk først at slette
det næste ord - men cursoren står foran det, altså må jeg først sætte
den bag. Så er det nemmere ha have delete-tasten
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Terje Rydland

Dato : 28-08-06 10:11

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
> det næste ord - men cursoren står foran det, altså må jeg først sætte
> den bag. Så er det nemmere ha have delete-tasten

Godt poeng.
Da gjør jeg:
Cmd-Shift-pilHøyre så skriv videre. (Man har jo så uansett fingrene på
tastaturet, ikke sant )

Terje

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-08-06 11:45

karl@antz.dk (Karl Antz) writes:

> [...]
> lige meget brug af slette- og af delete-tasten. Faktisk bliver jeg ret
> frustreret når jeg en gang imellem sidder ved en maskine som _ikke_ har

Slettes der ikke fremad med Ævle-backspace, eller hva?

Fra : Karl Antz

Dato : 28-08-06 13:09

> Slettes der ikke fremad med Ævle-backspace, eller hva?

næ - men med ctrl-backspace; og der lærte jeg noget nyt
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Terje Rydland

Dato : 28-08-06 07:29

> Til højre for space burde der befinde sg en "cmd" tast (også kaldet
> æble tast) - Jeg tror dog du mener "Enter" tasten. "Enter" er ikke
> det samme som "Return".

Han har jo en MacBook, så "Enter"-tasten ligger til høyre for space.
I Windows er "Enter" og "Retur" det samme. "Enter" behandles som en
ekstra "Retur"-tast når man jobber med talltastaturet.
I Windows sender "Retur" og "Enter" den samme koden, nemlig ASCII-10
etterfulgt av ASCII-13.
Dette er kanskje ikke så underlig - man etterligner en
kulehodeskrivemaskin, og når man på en slik trykker Retur går
skrivehodet tilbake til utgangsposisjonen (CR) og papiret dras fram for
å skrive på neste linje (LF).

ASCII-10 er LF (Line Feed), mens ASCII-13 er CR (Carriage Return).

Taster skal ikke sende 2 ASCII-koder, så i ordentlige systemer sender
"Retur"-tasten ASCII-13, mens "Enter" sender ASCII-10.

Det blir så opp til applikasjonen å tolke disse kodene. De færreste
skiller disse tastene, slik at CR og LF tolkes likt. På en Mac er det
imidlertid mulig å skille tastene (fordi de sender 2 forskjellige koder)
slik at det finnes applikasjoner som utnytter denne forskjellen.
AppleWorks gjør det. Det samme gjør SuperCard.

Terje