Anmeldelse: Motorola ROKR E1
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 16-08-06 16:52

Da min søn var på udkig efter en ny mobiltlf. som bl.a. skulle kunne
spille mp3 kunne farmand-macnørd jo ikke undlade at vise ham Motorola
ROKR. Han virkede overraskende positiv, på trods af at den bestemt ikke
ligner noget kammesjukkerne har.

Jeg fik læst lidt op på nogle tests af ROKR på nettet, og blev noget
usikker på købet da jeg sjældent har læst om et produkt, og da slet ikke
et Apple produkt, okay 1/10 Apple produkt, som fik så meget negativ
omtale. Heldigvis var det tit sådan at de mange tests blev kommenteret
af brugere som gennemsnitlig var lidt mere positive.

Nå hva' det ku' vel ikke gå mere galt end at jeg selv kunne benytte
telefonen, så vi bestilte den. Pris kr. 1120,- ulåst

I dag kom den så. Jeg tror næsten jeg var mere spændt end min søn på at
se den i funktion. Kritikken i div. tests er især gået på at iTunes
menuen var langsom, USB forbindelsen til computeren var langsom og at
det kunstige loft på 100 sange er tåbeligt.

Efter at ha' smidt nogle sange på den - vel 45 stk. og så ellers prøve
div. funktioner inkl. iTunes er min dom: ROKR er helt okay! Vel er det
USB 1 hastighed hvilket især mærkes første gang man smider sange på tlf.
men i det daglige brug tror jeg ikke det gør så meget. Lydkvaliteten er
som på en iPod Shuffle - faktisk rigtig god. Grænsen på de 100 numre er
ikke noget problem for min søn. Han hører alligevel hele tiden de samme
20-30 numre i perioder. Efterfølgende har jeg også fundet frem til et
hack der bevirker at telefonen kan ha' 1000 numre på, og så er det jo
mere et spørgsmål om hukommelse. Org. kommer den med 512mb kort hvilket
sagtens kan skiftes ud. (Ingen grund til det hvis man kun skal ha' plads
til 100 numre.) Det jeg frygtede mest var de, efter sigende, langsomme
menuer i iTunes. Tja.. efter hvad jeg kan se kører menuerne fint.. Måske
er der bare tale om forskellige forventningsniveauer. Telefonen har
desuden to, for en mobiltlf, rigtig gode højttalere. Se det er noget
knægten sætter pris på. For det er jo meget bedre at gå rundt med
"transistor" musikken blæsende ud i det offentlige rum, end det er at
høre det i god kvalitet i de medfølgende hovedtelefoner (som er li' så
god som std. ipod hovedtelefoner.) Ungdommen i dag... tsk, tsk, tsk.

Alt i alt synes jeg faktisk ROKR har fået en noget hård behandling. iPod
og tlf. integration er faktisk helt genialt. Men måske kommer Apple
snart med den helt perfekte model. Hvis de gør det vil jeg selv overveje
at købe en iPodPhone, da jeg primært bruger min ipod i bilen hvor den
står side om side med min aldrende SonyEricsson T68.

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-08-06 00:11

On 2006-08-16 17:51:54 +0200, spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) said:

> [...]
> at købe en iPodPhone, da jeg primært bruger min ipod i bilen hvor den
> står side om side med min aldrende SonyEricsson T68.

Det med forventningerne er meget vigtige. For nogle år siden kom der en
ny Lada-model, som mildt sat blev rakket ned af FDM. TV-avisen var
derefter ude at interviewe en Lada-forhandler om, hvordan man kunne
sælge sådan noget skidt. Han forstod ikke noget af postyret. Han havde
masser af glade og tilfredse kunder, der havde kørt Lada i årevis. De
var meget glade for den nye model, som var langt bedre end den gamle.
   Det samme gælder mobiltelefoner. Vi gamle bliver jo imponerede, bare
den har farveskærm. Ja faktisk er vi stadig imponerede over, at man kan
ringe trådløst med sådan et lille apparat. De unge og de mere erfarne
mobilbrugere er helt anderledes godt vant og stiller langt større krav.
Samtidig har forventningerne til en "Apple-telefon" nok været skruet
ekstra højt op. Der er mange andre eksempler: Vi har en billig
DVD-afspiller fra Netto til kr. 279,-. Jeg synes, den har et fantastisk
godt billede. Det er langt bedre end det på vores B&O video til kr.
8.000,-. Alligevel har jeg læst anmeldelser af DVD-afspillere til kr.
3.000,-, hvor de skrev, at billedet var nogenlunde og acceptabelt for
afspillere i den prisklasse. De er ti gange så dyre som vores, der har
et rigtig flot billede IMHO, og alligevel er de langt fra perfekte. Et
andet eksempel er min fladskærm. Den får bestemt ikke gode anmeldelser,
men jeg synes da, den er ganske god. Jeg kan faktisk ikke se, hvad man
mangler. Det eneste, man får ud af at blive vinkender er øgede udgifter
og ærgrelser over de vine, man nu ikke længere synes smager godt
--
Venlig hilsen
Henrik Münster