Resette garantitimeren på iBook
Fra : Leif Neland

Dato : 13-08-06 11:46

Kærestens iBook har udvidet garanti, der udløb 31/7 2006.

Nu er skærmen begyndt at flimre, og maskinen låser efter 5-10 minutter.

Det er lykkedes at kopiere data ud på USB-stick, men alligevel er det
trælst.

Er det ikke muligt at resette garantitimeren, så maskinen tror
garantitimeren ikke er udløbet?
Så vil den garanteret virke igen.

Leif

PS: Dette er ironisk/sarkastisk ment. Det er sgu bare surt, at den lige er
ud over garantiperioden.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-08-06 12:14

Leif Neland <leif@neland.dk> wrote:

> Kærestens iBook har udvidet garanti, der udløb 31/7 2006.
>
> Nu er skærmen begyndt at flimre, og maskinen låser efter 5-10 minutter.

Læs lige:
<http://www.apple.com/support/ibook/faq/>

Lyder nøjagtig som din kærestes symptomer.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 13-08-06 13:21

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Læs lige:
> <http://www.apple.com/support/ibook/faq/>
>
> Lyder nøjagtig som din kærestes symptomer.

¨Ja. Den har fået skiftet bundkortet en gang, for 1½ år siden.
Men så burde der vel være garanti på reperationen?

Leif

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-08-06 14:01

> Ja. Den har fået skiftet bundkortet en gang, for 1∏ år siden.
> Men så burde der vel være garanti på reperationen?

Jeps, men ring nu bare til Apple!
Min søns iBook har været til rep. 2 gange under samme program.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-08-06 13:49

On 2006-08-13 13:14:13 +0200, spam@events.dk (Preben Bødker Nielsen) said:

> Læs lige:
> <http://www.apple.com/support/ibook/faq/>
>
> Lyder nøjagtig som din kærestes symptomer.

Det gælder bare kun i tre år fra købsdatoen. Hvis computeren har
udvidet garanti, og den er udløbet, så er computeren vel ældre. En
udvidet garanti, plejer den ikke at være på 3, 4 eller 5 år? Hvis iBook
er mere end fire år, så er spørgsmålet, om det ikke er på tide at købe
en ny. Efter fire år, er en computer ved at være så gammel, at mange
nye programmer og styresystemer ikke fungerer på den. Desuden koster en
ny MacBook ikke mere, end mange reparationer. Økonomisk vil det ikke
kunne betale sig at få gjort alt for meget ved så gammel en computer.

Jeg er ked af at overbringe de dårlige nyheder. Jeg er selv vokset op i
en tid, hvor man passede på sine ting og fik dem repareret. Det er ikke
mig, der har opfundet køb-og-smid-væk-samfundet, men det er desværre
virkeligheden. En computer er ikke meget værd efter 3-4 år. Holder den
længere, og er den hurtig nok til ens brug, så er det fint. Men det kan
ofte ikke betale sig at ofre ret meget på at holde den kørende. Det
gælder naturligvis især bærbare, der ikke så let kan opgraderes, og
hvor harddiske, strømforsyning, skærme etc. ofte er dyre.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-08-06 14:01

> Det gælder bare kun i tre år fra købsdatoen.

Ja, flot, ikke!
Man anderkender at have produceret en vare med fejl, men ønsker ikke at
rette fejlen efter 3 år.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 13-08-06 17:01

Henrik Münster wrote:

> [...]
> en ny. Efter fire år, er en computer ved at være så gammel, at mange
> nye programmer og styresystemer ikke fungerer på den.

Jo det er korrekt, men iflg hende så er alle de programmer hun har som er
ret dyre ikke kompatible med OS 10.4, så en ny computer koster også for
mange tusinde kr software.....ØV

> Desuden koster
> en ny MacBook ikke mere, end mange reparationer.

Ikke hvis man kan få det gjort på garantien.......

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-08-06 18:11

On 2006-08-13 18:00:54 +0200, "Leif Neland" <leif@neland.dk> said:

> Jo det er korrekt, men iflg hende så er alle de programmer hun har som er
> ret dyre ikke kompatible med OS 10.4, så en ny computer koster også for
> mange tusinde kr software.....ØV

Det skal man selvfølgeligt også tage med i regnestykket. Jeg har ikke
selv nogen dyre programmer, men det er der naturligvis andre, der har.
Nogle gange kan man opgradere billigt. Nogle gange kommer der endda en
gratis opdatering, hvis et program pludselig ikke er kompatibelt med en
ny version af styresystemet. Men det er selvfølgelig langt fra altid.

> Ikke hvis man kan få det gjort på garantien.......

Det er naturligvis rigtigt. Det er en underlig verden, at produkter så
hurtigt falder i værdi. Jeg gav kr. 30.000,- for min PowerBook for knap
fire år siden, og den er faktisk intet værd i en handel i dag. Jeg må
bare bruge den, så længe den opfylder mit behov. Hvis den pludselig går
i stykker, så er det ikke værd at ofre en reparation på den.

Der er nogle, der gør det, at de skifter computeren tit. Hvis man
sælger den efter et eller to år, kan man stadig få en del for den. En
iBook eller MacBook, som de hedder nu, er så billig, at den ikke kan nå
at tabe ret mange tusinde i pris. Samtidig sparer man at skulle købe
nye versioner af Mac OS X, da den nyeste version følger med computeren.
Endelig holder et batteri i en bærbar ofte kun to år, så den udgift
slipper man også for. Jeg er ikke selv god til at handle, men er man
det, så man kan få en god pris for sin computer, så lyder den
fremgangsmåde egentlig ret besnærende.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 14-08-06 06:22

Leif Neland <leif@neland.dk> wrote:

> Jo det er korrekt, men iflg hende så er alle de programmer hun har som er
> ret dyre ikke kompatible med OS 10.4, så en ny computer koster også for
> mange tusinde kr software.....ØV

Så kan man jo købe en brugt iBook. Sæt en købsannonce i et marked og se
hvad der kommer ind.

Fra : Leif Neland

Dato : 13-08-06 17:02

> [...]
> opgraderes, og
> hvor harddiske, strømforsyning, skærme etc. ofte er dyre.

Ja det er noget lort alt sammen. Nu har jeg haft 6 iBooks gennem 13 år. Der
dør alle inden for 3-4 år. Skal jeg købe en ny MAC eller skal jeg overgive
mig og købe en PC klon. Hvad er holbarheden på en PC laptop? Jeg er helt
spilttet ved tanken. Jeg har været en religiøs MAC bruger siden 1988 hvor
jeg købte min SE med 2 floppy drev og ingen harddrive.

MVH Mette (kæresten)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-08-06 18:09

Leif Neland wrote:

> [...]
> spilttet ved tanken. Jeg har været en religiøs MAC bruger siden 1988 hvor
> jeg købte min SE med 2 floppy drev og ingen harddrive.

PC latops er generelt meget ringere end iBooks, min søn forbrugte 3 stk.
på de 3 år hvor han gik på HTX, de var heldigvis købt med en udvidet
garantiforsikring, så der var konstant 1 eller 2 latops til reperation,
og reperationtiden var typisk fra 30 til 60 dage.

Den første PC latops vi købte var en HP, og på tre år var den til
reperation 7 gange, og sammenlagt tilbragte den mere end et år på værksted.

Det er transporten i en taske som er hård ved de bærebare computere, hvis
man har dem stående på et skrivebord, så er de stort set lige så holdbare
som de stationære computere...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-08-06 21:51

On Sun, 13 Aug 2006 19:09:10 +0200, Niels Riis Ebbesen wrote:

> PC latops er generelt meget ringere end iBooks,

Det passer ikke. På arbejdet har vi en del bærbare, der ikke er
personlige, dvs de bliver brugt af en masse forskellige personer, som ikke
har noget særligt tilhørsforhold til computeren.
Det holder de fint til.
Jeg har gennem tiderne haft fingrene i rigtigt mange bærbare, også
diverse Apple-bærbare, og jeg kan ikke se nogen signfikant forskel på
holdbarheden af Apples og diverse PC-fabrikanters.

> [...]
>
> Den første PC latops vi købte var en HP, og på tre år var den til
> reperation 7 gange, og sammenlagt tilbragte den mere end et år på værksted.

Det er ikke særligt meget at lave en statistik ud fra.

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-06 21:56

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
> garantiforsikring, så der var konstant 1 eller 2 latops til reperation,
> og reperationtiden var typisk fra 30 til 60 dage.

Nu har jeg haft en Del IBM laptops og de har (fandme) ikke været til at
slå ihjel og jeg har ikke været sød eller rar ved nogen af dem...

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-08-06 18:09

On 2006-08-13 18:02:21 +0200, "Leif Neland" <leif@neland.dk> said:

> [...]
> spilttet ved tanken. Jeg har været en religiøs MAC bruger siden 1988 hvor
> jeg købte min SE med 2 floppy drev og ingen harddrive.

Du har da godt nok været uheldig. En bærbar computer lever ofte et
hårdt liv. Den indeholder i virkeligheden noget meget følsom elektronik
og mekanik, der faktisk burde beskyttes mod slag og stød. Det er derfor
ikke ualmindeligt, at en bærbar computer ikke holder så længe. En iBook
skulle dog netop være lavet til at blive båret rundt og taget med i
tasken dagligt af f.eks. skoleelever.

Jeg tør ikke sige, om en pc laptop ville holde bedre. Der er nok også
forskelle fra mærke til mærke. Umiddelbart burde det ikke være
tilfældet. Apples bærbare bliver jo lavet af fabrikker i Østen, som
også laver pc'er. I dag er det også stort set de samme dele, der sidder
i. Måske skulle du acceptere, at med dit brug, holder en bærbar
computer ikke længere. Hvis du altid har den med i tasken, bliver den
udsat for langt mere end f.eks. min, der det meste af tiden står roligt
på et skrivebord og kun en gang imellem kommer ud af huset. Der er jo
også forskel på, om en cykel kører 2 eller 30 km hver dag. Måske er der
andre i gruppen, der har erfaringer med pc laptops holdbarhed.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 14-08-06 07:16

> . Der er jo
> også forskel på, om en cykel kører 2 eller 30 km hver dag. Måske er der
> andre i gruppen, der har erfaringer med pc laptops holdbarhed.

Ikke den store statistik, men: Min iBook døde efter 22 mdr.:
Logicboardet (HD'en gik allerede efter 2 mdr.)
Den var så godt som aldrig slukket, heller ikke under transport.
Transporten foregik i sleeve-agtig taske - i bil/tog. Jeg har endnu ikke
fundet en måde at have den på min liggecykel (kan ikke ha' den på
ryggen). Den har fået sine stød (jeg er lærer i Folkeskolen
Købte netop iBook, da den virkede stabil (til eksempel går de laptops vi
har på skolen (IBM) ofte i stykker bl.a. cd-skuffen, som kommer ud.

Nuværende MacBook Pro har da også en tre års tillægsforsikring, da
lærerlønnnen absolut ikke tillader indkøb af bærbar hvert andt år (at
jeg så, grundet serviceminded forhandler, ikke har givet en krone for
MBP'en m forsikring er en anden sag)

Hvad logicboard fejlen skyldes, aner jeg naturligvis ikke - det behøver
jo ikke være pga brugen....

Martin
--
MA @ 55.01.44N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

-- and don't forget to boogie

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 13-08-06 21:57

On Sun, 13 Aug 2006 18:02:21 +0200, Leif Neland wrote:

> Ja det er noget lort alt sammen. Nu har jeg haft 6 iBooks gennem 13 år. Der
> dør alle inden for 3-4 år.

Hvordan er de afgået ved døden?

> Skal jeg købe en ny MAC eller skal jeg overgive
> mig og købe en PC klon. Hvad er holbarheden på en PC laptop? Jeg er helt
> spilttet ved tanken.

Det kommer jo helt an på hvad du skal bruge din computer til. En 3-4 år
gammel bærbar er kedelig ligegyldigt hvem der har fremstillet den.

Fra : Mette Christensen

Dato : 14-08-06 06:15

> Hvordan er de afgået ved døden?

Alle de andre har udviklet et problem med at forbildelsen mellem computeren
og displayet er gået. Før i tiden var jeg meget fattig (dvs jeg arbejdede i
USA til en sulte løn) og havde ikke råd til den forlængede garanti, så når
det skete brugte man laptoppen som en "stand alone" med en extern monitor.
Derfor da jeg fik denne computer på et legat som betlate alt for mig har jeg
fået den forlængede garanti. Og det har kunnet betale sig. Faktisk er det
kun kassen som iBooken er pakken ind i der er original.. Al indmaden er
siftet over de sidste 2år!!!!!

> Det kommer jo helt an på hvad du skal bruge din computer til. En 3-4
> år gammel bærbar er kedelig ligegyldigt hvem der har fremstillet den.

Jeg bruger den til at skrive forsknings artikler. Altsa som et morderne
skrive/tegne/statistik redskab.

Mette

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-08-06 21:59

On Mon, 14 Aug 2006 07:14:37 +0200, Mette Christensen wrote:

> [...]
> det skete brugte man laptoppen som en "stand alone" med en extern monitor.

Du overvejede aldrig at bare få dem repareret? Man kan godt få
reservedele til iBook'er.

> [...]
> fået den forlængede garanti. Og det har kunnet betale sig. Faktisk er det
> kun kassen som iBooken er pakken ind i der er original.. Al indmaden er

Du har virkelig været heldig. Måske du burde overveje at få nogen andre
til at handle computer for dig, så du ikke får alle mandagsmodellerne

> Jeg bruger den til at skrive forsknings artikler. Altsa som et morderne
> skrive/tegne/statistik redskab.

Ok, det er jo ikke noget ser stiller vilde krav til hardwaren.