Lidt newbie-spørgsmål om de nye macbooks
Fra : Kenneth Straarup

Dato : 04-08-06 16:09

Hej,

Jeg går lidt og overvejer at skifte kærestens gamle 500mhz g3-ibog ud med en
af de nye x86 macbooks, men jeg er lidt blank på en del punkter, bl.a.:

- hvor mange x86-native (eller fat-binaries eller hvad det nu hedder) apps
er der egentlig efterhånden? Er man stadig nødt til at emulere en masse? Er
Tiger overhovedet x86 endnu?

- Hvor hurtig er ppc-emuleringen (sådan et groft slag på tasken)?

- Hvor hurtig er (i praksis) "intel core duo" i forhold til fx. de g4'ere i
ibook'sne? Er de egentlig 32bit? Jeg synes ikke jeg så noget hype for
64-bit på apples side, i hvet fald.

- Endelig. Er de et godt køb, og er det smart at købe nu, eller har Jobs i
sinde at reklamere for noget nyt, der sænker prisen på det gamle i
snarligste fremtid?

Mange tak,

-Kenneth Straarup.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 04-08-06 16:36

Kenneth Straarup <elendil@qeep.dk> wrote:

> - hvor mange x86-native (eller fat-binaries eller hvad det nu hedder) apps
> er der egentlig efterhånden? Er man stadig nødt til at emulere en masse? Er
> Tiger overhovedet x86 endnu?

Mange! Undtaget er bl.a. PhotoShop, som til besvarelse af dine andre
spørgsmål kører nogenlunde lige så hurtigt på min MacBook Pro 1.83/2GB
som på konens PowerBook G4 1.67/1.5 GB - hhv. sidste og næsten første
version af de to maskiner.

Ja Tiger + alle Apple's programmer er Universal - dvs. skrevet til både
PPC og Intel-processorerne. Her er min mere end dobbelt så hurtig som
konens ellers rappe maskine.

Mht at købe nu: Min fås til 13.325,- incl moms, da modellen er ude. Det
er Pro udgaven m bl.a. bedre grafikkort.
Ellers kan du se på MacBook, som begynder under 9000,- (8177 m edu-rabat
for elever, studerende og lærere/undervisere)
- køber du nu, ar du den nu, og kan glæde dig over den. Der kommer
alligevel altid en, som er hurtigere, kan mere og samtidigt billigere
senest et halvt år efter dit køb.....
venlig hilsen

Martin
--
MA @ 55.01.44N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

-- and don't forget to boogie

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 04-08-06 17:12

Kenneth Straarup <elendil@qeep.dk> wrote:

> Jeg går lidt og overvejer at skifte kærestens gamle 500mhz g3-ibog ud med en
> af de nye x86 macbooks, men jeg er lidt blank på en del punkter, bl.a.:

Jeg har en lignende tanke med min 600 mHz G3-iBog, så jeg kunne også
bruge svar på disse spørgsmål.

> - hvor mange x86-native (eller fat-binaries eller hvad det nu hedder) apps
> er der egentlig efterhånden? Er man stadig nødt til at emulere en masse?

Efterhånder temmeligt mange af de små-programmer, som vi normalt bruger.
Alle iApps og en del almindeligt shareware er. MacSOUP er! MS-Office er
ikke, men skulle køre fint emuleret. Adobes programmer er ikke, men dem
bruger jeg ikke alligevel. Jeg er i tvivl om de almindeligste
X11-programmer, men det burde være en smal sag at portere, så de er de
nok.

> Er Tiger overhovedet x86 endnu?

I princippet ja, men rygterne siger, at 10.5 "Leopard" bliver væsentligt
hurtigere på X86, så Tiger er nok ikke særligt godt optimeret til Intel.

> [...]
>
> - Hvor hurtig er (i praksis) "intel core duo" i forhold til fx. de g4'ere i
> ibook'sne? Er de egentlig 32bit? Jeg synes ikke jeg så noget hype for

De er vist ikke 64-bit. Og det betyder vist ikke særligt meget i praksis
medmindre man skal håndtere rigtigt meget RAM.

> - Endelig. Er de et godt køb, og er det smart at købe nu, eller har Jobs i
> sinde at reklamere for noget nyt, der sænker prisen på det gamle i
> snarligste fremtid?

I dag er der jo ikke særligt stor forskel på en MacBook og en MacBook
Pro, men rygter taler om en opgradering af MacBook Pro til Core 2
"Merom", og det kunne jo godt betyde et prisfald for MacBook. Forvent
dog ikke det store, for den er rimeligt prissat allerede.

Noget andet er, at 10.5 kommer i løbet af et halvt års tid, så hvis vi
kan vente så længe, så er der jo 1000 kr. at spare på en
systemopgradering.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Jesper

Dato : 06-08-06 07:44

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> I princippet ja, men rygterne siger, at 10.5 "Leopard" bliver væsentligt
> hurtigere på X86, så Tiger er nok ikke særligt godt optimeret til Intel.

Det der er problemet er systemkernen, Mach, den er, sammenlignet med den
slags systemkerne der sidder i Linux meget langsom. Sandsynligheden
taler for at systemkernen står foran en udskiftning i den næste version
af MacOS X.
--
Jesper
"Neither Jewish morality nor Jewish tradition can

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-08-06 09:27

On 2006-08-06 08:44:08 +0200, spambuster@users.toughguy.net (Jesper) said:

> [...]
> slags systemkerne der sidder i Linux meget langsom. Sandsynligheden
> taler for at systemkernen står foran en udskiftning i den næste version

Bliver det så i 10.5 eller først senere?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jesper

Dato : 06-08-06 10:44

> Bliver det så i 10.5 eller først senere?

Hvis Apple kender sin besøgelsestid, så bliver Mach kernen udskiftet med
en monolitisk kerne i 10.5. Apple har brug for alle de
konkurrencefordele de kan få når Windows Vista kommer.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-08-06 11:05

> Hvis Apple kender sin besøgelsestid, så bliver Mach kernen udskiftet med
> en monolitisk kerne i 10.5. Apple har brug for alle de
> konkurrencefordele de kan få når Windows Vista kommer.

Der er ikke meget micro kerne tilbage i den Mach implementering apple
pt anvender.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-08-06 11:04

> Bliver det så i 10.5 eller først senere?

Jeg tror ikke Apple pt står foran et skifte. Men Mach og in-out kit
vil sikkert få flere features i 10.5

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-08-06 09:30

> Det der er problemet er systemkernen, Mach, den er, sammenlignet med den
> slags systemkerne der sidder i Linux meget langsom.

"Meget" er et stærkt ord. Mach er langsommere til visse ting men har også
sine fordele i form af eks portabilitet og skalerbarhed. Derudover tvivler
jeg på at Apple vil lægge sine fremtid i hænderne på GNU.

> Sandsynligheden
> taler for at systemkernen står foran en udskiftning i den næste version
> af MacOS X.

Jeg vil tror du referer til spekulationer et muligt skifte til Linux
kernen som dem der cirkulerede på slashdot for en halvt års tid
siden. Jeg tvivler på at det vil ske.

Fra : Søren H. Wind

Dato : 04-08-06 18:14

"Kenneth Straarup" <elendil@qeep.dk> wrote in message

> - Endelig. Er de et godt køb, og er det smart at købe nu, eller har Jobs i
> sinde at reklamere for noget nyt, der sænker prisen på det gamle i
> snarligste fremtid?

Det gør han på mandag, kl. 10.00 lokaltid, kl. 19.00 dansk tid hvor han
holder sin Key Note speech til WWDC konferencen i Los Anderledes ! - sidder
med en finger på køb knappen på deres side, og venter bare på den skide tale
for at det ikke skal være løgn.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-08-06 13:56

Søren H. Wind <winddiesel@opz.dk> wrote:

> [...]
> med en finger på køb knappen på deres side, og venter bare på den skide tale

Du kommer til at vente længe. Der kommer ingen nye bærbare :)

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Kenneth Straarup

Dato : 06-08-06 16:30

Hej,

Jeg takker for alle svarene og ender nok med at bestille en macbook (alm.) i
morgen, mandag.

Jeg vil lige høre hvad den praktiske forskel på den almindelige og en pro
er. Så vidt jeg lige kan se er det gfx-kort og opløsning samt et mere
stilrent design (smagssag, selvfølgelig). Er der andet? Er byggekvaliteten
højere, hvis man kan sige sådan, eller hvad retfærdiggører den væsentligt
højere pris?

Med venlig hilsen,

-Kenneth Straarup.

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-08-06 05:29

On 2006-08-06 17:29:46 +0200, Kenneth Straarup <elendil@qeep.dk> said:

> [...]
> højere, hvis man kan sige sådan, eller hvad retfærdiggører den væsentligt

Det er jo svært at huske det hele. Du kan evt. selv pløje
specifikationerne igennem på Apple hjemmeside og finde de ting, der
betyder noget for dig. Ellers synes jeg da nok, grafikkortet rimeliggør
en hvis prisforskel. Så er kabinettet i aluminium, hvilket igen er
dyrere. Der er bagrundsbelyst tastatur. Der er to FireWire 400 porte og
FireWire 800 på MacBook Pro 17". Der er port til Express Card
udvidelseskort. Man kan vælge mellem mat eller blank skærm. Mulighed
for 100 GB harddisk på 7.200 omdr. pr. min. Det er sådan, hvad jeg lige
kan komme i tanker om. Personligt er det ikke noget, jeg har brug for,
så jeg ville nok nøjes med en MacBook og så evt. købe en ekstern skærm
til derhjemme.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster