Gammel iMac - HJÆLP!!
Fra : kaddier

Dato : 21-07-06 20:27

En ven køre stadig med OS 9 på sin iMac DV fordi han ikke kunne finde ud
af 10´eren (som han har parallel installeret). Nu ville han alligevel
lære det og jeg skulle hjælpe ham. Vi kom netop så langt at jeg fik
indstillet startsystemet til 10´eren (10.1) og genstartet. Det viste sig
så at han havde glemt det gamle brugernavn og kodeord!! Det findes der
jo råd for gennem tastaturet ved opstartning, - men nu viste der sig et
problem jeg aldrig har mødt før: iMac reagere nu ikke længere på
tastaturet ved opstartningen, og efter start nogen gange først når man
har trukket USB-stikket ud og sadt det ind igen.
Og dét betyder jo at der ingen muligheder er for at komme videre!!
Nu aner jeg ikke hvad jeg skal gøre!!
Da tastaturet fungerede udemærket lige før under 9´eren må man vel gå ud
fra at det er et software problem. Er der nogen der har hørt om det
før?!!
Den eneste løsning der nu falder mig ind er at pille HD´en ud, sætte
den over i et externt drev, slette den og installere et helt nyt system
( i så fald Tiger), og så putte den tilbage igen.
Men det er jo noget af et arbejde!! - og jeg kan ikke helt overskue om
iMac´en virkelig kommer tilrette med den nye disk.
Hvis der er nogen der kan råkke mig en hjælpende hånd, bliver jeg mere
end glad!!!
På forhånd tak!!
Hilsen Per : -)

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 21-07-06 23:48

kaddier <113@andersen.cc> wrote:

> [...]
> iMac´en virkelig kommer tilrette med den nye disk.
> Hvis der er nogen der kan råkke mig en hjælpende hånd, bliver jeg mere

Hej Per
Et par forslag så'n lidt med spredhagl i det blinde

Det kunne måske være tastaturet der ikke har det så godt. Hvis det er
lige så gammelt som iMac'en... Prøv med et andet tastatur (hvis du har
et).

Hvis du gerne vil lægge system 10 ind hvorfor så ikke 10.4 istedet for
10.1?

Hvis du starter op på en system 10 cd kan du i hjælpeprogrammer vælge at
nulstille kodeordet... Det kunne man også prøve.

Hvor meget ram er der i iMac'en?

Jeg har netop lagt 10.4 ind på min mors gamle iMacDV 400MHz G3 processor
med 384 Mb ram det kører fint til word og web...

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : kaddier

Dato : 22-07-06 06:08

Hej Nicolai

Tak for svar!!

> [...]
>
> Det kunne måske være tastaturet der ikke har det så godt. Hvis det er
> lige så gammelt som iMac'en... Prøv med et andet tastatur (hvis du har

Jeg har test med et andet tastatur som jeg er sikker på er i orden, men
problemet bliver, så det kan ikke være tastaturet.

> Hvis du gerne vil lægge system 10 ind hvorfor så ikke 10.4 istedet for
> 10.1?

Ja, det har jeg tænkt mig!

> Hvis du starter op på en system 10 cd kan du i hjælpeprogrammer vælge at
> nulstille kodeordet... Det kunne man også prøve.

Problemet er at det er umuligt at starte op fra CD´en når man ikke kan
bruge tastaturet / tastenkombination under opstartningen. Eller findes
der en Tastatur uafhængige mulighed?

> Hvor meget ram er der i iMac'en?

128 MB. Det burde vel gå, også selv om det ikke er helt idelt!

> Jeg har netop lagt 10.4 ind på min mors gamle iMacDV 400MHz G3 processor
> med 384 Mb ram det kører fint til word og web...

Jeg har også seln en iMac DV 400MHz og 10.4 køge helt ok.
Men på min véd jeg at jeg lavede en Firmware update på et tidspunkt, og
et spørgsmål er om det er nødvendigt for at køre 10.4.?

Tak og hilsen Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-07-06 11:06

Hej Per

kaddier wrote:

> Jeg har test med et andet tastatur som jeg er sikker på er i orden, men
> problemet bliver, så det kan ikke være tastaturet.

Hm, lyder godt nok ikke sådan. Prøv at tage den helt fra lysnettet, sæt
så tastaturet på igen, sæt en bootbar system CD i, - der er et lille
hul, så du kan åbne drevet uden strøm ved at skubbe en udrettet
papirklips ind, - og sæt den til strøm og tænd for den og hold 'C'
tasten nede _hele tiden_ indtil du ser opstartsbjælken bevæge sig. -
Gælder for både OS 9.x og 10.x.

> Problemet er at det er umuligt at starte op fra CD´en når man ikke kan
> bruge tastaturet / tastenkombination under opstartningen. Eller findes
> der en Tastatur uafhængige mulighed?

iMac'en står jo i en form for stand-by, så der hele tiden er strøm på
kredsløbet. Det kan godt være det, der blokerer. Derfor skal du have den
helt væk fra lysnettet, før du igen sætter tastatur til.

> 128 MB. Det burde vel gå, også selv om det ikke er helt idelt!

Til OS 9.x og 10.1.x ja, men dælme ikke til hverken 10.3.x eller 10.4.x.
Du bør have mindst yderligere 256mb i den - helst, så du i alt kommer op
på 512mb, - ellers vil den blive dræbende langsom...

Men en anden ting, du kunne prøve, er at sætte den i netværk via
ethernet med fx. din egen DV og tænde din egen først, og når den er
klar, - derefter tænder du din vens DV. Hvis den så kommer op på
skrivebordet som en ekstern disk, så kan du komme ind og evt. helt
slette hele OS X 10.1, hvorefter den højst sandsynlig vil kunne boote
selv på den også installerede OS 9.x.

Nu kender jeg ikke meget til 10.1, men hvis det bare er på samme måde
som 10.2/3/4, så kan der måske blive et problem, hvis du vil slette
systemet ved, at du ikke har 'skrive' tilladelser. Marker så 'disken'
(din vends DV) på skrivebordet og brug COM+I og gå ned under
brugerrettigheder og ændre til både 'læse/skrive'... Om ikke andet, vil
du ihvertfald så kunne kopiere hans væsentlige data over på din egen og
så slette hans HD helt og så installere et helt friskt system direkte
fra hans CD drev...

Sæt så installer CD'en i hans drev, før du lukker begge ned. Tag
ethernetkablet fra. Tænd hans maskine - med tastatur sat til, og den vil
tvangsstarte på installer CD'en og du kan nu installere fra grunden.
Tastaturet skulle nu meget gerne virke.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 22-07-06 12:29

> [...]

> Problemet er at det er umuligt at starte op fra CD´en når man ikke kan
> bruge tastaturet / tastenkombination under opstartningen. Eller findes

Hvis du kan starte maskinen er der 2 muligheder... Indsæt system cd'en
og start installationen. Så genstarter maskinen med cd'en som startdisk.
Du kan også vælge cd'en som startdisk i kontrolpanelet.

> 128 MB. Det burde vel gå, også selv om det ikke er helt idelt!

128 Mb er for lidt! Det bliver ikke nogen særlig rar oplevelse.
Mindstekravet til 10.4 er iøvrigt 256Mb.

> Jeg har også seln en iMac DV 400MHz og 10.4 køge helt ok.
> Men på min véd jeg at jeg lavede en Firmware update på et tidspunkt, og
> et spørgsmål er om det er nødvendigt for at køre 10.4.?

Firmware opdateringer kan man nok ikke komme uden om. Mener at iMac selv
brokker sig hvis firmwaren ikke er opdateret.

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Michael Holm

Dato : 27-07-06 16:15

Nicolai Brandt <spam@nicolaibrandt.dk> wrote:

> Firmware opdateringer kan man nok ikke komme uden om. Mener at iMac selv
> brokker sig hvis firmwaren ikke er opdateret.

Har "leget" en del med ældre iMac'e og OS X - firmware et et must!

De gamle iMac'er brokker sig ikke, de opfører sig blot underligt hvis
man ikke har opdateret firmware, før man installere OS X - så når du får
hul igennem. så installere os 9 - og find firmwaren til lige netop din
model - installer og derefter OS X.

(selvfølgelig med mere ram i end de 128

--
Michael Holm - ichat: kiaikido [at] mac.com
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-07-06 09:20

kaddier <113@andersen.cc> wrote:

> Jeg har test med et andet tastatur som jeg er sikker på er i orden, men
> problemet bliver, så det kan ikke være tastaturet.

Hvilket tatstaure er der tale om? De er muligvis for nye til 10.1 og
den gamle mac.

> Problemet er at det er umuligt at starte op fra CD´en når man ikke kan
> bruge tastaturet / tastenkombination under opstartningen. Eller findes
> der en Tastatur uafhængige mulighed?

Har du prøvet at holde ALT nede?

> 128 MB. Det burde vel gå, også selv om det ikke er helt idelt!

Glem alt om Mac OS 10.1 med 128MB ram. Windows XP er heller ikke sjovt
med 16MB ram.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 24-07-06 15:44

> Glem alt om Mac OS 10.1 med 128MB ram.

Ja, og glem alt om OS 10.1. Selv synes jeg ikke OSX er anbefalelsesværdigt
før version 3 - altså OS 10.3.

Med dagens RAM priser, og med alle de 128MB og 256MB RAM stænger, som ligger
i folks skuffer, når de opgraderer til 512/1024MB, er det let at finde
ekstra RAM billigt.

mvh. Mikael Kern

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-07-06 22:38

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Ja, og glem alt om OS 10.1. Selv synes jeg ikke OSX er anbefalelsesværdigt
> før version 3 - altså OS 10.3.

10.2 er bestemt også brugbart. 10.1 duer ikke rigtigt.