mac er blevet langsom - hvad nu?
Fra : TK

Dato : 15-07-06 16:35

Vi huset har vi en stationær mac, der har kørt fint i årevis, men på det
seneste er den blevet umanerlig langsom. Langsom til at åbne og lukke
programmer, til at skifte mellem programmer, langsom til at printe etc.
Den kører, og den gør det, den skal, men det går alt for langsomt.

Jeg selv har mest forstand på pc'er og ved ikke rigtig, hvor jeg skal
begynde fejlsøgningen.

Hvad modellen hedder, er jeg ikke helt sikker på. Den blev købt, da Mac
lancerede modellerne med den halvkugleformede underdel - vi købte
mellemstørrelsen.

Der er Mac OS X på den - Version 10.3.9. Den fortæller, der har 700 MHz
PowerPC G4 processor. og 256 MB SDRAM.
Ledig harddisk er der nok af - kapaciteten er på 38,15 GB og godt 30 er
tilgængelig.

Browser er Safari 1.3.2

Der er ikke virussoftware på den, der er heller ikke antispyware-software på
den. Hvis det var en pc, ville jeg nok starte dér, men erfaringen er vel, at
problemet ikke er særligt stort på mac - eller hva?

Jeg søger gode råd til, hvor man starter for at finde ud af, om det er
noget, jeg selv kan gøre noget ved?

vh. Tommy

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-07-06 16:49

TK skrev:

> Jeg søger gode råd til, hvor man starter for at finde ud af, om
> det er noget, jeg selv kan gøre noget ved?

Jeg ville nok starte med at trykke Æble + Shift + U (som åbner mappen
Hjælpeprogrammer) og så åbne aktivitetsovervågning for at undersøge
hvilken proces, der sluger flest CPU-ressourcer.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jesper

Dato : 15-07-06 19:35

TK <nogen@noget.dk> wrote:

> [...]
> problemet ikke er særligt stort på mac - eller hva?
>
> Jeg søger gode råd til, hvor man starter for at finde ud af, om det er

Start op på din systemcd og reparér harddisk og disktilladelser med
Diskværktøj.
--
Jesper
"Neither Jewish morality nor Jewish tradition can

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-07-06 07:30

> Start op på din systemcd og reparér harddisk og disktilladelser med
> Diskværktøj.

Rettigheder har næppe nogen inflydelse på hastigheden.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-07-06 07:35

TK <nogen@noget.dk> wrote:

> Jeg s?ger gode r?d til, hvor man starter for at finde ud af, om det er
> noget, jeg selv kan g?re noget ved?

> vh. Tommy

1. du har meget lidt ram i den, du oplever sikkert at den swapper.
2. Hvis den har stået uberørt siden den blev købt kunne det være at
den trængte til at få slettet diverse cache filer.
3. tjek om en eller flere processer bruger uforholdsvis meget cpu tid
4. tjek system.log og console.log for evt. i/o error samt om den
forsøger at slå en adresse op som den ikke kan få fat i.

Fra : TK

Dato : 26-07-06 18:50

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse

> 1. du har meget lidt ram i den, du oplever sikkert at den swapper.
> 2. Hvis den har stået uberørt siden den blev købt kunne det være at
> den trængte til at få slettet diverse cache filer.

Tak for svar - hvor gør man det? Hvor ligger de?
vh. Tommy

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-07-06 21:38

TK <nogen@noget.dk> wrote:

> "Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for svar - hvor g?r man det? Hvor ligger de?

i de respektive *Library/Caches mapper.

Fra : TK

Dato : 26-07-06 18:51