Intel - Nutid og fremtid
Fra : RoJo

Dato : 11-07-06 17:36

Hej allesammen

Håber der er nogle, der er en del mere opdaterede end dem jeg ellers har
spurgt.

Jeg har en Imac G5, som jeg er mægtig glad for... denne er fra før intels
indblanding.

Jeg er ivrig bruger af Adobes programmer, som kører glimrende på min
maskine.

Jeg er begyndt at lege lidt med tanken om, at anskaffe en bærebar mac, og
her er jeg ret meget i tvivl om hvad jeg skal gøre, så hermed nogle
spørgsmål:

Hvis jeg køber en Macbook: Kører adobes programmer så langsommere end hvis
jeg køber en Ibook?

Hvis jeg køber en Ibook: Kan jeg så ikke køre Creative Suite 3 herpå når den
nu kommer til næste år?
(Bliver jo ret dyrt, hvis jeg både skal skifte Imac og Ibook ud til den tid)

Og et lille tillægsspørgsmål: Får vi nu vira på vores macs?

Hvad ved i? Hvad synes i er smartest? Nogle råd?

På forhånd tak

Mvh RoJo

Fra : Bruno

Dato : 11-07-06 22:02

RoJo wrote:
> [...]
> spørgsmål:
>
> Hvis jeg køber en Macbook: Kører adobes programmer så langsommere end hvis

Næppe. En iBook har en G4 processor, ligesom den gamle Mac Mini, og jeg
er ret sikker på de sammenligninger af ny og gamle Mini viser den nye
vinder - selv med gamel software.

> Hvis jeg køber en Ibook: Kan jeg så ikke køre Creative Suite 3 herpå når den
> nu kommer til næste år?
> (Bliver jo ret dyrt, hvis jeg både skal skifte Imac og Ibook ud til den tid)

Mon dog ikke, men vil du være sikker må du nok spørge producenten.

> Og et lille tillægsspørgsmål: Får vi nu vira på vores macs?

Ikke mere end ellers, medmindre dui altså kører Windows for så er Mac'en
en PC.

> Hvad ved i? Hvad synes i er smartest? Nogle råd?

Glem iBook og MacBook er nok heller ikke ideel! Til de store programmer
bør du kigge på MacBook Pro, den kan vist tage mere ram og det vil gøre
en forskel.

Mvh

Bruno

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-07-06 22:50

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> Til de store programmer
> bør du kigge på MacBook Pro, den kan vist tage mere ram og det vil gøre
> en forskel.

Alle de nuværende intel mac'er kan kun tage 2GB ram.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 12-07-06 09:17

> Alle de nuværende intel mac'er kan kun tage 2GB ram.

Alle IntelMacs har 2 slots.

Der er folk som siger at de kører med 4 GB i deres iMac.

Mere i denne tråd (og i links fra den):
<http://episteme.arstechnica.com/eve/forums/a/tpc/f/8300945231/m/7190004
69731>

Fra : Jesper

Dato : 12-07-06 12:17

RoJo <Geckodk@fjerndettehotmail.com> wrote:

> [...]
> spørgsmål:
>
> Hvis jeg køber en Macbook: Kører adobes programmer så langsommere end hvis

Næppe, ibook er ikke særligt hurtig og dertil kommer at MacBook har
bedre grafikkort (selvom det ikke er et rigtigt grafikkort, men et intel
chipset).

> Hvis jeg køber en Ibook: Kan jeg så ikke køre Creative Suite 3 herpå når den
> nu kommer til næste år?
> (Bliver jo ret dyrt, hvis jeg både skal skifte Imac og Ibook ud til den tid)

Den bliver uden tvivl lavet som Universal Binary version, da der er alt
for stor en del af installationsbasen der er på PPC i dag til at de blot
vil kunne skippe platformen når CS 3 kommer. Til gengæld kan det godt
være at CS 4 ikke kommer til PPC

> Og et lille tillægsspørgsmål: Får vi nu vira på vores macs?

Det er der intetsomhelst der tyder på og for livrem og sele folket er
der da også en Norton Antivirus ude i universal binary version. (skal
vistnok opdateres via LiveOpdate til nyeste version der er UB).

> Hvad ved i? Hvad synes i er smartest? Nogle råd?
>
> På forhånd tak
>
> Mvh RoJo

Er det noget du bruger professionelt?

Hvis ja, så køb en MacBook Pro, da den har bedre grafikkort, større
skærmopløsning med en 100 GB 7200 RPM disk i og 2 GB (sidstnævte kan
nemt selv installeres, førstnævnte er mere omstændigt, der findes dog en
billedebeskrivelse af hvordan man gør på http://www.ifixit.com/.

Indtil videre er MB og MBP begrænset til 2 GB RAM, men mon ikke der
kommer 2 GB klodser på et tidspunkt?
--
Jesper
The saw is family!

Fra : RoJo

Dato : 12-07-06 13:06

Hej Jesper

Tak for dit svar

> Næppe, ibook er ikke særligt hurtig og dertil kommer at MacBook har
> bedre grafikkort (selvom det ikke er et rigtigt grafikkort, men et intel
> chipset).

Også de små MacBook?

> [...]
> for stor en del af installationsbasen der er på PPC i dag til at de blot
> vil kunne skippe platformen når CS 3 kommer. Til gengæld kan det godt

Hmmm - det er så først om 2-3 år det bliver et problem

> Er det noget du bruger professionelt?

Ja, det er professionelt - men jeg har min iMac... dog vil det nogle gange
være rart at kunne slæbe en maskine med rundt og lave lidt hvis jeg er
udenbys.

> [...]
> billedebeskrivelse af hvordan man gør på http://www.ifixit.com/.
>
> Indtil videre er MB og MBP begrænset til 2 GB RAM, men mon ikke der

Da det ikke er som primær arbejdsstation, så synes jeg lidt det er en
motherf***** maskine både økonomisk og fysisk størrelse

Og så er der jo lige det der med at den hvide er pænest

Så mit valg ligger mellem hvid iBook og hvid MacBook - hvad får jeg mest ud
af de næste 2 år? - en iBook er jo billigere

Mvh RoJo

Fra : Jesper

Dato : 12-07-06 13:25

RoJo <Geckodk@fjerndettehotmail.com> wrote:

> Hej Jesper
>
> Tak for dit svar

> Også de små MacBook?

Det er MacBook der har chipsettet fra intel, MacBook Pro har et rigtigt
grafikkort.

> Hmmm - det er så først om 2-3 år det bliver et problem

Javel , men hvis du lige har købt en PowerMac, så kan du risikere at
skulle udskifte den om 2 år, i hvertfald hvis du vil køre CS 4.

> [...]
>

> Så mit valg ligger mellem hvid iBook og hvid MacBook - hvad får jeg mest ud
> af de næste 2 år? - en iBook er jo billigere

Hvor meget professionelt grafik kan man lave på 1024 x 768 pixels?
--
Jesper
The saw is family!

Fra : RoJo

Dato : 12-07-06 13:34

On 12/07/06 14:24, in article
1hid904.1u4s1sn1i9zgdN%spambuster@users.toughguy.net, "Jesper"
<spambuster@users.toughguy.net> wrote:

> Det er MacBook der har chipsettet fra intel, MacBook Pro har et rigtigt
> grafikkort.

Oki, så er jeg med

> Javel , men hvis du lige har købt en PowerMac, så kan du risikere at
> skulle udskifte den om 2 år, i hvertfald hvis du vil køre CS 4.

Købte den jeg har for 1 1/2 år siden - så den er klar til at blive skiftet
inden den tid.

> Hvor meget professionelt grafik kan man lave på 1024 x 768 pixels?

Der kan man da lave meget... Det er self. en del anderledes at arbejde med.
Men til logodesign og andre illustrationer, så er det ikke så slemt.

Ellers kan man vel altid koble den på en større skærm... eller hva?

Mvh RoJo

Fra : Mikkel Westh [2740]

Dato : 13-07-06 09:03

> [...]

> spørgsmål:
>
> Hvis jeg køber en Macbook: Kører adobes programmer så langsommere end hvis

Nej, absolut ikke. Selv under Rosetta (som gør at du kan afvilke
PowerPC-programmer på din MacIntel) er en Macbook noget hurtigere end en
iBook. Kører selv kun Photoshop Elements, da CS2 er overkill til mit
forbrug, men jeg har testet CS2, og det kørte i mine øjne helt
acceptabelt.

> Hvis jeg køber en Ibook: Kan jeg så ikke køre Creative Suite 3 herpå når den
> nu kommer til næste år?
> (Bliver jo ret dyrt, hvis jeg både skal skifte Imac og Ibook ud til den tid)

Det skulle undre mig, hvis de ikke laver den Universal Binary, altså så
den kan køre på både PowerPC og Intel. Der går vist et par år endnu, før
udviklingen til PowerPC stopper helt.

> Og et lille tillægsspørgsmål: Får vi nu vira på vores macs?

Nej.

> Hvad ved i? Hvad synes i er smartest? Nogle råd?

Som mange andre siger, så bør man købe computer når man har brug for
det, og ikke vente på en ny model. Ville selv ikke tøve et øjeblik med
at købe en Macbook. Har selv en sort Macbook som supplement til min Mac
mini, og jeg er enormt glad for den. En gennemført lækker maskine.

Der er i mine øjne ingen grund til at købe en iBook, når man nu kan få
en Macbook for så få ekstra penge (differencen op til 8600).

--
Mvh. Mikkel Westh
Ved direkte mail - fjern fælden.

Fra : RoJo

Dato : 13-07-06 10:35

On 13/07/06 10:02, in article
1hibztv.fnqgndydsrh6N%mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com, "Mikkel Westh [2740]"
<mikkelw@MUSEFAELDEgmail.com> wrote:

> [...]
> iBook. Kører selv kun Photoshop Elements, da CS2 er overkill til mit
> forbrug, men jeg har testet CS2, og det kørte i mine øjne helt

Følger rosetta med maskinen?
Er det noget der starter op af sig selv når man prøver at åbne programmet?

> [...]
>
> Der er i mine øjne ingen grund til at købe en iBook, når man nu kan få
> en Macbook for så få ekstra penge (differencen op til 8600).

Hvad med den lille skærm - er den fin nok at arbejde på?
Hvis man kobler den til en ekstern skærm, så kan man vel godt sætte
opløsningen op... ikke?

(Tror jeg køber en MacBook i dag)

Mvh RoJo

Fra : Karl Antz

Dato : 13-07-06 11:15

> Følger rosetta med maskinen?
> Er det noget der starter op af sig selv når man prøver at åbne programmet?

Rosetta er den del af selve systemet der får PowerPC-programmer til at
køre på Intel-Mac'er. Uden den ville Intel-Mac'er - i al fald lige pt -
ikke være meget bevendt. Så ja - det følger med maskinen, og det starter
automatisk op når du starter et PowerPC-program - uden at du lægger
mærke til nogetsomhelst.

Afhængig af programtype kører emuleringen - for det er det det drejer
sig om - hurtigere eller langsommere. Microsofts Officepakke kører fx så
godt som med samme hastigjed, mens tunge grafiske programmer kører lidt
langsommere end de ville køre på en PowerPC-Mac med samme hastighed.

Men som andre har konstateret, så vil selv grafiske programmer køre
hurtigere på en MacBook med Rosetta-emulering end på en native
PowerPC-iBook.

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : RoJo

Dato : 13-07-06 11:23

On 13/07/06 12:14, in article 1hiexqv.1mz2tixzpjy2N%karl@antz.dk, "Karl
Antz" <karl@antz.dk> wrote:

> [...]
>
> Men som andre har konstateret, så vil selv grafiske programmer køre
> hurtigere på en MacBook med Rosetta-emulering end på en native

Cool - inden jeg lige løber ned og køber dem, så bliver jeg nødt til at have
svar på om opløsningen kan sættes op, hvis jeg tilslutter en ekstern skærm??

Mvh RoJo

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-07-06 14:16

RoJo <Geckodk@fjerndettehotmail.com> wrote:

> Cool - inden jeg lige løber ned og køber dem, så bliver jeg nødt til at have
> svar på om opløsningen kan sættes op, hvis jeg tilslutter en ekstern skærm??

Det kan den. Du kan endda bruge den indbyggede skærm og en ekstern skærm
samtidigt som en stor arbejdsplads.

Du kan læse specs her:

http://www.apple.com/dk/macbook/specs.html

.... og som Apple bl.a. skriver:

"Udvidet skrivebord og skærmdublering: Understøtter samtidig fuld
originalopløsning på den indbyggede skærm og op til 1920 x 1200 punkter
på en ekstern skærm - begge med millioner af farver"

--
Mvh Martin

Fra : RoJo

Dato : 13-07-06 14:22

On 13/07/06 15:15, in article 1hif67x.mdjfrvaexn0mN%spam@talentmedia.dk,
"Martin Bredthauer" <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> originalopløsning på den indbyggede skærm og op til 1920 x 1200 punkter
> på en ekstern skærm - begge med millioner af farver"

Lækkert... tak - Så render jeg afsted efter én

Mvh RoJo

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-07-06 15:05

spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) writes:

> "Udvidet skrivebord og skærmdublering: Understøtter samtidig fuld
> originalopløsning på den indbyggede skærm og op til 1920 x 1200 punkter
> på en ekstern skærm - begge med millioner af farver"

Fra min tid på OS X kan jeg sige at det fungerer fint -
sammenligneligt med samme funktionalitet i XP.