OS X 10.4.7 problemer
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-07-06 12:29

Efter opgradering til 10.4.7 har jeg fået en del småproblemer med den
startdisk, hvor systemet ligger.

Systemet starter som lyn og torden og alt går i princippet, som det skal...

MEN - Såsnart jeg har åbnet et Finder vindue, går der ca. 15 sek. så
lukker alle Finder vinduer igen. - Der kommer lige som et sort blink hen
over skærmen før vinduerne lukker, - som om der er en eller anden
baggrundsproces, der starter og lukker vinduerne.

Er der åbne programmer som fx. tekstbehandling eller musik, så bliver
disse automatisk smidt i baggrund og gjort inaktive, og Finder kommer i
forgrund.

Jeg er 99,99% sikker på, jeg har buld #235, som skal være den korrekte
til non-IntelMacs. Der florerer også en build #2135 (svjh. nummeret),
som angiveligt skulle være til non-IntelMacs, men som er en mellemting.
Det er IKKE samme build som den opdatering, der kan hentes og som hedder
OS X '10.4.7 Update / Combo update for Intel based Macs'.

Nogen idéer om, hvordan fejlen kan fixes uden en reinstallation?

mvh. Erik Richard
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-07-06 13:02

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> [...]
> over skærmen før vinduerne lukker, - som om der er en eller anden
> baggrundsproces, der starter og lukker vinduerne.

Det lyder næsten som om en tast sidder fast. Kan du slet ikke holde
nogen Finder-vinduer åbne? Lukker de med det samme?

> Er der åbne programmer som fx. tekstbehandling eller musik, så bliver
> disse automatisk smidt i baggrund og gjort inaktive, og Finder kommer i
> forgrund.

Sker det også når du prøver at åbne et Finder-vindue? Så er Finder vel
allerede i forgrunden?

> [...]
> Det er IKKE samme build som den opdatering, der kan hentes og som hedder
> OS X '10.4.7 Update / Combo update for Intel based Macs'.

Den nuværende build hedder 8J135. Hvis du kun henter opdateringer fra
Apple er det med garanti også den du har.

Hvis du har et program til at tømme caches, så ville jeg prøve at køre
det. Ellers ville jeg også prøve at starte med Shift nede for at undgå
at starte evt. startemner, det kunne være et eller andet program der
bliver indlæst i starten.

> Nogen idéer om, hvordan fejlen kan fixes uden en reinstallation?

Det burde under ingen omstændigheder være nødvendigt. Det værste der
kan ske, er at man skal oprette en ny bruger, men jeg tror ikke det
kommer så langt ud.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-07-06 15:02

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Det lyder næsten som om en tast sidder fast. Kan du slet ikke holde
> nogen Finder-vinduer åbne? Lukker de med det samme?

Det er det ikke. Det er kun på OS X 10.4.7, og det er først kommet efter
opdatering til 10.4.7.

Jeg bruger samme tastatur. - Jeg har 10.3.9 på én partition og 10.4.7 på
en anden - på hver sin disk. - Jeg har to diske i maskinen.

> Sker det også når du prøver at åbne et Finder-vindue? Så er Finder vel
> allerede i forgrunden?

Ja. - Fx. når der ingen vinduer er åbne overhovedet, og jeg så klikker
på min disk 'Macintosh HD 801', åbner den selvfølgelig og jeg kan så
navigere videre til andre vinduer og de andre diske/partitioner. Efter
ca. 15 sek. lukker alle åbne vinduer og skrivebordet er igen fremme med
Finder i forgrund.

Hvis jeg så åbner fx. NisusWriter Express eller MarinerWrite, går der
ca. 15 sek. og programmet går i baggrund og Finder i Front. - Dvs., at
jeg så skal klikke et eller andet sted i det åbne tekstdokument for at
kunne skrive videre. - Så går der igen ca. 15 sek. og programmet går
igen i baggrund og Finder i front. - Og jeg skal gentage processen med
at klikke i dokumentet for at kunne skrive videre.

> Den nuværende build hedder 8J135. Hvis du kun henter opdateringer fra
> Apple er det med garanti også den du har.

Dér var det rigtige nummer, men der er som sagt _to_ builds, der begge
vilkårligt bliver downloadede. Det andet fandt jeg lige i en mail fra
vores Nisus gruppe, hvor problemet kom op første gang. Den build har
nummerrret 8J2135.

Ud fra tråden i NW gruppen ser det ud til, at problemerne ligger i
forbindelse med noget 'LaunchServiceLibxxx' (x står for forskellige
numre) og i noget 'sha1' og 'sha1_ssl', men der er ikke kommet nogen
løsning på problemet til systemer, der arbejder med skandinaviske sprog
som basis, - kun til de asiatiske.

Problemet ytrer sig også, hvis man bruger klassiske programmer i OS 9
Classic eller i 'classic mode', så kan man fx. ikke åbne tekstfiler, der
er lavet under et OS 9.x program. - Jeg bruger normalt ikke OS 9 startet
under OS X men booter derimod i OS 9.x... - Problemet er 'vedvarende'
(persistant with use of classic apps in OS 9.x booted in OS X or OS 9
run in classic mode, citat fra et indlæg).

Et andet citat - 'Finder always brings itself to foreground after a
short time', 'windows are closing automatically' osv.. Altså samme fejl,
som jeg har beskrevet.

> [...]
> det. Ellers ville jeg også prøve at starte med Shift nede for at undgå
> at starte evt. startemner, det kunne være et eller andet program der

Jeg har kørt MainMenu 1.5.5 og lavet 'Deep clean' på alle cache filer.
Jeg har også slettet nogle mindre værktøjer som fx. 'MoreClocks',
'DockDisks', 'iCan' + et par stykker mere, der ikke er opd. til OS X
10.4, men som hidtil ikke har lavet knuder. Det har ikke hjulpet.

> Det burde under ingen omstændigheder være nødvendigt. Det værste der
> kan ske, er at man skal oprette en ny bruger, men jeg tror ikke det
> kommer så langt ud.

Tja, eller vente til Appple har fået styr på, hvilke updates, der
egentlig skal ligge til PPC og Intels... - Det er ihvertfald ikke så
smart, at der florerer to forskellige builds...

Jeg har heller ikke den store lyst til at begynde at rode i
'LaunchServicesLib' og de tilhørende mappers indhold, når der i og for
sig ikke er en løsning til andet end asiatiske sprog, der er sikker på
at virke.

Og så må jeg jo 'nøjes' med at bruge 10.3.9 til de store opgaver og kun
bruge 10.4.x til tests, indtil der kommer en ny update...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-07-06 23:40

> [...]

> Jeg bruger samme tastatur. - Jeg har 10.3.9 på én partition og 10.4.7 på
> en anden - på hver sin disk. - Jeg har to diske i maskinen.

Det lyder heller ikke som det, nu hvor jeg læser dette indlæg.

> [...]
> igen i baggrund og Finder i front. - Og jeg skal gentage processen med
> at klikke i dokumentet for at kunne skrive videre.

Det lyder helt klart som om, at du har installeret noget der får
Finder til at gå ned. Hvis du har installeret nogen haxies, menuemner
eller lignende udvidelser til Finder, så kunne det kunne det være
problemet. Forsvinder dine ikoner også fra skrivebordet i det øjeblik
at vinduerne forsvinder, og kommer igen med vinduerne? Hvis det er
tilfældet er det Finder der afslutter.

Jeg ville prøve at oprette en ny bruger og se om problemet også er
her. Hvis det ikke er der, så er det noget software du har installet
under din nuværende bruger der konflikter med 10.4.7.

Prøv evt. at nuke com.apple.finder.plist i Bibliotek/Preferences i din
brugermappe.

> [...]
> vilkårligt bliver downloadede. Det andet fandt jeg lige i en mail fra
> vores Nisus gruppe, hvor problemet kom op første gang. Den build har

Jeg tvivler ærligt talt på, at Apple roder rundt i deres builds og
sender de forkerte ud. De har revideret 10.4.7 opdateringen til
Intel-maskiner, men det har ikke noget med dine problemer at gøre.

> [...]
> numre) og i noget 'sha1' og 'sha1_ssl', men der er ikke kommet nogen
> løsning på problemet til systemer, der arbejder med skandinaviske sprog

sha1 er noget til ssh og har intet med det at gøre.
Der er ikke noget der hedder LaunchServicesLib.

> [...]
>
> Og så må jeg jo 'nøjes' med at bruge 10.3.9 til de store opgaver og kun
> bruge 10.4.x til tests, indtil der kommer en ny update...

Prøv at lave lidt problemløsning som forklare ovenstående. Det er
garanteret ikke så svært at løse, bare du lige forsøger.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-07-06 03:37

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> Finder til at gå ned. Hvis du har installeret nogen haxies, menuemner
> eller lignende udvidelser til Finder, så kunne det kunne det være

Jeg har ikke installeret noget efter, jeg har opdateret til 10.4.7 -
udover en shapeshifter theme, som jeg slettede igen, da den ikke var så
pæn i virkeligheden som snapshot'en viste. - Og så har jeg slettet et
par ting, som tidl. har givet lidt problemer, men de var til at leve
med. - Det gjlat fx. 'DockDisks, der viser HD ikonerne i dock.
'DockDisks' kører fint under 10.3.x, men 'hakker' noget i det på 10.4,
så derfor har jeg slettet den helt. - Desuden har jeg også slettet
ClamXAV 1.0.3h og iCan, - den kunne godt 'hænge' i opstart, så boottiden
blev forlænget med op til ca. 1 min.. De tilhørende prefs filer er
selvfølgelig også slettede.

> Forsvinder dine ikoner også fra skrivebordet i det øjeblik at
> vinduerne forsvinder, og kommer igen med vinduerne? Hvis det er
> tilfældet er det Finder der afslutter.

Nej, ikonerne forbliver på skrivebordet.

> Jeg ville prøve at oprette en ny bruger og se om problemet også er
> her. Hvis det ikke er der, så er det noget software du har installet
> under din nuværende bruger der konflikter med 10.4.7.

Hm, - det véd jeg fra andre med samme problemer, ikke hjælper. Det var
det første, der blev foreslået af en rimelig skrap japaner på vores
Nisus liste...

Det eneste, jeg direkte har installeret efter opdatering til 10.4.7 er
den nyeste NeoOffice 2.0a4 samt opdateret MainMenu fra ver. 1.5.4 til
1.5.5. - 1.5.4 er inkompatibel med 10.4.7.

> Prøv evt. at nuke com.apple.finder.plist i Bibliotek/Preferences i din
> brugermappe.

Det har jeg gjort. - Jeg har også gennemgået begge Preferences mapper
for 'døde' prefs og plist filer - altså indstillingsfiler til software,
der ikke længere er installeret. Den eneste prefs mappe, jeg ikke har
rørt ved, er en mappe, der hedder 'By Host' i users/library/preferences.
- Hvad den egentlig gør godt for, aner jeg ikke. - Jeg mener, den først
dukkede op med opdatering til 10.4.4...

> Jeg tvivler ærligt talt på, at Apple roder rundt i deres builds og
> sender de forkerte ud. De har revideret 10.4.7 opdateringen til
> Intel-maskiner, men det har ikke noget med dine problemer at gøre.

Det véd jeg nu ikke... Jeg er jo absolut ikke den eneste, der har de her
problemer. Både build 8J2135 og 8J135 bliver downloadet og installeret
via Softwareupdate.

> sha1 er noget til ssh og har intet med det at gøre.
> Der er ikke noget der hedder LaunchServicesLib.

Jo, det ved den søde grød, der er.! - Det er nogle usynlige mapper,
hvor der installeres div. startkoder til forskellige programmer. Til
NisusWriter Express bliver der fx. installert 3 filer, der alle hedder
noget med nisusNX01, nisusNX02 og nisusNX03.

Jeg har her i aften brugt et par timer på at gennemgå samtlige usynlige
filer med FileBuddy, - og i både nogle af de usynlige '.var' og '.bin'
mapper under de usynlige 'localized' mapper ligger der flere
'LaunchServicesLib' mapper. Det var på den måde, at vores japaner -
Kinoshita - kunne 'reparere' fejlen for de asiatiske sprogs vedkommende.

> Prøv at lave lidt problemløsning som forklare ovenstående. Det er
> garanteret ikke så svært at løse, bare du lige forsøger.

Jeg er jo ikke den eneste, der har de her problemer, - og hvis jeg fx.
skulle følge Konoshitas råd og vejledning, vil det kræve, at man er
rimelig skrap til Unix, og det indrømmer jeg gerne, jeg ikke er.

Det, jeg umiddelbart lige nu har lyst til, er at finde og slette
samtlige cache filer manuelt og se, om det evt. ville hjælpe, samt at
nuke alle DS_store filer. - Om ikke andet, så plejer det at gøre
maskinen endnu hurtigere... - Og så vil jeg i morgen kigge
'Aktivitetslog' filen igennem for at se, om der evt. skulle være noget,
der kører i baggrund, som ikke burde køre...

Da jeg søgte med FileBuddy, fandt jeg ca. 50-60 usynlige skrifter i
systemet, og det er ikke nogen, jeg har installeret. På endelserne ser
det ud til, at det er en del Adobe skrifter af typen 'XX.xxxxx.sans MM'
og 'XX.xxxxx-serif MM' - fx. 'AD.Helvetica.sans MM' og
'AB.Helvetica.ser.md MM' - Ingen af disse ligger i nogen af
skriftmapperne - heller ikke i Adobe mapperne i Application Support
eller i Creative Suite mapperne. - Jeg tør ikke umiddelbart slette dem,
da jeg har en fornemmelse af, at de bruges i forb. med 'Localized'
systemet...

Så det eneste, jeg indtil nu har slettet via FileBuddy, er de sædvanlige
'dummies' tilhørende OS 9.2. Disse 'dummies' kommer efter hver enkelt
start, og det er ikke altid, de slettes, eller at div. temp mapper
tømmes for indholdet ved nedlukning og genstart.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-07-06 13:35

> [...]
> ClamXAV 1.0.3h og iCan, - den kunne godt 'hænge' i opstart, så boottiden
> blev forlænget med op til ca. 1 min.. De tilhørende prefs filer er

Det er også nærmere noget du har haft kørende under 10.4.6, som ikke
længere er kompatibelt 10.4.7 der laver den slags ballade. Jeg har
aldrig brugt Shapeshifter, DockDisks og lignende 3. parts udvidelser,
så jeg har ikke haft den slags problemer.

> Nej, ikonerne forbliver på skrivebordet.

Ja, så er det lidt underligt.

> [...]
> rørt ved, er en mappe, der hedder 'By Host' i users/library/preferences.
> - Hvad den egentlig gør godt for, aner jeg ikke. - Jeg mener, den først

Problemet kan selvfølgelig også godt ligge i ByHost indstillingerne,
men jeg tror det ikke. Mappen har iøvrigt eksisteret i mange versioner
af Mac OS X, vist nok helt tilbage fra starten af.

> Det véd jeg nu ikke... Jeg er jo absolut ikke den eneste, der har de her
> problemer. Både build 8J2135 og 8J135 bliver downloadet og installeret
> via Softwareupdate.

Som jeg ser det, så er 8J2135 (nu 8J2135a) til Intel og 8J135 til
PowerPC. Det er der vist ganske godt styr på.

> [...]
> NisusWriter Express bliver der fx. installert 3 filer, der alle hedder
> noget med nisusNX01, nisusNX02 og nisusNX03.

Ok, så vis mig lige hvor du har sådan en fil/mappe liggende? Jeg har
søgt hele min harddisk igennem og der er ikke nogen LaunchServicesLib.
Men der ER noget der hedder LaunchServices i systemet, men jeg tvivler
på, at det har noget med dit problem at gøre.

> [...]
> 'LaunchServicesLib' mapper. Det var på den måde, at vores japaner -
> Kinoshita - kunne 'reparere' fejlen for de asiatiske sprogs vedkommende.

Siden du erkender at du ikke er særlig god til Unix, så tror jeg ikke
du får noget ud af at rode rundt i systemets filer som Finder gør
usynlige. Jeg håber ikke at din /var hedder .var...

> Jeg er jo ikke den eneste, der har de her problemer, - og hvis jeg fx.
> skulle følge Konoshitas råd og vejledning, vil det kræve, at man er
> rimelig skrap til Unix, og det indrømmer jeg gerne, jeg ikke er.

Nej, og det ville ellers nok gøre problemløsningen noget nemmere.

> [...]
> 'Aktivitetslog' filen igennem for at se, om der evt. skulle være noget,
> der kører i baggrund, som ikke burde køre...

Du kan evt. med Konsol tjekke system.log for at se om der kommer nogen
beskeder om noget der hænger, eller andre fejl, som kan lede os på
sporet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-07-06 14:59

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Ja, så er det lidt underligt.

Det kunne lyde som en folderaction der overvåger en mappe, og
aktiverer den og bringer Finder i front hver gang dens indhold ændres.

> Problemet kan selvfølgelig også godt ligge i ByHost indstillingerne,
> men jeg tror det ikke. Mappen har iøvrigt eksisteret i mange versioner
> af Mac OS X, vist nok helt tilbage fra starten af.

Det er usansyligt at en byhost indstilling skulle have indflydelse på
ovenstående.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-07-06 03:10

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> aldrig brugt Shapeshifter, DockDisks og lignende 3. parts udvidelser,
> så jeg har ikke haft den slags problemer.

Shapeshifter er opdateret til både 10.4.x og til IntelMacs, så det er
ikke den, der laver problemer. - Og som sagt, så er DockDisks væk.
Desuden har jeg nu også slettet en application launcher - Zephyr, samt
en 'core extension', der hedder 'SoundMenu'. - Ingen af delene har
hjulpet noget som helst.

Har lavet en 'hovedrengøring' i prefs og slettet temmelig mange af
systemindstillingerne. - Det satte den bare tilbage til næsten default
efter en genstart, men problemet er der stadig.

Ligeledes har jeg nu slået alle de asiatiske sprog fra i 'International'

Jeg har også igen kørt MainMenu med både cache cleanings, update
prebindings, redo prebindings, genopbygget div. databaser. Og tilsidst
kørte jeg en rebuild af 'LaunchServices_DB'. - Og som jeg hele tiden har
sagt, så ser det ud til, at det er her, problemet er. Der er flere fejl
i basen, og de kan ikke repareres, da de har forkert build kode. -
"Repair failed due to false build code". "We have tried to reset to
default code responding to 10.2 coding, but we failed" [sjovt at et
program siger 'vi' om sig selv.]

Desuden har jeg taget en aktivitetsoversigt kl. 23:40, og der er flere
ting, jeg finder besynderlig, - bl.a. at der skulle køre noget 'MIDI
Services', - men jeg har ikke noget som helst MIDI udstyr overhovedet...

Hvis du gider kigge på loggen, så vil jeg gerne sende den til dig, - om
du evt. kan se noget ud fra den. - Gider du? - så send en mail off-list
til <erikrichard_NOSP@M_stofanet.dk>. - Lige nu aner jeg ikke, hvad
eller hvordan jeg skal komme videre...

> Ja, så er det lidt underligt.

Det er så både rigtig og forkert... Jeg sad nogle minutter og bare holdt
øje med skærmbilledet med ZoomView uden forstørrelse. - Ca. hveranden /&
hver tredie gang vinduerne lukker, forsvinder ikoner og Dock et ganske
kort øjeblik, som om det er Finder, der quitter og genstarter sig selv.
- Da jeg var sikker på, at ikonerne forsvandt engang imellem, tog jeg en
info på Finder, og den siger faktisk, at Finder er en ver. _10.4.6_ og
ikke en 10.4.7, som den skulle være.

Jeg har nu også kørt først en 'Mac OS X 10.4.7 Client Update',
genstartet, og da det ikke hjalp, kørte jeg så 'Mac OS X 10.4.7 Combo
Update', - genstart, - stadig samme resultat. - Og MainMenu viser stadig
fejl i LaunchServices_DB og LaunchServiceLib....

> Problemet kan selvfølgelig også godt ligge i ByHost indstillingerne,
> men jeg tror det ikke. Mappen har iøvrigt eksisteret i mange versioner
> af Mac OS X, vist nok helt tilbage fra starten af.

Jeg stuffede lige den originale 'ByHost' mappe, så de filer, der lå i
den er bevaret, hvorefter jeg slettede originalmappen og genstartede.
Det eneste, der skete, var, at maskinen blev en smule hurtigere, og at
jeg ved genstarten skulle skrive min adgangskode. - Jeg har ellers kørt
med automatisk login, da jeg er eneste bruger på maskinen. (afkrydset i
'Konti' -> 'Bruger'. - Og nu kan jeg så også slå den ene processor fra,
- det kunne jeg heller ikke før.

> Som jeg ser det, så er 8J2135 (nu 8J2135a) til Intel og 8J135 til
> PowerPC. Det er der vist ganske godt styr på.

Ja, 8J135 er til PPC, men der har altså været noget rod med 8J2135,
8J2135a og 8J135, at de blev downloaded vilkårligt. Så det kunne være,
jeg simpelthen skulle hente opdateringen igen, og så køre en ny
opdatering, - og ret og slet slette dem, jeg allerede har hentet...

> [...]
> Men der ER noget der hedder LaunchServices i systemet, men jeg tvivler
> på, at det har noget med dit problem at gøre.

Bl.a. i nogle af cache mapperne, - en .plist fil i 'Preferences, - i
Frameworks, - i CFM, - og nogle usynlige under 'Localized mapperne - i
CFM Debug osv.osv....

> Siden du erkender at du ikke er særlig god til Unix, så tror jeg ikke
> du får noget ud af at rode rundt i systemets filer som Finder gør
> usynlige.

Jeg har som sagt også kun slettet dem, jeg _véd_, hvor hører til, - og
det er primært OS 9.x accesses.

> Jeg håber ikke at din /var hedder .var...

Selvfølgelig, men jeg - og en del andre engelsksprogede - bruger mest
.var i modsætning til /var, der under visse omstændigheder laver om til
kursiv skrift, og det for at undgå misforståelser.

> Nej, og det ville ellers nok gøre problemløsningen noget nemmere.

Efter nu at have brugt omkring 5 timer her i aften på at gennemgå stort
set alt, hvad jeg kan komme i tanker om af ting og sager, værktøjer,
udvidelser og andet, der måske kunne være inkompatibel, så er jeg
efterhånden bange for, at Kinoshita har ret, når han siger, at problemet
ikke kan løses af ikke-Unix kyndinge, og at vi nok må leve med det,
indtil en 10.4.8 eller måske en 10.4.7.2. - Eller i værste fald slette
hele systemet og lave en geninstallering og kun opdatere til 10.4.6..

> Du kan evt. med Konsol tjekke system.log for at se om der kommer nogen
> beskeder om noget der hænger, eller andre fejl, som kan lede os på
> sporet.

Der er tilsyneladende ikke noget, der decideret hænger, men i
Aktivitetsmanager er der nogle heftige programmer / kernel extensions,
der sluger en masse både RAM og CPU kraft. - Jeg lagde i øvrigt mærke
til, at ZoomView kan kræve op til godt 13% CPU kraft, hvis den arbejder
med stor forstørrelsesgrad. - Jeg sad og holdt øje med, hvor meget, der
egentlig blev brugt, og kunne se, at selvom jeg ikke rørte noget som
helst, kunne CPU forbruget svinge mellem 22% og helt op til 52%.

Så meeeget kort sagt, - så er jeg for en gangs skyld _helt_ ude at
svømme...

- Og så kan det godt glæde mig bare lidt, at jeg i dag har været ude og
aflevere en B&W G3/400mhz mee OS 9.2.2, til en fyr, der er ordblind og
lidt psykisk ustabil. - Han fik godt 15 min. instruktion i
grundprincipperne. Og så ringede han lige tilbage her i aften og
fortalte, at nu var han begyndt at kunne skrive og gemme. Den er sat så
enkelt op som muligt, så den er let for ham at gå til. - Han havde
ellers en ældre IBM med XP stående. - Den kunne han overhovedet ikke
finde ud af. Efter det kvarters grundinstruktion var hans eneste
kommentar, - "Er Mac så enkel, så skal jeg nok få det lært...". - Det
var dagens positive historie oveni alt det bøvl her...

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 11-07-06 12:56

> Efter nu at have brugt omkring 5 timer her i aften

Havde det ikke været smartere, at bruge 5 minutter, på at oprette en
helt ny bruger og konstatere om problemerne følger med hos denne.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-07-06 12:38

> [...]
> Desuden har jeg nu også slettet en application launcher - Zephyr, samt
> en 'core extension', der hedder 'SoundMenu'. - Ingen af delene har

Hmm.. alle de her ekstra-programmer og kernel-extensions huer mig
ikke. Når man har den slags installeret skal man nok være lidt varsom
med at installere systemopdateringer med det samme.

> [...]
> efter en genstart, men problemet er der stadig.
>
> Ligeledes har jeg nu slået alle de asiatiske sprog fra i 'International'

Det burde ikke have noget at sige. Men... skrifter kan godt lave en
del ballade i OS X, så måske du skulle prøve at fjerne de skrifter du
selv har tilføjet til systemet og derefter slette font cache, både
systemets og din brugers. Prøv at se om det gør nogen forskel, ellers
kan du bare tilføje dem igen.

> [...]
> "Repair failed due to false build code". "We have tried to reset to
> default code responding to 10.2 coding, but we failed" [sjovt at et

LaunchServices_DB og LaunchServicesLib eksisterer ikke hos mig, men
det kan da godt være at LaunchServices har en database, men så burde
den være i /var/db, men der er ikke nogen. Jeg har aldrig hørt om, at
det skulle være nødvendigt at rode med LaunchServices.

> Desuden har jeg taget en aktivitetsoversigt kl. 23:40, og der er flere
> ting, jeg finder besynderlig, - bl.a. at der skulle køre noget 'MIDI
> Services', - men jeg har ikke noget som helst MIDI udstyr overhovedet...

Derfor kan den godt have læst en kernel-extension ind som har med MIDI
at gøre. Det skal du ikke tage dig af.

> Hvis du gider kigge på loggen, så vil jeg gerne sende den til dig, - om
> du evt. kan se noget ud fra den. - Gider du? - så send en mail off-list
> [...]

Min mail-adresser her er valid, så bare send noget log til mig.

> [...]
> - Da jeg var sikker på, at ikonerne forsvandt engang imellem, tog jeg en
> info på Finder, og den siger faktisk, at Finder er en ver. _10.4.6_ og

Hvis ikonerne forsvinder, så er det "bare" Finder der har et problem,
og det må være til at løse. Men at din Finder viser 10.4.6 er normalt.
Det gør den også hos mig, selvom det virker lidt underligt.

> [...]
> Update', - genstart, - stadig samme resultat. - Og MainMenu viser stadig
> fejl i LaunchServices_DB og LaunchServiceLib....

Jeg er ret sikker på, at det er noget du har installeret eller en
defekt præference-fil.

Det ville hjælpe hvis du prøvede at oprette en ny bruger og tjekke om
problemet også var deri.

> [...]
> med automatisk login, da jeg er eneste bruger på maskinen. (afkrydset i
> 'Konti' -> 'Bruger'. - Og nu kan jeg så også slå den ene processor fra,

Der bliver nuket en række indstillinger i ByHost-mappen, så det er
derfor du skal logge ind manuelt. Det kan du bare ændre i
Systemindstillinger->Konti.

> [...]
> jeg simpelthen skulle hente opdateringen igen, og så køre en ny
> opdatering, - og ret og slet slette dem, jeg allerede har hentet...

Jeg tror der er styr på det. Det eneste der var rod i, var
Intel-versionen som nu hedder a.

> Bl.a. i nogle af cache mapperne, - en .plist fil i 'Preferences, - i
> Frameworks, - i CFM, - og nogle usynlige under 'Localized mapperne - i
> CFM Debug osv.osv....

Som sagt har jeg søgt med "sudo locate" og den finder intet på min
harddisk. Prøv at køre en "sudo /usr/libexec/locate.updatedb" i
terminalen efterfulgt af "sudo locate LaunchServicesLib". Den første
kommando tager lidt tid, da den opbygger et indeks over din harddisk.

Vi så resulatet her. Jeg er lidt nysgerrig efter hvad det er for nogle
filer.

> Selvfølgelig, men jeg - og en del andre engelsksprogede - bruger mest
> .var i modsætning til /var, der under visse omstændigheder laver om til
> kursiv skrift, og det for at undgå misforståelser.

Det betyder to forskellige ting, så det giver netop misfortåelser.

> indtil en 10.4.8 eller måske en 10.4.7.2. - Eller i værste fald slette
> hele systemet og lave en geninstallering og kun opdatere til 10.4.6..

Hvis du endeligt reinstallerede, så tror jeg sagtens du kunnne
opdatere til 10.4.7, for det er med stor sikkerhed noget du slæber
rundt på fra tidligere installationer der driller.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-07-06 22:26

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Hmm.. alle de her ekstra-programmer og kernel-extensions huer mig
> ikke. Når man har den slags installeret skal man nok være lidt varsom
> med at installere systemopdateringer med det samme.

Shapeshifter og tilhørende udvidelser slår selv fra, når der skal
opdateres i systemet, og man skal så bagefter selv aktivere den igen.

> [...]
> selv har tilføjet til systemet og derefter slette font cache, både
> systemets og din brugers. Prøv at se om det gør nogen forskel, ellers

Fontcache har jeg slettet, og jeg har prøvet at slå ikke native skrifter
fra. - Stadig samme problem.

> [...]
> den være i /var/db, men der er ikke nogen. Jeg har aldrig hørt om, at
> det skulle være nødvendigt at rode med LaunchServices.

Det var ihvertfald den, som blev ændret, da Kinoshita fik styr på
problemet mht. localized japansk, kinesisk og koreansk brugerflade.

> Derfor kan den godt have læst en kernel-extension ind som har med MIDI
> at gøre. Det skal du ikke tage dig af.

Hm, kan måske skyldes mine SunFlower extensions til min Behringer
F-Control FC202 Firewire lydadapter til min mixer... - Den er nemlig
også MIDI kompatibel...

> Min mail-adresser her er valid, så bare send noget log til mig.

Tak, det gør jeg...

> Hvis ikonerne forsvinder, så er det "bare" Finder der har et problem,
> og det må være til at løse. Men at din Finder viser 10.4.6 er normalt.
> Det gør den også hos mig, selvom det virker lidt underligt.

Hm, - kan måske skyldes, at der ikke er opdateret noget i selve Finder.

Er det egentlig muligt som på OS 9.x med Tomeviewer at ekstrahere en
enkelt fil fra fx. den orig. 10.4 DVD? - så kunne man måske spare en
reinstallering.

> Jeg er ret sikker på, at det er noget du har installeret eller en
> defekt præference-fil.

MainMenu har checket for defekte prefs og slettet dem - ingen forskel...

> Det ville hjælpe hvis du prøvede at oprette en ny bruger og tjekke om
> problemet også var deri.

Ingen forskel...

> Der bliver nuket en række indstillinger i ByHost-mappen, så det er
> derfor du skal logge ind manuelt. Det kan du bare ændre i
> Systemindstillinger->Konti.

Det véd jeg, og jeg har også sat autologin til igen.

> Jeg tror der er styr på det. Det eneste der var rod i, var
> Intel-versionen som nu hedder a.

Hm, tja... Nu henter jeg ihvertfald opdateringerne igen og kører nok
engang...

> [...]
> kommando tager lidt tid, da den opbygger et indeks over din harddisk.
>
> Vi så resulatet her. Jeg er lidt nysgerrig efter hvad det er for nogle

Hm, - jeg er ikke særlig glad for at skulle til at røre ved Terminal
pga. mit manglende syn. - Jeg véd jo, det kan lave rav i den, hvis jeg
kommer til at skrive noget forkert, - så det må vente, til der kommer en
'Mac-man' forbi, der har lidt bedre syn, end jeg har...

> Det betyder to forskellige ting, så det giver netop misfortåelser.

Øh - hvordan det? - Indtil nu er jeg ikke stødt på mapper, der ender med
'.var' - kun '/var'. - Filebuddy viste ihvertfald ingen mapper med
endelsen '.var'...

> Hvis du endeligt reinstallerede, så tror jeg sagtens du kunnne
> opdatere til 10.4.7, for det er med stor sikkerhed noget du slæber
> rundt på fra tidligere installationer der driller.

- Og hvis det skulle være det, så aner jeg ret og slet ikke, hvad det i
så fald skulle være.

Jeg tager lige en ny aktivitetslog og sender den sammed med den anden...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-07-06 23:18

> Shapeshifter og tilhørende udvidelser slår selv fra, når der skal
> opdateres i systemet, og man skal så bagefter selv aktivere den igen.

Jeg kender dem ikke, men da 10.4.7 generelt ikke skaber de store
problemer er det jo ganske naturligt at mistænke udvidelser for at
lave balladen.

> Fontcache har jeg slettet, og jeg har prøvet at slå ikke native skrifter
> fra. - Stadig samme problem.

Så er det da afprøvet.

> Det var ihvertfald den, som blev ændret, da Kinoshita fik styr på
> problemet mht. localized japansk, kinesisk og koreansk brugerflade.

Har du et link? Det kan jo tænkes at du refererer forkert pga. din
manglende Unix-viden. Det vil være helt naturligt, da det jo til tider
godt kan virke som sort snak, hvis man ikke ved hvad det drejer sig
om. Der er stadig rigtigt mange ting, som jeg ikke ved om Unix-delen
af OS X.

> [...]
>
> Er det egentlig muligt som på OS 9.x med Tomeviewer at ekstrahere en
> enkelt fil fra fx. den orig. 10.4 DVD? - så kunne man måske spare en

Det ville jeg ikke umiddelbart gøre, for DVD-versionen vil jo være en
10.4 Finder og jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan man skulle få den
opdateret. Det er nemlig ikke sikkert, at efterfølgende opdateringer
erstatter hele Finderen, da de nok bare opdaterer enkelte filer inde i
Finder der jo er en package.

> MainMenu har checket for defekte prefs og slettet dem - ingen forskel...

Kan den tjekke om et programs indstillingsfil er defekt? Så skal den
da kende syntaks?

> [...]
> kommer til at skrive noget forkert, - så det må vente, til der kommer en
> 'Mac-man' forbi, der har lidt bedre syn, end jeg har...

Hvis du klippe/klisterer ovenstående kommandoer kan der ikke ske
noget, og uanset hvad du får skrevet forkert, så kan ovenstående
kommandoer ikke skade noget. Den første opdaterer locate-databasen, og
den anden søger i den. Der er ikke nogen slette-kommandoer eller
lignende.

> Øh - hvordan det? - Indtil nu er jeg ikke stødt på mapper, der ender med
> '.var' - kun '/var'. - Filebuddy viste ihvertfald ingen mapper med
> endelsen '.var'...

..var er en usynlig fil, da et punktum i starten af filnavnet gør
filen/mappen usynlig. Det angiver ikke noget om filens placering i
filsystemet. /var betyder at mappen "var" ligger i roden af
disken. ~/var betyder at mappen "var" ligger i roden af din home-mappe.

Det er derfor ret vigtigt med tegnsætningen

> Jeg tager lige en ny aktivitetslog og sender den sammed med den anden...

Jeg har ikke modtaget noget endnu. Hvis mit spamfilter på serveren har
fanget den, så prøv evt. at erstatte "spam" med "public".

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-07-06 00:15

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Jeg kender dem ikke, men da 10.4.7 generelt ikke skaber de store
> problemer er det jo ganske naturligt at mistænke udvidelser for at
> lave balladen.

Shapeshifter bruges til at ændre udseende fra fx. Aqua til Platinum -
eller et helt tredie eller tyvende udseende. Desuden arbejder den sammen
med 'Mighty Mouse' til forstørrelse af div. pile, cursors og
blinkmærker, Det er geniale værktøjer for svagtseende. - men som sagt
slås det automatisk fra ved opdateringer i systemet.

> [...]
> godt kan virke som sort snak, hvis man ikke ved hvad det drejer sig
> om. Der er stadig rigtigt mange ting, som jeg ikke ved om Unix-delen

Nej, vi fik det på vores gruppe, og det er desværre mellem det, jeg
mistede pga. noget virusværk. (tråden 'Virus advarsel)

> [...]
> opdateret. Det er nemlig ikke sikkert, at efterfølgende opdateringer
> erstatter hele Finderen, da de nok bare opdaterer enkelte filer inde i

Hm, min DVD er en 10.4.2, så 104.7 Combo Update burde kunne tage den...
Men OK, indtil videre undlader jeg det...

> Kan den tjekke om et programs indstillingsfil er defekt? Så skal den
> da kende syntaks?

Ja, den har en 'Check corrupted preferences' indstilling. - Den kan også
gendanne div. databaser, lave nye prebindings og opdatere eksisterende
prebindings + meget mere...

> [...]
> kommandoer ikke skade noget. Den første opdaterer locate-databasen, og
> den anden søger i den. Der er ikke nogen slette-kommandoer eller

OK, det prøver jeg i morgen. - For en gangs skyld skal jeg tidlig i
seng. - Jeg skal til behandling i morgen, så jeg kan ikke sove hele
dagen...

> [...]
> disken. ~/var betyder at mappen "var" ligger i roden af din home-mappe.
>
> Det er derfor ret vigtigt med tegnsætningen

OK, på den måde, - forstås...

> Jeg har ikke modtaget noget endnu. Hvis mit spamfilter på serveren har
> fanget den, så prøv evt. at erstatte "spam" med "public".

Jeg prøver...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-07-06 05:41

> Ja, den har en 'Check corrupted preferences' indstilling. - Den kan også
> gendanne div. databaser, lave nye prebindings og opdatere eksisterende
> prebindings + meget mere...

Jo, men jeg tror kun den kan tjekke om en fil er rigtigt ødelagt, og
ikke om der er skrevet noget forkert der ikke holder syntaks.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-07-06 13:47

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Jo, men jeg tror kun den kan tjekke om en fil er rigtigt ødelagt,

Den kan checke, om der er forkert kode, men selvfølgelig ikke, om
jeg/andre har sat forkerte 'hak' i div. felter.

> og ikke om der er skrevet noget forkert der ikke holder syntaks.

Hm, hvad mener du med 'syntaks' her? - Nu er jeg sproglig og ikke
matematiker, så for en matematiker betyder det formentlig noget helt
andet.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-07-06 14:07

> Hm, hvad mener du med 'syntaks' her? - Nu er jeg sproglig og ikke
> matematiker, så for en matematiker betyder det formentlig noget helt
> andet.

Hvis et program har fået skrevet noget snask i sine indstillinger og
går ned på det, så kan MainMenu vel ikke se det? Ved den hvordan andre
programmers indstillinger skal se ud?

Jeg skal ikke udelukke at det er sådan.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-07-06 14:37

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Hvis et program har fået skrevet noget snask i sine indstillinger og
> går ned på det, så kan MainMenu vel ikke se det? Ved den hvordan andre
> programmers indstillinger skal se ud?

OK, på den måde. Nej, MainMenu kan kun se, om der er fejl i system
indstillingsfiler - men dog inkl. en del udvidelser som fx. fra Unsanity
- Shapeshifter, MightyMouse, Silk osv., men ikke i 'almindelige'
programmer som fx. AppleWorks, Adobe CS, Filemaker osv..

> Jeg skal ikke udelukke at det er sådan.

Det ville da være genialt, hvis den kunne, - så ville den begynde at
ligne Norton DiskDoctor+FileSaver noget mere...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-07-06 23:34

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Jeg tager lige en ny aktivitetslog og sender den sammed med den anden...

Sekundet efter jeg sendte sidste indlæg kom din mail...

Som jeg skrev til dig, så kunne jeg rigtigt godt tænke mig få din
system.log tilsendt. Den vil nok kunne kaste lys over, hvad der sker
når din Finder går ned. Du kan også åbne din Konsol og når Finder går
ned næste gang kopiere indholdet af log'en over i en mail og sende den
til mig.

Fra den aktivitetslog du har sendt mig, kan jeg se at der er flere
programmer jeg ville prøve at slå fra, for at teste om ikke de er
skyldneren. Det er følgende:

IomegaDriver - er det noget du har installeret? Den nyeste software
jeg har kunnet finde på nettet er fra 2002/3 og den er muligvis ikke
kompatibel med 10.4.x

FinderPop - ligeledes et program der installerer sig i Finder og den
findes endda kun i en ældre beta fra sidste år.

TigerLaunch
PopCharX
Volumes Menu
MainMenu - Alle fire programmer som udvider Finder. Prøv at slå dem
fra for at tjekke. De kan jo hurtigt slås til igen.

MouseWorks - Jeg går ud fra, at det er en driver til Kensington
mus/trackball? Er det nyeste version, er der kendte problemer?

Prøv at slå alle ovenstående fra og se om det hjælper. Eller vent til
du har sendt mig system.log eller et udsnit af console.log lige efter
et Finder-crash.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-07-06 00:30

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Sekundet efter jeg sendte sidste indlæg kom din mail...

Og lige, da jeg havde sendt den igen, fik jeg din mail om, at den var
modtaget.

> [...]
>
> IomegaDriver - er det noget du har installeret? Den nyeste software
> jeg har kunnet finde på nettet er fra 2002/3 og den er muligvis ikke

Hm, svjh. ikke på 10.4 endnu... Jeg bruger den på 10.3.x sammen med
noget SCSI jaz drev, - ingen problemer her...

> FinderPop - ligeledes et program der installerer sig i Finder og den
> findes endda kun i en ældre beta fra sidste år.

Jo, den er kompatibel med 10.4 PPC, men ikke med Intel maskiner.

> TigerLaunch

Ny version, der kom sidste uge. Er afprøvet - ingen forskel

> PopCharX

Seneste retail version til PPC, krav er '10.3.9 or higher'. Pt. testes
en ver. 3 i 'universal binary' kun til 10.4 PPC/Intel.

> Volumes Menu

Er afprøvet, ingen ændring

> MainMenu

Er ver. 1.5.5, der kom dagen efter 10.4.7 blev frigivet. Ver. 1.5.4
virker ikke på 10.4.7.

- Alle fire programmer som udvider Finder. Prøv at slå dem
> fra for at tjekke. De kan jo hurtigt slås til igen.

Prøver igen - alle har en 'quit' funktion...

> MouseWorks - Jeg går ud fra, at det er en driver til Kensington
> mus/trackball? Er det nyeste version, er der kendte problemer?

Ja, det er nyeste, - ellers skulle der da være kommet en ny inden for de
sidste 3-4 dage, men de plejer at komme ret hurtig på versiontracker...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-07-06 05:46

> Hm, svjh. ikke på 10.4 endnu... Jeg bruger den på 10.3.x sammen med
> noget SCSI jaz drev, - ingen problemer her...

Jamen den kører jo på dit 10.4 system... så må du jo have installeret
den eller er det et gammelt system du har opgraderet?

> Jo, den er kompatibel med 10.4 PPC, men ikke med Intel maskiner.

Jo, men hvad med 10.4.7? Den er jo et år gammel.

> Prøver igen - alle har en 'quit' funktion...

Jeg ville foretrække at de aldrig blev læst ind-

> Jeg prøver...

Jeg kan se at du har Application Enhancer på der kører Might Mouse.
Den type program er også noget jeg ville slå fra i det øjeblik jeg har
problemer. Prøv det.

Alt i alt har du virkelig mange udvidelser installeret og derfor er
der også mange ting der kan bøvle, når man opdaterer systemet. Jeg
siger ikke, at du ikke må køre med disse udvidelser, men man skal nok
være forberedt på at lave lidt fejlfinding, hvis systemet begynder at
opføre sig underligt som dit gør nu.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-07-06 14:06

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Jamen den kører jo på dit 10.4 system... så må du jo have installeret
> den eller er det et gammelt system du har opgraderet?

Nej, det er en clean 10.4, som blev installeret på disken. - Og jeg har
aldrig hørt eller læst noget om, at den skulle lave brok på nogen
systemer. - Jeg kender andre, der bruger den på 10.4.7 uden at det giver
problemer.

> Jo, men hvad med 10.4.7? Den er jo et år gammel.

Har prøvet at slå den fra, - ingen ændring.

> Jeg ville foretrække at de aldrig blev læst ind-

Muligvis, men de letter en hel del i navigering rundt på div. diske...

> Jeg kan se at du har Application Enhancer på der kører Might Mouse.
> Den type program er også noget jeg ville slå fra i det øjeblik jeg har
> problemer. Prøv det.

Har været prøvet. APE er seneste version til 10.4.7. Den kom ca. en uge
efter 10.4.7 blev frigivet. - Jeg er faktisk afhængig af MightyMouse, nu
hvor CursorZoom ikke virker længere på 10.4. MM er også opd. til 10.4.7.
- Jeg har heller ikke læst noget om inkompatibilitet med hverken APE, SS
eller MM på Unsanity's website eller fra andre, der bruger dem.

> [...]
> siger ikke, at du ikke må køre med disse udvidelser, men man skal nok
> være forberedt på at lave lidt fejlfinding, hvis systemet begynder at

- Så skulle du se min 10.3.9. Den er 'pumpet op' med masser af
ekstra ting og sager. Meget af det bruger jeg i forbindelse med test af
div. kombinationer. Og det er meningen, min 10.4 på den her maskine skal
køre nogenlunde identisk med min 10.3.9, så jeg kan sammenligne, når jeg
sidder og tester de forskellige programmer.

Fx. med Finderpop, så tilføjer den 'navigation services' til NisusWriter
Express som i den gamle classic version af NisusWriter 6.5. Det letter
meget, hvis man fx. skal søge i 'Documents MANAGER' I NWE.

MEN LAD OS SE, JEG HAR NU HENTET FRISKE 10.4.7 OPDATERINGER OG GÅR NU
IGANG MED AT GENOPDATERE...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-07-06 17:15

Hej René

Et par tilføjelser...

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> aldrig hørt eller læst noget om, at den skulle lave brok på nogen
> systemer. - Jeg kender andre, der bruger den på 10.4.7 uden at det giver

Den ligger åbenbart 'hvilende' i systemet og aktiveres først, når man
sætter et drev til SCSI kortet.

Har slået den fra, genstartet, - stadig samme problem...

> [...]
> - Jeg har heller ikke læst noget om inkompatibilitet med hverken APE, SS
> eller MM på Unsanity's website eller fra andre, der bruger dem.

Har resettet til system default og slået alt fra undtagen MainMenu, -
genstartet, - stadig samme problem.

Jeg har nu også kørt en ny opdatering med en frisk og nyhentet 'Mac OS X
10.4.7 Combo Update' med alle de direkte systemudvidelser og andre
enhancements slået _helt_ fra - enten ved at bruge
deaktiveringsknapperne eller trække dem ud af systemet.

Efter den sædvanlige dobbelte genstart så det i _2_ minutter ud til at
være som normalt, men så quittede Finder og genstartede, - så alt er
stadig som hidtil.

Så nu er der efterhånden kun en reinstall af Tiger tilbage, - og så kun
bruge de absolut seneste opdateringer... ÆV!

Men under alle omstændigheder, René, tak for al besværet. Reinstallation
får vente, indtil min kammerat kommer igen, da det kræver lidt bedre
øjne end mine til en ny installation. - Det er ikke så let at sidde med
en lup og læse den elendige skrift, som Apple desværre har valgt at
bruge på deres installers...

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-07-06 21:14

> [...]

> Så nu er der efterhånden kun en reinstall af Tiger tilbage, - og så kun
> bruge de absolut seneste opdateringer... ÆV!

Ja, det er åbenbart ikke et problem der let lader sig løse. Jeg tror
nu nok jeg kunne få den til at køre, men det er jo lidt svært via
Usenet, og så svært er det heldigvis heller ikke lige at reinstallere
systemet. Du kan jo lave en "Arkiver og installer" (eller hvad de
kalder den) for så vil den bevare din bruger.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-07-06 21:36

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Ja, det er åbenbart ikke et problem der let lader sig løse. Jeg tror
> nu nok jeg kunne få den til at køre, men det er jo lidt svært via
> Usenet,

Ja, og den slags er ikke let via Remote Desktop. - Det har vi - også -
prøvet...

> og så svært er det heldigvis heller ikke lige at reinstallere
> systemet. Du kan jo lave en "Arkiver og installer" (eller hvad de
> kalder den) for så vil den bevare din bruger.

Hvad arkivering angår, så gør det ikke noget. - Der er kun en
'Dokumenter' mappe, der skal gemmes. Alt andet har jeg i originaler med
tilhørende serienumre på div. programmer... - Men et par lidt mere
friske øjne end mine vil være en fordel, - ZoomView virker jo ikke på
installerings DVD'en.

Fra : Karl Antz

Dato : 13-07-06 00:42

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> MouseWorks - Jeg går ud fra, at det er en driver til Kensington
> mus/trackball? Er det nyeste version, er der kendte problemer?

Jeg har ingen probs overhovedet med den
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-07-06 14:33

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> [...]
> hen over skærmen før vinduerne lukker, - som om der er en eller anden
> baggrundsproces, der starter og lukker vinduerne.

Prøv at fjerne alle trediepartsudvidelser til Finderen, og se om det hjælper.

http://bigfoot.com/~thunderbear