Erfaring med Macbook & Bootcamp
Fra : XenoCypraZ

Dato : 05-07-06 17:00

Hejsa

Min kæreste skal ud og have ny bærbar her snart, og vi har kigget på en
Macbook til hende.

Hun har behov for at køre windows en gang imellem, så mit spørgsmål er:

Er det besværligt ?
Jeg en Windows XP SP2 liggende, så den version bliver ikke et problem,
men hvordan kører det ? Fungerer det fint med drivere osv ? Og er
hastigheden tilfredsstillende ?

Hvordan med Microsoft programmerne: One Note og Visio. Findes de også i
en Mac udgave ?

Mvh

Nikolaj

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-06 17:27

XenoCypraZ <nikandw@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Jeg en Windows XP SP2 liggende, så den version bliver ikke et problem,
> men hvordan kører det ? Fungerer det fint med drivere osv ? Og er

Nej, og det virker som om det bedste for jer er at bruge
Parallels-udgaven:

<http://www.parallels.com/en/products/workstation/mac/>

Den kræver ikke at I instellere den på en særskilt partition, og
ejheller kræver den særskilt boot; den kan køre som applikation direkte
i MacOS X, til 95% af den fart som den ville få ved særskilt boot.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : XenoCypraZ

Dato : 05-07-06 19:24

Oki det lyder spændende, vil alle enheder også virke fint under
parallels ? Hvordan med driver osv ? følger de med ? eller skal de
hentes forskellige steder fra ?

Fra : Per Rønne

Dato : 05-07-06 20:19

XenoCypraZ <nikandw@hotmail.com> wrote:

> Oki det lyder spændende, vil alle enheder også virke fint under
> parallels ? Hvordan med driver osv ? følger de med ? eller skal de
> hentes forskellige steder fra ?

Alle nødvendige drivere skulle følge med, men vent til eksempelvis
Jespers svar. Han har nemlig programmet installeret; jeg har endnu ikke
fået en Intel Mac.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : XenoCypraZ

Dato : 05-07-06 20:29

Oki, så må vi håbe han skriver...
Det virker jo umiddelbart lidt smart..

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 06-07-06 01:18

XenoCypraZ <nikandw@hotmail.com> wrote:

> Oki, så må vi håbe han skriver...
> Det virker jo umiddelbart lidt smart..

Jeg kan lige blande mig i mens

Jeg har begge dele kørende, og begge dele fungerer perfekt.

Boot Camp er glimrende, det kører med maksimal hastighed og med Boot
Camp får du delt din kærestes ting og dine ting op, da hun får sin egen
partition at køre på. Selv foretrækker jeg Boot Camp, da det "føles" som
det det er - en helt rigtig Intel-Inside Windows XP computer, der bare
er KANON hurtig.

Og drivere behøver du ikke tænke på, Boot Camp laver en Driver CD som du
bare kører, efter du har lagt XP på (og manner, aldrig har XP været
hurtigere at installere, end på en Core Duo processor!)

Det eneste er, at du ikke har en højre-kliks-knap, men det klares med
enten Shift-F10 eller et lille gratis program, der laver f.eks.
Shift-CTRL-Klik til højreklik.

Når det så er sagt, så er Parellels intet mindre end fantastisk. Det
kører med 95% hastighed, og de sidste 5 kan bare være noget jeg synes,
da jeg var plaget af mange års brug af emulering, og derfor forventer at
"System-inde-i-System" *skal* være noget langsomt noget.

Med Parellels sker der ingen emulering af instruktionerne, de fiser lige
igennem, og det er en fornøjelse at arbejde med XP i et vindue, hvis man
har skærmpladsen til det. Ellers fører ALT-Enter dig ind i
fuldskærms-XP, hvor du arbejder som om du var bootet direkte ind i XP,
og det går bare hurtigt. Virkelig en forøjelse at arbejde med.

Jeg bruger faktisk Parellels lige i øjeblikket, til at designe et
Mac-orineteret wensite jeg håber at lancere snart. Der er jeg i gang med
at lave CSS koden til sitet, og jeg har ikke kunnet finde nogle CSS
editorer jeg brød mig om. Så kom jeg i tanke om, at i mine Windows-dage
benyttede jeg mig af Karlis Blumentahls glimrende WeBuilder 2006 som jeg
stadig havde en licens til. Så nu editerer jeg CSS koden under Windows
Vista, og klippe/klisterer den ind i mit CMS, som sitet kommer til at
køre under. Og det fungerer bare kanon, da jeg på den måde kan benytte
de værktøjer jeg kender, uanset om de er Wndows eller Mac eller Linux
baserede.

Yderligere har Paralells den den fordel, at du kan lege med alle mulige
styresystemer, uden det koster dig noget, andet end diskplads. Og
diskpladsen får du igen når du sletter den virtuelle maskine. Jeg har
leget med mange Linux systemer f.eks., og det er skønt at opleve,
præcist hvad ens penge går til når man betaler for en Mac og OS X;

UI og GUI DESIGN og BRUGER TESTS!

Det var mine meninger om Boot Camp vs. Parellels, håber du kunne bruge
dem :) Jeg vil ikke kåre en vinder, for selv om Parellels har mange
fordele, syne sjeg stadig opdelingen mellem Windows og Mac kan være en
fordel i nogle tilfælde - i andre, som i mit tilfælde er samspillet
mellem de to, en klar fordel.

Hilsen Thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 06-07-06 04:43

Thomas Boelskifte <tboweb01@mac.com> wrote:

> Det eneste er, at du ikke har en højre-kliks-knap, men det klares med
> enten Shift-F10 eller et lille gratis program, der laver f.eks.
> Shift-CTRL-Klik til højreklik.

Man kan nu altid sætte en almindelig mus på, eller eventuelt den
11-knaps trackball jeg bruger [naturligvis kun brugbart hjemme, muligvis
sammen med eksterne højttalere og større fladskærm].

Men virker optionen med to fingre på touchpad'en til højreklik ikke
under Windows? Ellers er det vel noget der komme; det må jo bare være
noget der ligger i softwaren, som Paralls.

Se Message-ID <1hi15w7.49c4t91sidk42N%tboweb01@mac.com>

Og Stefan Hallers alle tiders piratkopibeskyttelse:

MacSOUP/2.8b2 (unregistered for 96 days)

- på et tidspunkt bliver det vel for pinligt for folk ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-07-06 09:37

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Men virker optionen med to fingre på touchpad'en til højreklik ikke
> under Windows? Ellers er det vel noget der komme; det må jo bare være
> noget der ligger i softwaren, som Paralls.

Den skal stadig være bygget til at kunne aflæse at der er to fingre.

Det er der vist ikke mange der er.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 06-07-06 12:05

> Den skal stadig være bygget til at kunne aflæse at der er to fingre.

Det giver sig selv.

> Det er der vist ikke mange der er.

Sidst da jeg i formiddags var i Fona kunne jeg i hvert fald ikke få en
MacBook Pro til at acceptere det. Men måske skal man ind i
Systemindstillinger for at få faciliteten slået til?

Ja, jeg har faktisk aldrig prøvet det i praksis.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 08-07-06 08:05

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Sidst da jeg i formiddags var i Fona kunne jeg i hvert fald ikke få en
> MacBook Pro til at acceptere det. Men måske skal man ind i
> Systemindstillinger for at få faciliteten slået til?

Ja, Mouse & Keyboard - jeg tror det er kommet med den sidste
systemupdate, måske er den i FONA ikke helt opdateret?

Hilsen Thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 08-07-06 11:10

Thomas Boelskifte <tboweb01@mac.com> wrote:

> Ja, Mouse & Keyboard - jeg tror det er kommet med den sidste
> systemupdate, måske er den i FONA ikke helt opdateret?

Det virker meget sandsynligt. Jeg synes nu også godt at de kunne have
placeret en 'højre museknap' på selve maskinen, og også den 'røde plet'
midt inde blandt tasterne som Thinkpad'en har, som alternativ til
touchpad'en [nu jeg har vænnet mig til den, på den ibm laptop jeg har
fået stillet til rådighed].

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-07-06 14:28

> [...]

> midt inde blandt tasterne som Thinkpad'en har, som alternativ til
> touchpad'en [nu jeg har vænnet mig til den, på den ibm laptop jeg har

Jamen det må du jo sige til Apple, at du som kunde ønsker

1) højre museknap
2) thinkpad-joystickdup

Det har folk efterhånden gjort i mange, mange år, så måske er det dit
indlæg der gør forskellen.

Ellers må du jo købe en IBM næste gang.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Per Rønne

Dato : 08-07-06 14:58

> [...]
>
> 1) højre museknap
> 2) thinkpad-joystickdup
>
> Det har folk efterhånden gjort i mange, mange år, så måske er det dit

En sådan har jeg på skrivebordet - lånt af min fagforening. Der er dog
den ulempe ved den at den ikke kan køre MacOS X ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jacob

Dato : 11-07-06 14:01

In article <1hi5f8f.1q8gdhd6r7pyiN%tboweb01@mac.com>,
tboweb01@mac.com (Thomas Boelskifte) wrote:

> Ja, Mouse & Keyboard - jeg tror det er kommet med den sidste
> systemupdate, måske er den i FONA ikke helt opdateret?
>
> Hilsen Thomas

Og det fungerer fint!

Mvh
Jacob

--
10.4.7, MBP 2 GoGoHertz, 256mb ATI.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 08-07-06 08:05

> [...]

> 11-knaps trackball jeg bruger [naturligvis kun brugbart hjemme, muligvis
> sammen med eksterne højttalere og større fladskærm].

Nåhh ja, selvfølgelig kan man det, det er da det nemmeste, tak for
huskekagen, det var så oplagt at jeg slet ikke tænkte på det

> Men virker optionen med to fingre på touchpad'en til højreklik ikke
> under Windows? Ellers er det vel noget der komme; det må jo bare være
> noget der ligger i softwaren, som Paralls.

Det virker ikke under Windows, lige nu i hvert fald.

> Se Message-ID <1hi15w7.49c4t91sidk42N%tboweb01@mac.com>
>
> Og Stefan Hallers alle tiders piratkopibeskyttelse:
>
> MacSOUP/2.8b2 (unregistered for 96 days)
>
> - på et tidspunkt bliver det vel for pinligt for folk ...

Hvis det var et hint til mig (jeg skal helst have tingene at vide lige
ud, jeg dur ikke til at gætte hvad folk mener :) så har jeg en licens.
Jeg ved ikke hvor den er, måske ligger den på min gamle mac, ellers må
jeg skrive til Stefan ... eller også regger jeg den igen, den er det
værd.

Men i og med jeg ikke havde noget at være pinligt berørt over, så har
det ikke generet mig voldsomt, at de står det der.

Hilsen Thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 08-07-06 11:10

> [...]

> Men i og med jeg ikke havde noget at være pinligt berørt over, så har
> det ikke generet mig voldsomt, at de står det der.

Det gør det heller ikke - mere .

Det drejer sig blot om at en bestemt fil skal ligge et bestemt sted, og
den fil kan kopieres fra maskine til maskine. Jeg tror at min fil er
kommet med fra min gamle LC, fra for 15 år siden. En gammel 68K maskine
med 10M [maksimum!] RAM. Den er forlængst foræret væk - man skal jo også
kunne være sig selv ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 08-07-06 19:29

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det gør det heller ikke - mere .

SerialBox to the rescue :=)

Fra : Per Rønne

Dato : 08-07-06 20:34

Thomas Boelskifte <tboweb01@mac.com> wrote:

> SerialBox to the rescue :=)

Oh ... ja, jeg købte ærligt min MacSOUP licens fra da jeg kun havde en
LC.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 09-07-06 18:37

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Oh ... ja, jeg købte ærligt min MacSOUP licens fra da jeg kun havde en
> LC.

Som jeg skrev før, så *har* jeg en lovlig licens, aner bare ikke hvor
den er :)

Fra : Peter Kiil

Dato : 10-07-06 01:19

Thomas Boelskifte - tboweb01@mac.com on 09/07/06 19:36 wrote:

> Som jeg skrev før, så *har* jeg en lovlig licens, aner bare ikke hvor
> den er :)

Måske den ligger under 11-knaps musen?
--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 11-07-06 00:38

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Måske den ligger under 11-knaps musen?

DET må du snakke med Per RQNNE om, så mange fingre har jeg slet ikke ...
kontrol over :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-07-06 23:16

Thomas Boelskifte <tboweb01@mac.com> wrote:

> Som jeg skrev før, så *har* jeg en lovlig licens, aner bare ikke hvor
> den er :)

køb en duplexprinter når du finder den, så du kan printe den ud på
begge sider.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 11-07-06 00:38

> køb en duplexprinter når du finder den, så du kan printe den ud på
> begge sider.
LOL,

Men jeg har været med i denne gruppe on-and-off siden ruder konge var
.... yngre, tag og GoogleGroups mig og se, om der ikke altid har været
brugt en lovlig MacSOUP? Nå! :)

Men, som jeg skrev tidligere, så er det måske på tide man købte en kode
igen, for suppen har tjent mig vel i mange år.

Men det bliver ikke denne måned, syge-dagpenge er ikke en guldgrube må
jeg sande :=)

Hilsen Thomas

Fra : XenoCypraZ

Dato : 06-07-06 05:55

Thomas Boelskifte skrev:

> [...]
> fordele, syne sjeg stadig opdelingen mellem Windows og Mac kan være en
> fordel i nogle tilfælde - i andre, som i mit tilfælde er samspillet

Hejsa Thomas

Tusind tak for din beskrivelse, det var jo helt perfekt... Hele min
problemstilling går nemlig på om Windows kørte fint nok på en MacBook
til at hun kunne bruge det... Hun har jo forelsket sig i Macéns design,
og jeg må også indrømme jeg er helt vild med den... Magnetisk lukning af
låg og strømstik, dioder på batteriet, webcam der sidder diskret i
skærmen, lækker skærm, slot in drev... Alt som en bærbar skal have... og
så til priser fra 8200 og opefter...

Hvad med driver til parallels ? Netværk og Graffik ? Driller det ? Eller
laver den også en cd til dig ?

Jeg tror vi bestiller en snart. Tak for hjælp.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 08-07-06 08:05

XenoCypraZ <nikandw@hotmail.com> wrote:

[klip lang forklaring]

> [...]
> låg og strømstik, dioder på batteriet, webcam der sidder diskret i
> skærmen, lækker skærm, slot in drev... Alt som en bærbar skal have... og

Ja, det magnetiske strømstik er altså ren porno Jeg sidder tit og
leger med det, når jeg tænker over noget :)

> Hvad med driver til parallels ? Netværk og Graffik ? Driller det ? Eller
> laver den også en cd til dig ?

Som Jesper fortæller i et andet indlæg, så vælger man et menu-punkt når
XP er installeret, der så kører en lille installer inde i XP, og så
spiller det hele. Faktisk kører det nogenlunde uden, men det kører helt
forrygende når man har gjort det.

Det er faktisk meget svært, at finde noget der ikke bare er gennemført,
både ved Parallels og ved Boot Camp, det er to gennemførte løsninger!

> Jeg tror vi bestiller en snart. Tak for hjælp.

DET vil I ikke fortryde

Hilsen Thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 08-07-06 11:10

> [...]

> Det er faktisk meget svært, at finde noget der ikke bare er gennemført,
> både ved Parallels og ved Boot Camp, det er to gennemførte løsninger!

Har du prøvet at bruge Boot Camps partition sammen med Parallels?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 08-07-06 19:29

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Har du prøvet at bruge Boot Camps partition sammen med Parallels?

Som boot-disk? Det kan den ikke, den *vil* have et disk-image, så vidt
jeg lige kunne se.

VirtualPC fik den mulighed i den sidste version, og på PC siden kan
VMWare det også. Det skulle efter sigende være en sikker måde, at lægge
sin maskine helt ned på, men jeg har aldrig prøvet det :)

Hilsen Thomas

Fra : Jesper

Dato : 06-07-06 18:08

> Alle nødvendige drivere skulle følge med, men vent til eksempelvis
> Jespers svar. Han har nemlig programmet installeret; jeg har endnu ikke
> fået en Intel Mac.

Parallels kører hurtigt nok til de flerste alm. opgaver men næppe til
spil, idet Parallels installerer en generisk skrærmdriver, næppe godt
nok til kræverende spil. Parallels understøtter foreløbigt kun én
processor.
Fra menuen installerer du en driverpakke efter du har installeret Win
XP.
Parallels understøtter Win XP SP0, det gør BootCamp ikke, der skal du
have en SP2 bootdisk for at kunne installere.
--
Jesper
The saw is family!

Fra : Jon

Dato : 06-07-06 16:32

XenoCypraZ <nikandw@hotmail.com> wrote:

> Og er
> hastigheden tilfredsstillende ?

En venn av meg har nå kjøpt en 20" intel iMac til sin far og har
installert Parallels med Win XP, som på papiret skal gå kanskje 5%
langsommere enn Windows under BootCamp. Han sier: "Jeg har aldri kjørt
XP raskere på noen PC, selv om jeg bare kunne sette av 192 MB RAM til
den før jeg får mer fysisk hukommelse i boksen." Han var
Windows-entusiast inntil i fjor.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 08-07-06 08:05

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
> XP raskere på noen PC, selv om jeg bare kunne sette av 192 MB RAM til
> den før jeg får mer fysisk hukommelse i boksen." Han var

Sejt