Tegne graf
Fra : Jonas W

Dato : 24-06-06 08:26

Hej

Er der en en som kan fortælle mig hvilket program som er godt til at
tegne flotte grafer i?
(Det skal blive i trykkvalitet og jeg vil gerne have noget som bliver
bedre end Word).

Tak,
Jonas

Fra : Martin Bech

Dato : 24-06-06 11:03

In article <1hhfje1.1ewpiu3by869sN%Jonas@in.no>, Jonas@in.no (Jonas W)
wrote:

> Er der en en som kan fortælle mig hvilket program som er godt til at
> tegne flotte grafer i?
> (Det skal blive i trykkvalitet og jeg vil gerne have noget som bliver
> bedre end Word).

Jeg ved at en del universitetsfolk bruger Kaleidagraph til at lave
grafiske fremstillinger.
http://www.synergy.com/
--
Med venlig hilsen / Greetings

Martin Bech
mail: Fjern / remove XYZ

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 24-06-06 12:39

Jonas W <Jonas@in.no> wrote:

> [...]
> tegne flotte grafer i?
> (Det skal blive i trykkvalitet og jeg vil gerne have noget som bliver

Pages 2 laver (også) fremragende grafer.

Mogens Thyregod
www.mothsoft.dk¨
moth@mothsoft.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-06-06 13:50

Hej Jonas

Ja, RagTime Solo 6.x. Den er forrygende god!
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/764397/RagTime_6.0b6(1576).dmg.zip
(58mb download)
mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-06-06 16:12

On Sat, 24 Jun 2006 09:26:09 +0200, Jonas W wrote:

> Er der en en som kan fortælle mig hvilket program som er godt til at
> tegne flotte grafer i?

Hvilken slags grafer af hvad og er der et budget?

Jeg ved at Mathematica kan lave nogen forrygende grafer af hvad som helst.
Der følger også et program med til MacOS, der kan lave nogen pæne
grafer, men hvad det lige er det hedder, kan jeg ikke huske og jeg gider
ikke sætte strøm til Mac'en lige nu.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-06-06 17:32

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Jeg ved at Mathematica kan lave nogen forrygende grafer af hvad som helst.

Mathematica var - sidst jeg kikkede - ikke noget godt produkt til
ikke-programmører da man skal angive ting via tekstkommandoer, men det
kan naturligvis have ændret sig. Graferne er til gengæld meget, meget
flotte.

Har set at Excel kan lidt af hvert. Er det eventuelt en mulighed,
hvis Word ikke duer?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-06-06 23:10

On Sat, 24 Jun 2006 18:32:15 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Mathematica var - sidst jeg kikkede - ikke noget godt produkt til
> ikke-programmører da man skal angive ting via tekstkommandoer, men det
> kan naturligvis have ændret sig.

Det fik da paletter med kommandoer får nogen år siden, men det er (var?)
stadigvæk en anelse mere besværligt at gå til end fx MathCAD.

> Graferne er til gengæld meget, meget flotte.

Nærmest uhyggeligt flotte.

Fra : Jonas W

Dato : 24-06-06 21:08

Jonas W <Jonas@in.no> wrote:

> Er der en en som kan fortælle mig hvilket program som er godt til at
> tegne flotte grafer i?
> (Det skal blive i trykkvalitet og jeg vil gerne have noget som bliver
> bedre end Word).

Tak for hjælpen alle sammen. Jeg skal se på forslagene. Mathematica
bliver vist lidt som at skyde gråspuve med kanoner, derudover er jeg
humanist og har lidt for vanskeligt med at forstå ting som ikke har med
tekst at gøre. Ellers så mente jeg selvfølgelig Excel og ikke Word.

Jonas

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 25-06-06 08:33

On 2006-06-24 09:26:09 +0200, Jonas@in.no (Jonas W) said:

> [...]
> tegne flotte grafer i?
> (Det skal blive i trykkvalitet og jeg vil gerne have noget som bliver

Jeg har personligt meget gode erfaringer med GnuPlot og det er Open Source.

http://gnuplot.info

/Daniel

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 25-06-06 20:05

Du er ikke så specifik mht. behovet, men hvis det er matematisk
relaterede grafer, er Grafplotter.app da en nærliggende mulighed. Det
er den med Mac OS X medfølgende app, som også nævnes i et andet
indlæg. Du finder den i Finder - Gå - Hjælpeprogrammer -
Grafplotter.app; jeg har da brugt den et par gange.
Mvh Jens

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 25-06-06 23:49

Jeg vil foreslå det gamle program "Cricket Graph". Det er et forholdsvist
simpelt program at lave grafer i, men alligevel kan man lave meget pæne
grafer. Jeg er dog ikke helt sikker på om det kan afvikles på de allernyeste
mac'er. Programmet virker i hvert fald under system 9.1. Jeg bruger Cricket
Graph III version 1.52.

Cricket Graph har i øvrigt en speciel funktion i regnearksdelen. Cricket
Graph kan tælle hvor mange gange det samme celleindhold optræder i en
kolonne. Og det er vel at mærke fuldstændig ligegyldigt hvad man har skrevet
i cellerne. Tekst eller tal, det er ligemeget. Kolonnen skal heller ikke
være sorteret på nogen måde før man bruger funktionen. Resultatet er to
kolonner, en kolonne med celleinholdet nævnt én gang og en anden kolonne med
antallet af gange det pågældende celleindhold optræder i den oprindelige
kolonne. Jeg har ikke set funktionen som en selvstændig funktion i noget
andet regneark.