Erfaring med fler-disk LaCie kabinetter?
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 21-06-06 00:36

Hej alle,

jeg skal investere i en større harddisk til en hjemmeserver, og har
derfor øjnene på bl.a. en LaCie kabinet på mindst 500 GB.

Men det kan godt være jeg kaster lidt flere penge efter de ting LaCie
tilbyder, og tænder derfro på LaCie's 2- og 4-disk kabinetter på mellem
1 og 2 TeraByte (TB!) lagerkapcitet.

Er der nogen her der har erfaring med disse? Er de driftssikre? Er de
pengene værd? (en 2 TB disk koster ca 9000 kr).

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://liberterran.org

Fra : Terje Rydland

Dato : 21-06-06 08:10

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> [...]
>
> Er der nogen her der har erfaring med disse? Er de driftssikre? Er de
> pengene værd? (en 2 TB disk koster ca 9000 kr).

LaCie er et vanskelig firma å forholde seg til. Jeg vet ikke hvordan de
er representert i Danmark, men i Norge må man forholde seg til
Frankrike, og der har de ikke noe ønske om å forholde seg til de lover
og regler som gjelder i Norge. De gir 2 år garanti på produktet, men det
gjelder fra produksjonsdato. Så hvis produktet har ligget på lager i 3
mnd etter produksjon før du kjøper det har du kun 1 år og 9 mnd garanti.

Dessuten bruker de et raid-system på disse dual-diskene slik at disken
vises på skrivebordet som et logisk volum. Hvis noe ryker er det umulig
å få tak i data. Jeg hadde en 400 GB disk fra LaCie der kontrolleren røk
(diskene er høyst sannsynlig OK). Jeg hadde hatt disken i 1 år og 9 mnd.
Denne blir nå ikke reparert på garantien fordi disken hadde ligget på
lager i 4 mnd før den ble solgt, slik at garantien var gått ut for 1 mnd
siden. Norsk kjøpslov sier at det er 5 års reklamasjonsrett på ting som
ikke er slitasjedeler. Siden det er kontrolleren som er røket, og ikke
diskene ligger dette godt innenfor den tidsrammen reklamasjonsretten
setter, og jeg har etter norsk lov krav på å få disken reparert
kostnadsfritt. Men det bryr dette franske firmaet seg svært lite om.

Butikken der jeg har kjøpt disken har tilbudt seg å ta diskene ut av
LaCie-kabinettet og sette dem inn i et annet kabinett. Da vil jeg få de
to diskene, men i og med at LaCie bruker et raid-system i kontrolleren
vil jeg ikke kunne hente ut data fra disken. Butikken har ingen mulighet
til å reparere kontrolleren,og LaCie vil ikke sende oppover en ny.

Hold deg langt unna LaCie.

Terje

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 21-06-06 11:35

Terje Rydland <terjery@idi.ntnu.no> wrote:

> [...]
> vil jeg ikke kunne hente ut data fra disken. Butikken har ingen mulighet
> til å reparere kontrolleren,og LaCie vil ikke sende oppover en ny.

Terje,

tak for svaret. Jeg tror jeg nøjes med at købe et kabinet og en enkelt
750 GB Seagate disk...

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://liberterran.org

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-06-06 14:09

> [...]

> vil jeg ikke kunne hente ut data fra disken. Butikken har ingen mulighet
> til å reparere kontrolleren,og LaCie vil ikke sende oppover en ny.

Ifølge dansk lov er det ubetinget forhandleren der hænger på den og så
er det fuldstændigt lige meget hvor lang tid den har ligget på lager.

Der findes en dansk distributør, som man må formode håndterer disse
sager.

På den anden side har jeg dårlig erfaring med LaCie support og jeg
handler kun med LaCie produkter hvos kunder efterspørger dem.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-06-06 16:15

> [...]

> setter, og jeg har etter norsk lov krav på å få disken reparert
> kostnadsfritt. Men det bryr dette franske firmaet seg svært lite om.

i EU lande er der 6 mdr garanti og 2 års reklamationsret fra_købs_
dato. Det er forhandleren skal yde garanti/reklamationsret, hvis ikke
producenten lever op til dette er det forhandlerens problem, hverken
producent eller forbrugers problem.

Såvel forhandlere som producenter kan vælge at yde _bedre_
garanti/reklamationsret.

> Hold deg langt unna LaCie.

Er det ikke snarerer din forhandler man bør holde sig fra? Hvis norsk
lovgivning er indrettet nogenlunde som europæsik lov er det hans
ansvar, og hans problem såfremt han vælger at sælge et produkt som han
skal yde længere service/garanti på end producenten giver.

derudover vil jeg ligeledes fraråde RAID løsninger uden redundans til
andet end midlertidig opbevaring.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-06-06 11:23

Hej Peter

Prøv at kigge på de reviews, der er på Otherworld Computing. Dér får de
store LaCie 'storage solutions' ret gode anmeldelser.

OWC har også blæserstyrede kabinetter i Mercury serien - op til 5
enheder på op til 750gb pr. enhed med FW400/800, - og rent designmæssigt
er de næsten endnu flottere end LaCie.
http://otherworldcomputing.com/

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Peter Kiil

Dato : 21-06-06 11:39

Erik Richard Sørensen - NOSPAM@NOSPAM.dk on 21/06/06 12:23 wrote:

> Hej Peter
>
> Prøv at kigge på de reviews, der er på Otherworld Computing. Dér får de
> store LaCie 'storage solutions' ret gode anmeldelser.

En ting er at anmelde et produkt baseret på et par dages erfaringer, noget
andet er at have erfaring over lang tid med et produkt. Jeg er ikke meget
for at anbefale Lacie's Big Disk serie til nogen som har et kritisk forhold
til deres data. Jeg har set talrige eksempler på fejl på de modeller.

--
/peter

The best things in life are postage paid, batteries included,
guaranteed forever and tax-free.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-06-06 11:36

> [...]

> Er der nogen her der har erfaring med disse? Er de driftssikre? Er de
> pengene værd? (en 2 TB disk koster ca 9000 kr).

LaCie's flerdisk systemer har den store ulæmpe at hvis de går i stykker
så mister du dit data, bank, intet at gøre.

Alt skal sendes til LaCie, og de bytter oftest bare med en ny enhed
istedet for at forsøge reperation. Fejlraten er også alt for høj efter
min mening.

/thomas

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-06-06 11:57

Thomas von Hassel <thomas_lists@elements.dk> wrote:

> LaCie's flerdisk systemer har den store ulæmpe at hvis de går i stykker
> så mister du dit data, bank, intet at gøre.
> ^^^^^

Der skulle have stået "bang" .. :)

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 21-06-06 12:07

> [...]

> Alt skal sendes til LaCie, og de bytter oftest bare med en ny enhed
> istedet for at forsøge reperation. Fejlraten er også alt for høj efter

Hej Thomas,

tak for dit input.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://liberterran.org

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 21-06-06 14:55

> [...]

> Er der nogen her der har erfaring med disse? Er de driftssikre? Er de
> pengene værd? (en 2 TB disk koster ca 9000 kr).

Hvis det er netværksmodellerne må jeg på det kraftigste FRARÅDE dem. Du
kan ikke ændre navnet på dem og har du 5 diske mountet, så hedder de
alle det samme.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/