Kopiere en musik-cd
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-06-06 20:41

Med en data-cd eller dvd i drevet, kan man i diskværktøjet i OS
10.4.x vælge 'dvd/cd master' som billedformat, men det kan man
ikke med en musik-cd. Hvordan laver man så en kopi af en sådan?

Jeg har prøvet '660 MB (80 min)', eller hvad den nu end hedder,
men det kommer der bare en tom .dmg-fil ud af.
Skal man virkelig have Toast eller lignende installeret for at
lave en kopi af en musik-cd?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-06-06 21:06

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:
> Med en data-cd eller dvd i drevet, kan man i diskværktøjet i OS
> 10.4.x vælge 'dvd/cd master' som billedformat, men det kan man
> ikke med en musik-cd. Hvordan laver man så en kopi af en sådan?

Efter sigende skulle det kunne lade sig gøre gennem iTunes, men det har
jeg heller ikke kunnet få til at virke ordentlig...

> Jeg har prøvet '660 MB (80 min)', eller hvad den nu end hedder,
> men det kommer der bare en tom .dmg-fil ud af.
> Skal man virkelig have Toast eller lignende installeret for at
> lave en kopi af en musik-cd?

Toast 7 _er_ det bedste! - ingen tvivl om det, men du kan prøve med
'DiscBlace 6.1.8', - den er slet ikke så tosset. Den findes i en lidt
reduceret freeware version og en - vistnok - $20USd shareware version.
http://www.discblaze.com/mac/index.shtml

Jeg har brugt den nogle få gange for at prøve og det med ret gode
resultater.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-06-06 21:32

Erik Richard Sørensen skrev:

> Efter sigende skulle det kunne lade sig gøre gennem iTunes, men
> det har jeg heller ikke kunnet få til at virke ordentlig...

Jeg er ved at være så godt og grundig træt af iTunes, at det
næsten gør ondt.

> Toast 7 _er_ det bedste! - ingen tvivl om det, men du kan prøve
> med 'DiscBlace 6.1.8', - den er slet ikke så tosset.

Tak. Den vil jeg prøve.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jon

Dato : 16-06-06 22:45

> Efter sigende skulle det kunne lade sig gøre gennem iTunes, men det har
> jeg heller ikke kunnet få til at virke ordentlig...

Du får i alle fall en funksjonelt sett lik plate ved å sette iTunes til
å lese inn filer som AIFF (ukomprimert) eller Apple Lossless,[*]
deretter brenne en Audio-CD ut fra de filene du nettopp la inn uten tap.
Det du da har på CD'en er identiske lydfiler med originalen, men det kan
tenkes at det blir noe ulike pauser o.l., avhengig av innstillingene i
iTunes. Det er altså strengt tatt ikke en kopi av selve CD'en, men en
eksakt kopi av filene på den.

[*] Innstillinger - Avansert - Import
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-06-06 13:48

Jon skrev:

> [...]
> iTunes til å lese inn filer som AIFF (ukomprimert) eller Apple
> Lossless,[*] deretter brenne en Audio-CD ut fra de filene du

Det vil jeg lige prøve af, men jeg vil nu helst have en kopi som
er nøjagtig magen til originalen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-06-06 20:28

Thomas G. Madsen skrev:

> Jeg er ved at være så godt og grundig træt af iTunes, at det
> næsten gør ondt.

Grundet at den f.eks. kan finde på sådan noget:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/mac/itunes/podcasts/dobbelt.png>

Hvorfor kommer der pludselig bunker af podcasts, som man bliver
tilbudt at hente igen, selvom man allerede har hentet dem?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lars Rindsig

Dato : 25-06-06 22:34

Thomas G. Madsen wrote:

> Hvorfor kommer der pludselig bunker af podcasts, som man bliver
> tilbudt at hente igen, selvom man allerede har hentet dem?

Jeg tror ikke nødvendigvis problemet ligger hos iTunes' skyld - men
snarere i RSS. Jeg har i hvert fald flere gange oplevet noget lignende
med Googles RSS-reader. Så vidt jeg kan regne mig frem til har det noget
med at gøre, at hvis man (som content provider) retter ældre entries i
ens RSS-feed tror RSS at det er en splinterny post, man har lavet, og så
sender den hele møllen igen.

Lars

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-06-06 22:44

Lars Rindsig <spam@bounce.bounce.bounce> writes:

> noget med at gøre, at hvis man (som content provider) retter ældre
> entries i ens RSS-feed tror RSS at det er en splinterny post, man har
> lavet, og så sender den hele møllen igen.

Der er et tidsstempel med i filen. Det skal jo helst være det samme.

Fra : Lars Rindsig

Dato : 16-06-06 21:39

Thomas G. Madsen wrote:

> Med en data-cd eller dvd i drevet, kan man i diskværktøjet i OS
> 10.4.x vælge 'dvd/cd master' som billedformat, men det kan man
> ikke med en musik-cd. Hvordan laver man så en kopi af en sådan?

Man kan sagtens bare trække numrene "1 Audio Track" osv over i den
folder, du bruger til at brænde CD'er fra i Finder.

Resultatet bliver alt andet lige bedre hvis du bruger et seriøst
CD-ripper-program som cdparanoia el.l. og brænder med et godt program
ved højst 4x eller noget i den retning, men den simple metode virker
altså fint.

Lars

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-06-06 13:48

Lars Rindsig skrev:

> [...]
> CD-ripper-program som cdparanoia el.l. og brænder med et godt
> program ved højst 4x eller noget i den retning, men den simple

Til Windows bruger jeg EAC(*), som jeg er meget glad for, men jeg
mangler faktisk en god ripper til OS X.

På: <http://www.xiph.org/paranoia/down.html> står der:
'Complete cdparanoia III package source, ready to build'.
Hvad menes der helt præcist med 'build'? Det har jeg aldrig rigtig
forstået.

I readme-filen står der:

| To build the cdparanoia utility   ./configure|    make all

| This will compile cdparanoia and the shared paranoia libs; make|
install (as root) will install it. Don't forget to run ldconfig

Det forstår jeg ikke. Snakkes der om terminalen, eller hvad?

(*) <http://www.exactaudiocopy.de/>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lars Rindsig

Dato : 17-06-06 15:22

Thomas G. Madsen wrote:

> Til Windows bruger jeg EAC(*), som jeg er meget glad for, men jeg
> mangler faktisk en god ripper til OS X.

Den har jeg også tidligere brugt.

> [...]
> forstået.
> Det forstår jeg ikke. Snakkes der om terminalen, eller hvad?

Ja, det gør der. Med make-kommandoen "bygger" du programmet, så koden
integreres i selve UNIX-systemet (hvis det giver nogen mening). Der er
en installer til cdparanoia på http://www.bronsonbeta.com/

cdparanoia køres også fra kommando-linien, med mindre du finder en
GUI-wrapper, så du kan bruge det direkte i OS X's grafiske brugerflade.

Nu ved jeg ikke nøjagtigt hvad dit behov er, men hvis du fx har brug for
at pakke/udpakke flac-filer, og det er til samme formål du ripper
CD'erne (for at distribuere fx ikke-kommercielt tilgængelige
live-optagelser og lignende), kan jeg anbefale xACT, der er grafisk
frontend til bl.a. flac og shorten og som også har md5-funktion
indbygget. (Hvis du bare laver sikkerhedskopier eller "sikkerhedskopier"
af almindlige kommercielle CD'er har du ikke brug for det her, og så
bare glem det .

Lars

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-06-06 19:48

Lars Rindsig skrev:

> Med make-kommandoen "bygger" du programmet, så koden integreres
> i selve UNIX-systemet (hvis det giver nogen mening). Der er en
> installer til cdparanoia på http://www.bronsonbeta.com/

Det giver mening :)

> cdparanoia køres også fra kommando-linien, med mindre du finder
> en GUI-wrapper, så du kan bruge det direkte i OS X's grafiske
> brugerflade.

Nå ok. Jeg er knap så vild med kommandolinjeprogrammer, selvom
jeg ikke er i tvivl om, at de godt kan have sine fordele.

> (Hvis du bare laver sikkerhedskopier eller "sikkerhedskopier" af
> almindlige kommercielle CD'er har du ikke brug for det her, og
> så bare glem det .

Jeg laver sikkerhedskopier af mine indkøbte kommercielle cd'er,
hvor Toasts copy-funktion eller lignende jo kan bruges, men jeg
ynder også at lave mine egne blandede cd'er til f.eks. at høre i
bilen eller til at smide på en USB-nøgle som MP3, og til det kunne
det være rart med en ripper ala EAC til OS X, men den skal helst
have et grafisk brugerfjæs :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-06-06 14:30

> [...]
> bilen eller til at smide på en USB-nøgle som MP3, og til det kunne
> det være rart med en ripper ala EAC til OS X, men den skal helst

Hvorfor er det lige at du ikke vil bruge iTunes til dine mix cd'ere? Jeg
kan ikke komme i tanke om et mere oplagt program: rip, mix, burn - var
trods alt ikke iTunes motto for ingenting.

--
Mvh Martin

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-06-06 15:01

Martin Bredthauer skrev:

> Hvorfor er det lige at du ikke vil bruge iTunes til dine mix
> cd'ere?

Det er sikkert blot fordi, at jeg ikke har sat mig ordentlig ind
i brugen af iTunes, men jeg irriteres konstant over den måde, den
organiserer mine medie-filer på. Hvis bare man kunne slippe af
med mappen 'Bibliotek', så ville jeg være et skridt nærmere lykken.

Jeg vil have det hele organiseret i mapper, og vil selv bestemme,
hvad der skal ligge i disse mapper, og hvor de skal ligge, men jeg
har hele tiden en fornemmelse af, at iTunes modarbejder mine ønsker.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Jon

Dato : 18-06-06 15:44

> [...]
> organiserer mine medie-filer på. Hvis bare man kunne slippe af
> med mappen 'Bibliotek', så ville jeg være et skridt nærmere lykken.

Det slipper du ikke helt unna, men du kan unngå en del ved å
eksperimentere litt med settingene under Innstillinger - Avansert -
Import. I tillegg vil jeg kanskje si at alle Apple's i-Apps fungerer
best dersom man nettopp lar dem organisere seg selv. Hvis du venner deg
til å bruke spillelister istf. å organisere manuelt i mapper, så er det
_meget_ hyggelig å brenne skreddersydde CDer fra iTunes.

> Jeg vil have det hele organiseret i mapper, og vil selv bestemme,
> hvad der skal ligge i disse mapper, og hvor de skal ligge, men jeg
> har hele tiden en fornemmelse af, at iTunes modarbejder mine ønsker.

Fordi du motarbeider den, kan man også si.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-06-06 16:33

> [...]
> organiserer mine medie-filer på. Hvis bare man kunne slippe af
> med mappen 'Bibliotek', så ville jeg være et skridt nærmere lykken.

Det minder meget om de frustrationer som windows brugere, der altid har
været vant til selv at organisere kildefiler, har når de skal bruge
iTunes. Men efterhånden som filerne bliver mange er den helt rette
løsning vel en database. Om det er musik som i iTunes, billeder som i
iPhoto eller alle andre mulige filer som kaldes frem via spotlight, så
synes jeg efterhånden at det at organisere filer i forhold til metadata
synes som en bedre og bedre ide efterhånden som mængden vokser. Pyt med
hvor de i virkeligheden ligger

> Jeg vil have det hele organiseret i mapper, og vil selv bestemme,
> hvad der skal ligge i disse mapper, og hvor de skal ligge, men jeg
> har hele tiden en fornemmelse af, at iTunes modarbejder mine ønsker.

Ja, iTunes vil det på en anden måde, men du kan jo lave alle de
playlists du ønsker - både manuelle hvor du selv bygger dem op og
automatiske hvor de fyldes op udfra bestemte kriterier som du sætter.

Under alle omstændigheder så er det i hvertfald let at at brænde en
playlist i iTunes. 1. tryk på "brænd disk" (øverste højre hjørne) 2.
prop en cd-rom i mac'en 3. vent til disken er færdig - voila!

--
Mvh Martin

Fra : Jon

Dato : 19-06-06 15:00

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Det minder meget om de frustrationer som windows brugere, der altid har
> været vant til selv at organisere kildefiler, har når de skal bruge
> iTunes.

For den saks skyld minner det en del om de frustrasjoner som mange Mac
OS 9-brukere opplever ved overgangen til Mac OS X, som har et mer rigid
regime m.h.t. hva som skal ligge hvor, inntil de oppdager a) at deres
hjemmeområde er deres til å gjøre hva de vil med (men altså ikke roten
på HD), og b) at noen applikasjoner fungerer bedre når man lar dem
skjule det de gjør bak sin egen brukerflate.

Apples i-Apps er gode eksemmpler på det siste; både iTunes og iPhoto vil
gjerne lagre filer slik de selv vil. Når man "spiller på lag" med dem,
fungerer det fint, hvis man vil slåss mot systemet hele tiden, blir det
fryktelig frustrerende.

Lykke til!

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-06-06 14:45

Martin Bredthauer skrev:

> Det minder meget om de frustrationer som windows brugere, der
> altid har været vant til selv at organisere kildefiler, har når
> de skal bruge iTunes.

Jeg er også Windows-bruger, men den er nu ikke meget bedre med sin
insisteren på, at man gemmer sine dokumenter i 'My Documents'.

> [...]
> en playlist i iTunes. 1. tryk på "brænd disk" (øverste højre
> hjørne) 2. prop en cd-rom i mac'en 3. vent til disken er færdig

Det kan godt være, at du og Jon har ret. Jeg vil prøve at spille
på iTunes præmisser i en periode.

--
Hilsen
Madsen