Kinesiske slaver?
Fra : Per Rønne

Dato : 16-06-06 18:50

Jeg ser på:

<http://ing.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=2006106160064&NL=1&Category=ELE
KTRONIK>

følgende artikel:

=

Apple anklages for at bruge kinesiske slaver

En engelsk skandaleavis beskylder computerfirmaet Apple for at bruge
kinesiske slavearbejdere i fremstillingen af de allestedsnærværende iPod
musikmaskiner.

Af Kent Krøyer | torsdag 15.06.2006 kl. 15:42

Det er avisen Mail on Sunday, som bringer påstanden. Det skriver både
BBC og konkurrenten the Sun. The Mail on Sunday har en søgemaskine på
sin internetside, men den er helt ubrugelig, så Ingeniøren har ikke
fundet de oprindelige formuleringer i avisens anklage. Men der er nævnt
tal og fakta, som kan efterkontrolleres, og derfor er Apple selv i gang
med en undersøgelse, som skal afgøre, hvor meget hold, der er i
historien.

Ifølge the Sun er det især kvindelige arbejdere på en af Apples
fabrikker i Longhua i Kina, som har meget hårde arbejdsvilkår, der kan
sammenlignes med slavearbejde. De arbejder i 15-timers skift og får kun
en løn på cirka 300 kroner om måneden.

Desuden er de tvunget til at bo på fabrikken i primitive sovesale med op
mod 100 senge, og de må ikke få besøg af familie og venner, kun af folk,
som er ansat på fabrikken. Og "huslejen" for disse sengepladser bliver
automatisk trukket i lønnen. BBC skriver, at det levner dem cirka 270
kroner for en måneds dobbelt arbejde.

Den kinesiske arbejder-overvågnings-projekt-koordinator (en offentlig
ansat), Xiao Min Zheng, fortæller til the Sun, at minimumslønnen i det
pågældende område er 80 dollars per måned, omkring 480 kroner.

På en anden Apple-fabrik i Suzhou i Kina er lønnen 100 dollars, cirka
600 kroner.

Apple: Vi tolererer ikke brud på arbejdsregler

Apple skriver på sin hjemmeside, at firmaet ikke tolererer overtrædelser
af sine regler for underleverandører. Det handler om internationale
standarder med oprindelse i International Labour Organization Standards
(ILO), Universal Declaration of Human Rights (UDHR), Social
Accountability International (SAI) og Ethical Trading Initiative (ETI).

Firmaet har udsendt en kort meddelelse om, at det er Apples politik, at
alle medarbejdere i leverandørkæden har den fornødne sikkerhed, at de
bliver behandlet med respekt og værdighed, og at fremstillingsprocessen
er ansvarlig i forhold til naturen.

Apple er stadig i gang med at undersøge beskyldningerne. Men fire dage
efter, at påstandene kom frem, er det endnu ikke lykkedes Apple at tage
konkret stilling til de enkelte punkter.

Apple har stor forretningsmæssig succes for tiden. Kvartalsoverskuddet
er ifølge the Sun på næsten 2,5 milliarder kroner, og omsætninger er
vokset med 34 procent i forhold til sidste år. Alene iPod-salget voksede
med 61 procent.

Svært at holde øje med arbejdsvilkår

Ifølge Mickey Spiegel, der er seniorforsker i Human Rights Watch, som
the Sun har talt med, er det uhyre vanskeligt for et vestligt firma at
holde øje med vilkårene for arbejderne hos deres asiatiske
underleverandører. Der findes regler for både sikkerhed og overarbejde,
men ofte bliver reglerne ikke overholdt, fordi de lokale inspektører er
korrupte og kikker den anden vej.

Mickey Spiegel understreger dog, at kinesiske arbejdere gerne flokkes om
at få arbejde på de vestlige fabrikker. Forholdene er nemlig værre på de
kinesiske.
=

Gisp - jeg troede at der var tale om /rigtige/ slavearbejdere, altså
straffefanger ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-06-06 19:09

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> kinesiske.
> =
>
> Gisp - jeg troede at der var tale om /rigtige/ slavearbejdere, altså

han glemmer at skrive at firmaet er Foxconn .. dvs. de laver dimser,
kabler, bundkort,telefoner, netværks udstyr m.m. for stort set _alle_
spillere på markedet i dag... med klart at man skyder på apple ...
idioter .

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-06-06 19:12

Hej Per

Jeg tror ikke en døjt på det! Artiklen er taget fra den norkse
itavisen.no, som vel nok er noget af det mest utroværdige, man
overhovedet kan forestille sig. Der kører en mega-tråd om det på
no.it.os.mac.diverse.
http://www.itavisen.no/php/art.php?id=307443

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>