Disktilladelser på NTFS-disk
Fra : Ukendt

Dato : 14-06-06 13:23

Efter at være skiftet til mac har jeg en del ting liggende på harddisken
fra min nu ex-windows pc. Denne har jeg puttet i et eksternt kabinet for
at bruge til backup.
Problemet er nu, at jeg ikke har rettigheder til andet end at læse fra
disken. I Diskværktøj kan jeg få lov at ændre noget. What to do? Jeg
skal bruge de data der er på disken og kan derfor ikke blot formatere
den (og har ikke plads på powerbooken til at lægge det hele over).

Og en sidebemærkning:
En ekstern HD der skal fungere både på mac og på windows pc - hvilket
format er "bedst" (læs: giver færrest problemer).

Venligst

Niels
www.nodash.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-06-06 13:25

Niels Præstegaard - Aalborg <niels@priestyard.dk> wrote:

> [...]
> En ekstern HD der skal fungere både på mac og på windows pc - hvilket
> format er "bedst" (læs: giver færrest problemer).

NTFS kan du læse fra på mac'en. FAT32 kan du både skrive og læse til,
dog er du begrænset mht. størrelsen af disken. (32 GB)

/thomas

--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere...

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 14-06-06 14:24

Hej Thomas

Thomas von Hassel wrote:
> [...]

Jeg har formateret min LaCie 250 GB som en stort fat32 partition.
Fungerer glimrende

> NTFS kan du læse fra på mac'en. FAT32 kan du både skrive og læse til,
> dog er du begrænset mht. størrelsen af disken. (32 GB)

Det er vist bare en begrænsning i Windows formaterings program. FAT32
kan fint meget mere! Brug et andet tool en Windows til at lave FAT32
større end 32GB.

--
Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-06 17:42

Jesper Lillesø skrev:
> [...]
>
> Det er vist bare en begrænsning i Windows formaterings program. FAT32
> kan fint meget mere! Brug et andet tool en Windows til at lave FAT32

Tak jeg går efter fat32, når jeg engang har fået mulighed for at
manipulere dataene. Det er så bare lige spørgsmålet...

Venligst

Niels

Fra : Jon

Dato : 14-06-06 18:03

Niels Præstegaard - Aalborg <niels@priestyard.dk> wrote:

> Tak jeg går efter fat32, når jeg engang har fået mulighed for at
> manipulere dataene. Det er så bare lige spørgsmålet...

En backup eller kopi til ett eller annet skrivbart volum, omformatering
til FAT32 og så tilbake til disken din igjen.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-06 18:56

Jon skrev:

> En backup eller kopi til ett eller annet skrivbart volum, omformatering
> til FAT32 og så tilbake til disken din igjen.

Problemet er vi snakker ca. 100 gb og jeg har ikke andre harddiske i den
størrelse. ej heller har jeg to eksterne kabinetter. Kan jeg blot få lov
at slette på den eksterne NTFS-disk (altså ændre disktilladelserne), så
kan jeg komme videre. det kan jeg bare ikke !

Har en anden NTFS-disk og den kører fint og jeg har både læse og skrive
rettigheder. Anyone?

Venligst

Niels

Fra : Steen Larsen

Dato : 14-06-06 19:58

In article <44904db0$0$15785$14726298@news.sunsite.dk>, Niels Præstegaard - Aalborg wrote:

> [...]
> kan jeg komme videre. det kan jeg bare ikke !
>
> Har en anden NTFS-disk og den kører fint og jeg har både læse og skrive

Det lyder mærkeligt at du kan skrive til NTFS fra Mac OS X når alle andre
inklusive Apple siger er der kun er understøttelse for at læse.
Du er _nødt_ til at flytte data til alternativ lokation og reformattere.

Fra : Ukendt

Dato : 14-06-06 20:47

Steen Larsen skrev:

> Det lyder mærkeligt at du kan skrive til NTFS fra Mac OS X når alle andre
> inklusive Apple siger er der kun er understøttelse for at læse.
> Du er _nødt_ til at flytte data til alternativ lokation og reformattere.

Hmm...måske har jeg set forkert. Det må jeg lige tjekke.
Men ok, jeg fornemmer jeg skal ud og have fat i en anden harddisk og
måske endda en pc (uff)

Tak for opklaringen.

Venligst

Niels

Fra : Jon

Dato : 14-06-06 22:11

Niels Præstegaard - Aalborg <niels@priestyard.dk> wrote:

> Hmm...måske har jeg set forkert. Det må jeg lige tjekke.
> Men ok, jeg fornemmer jeg skal ud og have fat i en anden harddisk og
> måske endda en pc (uff)

Hvis du faktisk kan lese NTFS-disken på Mac, kan du så ikke kopiere data
til en HFS+ formatert disk på samme Mac (f.eks. USB el FW)? En ekstern
disk kan det til og med hende du kunne låne et sted?

Fra : Martin René Pedersen

Dato : 16-06-06 16:32

On 2006-06-14 15:23:50 +0200, "Jesper Lillesø" <lillesoe@gmail.com> said:

> [...]
>
> Det er vist bare en begrænsning i Windows formaterings program. FAT32
> kan fint meget mere! Brug et andet tool en Windows til at lave FAT32

Jeg har lidt stået i samme problem - mest fordi mit Diskværktøj går
kold, når jeg vil formatere en disk. Derfor overvejede jeg også FAT32.
Problemet ved FAT32 er, at den max kan håndtere filer på 4 Gb. Så det
skal man også lige være opmærksom på.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-06-06 04:23

Niels Præstegaard - Aalborg <niels@priestyard.dk> wrote:

> En ekstern HD der skal fungere både på mac og på windows pc - hvilket
> format er "bedst" (læs: giver færrest problemer).

Brugen af en netværksharddisk, som disse:

<http://www.synology.com/enu/products/diskstation/index.php?page=overvie
w>

Jeg har selv købt en 101g+, og sat en 300 G S-ATA disk i. Forbindelse:
over ethernettet. Harddiskene kører Linux.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk