Kør selv ferie USA
Fra : Koger

Dato : 25-08-06 08:20

Hejsa

Jeg og min kone skal på kør selv ferie i USA og har en masse spørgsmål
i den forbindelse.

Vi skal først være på skole derover i ca. 5 måneder og vil derefter
kører lidt rundt i USA, startende fra Atlanta og så har vi en ide om at
ende i San Francisco.

1)
Det er nok et meget individuelt spørgsmål, men hvor mange dage skal man
bruge til sådan en tur før man bliver mæt? Vi har jo som skrevet boet
derover i ca. 5 måneder i forvejen. Jeg har selv en ide om at 35-40
dage fra Atlanta til San Francisco er passende, hvad mener i?

2)
Skal man leje/købe bil/autocamper?

3)
Hvordan med forsikring?

4)
Og overnatning, hvis det udelukkende er på motel løber det vel hurtigt
op? ville det kunne betale sig at anskaffe sig en autocamper?

5)
Jeg har fundet denne hjemmeside, http://www.highways-usa.com som er
ganske god, findes der andre sider evt. amerikanske?

6)
Hvad kunne et hurtigt budgetoverslag på sådan en køre-tur være, altså
benzin, bil, overnatning, mad, osv. men uden billetpriser til diverse
attraktioner, lommepenge og den slags.

Mange tak for gode tips, kom gerne med andre end dem jeg lige har
spurgt om.

-Karsten

Fra : Jens B

Dato : 25-08-06 08:52

"Koger" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> derover i ca. 5 måneder i forvejen. Jeg har selv en ide om at 35-40
> dage fra Atlanta til San Francisco er passende, hvad mener i?

Så længe som i har råd/tid til.
35-40 kan blive en rigtig god tur, men der er vel næsten ingen øvre grænse.
Der er massere at se, så i kommer ikke til at kede jer.
Tag også et kig på http://www.us-parks.com/ , mit råd er at få flest muligt
nationalparker ind på turen, for de er virkelig seværdige.

> 2)
> Skal man leje/købe bil/autocamper?

Nu har i jo god tid derovre inden turen begynder, så der vil være god tid
til at købe en bil. Og det er jo nok lige omkring de 30-40 dage at det
begynder at vende med, om det kan betale sig at købe eller leje. Men i jeres
situation, vil det nok være mest økonomisk at købe. Dog skal man så huske
på, at man selv har problemet med reperationer osv. Så man kan jo risikere
at blive forsinket undervejs.

USA er et genialt sted til autocamperen. Der ligger altid campingpladser
rigtig godt i forbindelse med nationalparkerne. Men det er normalt også
noget dyrere med autocamper end med bil (ved dog ikke hvordan det ser ud med
køb/gensalg ved autocamper vs. bil). Til gengæld kan man jo så spare noget
på madbudgettet, ved selv at lave mad. Jeg lejede selv autocamper da jeg var
i australien i foråret, og syntes det var genialt. Men på mine USA ture, har
jeg haft lejet bil, udelukkende af hensyn til prisen.

> 4)
> Og overnatning, hvis det udelukkende er på motel løber det vel hurtigt
> op? ville det kunne betale sig at anskaffe sig en autocamper?

Tja, det er nok lidt billigere at overnatte på en campingplads. Men jeg ved
egentlig ikke hvor meget der er at spare.

> 5)
> Jeg har fundet denne hjemmeside, http://www.highways-usa.com som er
> ganske god, findes der andre sider evt. amerikanske?

Nationalparker:
http://www.us-parks.com/

Min egen side, med massere af billeder fra diverse steder:
http://www.bjargum.dk tjek evt. under links, for links til flere
forskellige USA sider.

Tag evt. et kig på min side http://www.bjargum.dk der er lavet budgetter for
mine ture.

Jens

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-08-06 13:41

Koger skrev i xn0eqe06s2wiah3001@news.tele.dk dette:

> 2)
> Skal man leje/købe bil/autocamper?

Jeg aner intet om det første, men ved, at det vestlige USA er et herligt
sted at bo i RV (som en autocamper hedder på USA'sk).
Hvor man i europa kan have en vis betænkelighed ved at bo i autocamper, da
det jo er noget af et skrummel at køre rundt i i det daglige, er der i USA
altid faciliteter til RV'ere. Ved udstillinger, musæer ol. er der masser af
plads på Ppladserne - hvis der ikke ligefrem er et specialområde til RV'ere.
Det samme gør sig gældende ved supermarkeder og forretningscentre.

Jeg har en lille smule om det at bo i autocamper her:

http://jan.boegh.net/Rejser/USAtur1-2004/RVtur.htm

måske kan du bruge noget.

Faciliteterne på de egentlige campingpladser er som regel med full hookup -
dvs. vand, strøm og kloak, der kobles på RV'en.
I nationalparkerne er der som regel mere pauvert med faciliteter - til
gengæld er de afsindigt billige.
Det er komfortabelt at bo i RV over there.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Grinz

Dato : 26-08-06 14:40

Hej Kroger

Jeg er kun ved tænke stadiet mht. til en 2-3 ugers kør selv ferie i
californien og omegn.

Defor ønsler jeg rigtigt meget held og lykke med turen.