Andet multimedie
bentjuul 3670
Trykprofil, hvad definerer den?
Fra : Børge T. Andersen

Dato : 23-08-06 10:04

Indtil nu har min trykker ikke haft nogen trykmaskineprofil, derfor har jeg
leveret fotos i RGB og ladet ham om konverteringen til CMYK.
Det har nu ændret sig, og jeg har fået en profil fra ham, som jeg så vil
bruge til selv at foretage konverteringen - og det er jo en god ting.
Mit spm er så, vil denne profil definere alting, altså ud over
farveoversættelsen også punktbredning, GCR, UCA og totalsværtning?

Med venlig hilsen, børge.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 24-08-06 20:39

Børge T. Andersen skrev:

> Mit spm er så, vil denne profil definere alting, altså ud over
> farveoversættelsen også punktbredning, GCR, UCA og totalsværtning?

Ja. En CMYK-profil indeholder normalt alle de indstillinger, du kan
definere i farveindstillingerne under 'Brugerdefineret CMYK'(*) i et
program som Photoshop.

(*) <http://tgm.dyndns.dk/photoshop/brugerdefineret_cmyk.png>.
Altså, den ældgamle "farvestyringsdel" af Photoshop, som mange ser
som værende forældet og overflødig siden farveprofilernes indtog.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Børge T. Andersen

Dato : 25-08-06 10:28

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> Altså, den ældgamle "farvestyringsdel" af Photoshop, som mange ser
> som værende forældet og overflødig siden farveprofilernes indtog.

Tak for svaret.
Jeg var i tvivl, fordi man jo efter konverteringen kan ændre på
totalsværtningen - fx sammen med farvekorrektioner i selektiv color (mens
man ikke kan ændre på punktbredningen og de andre værdier).
Det vil sige, at man uforvarende kan komme til at overskride de nominelle
maksimalværdier, som oprindelig? var i profilen, hvis man ikke holder øje
med sin info-menu.
Men det vil også sige, at man er nødt til at spørge trykkeriet om, hvad
deres norm er for max sværtning, da man (jeg) ikke kan kikke ind i
icc-profilen og se, hvad den siger.

Hilsen, ...børge.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 25-08-06 15:17

Børge T. Andersen skrev:

> Det vil sige, at man uforvarende kan komme til at overskride de
> nominelle maksimalværdier, som oprindelig? var i profilen, hvis
> man ikke holder øje med sin info-menu.

Hvis man justerer på billedet efter konverteringen så ja, men det
er normalt heller ikke noget, man bør gøre, selvom jeg godt ved,
at det er ret udbredt at gøre det. Planen er, at man justerer i sit
enhedsuafhængige RGB-arbejdsrum(¹) og når justeringen er på plads,
konverterer man til output-profilen, og får derved tilpasset sit
billede til den output-enhed, det skal køres ud på.

> Men det vil også sige, at man er nødt til at spørge trykkeriet
> om, hvad deres norm er for max sværtning, da man (jeg) ikke kan
> kikke ind i icc-profilen og se, hvad den siger.

Det er altid en god idé at spørge trykkeriet om den slags ja, men
når de ligefrem stiller en CMYK-profil til rådighed, må man gå ud
fra, at den er tilpasset til deres udstyr.

Den totale trykfarvegrænse (totalsværtningen), kan du tjekke ved
at oprette et RGB-dokument i f.eks. Adobe RGB(1998) og udfylde
det med R:0, G:0, B:0. Derefter konverterer du til CMYK-profilen
med enten relativ kolorimetri eller sanselig(²) og stiller så din
info-palette til at vise 'Total trykfarve'.

(¹) Der forudsætter jo så, at ens originalmateriale forefindes
i RGB.

(²) Der kan godt være ret stor forskel på relativ kolorimetri og
sanselig på visse CMYK-profiler, og man kan ikke umiddelbart se i
Photoshop, hvilken gengivelsesmetode CMYK-profilen har indbygget,
men det kan ICC Profile Viewer og lignende programmer vise.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Børge T. Andersen

Dato : 25-08-06 17:49

> [...]
> konverterer man til output-profilen, og får derved tilpasset sit
> billede til den output-enhed, det skal køres ud på.

Tja, jeg synes det er nemmere at justere cmyk-farverne mens man er i
cmyk-farverummet (og jeg gemmer naturligvis min rgb-original).

> [...]
> med enten relativ kolorimetri eller sanselig(²) og stiller så din
> info-palette til at vise 'Total trykfarve'.

Ja, smart!

> men det kan ICC Profile Viewer og lignende programmer vise.

Tak for tippet, jeg har fundet et.

Meget venlig hilsen, ...børge.