København på cykel
Fra : Peter Klitte

Dato : 19-06-01 21:21

Her i juli skal vi for anden gang tilbringe en uge i vores hovedstad - i en
lejlighed på Christianshavn - og ellers udstyret med cykler. Vi har cyklet
en del rundt op mod Hillerød og Helsingør.
Denne gang vil vi bl.a.til Dragør.
Har nogle af jer gode tips til rigtig gode ture, som man ikke rigtig kender
til, når man er "uldjyder"
Vi vil også gerne have gode tips til spisesteder - gode , anderledes,
hyggelige, specielle med en menu, som rækker videre end de helt almindelige.

Fra : Biker-Torben®

Dato : 20-06-01 09:48

Hej med jer!

Mht. at spise så er Arbejdermuseets café da lidt speciel:
http://www.arbejdermuseet.dk/cafehalle/caf_frames.htm

Restaurant Valhalla i Tivoli ser også ret spændende ud - jeg har nu ikke
selv været der endnu:
http://www.aok.dk/E/V/CPHDK/0004/34/35/cs1.html
og
http://www.valhal-restaurant.dk/

På AOK kan I finde mange oplysninger om København:
http://www.aok.dk

God fornøjelse i Kjøwenhaun
Torben

Fra : Stretch

Dato : 20-06-01 18:11

"Peter Klitte" <peter_kl@worldonline.dk> wrote:
> [...]
>hyggelige, specielle med en menu, som rækker videre end de helt almindelige.
----------
Husk også at I kan tage cyklerne med i S-togene - og det koster kun
ca 10 kr uanset rejselængde. Når i nu har været nordpå, kunne en tur
sydpå langs Køge Bugt strandpark være interessant - se evt kunstmuseet
Arken.

mvh Kristian

Fra : R.N.

Dato : 20-06-01 20:59

"Stretch" < skrev i en meddelelse ...

> [...]
> ca 10 kr uanset rejselængde. Når i nu har været nordpå, kunne en tur
> sydpå langs Køge Bugt strandpark være interessant - se evt kunstmuseet

Orv ja - en stor fordel at stå ud af toget i Køge og have cyklerne ved
hånden. I kunne cykle f.eks. til Vallø Slot, så kommer I til at køre ca 5 km
langs Køge bugt. Vallø slot er måske ikke det helt store, men et hyggeligt
sted, hvor der ligger en kro nærmest inde i slotsparken. Det er dog 10 år
siden, jeg har spist der, så tør ikke udtale mig om, hvad de serverer.

Er I oplagte til at køre langt kan I også fra Køge cykle til Stevns Klint,
hvor en uvejrsnat omkring 1920 et stort stykke af klinten faldt i havet og
en trediedel af kirken styrtede med ned. Resten af kirken står der endnu,
der er skøn udsigt og et godt egnsmuseum samt gamle stråtækte huse ved
kirken.
Og en anden dag kan I tage toget til Roskilde, hvis I aldrig har været i
Roskilde domkirke. Det tager 5 min. at gå til kirken fra stationen. Gør I
det bør I huske, at være der før kl. 12 middag.
(eller før kl. 11) Man kan lige så godt tage det med, at hver time kommer
Sct. Jørgen, Dragen og Liden Kirsten frem højt oppe under loftet, det
skramler lidt da St. Jørgen løfter sværdet for at støde det i dragen
hvorpå dragen udstøder et hæst skrig, og så kommer klokkeslagene. Husk at se
den søjle, hvor mange danske konger har stået opad, mens deres højde blev
ridset ind i stenen. Man ser jo også alle kongernes sarkofager, Chr. 4. har
et helt rum for sig selv, hvor loftshvælvingen er mørkeblå, og fyldt med
stjerner. I kan endda gå ud ad og se den anden kirke på St. Jørgensbjerg,
der er meget kønt, gammelt landsbymiljø - og derfra gå ned til
Vikingemuseet. Der kan I spise i et cafeteria, hvor bølgerne pisker op mod
ruderne.

Tager I alle disse seværdigheder, er det selvfølgelig nok klogt også at tage
cyklerne med til Roskilde.

Og lige en ting mere - i København bør I naturligvis også prøve lidt af det
hyggelige caféliv. Måske vil nogle ærkekøbenhavnere være søde at skrive et
par adresser på f.eks. Cafe Sommersko og andre af de 'rigtige'.

Mange hilsener elena@io.dk

Fra : René Jørgensen

Dato : 21-06-01 00:15

"Peter Klitte" <peter_kl@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi vil også gerne have gode tips til spisesteder - gode , anderledes,
> hyggelige, specielle med en menu, som rækker videre end de helt

I Dragør kan jeg anbefale en restaurant der hedder Beghuset. Den ligger i et
gammelt byhus. Rigtig godt mad, og hyggelig lokaler.

Se mere her: http://www.beghuset.dk

Hilsen

René