SCSI error!
Fra : Morten

Dato : 12-01-01 16:14

Jeg har haft dette problem igennem lang, lang tid. Efter først at have
scannet, derefter arbejdet videre i Photoshop og til sidst gemt
dokumentet, viser Photoshop denne fejlmeddelelse når jeg skal åbne
dokumentet igen.

"This document has been damaged by a disk error. The most likely causes
of this error are: a defective disk drive, a defective SCSI cable, or
incorrect SCSI termanition. Some of the pixels in this document may be
invalid. Open anyway? (Cancel) [OK]"

Hvis jeg åbner dokumentet, er det som om nogle 'felter' i en eller flere
farvekanaler er blevet dubleret flere steder i samme kanal. M.a.o.
dokumentet er ødelagt!!

Jeg har prøvet alt (vil jeg mene): Geninstallere scannersoftware,
Photoshop (5.0 og 5.5), System (8.6 og 9.04), pille SCSI-kort fra,
Skifte SCSI-kort (2930u), Skifte SCSI-kabel. Forbinde scanner 'direkte'
og via tastatur - Skifte tastatur (Apple og iKey).

Det 'sjove' er at det ikke er en SCSI-scanner men AGFA SnapScan 1236u
(usb). Den er tilkoblet en B/W G3. SCSI-kortet bruges kun af en OnePro
brænder (med terminering).

Er der nogle der har oplevet det samme (og løst problemet) eller skal
jeg sende scanneren tilbage til AGFA med det samme?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-01-01 03:26

Hej Morten

Jeg har set det før, - dog ikke med en AGFA scanner men med flere
forskellige Umax modeller. - Hvor har du den siddende i kæden? - Tættest på
computeren eller sidd3r den længere ude?

og mht. SCSI-fejlmeddelelsen, - så er det Photoshop, der ikke har ændret
deres dialoger.

Prøv at sætte den alene i den ene port og mus og tastatur i den anden og
se, hvad der så sker.

mvh. Erik Richard

Morten wrote:

> [...]
>
> Er der nogle der har oplevet det samme (og løst problemet) eller skal
> jeg sende scanneren tilbage til AGFA med det samme?

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Morten

Dato : 13-01-01 23:04

Hej Erik Richard
Scanneren sidder som eneste enhed på mac'ens ene usb port (har dog også
tidligere eksperimenteret med at sætte den på tastaturet)!

Hvad har løsningen været de andre gange du har oplevet/set dette??
Kan det være evt. 'bare' være kablet - eller er det selve scanneren der
er 'bugged'??

mvh. Morten

> [...]
> deres dialoger.
>
> Prøv at sætte den alene i den ene port og mus og tastatur i den anden og

(...)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-01-01 04:57

Hej Morten

Såvidt jeg husker var løsningen at sætte kæden sådan: iMac USB port 1 -> scanner
-> tastatur -> mus. - Ingen terminering på scanneren. Musen virker som
terminator, da den sidder sidst i kæden.

Start computeren og zap PRAM - COM+ALT+P+R. Lad den komme med startlyden en 3.4
gange. Genopbyg derefter skrivebordet med COM+ALT holdt nede indtil du får
dialogen 'Skal skrivebordet...'.

Hvilken printer har du? - en Epson StylusColor xxx? - Så tag den fra, når du
skal bruge scanneren. Langt de fleste af de her problemer kommer sammen med
Epson printere.
Lav et sæt udvidelser o.a. med Udvidelseskontrol, hvor du har slået _alt_
printersoftware fra.

Bruger du FotoLook? - Version - 2.09.6 eller 3.0? - Hvis du bruger 3.0, prøv så
at gå til Agfas hejmmeside og hent 2.0.9.6 i stedet for. Du kan også søge på din
scannermodel og få alt downloadbare software frem med anvisning på, hvad de kan
anbefale og ikke anbefale. Fx. vil jeg gerne bruge 2.0.9.6 til min gamle Agfa
StudioScan IIsi, men selv om der mange steder står, at man kan bruge den ver. så
er det faktisk ikke mulig. Heller ikke 3.x kan bruges med en IIsi. Hvis du også
har FotoSnap skal du bruge ver. 2.0.9.2. Det er seneste version. Brug ikke
FotoTune eller FotoTune Light. De kører ikke særlig godt med de nyere Agfa
scannere

Mht. Photoshop, - er det DK, US eller IE version? - Hvor skørt det end lyder,
kører Agfas scannere faktisk bedst med enten IE eller US versioner. Fx. ville
min IIsi ikke kendes ved en PhS 4.0DK - men nok en 3.5 og 5.5. Husk også at slå
Virtuel Hukommelse fra, når du bruger Photoshop. - PhS kan ikke lide VM.

Har du Corel Graphics 8LE? - så prøv den, om den laver det samme nummer. Du kan
hente den her: <http://www.corel.com/draw8mac_le/eula.htm>

Du skal også sørge for, at der ingen strømforsyninger eller netkabler er inden
for ca. 20cm afstaqnd fra USB-kablerne. Strømforsyninger og netkabler vil altid
danne magnetfelter, der kan forstyrre andre kabler, især de tynde USB kabler,
der jo ikke er dobbeltskærmede som fx. de lidt dyrere - og tykkere - SCSI
kabler.

Jeg véd godt, at det jeg nu foreslår, lyder rablende skørt... - Men ta' og gå
ned i det nærmeste byggemarked, - køb dig et stykke plastic elrør (Ø ca. 2 cm)
eller en ledningsskinne til montering på væg. - Du véd, dem der kan åbnes og
lægges el-ledninger ind i. Tilpas den i en passende længde og omvikkel den med
staniol. Træk dine USB kabler gennem den, så kun det mest nødvendige er udenfor
til div. enheder. Det vil have nogenlunde den samme virkning som et
dobbeltskærmet kabel, - fx. de hvide antennekabler med sølvpapir lige under det
ydeerste plastlag. Det vil bryde evt. magnetfelter fra strømførende
netdele/-kabler.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten

Dato : 14-01-01 20:49

Fra : Morten

Dato : 14-01-01 20:49

Hej Erik Richard

Tak for dit lange svar! Jeg har flettet mine kommentarer ind i dine svar
for kunne holde styr på det hele...

Jeg er i øvrigt kommet i tanke om hvorfor jeg satte scanneren i røven af
tastaturet. Computeren vil nemlig ikke starte hvis den er sat direkte
til mac'en!! (Den viser bare grå skærm - uden glad/sur mac-mand eller
'?' - og ingen opstartslyd) Dette må vel pege i retning af at det er
Scanneren, USB-ledningen eller USB-porten der er kilden til alle mine
kvaler?!

> Såvidt jeg husker var løsningen at sætte kæden sådan: iMac USB port 1 ->
> scanner -> tastatur -> mus. - Ingen terminering på scanneren. Musen virker
> som terminator, da den sidder sidst i kæden.

Scanneren har kun én USB port (kvadratisk) så den kan vel kun være
sidst. I øvrigt er jeg ikke stødt på nogen måde at terminere denne
scanner på...

> Start computeren og zap PRAM - COM+ALT+P+R. Lad den komme med startlyden
> en 3.4 gange. Genopbyg derefter skrivebordet med COM+ALT holdt nede indtil
> du får dialogen 'Skal skrivebordet...'.

Er gjort 1.000vis af gange.

> [...]
> med Epson printere. Lav et sæt udvidelser o.a. med Udvidelseskontrol, hvor

Jeg HAR ingen printer! Men hvis jeg havde ville jeg sgu' blive tosset
hvis det ikke var muligt at bruge den sammen med en scanner.

> [...]
> bruge ver. 2.0.9.2. Det er seneste version. Brug ikke FotoTune eller
> FotoTune Light. De kører ikke særlig godt med de nyere Agfa scannere

Jeg bruger ScanWise - som fulgte med købet.

> [...]
> Fx. ville min IIsi ikke kendes ved en PhS 4.0DK - men nok en 3.5 og 5.5.
> Husk også at slå Virtuel Hukommelse fra, når du bruger Photoshop. - PhS

Jeg bruger IE 5.5.

> Har du Corel Graphics 8LE? - så prøv den, om den laver det samme nummer.
> Du kan hente den her: <http://www.corel.com/draw8mac_le/eula.htm>

Jeg vil bruge min Photoshop!!

> [...]
> sølvpapir lige under det ydeerste plastlag. Det vil bryde evt.
> magnetfelter fra strømførende netdele/-kabler.

Den vil jeg vente lidt med...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-01-01 21:37

Hej Morten

Morten wrote:

> [...]
> '?' - og ingen opstartslyd) Dette må vel pege i retning af at det er
> Scanneren, USB-ledningen eller USB-porten der er kilden til alle mine

Hm... Det vil sige, at kun skærmen aktiveres... Så der bliver blokeret for
adgangen til processoren. - Ja, så ku' det godt tyde på en decideret
hardwarefejl i enten scanner eller computeren.

Du kender ikke en i nabolaget, der også har en Mac med USB? - Så ku' du jo tage
scanneren under armen og prøve, om den virker på en anden Mac. Hvis der så er
de samme problemer er det kun scanneren, der er noget galt med. Du kunne også
prøve at låne et andet USB-kabel og prøve med det.

> Scanneren har kun én USB port (kvadratisk) så den kan vel kun være
> sidst. I øvrigt er jeg ikke stødt på nogen måde at terminere denne
> scanner på...

Det er heller ikke nødvendig, når der kun er et stik.

> I.....I
>
> Jeg bruger IE 5.5.

Ok.

> Jeg vil bruge min Photoshop!!

Godt ord igen -))
Men den er gratis......

> Den vil jeg vente lidt med...

Ja, det var jo bare et tip...

- Og jeg håber, du stadig har garanti, hvis det er sådan, du skal ha' det på
serviceværksted. - Det er nogle dyre priser de holder sig sådanne steder.

Held og lykke med det
mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Jørgen Angel

Dato : 15-01-01 04:47

grundsoe@vip.cybercity.dk,Ny-Internet writes:
>I øvrigt er jeg ikke stødt på nogen måde at terminere denne
>scanner på...

De to Agfa scannere jeg har (ikke sbu) skal begge termineres med en
teminator-stump der sættes ind mellem scanneren og SCSI-kablet.

Jørgen Angel

Fra : Jørgen Angel

Dato : 15-01-01 04:43

kml.ers@mail1.stofanet.dk,Ny-Internet writes:
>Bruger du FotoLook? - Version - 2.09.6 eller 3.0? - Hvis du bruger 3.0,
>prøv så
>at gå til Agfas hejmmeside og hent 2.0.9.6 i stedet for.

Mig bekendt kan de nyere modeller (som f.eks. DuoScan T1200) ikke køre på
en lavere udgave af FotoLook end 3.0 Og den er behæftet med fejl i
lagoritmerne til sharpnes bl.a. Version 3.5 er væsentlig bedre. Den kan
hentes på Agfas hjemmeside.
IIsi'eren understøttets ikke af version 3.o eller højere.

hilsen
Jørgen Angel