Ismaskine m. kompressor - gode råb til ind~
Fra : martinmtj@gmail.com

Dato : 21-08-06 15:49

Jeg har læst rundt i denne gruppe, men vil stadig godt have lidt råd
til hvilken maskine der er bedst. Jeg vil give op til ca. 2500 kr. for
maskinen.
Jeg har kigget på følgende:
Simac Gelataio GC 5000 (ca. 1800 kr)
Gaggia Gelatiera (ca. 1900 kr)
Nemox Gelatissimo (ca. 2300 kr)
Nemox - Gelatiera oxiria (ca. 2100 kr)

Jeg vil meget gerne have vurdering fra folk der kender til
ovenstående, eller tilsvarende

Fra : Padre

Dato : 21-08-06 16:49

Gaggia Gelatiera (ca. 1900 kr)

Det er nogle meget lave priser, du angiver - må man spørge, hvor du har
fundet dem?

Jeg har gaggiaen, og der er én ting ved den, som jeg er ret utilfreds med:
Der medfølger en ekstra skål, som man kan lave is is, og så tage ud,
hvorefter man skulle kunne lave i i den skål, som er fastmonteret i
maskinen.

Desværre er det sådan, at den ekstra skål ikke passer fuldstændig i den
fastmonterede skål. Det er ikke på grund af nogen fejl, det er fordi
maskinen er lavet sådan, og for at bruge den ekstra skål skal man derfor
hælde en smule vand iblandet sprit ned i den fastmonterede skål, før man
sætter den ekstra skål i. Vandet med sprit kompenserer så for afstanden
mellem de to skåle, og fungerer som kuldeleder. Det betyder imidlertid at
for at kunne bruge den fastmonterede skål efterfølgende, skal man først
rense den for spritvandet. Ægte italiensk design, med andre ord.

Jeg så i sin tid på en electrolux, som jeg tror er identisk med simac'en -
der medfulgte også en ekstra skål, men den passede meget fint i den
fastmonterede skål, så der tror jeg ikke "spritvands tricket" var
nødvendigt. I hvert fald ville jeg, hvis jeg skulle købe en ny maskine i
dag, sikre mig, at den ikke havde den gene.

Ellers er jeg meget tilfreds med gaggiaen, den laver ca. 1,3 liter is på ½
time-45 minutter alt efter væskens temperatur.
--

Padre
Inventor of the Plonkificator 3600 wih twin, strontium-enforced,