Hvor køber jeg fjerkost - seriøst???
Fra : Siri

Dato : 18-08-06 18:46

Hek
Jeg prøver igen:
Min dejlige Gia er ellevild med sit nye fjer-"drillepind"-legetøj, og så
læser jeg under 'Produkter' denne anbefaling:
'Mette Mejdahl :
Ok men kan ikke holde interessen ret længe... Et rigtigt godt alternativ
er, en gammeldags støvekost (sådan en stor fjeredeting?! Men bered
jer på oprydning, for det ligner at katten har pelset en solsort (alt
efter farven *fnis*) '
Åh, ha, ha - så må man jo le højt og spontant!
Jeg er helt med på, hvad det er for en ting, en klassisk fjer-støvekost,
men ved nogen, hvor man køber sådan en i dag?
Uden at ødelægge en museumsgenstand??
De må da også laves billigt i Fjernøsten, som snart sagt alt andet
'skrammel' i vore dage?
Hjælp - min legesyge perser ville elske den, for hun er pjattet med alt
med fjer, en rigtig fuglefænger er hun (nå nej, ikke rigtigt!)
Ser du en fjerkost i en butik, så tip mig, please?!

Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 18-08-06 19:52

Du kan da også købe fjer i alle mulige farver i en hobbyforretning og
selv lave en fjerkost. Du kan også binde fjerene sammen i en dusk for
enden af en snor

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 18-08-06 19:53

PS: Du kan også samle rigtige fuglefjer - de vil gøre lykke!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 18-08-06 21:52

Siri wrote:

> Hek
> Jeg prøver igen:

Det er absolut ikke for at være sur, men vi har altså ikke glemt sidst,
du spurgte

Desuden får du måske nemmere hjælp i nyhedsgruppen dk.forbruger, da dit
spørgsmål strengt taget ikke er katterelateret.

Hvis du ikke er vant til nyhedsgrupper, kan du evt. få adgang til dén
gruppe via dette link: http://groups.google.com/group/dk.forbruger

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Siri

Dato : 19-08-06 14:37

> Det er absolut ikke for at være sur, men vi har altså ikke glemt sidst,
> du spurgte
OK, jeg troede, at mit spørgsmål var blevet 'overset'/misforstået p gr
af overskriften - som en slags spøg - men jeg mener det

> Desuden får du måske nemmere hjælp i nyhedsgruppen dk.forbruger, da dit
> spørgsmål strengt taget ikke er katterelateret.

Nå nå - det er da til min kat, og spørgsmålet er baseret på denne
gruppes eget opslag om (katte-)produkter. Godt ord igen!

> Hvis du ikke er vant til nyhedsgrupper, kan du evt. få adgang til dén
> gruppe via dette link: http://groups.google.com/group/dk.forbruger

Nej, jeg er ikke vant til nyhedsgrupper, og bliver det nok heller ikke,
men tog med kyshånd imod lejligheden til at få gode tips fra erfarne og
tålmodige katte-ejere, da jeg ikke har erfaring med katte heller - kun
diverse andre dyr såsom heste og hunde. Jeg er her ikke for at ulejlige
nogen - jeg er bare ny og nysgerrig. Du behøver ikke at ulejlige dig,
hvis du ikke synes, at det er besværet værd

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-06 22:10

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse

Og hvis det er legetøj du søger.
Så prøv at købe nogle bordtennisbolde.
Stort hit hos mig. Nu har jeg lavet ´økobolde´til dem. Hele someren.
Så bordtennisbolde var sjove her, de vejer ingenting.
Du ved forandring fryder.
Og Økobolde er underuld der rullet som en boldt.. Billigt og nemt.

Mvh Allan

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-06 22:33

"Allan" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg tror da vist nok jeg stjal ideen med økobolde her fra ng.

Tak til Marriane Hellemose.
Sikke mange bolde jeg har fået lavet af vinterpelsen.

Det virker HeHe

Mvh Allan

Fra : Hanne Engermann

Dato : 18-08-06 22:36

> [...]
> Du ved forandring fryder.
> Og Økobolde er underuld der rullet som en boldt.. Billigt og nemt.

Og endnu sjovere bliver det, hvis man smider bordtennisboldene i en stor
gryde eller balje med et par centimeter vand

PS: Økoboldene ville jeg nok være ret betænkelig ved. Får katten et tot
løs og ind i munden, er der kun én vej videre, nemlig ned i maven.

Ellers kan jeg anbefale en krøllet piberenser og et sammenkrammet stykke
pergamentpapir. Det knitrer nemlig og er et stort hit her i huset.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-06 23:12

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse
Hej Hanne ja jeg har klippet lidt for meget i dit indlæg.

Men det er da helt naturligt at slikke pels til man brækker en tot op.

Så mine Økobolde, HeHe ser jeg ingen problemer med.
Og er det ikke bedre med pels, istedet for noget styren, eller andre
unaturlige matrialer? som der er i legetøj til katte?

Mine katte kører selv pelspleje, ja ok jeg hjælper en del.
men igen det er da normalt at få lidt pels ind i maven ?

Mvh Allan

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-08-06 11:39

Allan wrote:
> [...]
>
> Mine katte kører selv pelspleje, ja ok jeg hjælper en del.
> men igen det er da normalt at få lidt pels ind i maven ?

Hej Allan.

Jeg vil give Hanne ret m.h.t. økobolde. Jeg reder mine katte hver dag,
jeg kan ikke lide at de får for meget pels i maven, og mine katte er
endda korthår.

Hår kan i værste fald give forstoppelse. Som regel kan dette nemt klares
med kattemalt som de er vilde med. Det kan også iflg. min dyrlæge blive
så slemt, at en operation er påkrævet hvis kattens tarmsystem ikke
fungerer optimalt, han ser det desværre alt for ofte. Jeg tror ikke, at
jeg turde binde an med økobolde, for jeg ville føle mig delvis skyldig,
hvis det gik galt. Det er så bare min mening.

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Hanne Engermann

Dato : 19-08-06 13:10

> Allan skrev:

> Hej Hanne ja jeg har klippet lidt for meget i dit indlæg.
Klip du bare løs Allan

> Men det er da helt naturligt at slikke pels til man brækker en tot op.
Jo vel er det naturligt, men de hår, en kat slikker i sig hen ad vejen,
samler sig efterhånden og indkaples i maven til en fast "hårbolle", der
så brækkes op. Enten fremprovokerer katten selv opkastningen ved at
spise plantedele, eller også sker brækningen spontant uden "grøntfoder".
(Desværre kan katten ikke bare spytte hårene ud, da papillerne på tungen
vender bagud, så der er kun én vej, videre ned i maven.)

Men indtages en stor klump pels (og tilmed sammenpresset som på dine
"Økobolde") på én gang, er der stor risiko for, at klumpen glider
videre ud i tarmsystemet, hvor den kan sætte sig fast, og så er der kun
en ting at gøre, nemlig at besøge doktor meget-dyr (i en sådan situation
i hvert fald).

Jeg ved, at dyrlægerne især i fældeperioder og især med langhårskatte
uden ret megen pelspleje får katte til operation af samme årsag.
Og selvfølgelig kan det også ske, hvis katten har spist et eller andet
fremmedlegeme, som du nævner, men det er en anden snak. Selv er jeg
meget obs på materialet i kattelejetøj.

> [...]
>
> Mine katte kører selv pelspleje, ja ok jeg hjælper en del.
> men igen det er da normalt at få lidt pels ind i maven ?

Igen ja, men LIDT pels - i maven og op igen, ikke i tarmene .

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-06 17:44

> Klip du bare løs Allan

Jamen så klipper jeg videre

Det jeg glemte at skrive er, Mine Økokugler er på samme størelse som de der
skumgummifiduser man kan købe alle steder.

Så ingen kattehår i maven på den konto.

Derudover har du sikkert ret.
Men jeg fortsætter nu aligevel som jeg plejer.

He He
Der skal mere end rygter til før jeg ændre på min kattepleje.
Mvh Allan

Fra : Hanne Engermann

Dato : 19-08-06 19:55

> Allan skrev:

> Jamen så klipper jeg videre

Det samme gør jeg

> Det jeg glemte at skrive er, Mine Økokugler er på samme størelse som de der
> skumgummifiduser man kan købe alle steder.

De er til gengæld alle tiders legetøj, skulle jeg hilse fra kattene og
sige
(Jeg har dem over alt, hvis jeg har dem stående fremme)

> He He
> Der skal mere end rygter til før jeg ændre på min kattepleje.
> Mvh Allan

Rygter??????

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-06 21:01

Æv men det lød så godt da jeg skrev det.

så Ingen rygter her.

Mvh Allan

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-08-06 21:14

Hanne Engermann wrote:

> Rygter??????
>
> Med venlig hilsen
> Hanne Engermann

Kære Allan.

Du kan trygt stole på, at det ikke er rygter. Selvom dine øko-kugler
ikke er større end "skumgummifiduser", så kan de sagtens gøre stor skade
hvis de bliver slugt. Prøv at høre din dyrlæge ad næste gang du besøger
ham/hende, så vil du se, at både Hanne og jeg har ret.

Hanne er en mangeårig ekspert på området, så du kan med sindsro stole
på, at de råd hun giver er rigtige.

Det er så op til dig om du vil følge et godt råd. Der er så mange andre
(ikke farlige) ting du kan glæde dine MCO'er med.

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-06 22:44

> [...]
>
> Det er så op til dig om du vil følge et godt råd. Der er så mange andre
> (ikke farlige) ting du kan glæde dine MCO'er med.

Tak skal du have for at rede mig i denne tråd

Den er jo om en støvekost

Skal vi ikke lave en ny tråd om hvad der må komme ind i kattenes maver?
Jeg har stor respekt for dine og Hannes skriverrier. men er ikke helt
enig
Mvh Allan

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-08-06 11:46

Allan wrote:

Jeg har stor respekt for dine og Hannes skriverrier. men er
> ikke helt enig
> Mvh Allan

Kære Allan

Det er jo det gruppen er her for. Gud fri mig hvis vi alle var enige, så
behøvede vi jo ikke at skrive sammen. Jo, måske lige for at fremhæve
hinandens fortræffeligheder, og *det* ville godt nok blive en træls
omgang læsning

Lad os da få nogle nye meninger.

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-06 15:51

> [...]
> behøvede vi jo ikke at skrive sammen. Jo, måske lige for at fremhæve
> hinandens fortræffeligheder, og *det* ville godt nok blive en træls omgang

Mvh Allan

Fra : Siri

Dato : 19-08-06 14:40

> Allan skrev:
> Så prøv at købe nogle bordtennisbolde.

Tusind tak, men bolde er hun helt ligeglad med - jeg købte nogle i en
dyrehandel - i det hele taget er 'rulle-ting', også diverse forslag fra
under 'Produkter', wc-ruller osv ikke noget hit hos damen - men alt med
fjer! Hun går agurk! Det er alle tiders syn at se den lille pelsbamse
sætte sig på bagbenene og 'slå til søren'!
Så jeg må vist i 'Gør-det-selv' og købe fjer, som Hanne foreslår

Fra : Hanne Engermann

Dato : 19-08-06 16:05

Hejsa igen, Kan du bruge denne her fra QXL. Den koster 20,- kr., og der
mange flere typer derinde i samme prisleje:

http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=27246120&ListingType=0&ListingSort=1&PageNum=1&Catg=23647

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar