Konstateret galdesten
Fra : Kim

Dato : 17-08-06 14:07

Har læst tråden nedenunder " Mavesmerter"

Jeg har lige i dag fået konstateret ved Ultralyds-scanning 4 stk galdesten.

Kan først kontakte min egen læge på man eller tirsdag i næste uge da
røgten-lægen først skal sende div. billeder m.m. til ham. Først der kan
vi afgøre om jeg skal opereres eller hvad....? jeg er jo ikke læge.

Jeg ved godt at man skal spise magert og undgå fede madprodukter, men
skulle der være en her kunne give et på opskrifter/eksempler på en kostplan
indeholdende morgenmad, middags- og aftenmad ?

Er havregryn/Cornflakes med sødmælk f.eks ok om morgenen ?

Og hvad med kaffe med mælk ?

Mvh Kim

Fra : Sabina H.

Dato : 17-08-06 20:27

Kim wrote:
> [...]
> røgten-lægen først skal sende div. billeder m.m. til ham. Først der
> kan vi afgøre om jeg skal opereres eller hvad....? jeg er jo ikke læge.

operationen er i givet fald megt simpel... jeg gemmengik den selv i november
sidste år, og har i dag kun nogle få fine små ar (3 på ca 1 cm og en på 3
cm) på maven hvor de gik ind med kikkert.....
de opererer kun hvis der ikke er andre muligheder... i mit tilfælde var det
fordi der var mistanke om galdeblærebetændelse, men da de kom ind viste det
sig at sådan var det ikke... de tog dog galdeblæren alligevel, da jeg pga
tidligere sygdom er disponeret for det.....

> Jeg ved godt at man skal spise magert og undgå fede madprodukter, men
> skulle der være en her kunne give et på opskrifter/eksempler på en
> kostplan indeholdende morgenmad, middags- og aftenmad ?

det er slet ikke så kompliceret... det handler blot om at spise
fornuftigt... droppe tandsmør, stege i olie (eller tørstege), og erstatte
fedtholdige madvarer med magre....

> Er havregryn/Cornflakes med sødmælk f.eks ok om morgenen ?

jeg ville vælge en lettere mælkevariant..... selv drikker jeg minimælk

> Og hvad med kaffe med mælk ?

burde ikke være et problem, hvis ikke galdestensanfaldende er provokeret af
kaffe med mælk ;)

der er kun en vej... prøv dig frem.... hvis noget provokerer dine
galdegange, vil du vide det inden for ½-2 timer efter ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : EnjoyNews

Dato : 17-08-06 22:56

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> der er kun en vej... prøv dig frem.... hvis noget provokerer dine
> galdegange, vil du vide det inden for ½-2 timer efter ;)

For mig var det fast hver uge jeg fik anfald uanset hvad jeg havde spist!!
Så kom anfaldene med ca 3 dages mellemrum til sidst... ikke sjovt.. så jeg
var så glad da jeg endelig fik tid til kikkert operation...
At min operation så ikke gik som forventet og jeg skulle re-opereres var en
lidt kedeligere sag

Kh Heidi

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-06 05:55

">

> det er slet ikke så kompliceret... det handler blot om at spise
> fornuftigt... droppe tandsmør, stege i olie (eller tørstege), og erstatte
> fedtholdige madvarer med magre....

Lige en lille oplysning vedr olie til stegning:
Mange tror at det meste olie kan bruges til stegning, men det eneste der kan
tåle den hårde opvarmning er olivenolie og kokosolie.
Smør må til gengæld godt bruges til stegning, men naturligvis i små mængder.
Små er ganske vist mættet fedt, men det er den gode af slagsen.
Rapsolie må kun bruges til bagning.

Alle øvrige olier anbefales det at man kun bruger kolde, dvs til salat,
dressing o lign.

Det der sker er at kæderne at fedtsyrer bliver ødelagt, og risikerer at
danne transfedtsyre.
At samme grund skal man undgå at fx riste nødder, frø (græskarkerner,
solsikkerkerner mm), da de også danner transfedtsyrer ved opvarmning.

Louise

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 20-08-06 23:56

Kim skrev:
> [...]
> røgten-lægen først skal sende div. billeder m.m. til ham. Først der kan
> vi afgøre om jeg skal opereres eller hvad....? jeg er jo ikke læge.

Hej Kim

Hvis man skannede hele Danmarks befolkning, så ville man finde flere
hundrede tusinde med galdeblæresten. Langt de fleste har aldrig haft
nogle symptomer fra disse sten. De er der bare, men gør ikke noget.

Indimellem finder en af disse sten på at den vil en tur ud af
galdeblæren. Og så er det, at det gør ondt. Stenens vej ud gennem
galdeblæren er via en snæver gang hvor galdestenen nemt sætter sig fast.
Sker dette - ja så gør det ondt og der kan komme betændelse.

Hvis man har haft smerter een gang og man finder galdesten på en
ultralydsscanning, så vil man næppe gøre noget. Det kan have været en
enkelt sten der passerede ud - og resten behøver ikke gøre det samme. De
fleste læger er af den holdning, at der skal flere anfald til før man
gør noget - eller feber samtidig med et anfald. Grunden til man ikke gør
noget med det samme er, at der kan være komplikationer til en
galdestensoperation. En sprængt galdeblære i maven på folk kan ende i
ren katastrofe - og sådan en sprængning kan netop ske når man opererer
(knive du ved ... )

Kostmæssigt skal man undgå fede ting.

Hilsen Jesper

Fra : Trist

Dato : 21-08-06 00:38

Jesper Mehlsen <jesperSLETDETTEmehlsen@gmail.com> wrote in

> En sprængt galdeblære i maven på folk kan ende i
> ren katastrofe - og sådan en sprængning kan netop ske når man opererer
> (knive du ved ... )

Efter at jeg var blevet opereret, fik jeg at vide, at der var gået hul på
galdeblæren uder operationen, men at de mente, at de havde fået støvsuget
det meste op. Den dag i dag er jeg stadig lidt nervøs, for hvad der måske
er sket i mit indre. Galdesaft er vel ætsende?

I over et halvt år efter operationen havde jeg ondt hver gang jeg trak
vejret, men det gik heldigvis over.

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 21-08-06 11:39

Trist skrev:
> [...]
> det meste op. Den dag i dag er jeg stadig lidt nervøs, for hvad der måske
> er sket i mit indre. Galdesaft er vel ætsende?

Galdesaft er emulgerende og stærkt basisk. Det emulgerer altså fedt og
kan ætse. Det er stærkt lokalirriterende på bughinden og tarmsystemet
kan gå i stå (ileus) når der kommer galde ud i bughulen. Og så
selvfølgelig betændelse. Tilstanden kaldes Cholascos og er livstruende.

En Cholascos udvikles med det samme. Ikke senere end nogle dage henne i
forløbet. Det er derfor usandsynligt at du skulle kunne få det nu. Hvis
galdeblæren havde et hul, så er det utvivlsomt vokset sammen nu.

Hilsen Jesper